Урок розвитку мовлення в 6 класі валеологічного спрямування. Використано технології інтерактивного, групового навчання. Передбачено групову роботу над проектами як підготовчий етап до складання заміток. Орієнтовні теми: "Щоб здоров'я гарне мати, про природу треба дбати", "Рецепт активного відпочинку", "Шкідливі звички чи здорове життя".
Тема. Замітка до газети типу роздуму.
Мета: - ознайомити учнів з особливостями побудови замітки типу роздуму (структурою, мовними особливостями);
- удосконалити мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати стилістичний аналіз заміток такого типу, сприймати й усно відтворювати висловлювання, а також складати власні замітки;
- формувати поняття про здоровий спосіб життя.
Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення
Обладнання: пам’ятка „Як працювати над заміткою”, схема роздуму,
„Чарівний світлофор”
Хід уроку
Живи як треба – і лікаря не треба
Народна мудрість
І Організаційний момент
Психологічна вправа „Наш настрій”. Перед кожним учнем в довільному порядку розкладено кольорові смужки.
- Діти, перед початком нашого уроку давайте спробуємо визначити наш настрій. Виберіть собі колір, який вам найбільше подобається. В кінці уроку ми проведемо цю вправу ще раз і порівняємо чи змінилося наше самопочуття.
Я дуже рада, що у більшості з вас хороший настрій, а ті, хто чомусь сумують, я сподіваюся будуть мати нагоду покращити своє самопочуття до кінця уроку.
ІІ Оголошення теми, мети і завдань уроку
Сьогодні ми проведемо незвичайний урок під гаслом „Я – творець свого здоров’я”. Заздалегідь ваш клас був поділений на три групи, кожна з яких отримала індивідуальні завдання: дати назву групі, підготувати проекти на задані теми, підготувати їх захист (озвучують учні). На уроці ключовими словами будуть: замітка, роздум, здоров’я. Допоможе з’ясувати значення цих слів чарівний світлофор. Завдання уроку: вчитися працювати у групі, висловлювати свої думки, обґрунтовувати власну позицію й викладати її у вигляді замітки до газети типу роздуму. Кожна група отримає перелік завдань, які вона має виконати на уроці. В кінці уроку буде оцінюватися робота кожного представника і групи в цілому. Тож пам’ятайте, що успішна діяльність вашої групи залежить від повноцінної роботи кожного.
ІІІ Актуалізація опорних знань учнів
1) Пригадати, які види заміток існують. Де вони розміщуються? Над якими замітками ви працювали у 5 класі?
Інформація для вчителя.
Замітка, або допис у газету, - це жанр публіцистичного стилю.
Замітка-інформація стисло повідомляє про події, вчинки людей, які можуть зацікавити читачів.
Замітка - роздум розповідає про події або вчинки людей, оцінюючи значення цих вчинків, подій.
У замітці-роздумі на відміну від замітки-інформації автор має висловити своє ставлення до повідомлення або наштовхнути на роздуми читача.
2) Прочитайте текст. Дайте йому назву. Визначте тип мовлення.
Якщо наймиліший у світі сон, найбагатша – земля наша, а найшвидша в світі думка, то що тоді найцінніше? Над цим я задумався, прочитавши казку „Мудра дівчина”. „Напевно, мудрість,” – вирішив я для себе, але питання мене все-таки непокоїло. Дай, думаю, запитаю в дідуся: він уже сивий, і, мабуть, дуже розумний, бо має великий життєвий досвід, на відміну від мене. Він багато думає, знає.
Очі дідуся посміхнулися.
- Мудрість , синку, приходить з роками, а здоров’я з роками втрачається. Берегти його треба... завжди. Це – найцінніший скарб. Усі про це знають, але серйозно до цього ставляться, коли стається непоправне. Ось так...
- А як це, дідусю, берегти здоров’я?
- Берегти здоров’я, дитинко, - це добре і калорійно харчуватися, займатися фізичною культурою і спортом, загартовувати свій організм, відмовлятися від шкідливих звичок, працювати не покладаючи рук, проводити багато часу на природі, жити в гармонії з нею, вчитися отримувати позитивні емоції від спілкування з людьми, завжди творити добро і мати чисту совість.
3) Перерахуйте основні чинники, які допомагають зберегти здоров’я. Поясніть епіграф уроку.
4) Побудуйте схему роздуму.
Докази
ІV Складання заміток
Повідомлення учителя. Чи знаєте ви що, генетичний код людини розрахований на 200 років, а середня тривалість життя українців 65 років? Сучасний стан здоров’я населення України свідчить, що існує реальна загроза вимирання нації. Що ж вкорочує життя людей, а які чинники, навпаки, допомагають зберегти здоров’я?
І етап. „Хто винен?” Упродовж 2 хвилин члени групи обговорюють питання: які чинники впливають на здоров’я людини. Потім „посередники” кріплять кольорові листочки на квітку здоров’я: ліворуч, ті що впливають негативно, праворуч – позитивно.
(тютюн, алкоголь, наркотики, стреси, особиста гігієна, загартування, забруднене довкілля, режим дня, сміх, повноцінне харчування, спорт, позитивний світогляд, конфлікти). Вчитель перевертає квітку зворотнім боком, на якому розміщені „ключі здоров’я” – гасла на зразок: „Наркотикам – ні!”, „Не пий алкогольні напої”, „Не кури”, „Спорт”, „Режим дня”, „Раціональне харчування”, „Гігієна” та ін.
Повідомлення учня. Наукові дослідження визначили, від чого залежить здоров’я людини: 20% - спадковість (запас здоров’я отриманий від батьків); 10% - медичне обслуговування; 20% - навколишнє середовище; 50 % - спосіб життя. Отже, як бачимо, все залежить від нас, від того, як ми живемо.
ІІ етап. „Що робити?” Завдання для кожної групи – захистити проекти, які готувалися вдома „Я – творець свого здоров’я”.
Варіанти тем:
Валеопауза
Встаньте, діти, посміхніться!
Землі рідній поклоніться!
І до сонця усміхніться!
Веретенцем покрутіться!
Раз – присядьте!
Два – присядьте!
І за парти тихо сядьте!
ІІІ етап. Написання заміток
Пам’ятка
Як працювати над заміткою
Багато спати – добра не знати.
Більше людей загинуло від переїдання, ніж від голоду.
Бути здоровим і мудрим – два блага в житті.
Від гніву старієш, від сміху молодієш.
Гарний настрій – половина здоров’я.
Добре здоров’я краще за найбільше багатство.
Бережи воду біля джерела.
Ми цінуємо здоров’я, коли його втрачаємо.
Здоров’я за гроші не купиш.
Губити здоров’я – обкрадати себе.
Багатство – ніщо без здоров’я.
У здоровому тілі – здорова душа.
ІV етап. По одному представнику з кожної групи читають свої замітки.
V Підсумки уроку
Відкритий мікрофон. „Кодекс заповідей здорової людини” (10 постулатів для того, щоб зберегти і покращити своє здоров’я).
Щоб зберегти своє здоров’я, ми повинні:
VI Оцінювання
Виступають доповідачі, які оголошують і коментують оцінку кожного члена групи. Учитель корегує їх.
Таблиця оцінювання роботи в групі
|
Прізвище, ім’я |
Роль |
Оцінка групи |
Самооцінка
|
Оцінка вчителя |
Середній бал |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VII Домашнє завдання
Написати замітки в зошиті. Повторити типи і стилі мовлення.
Психологічна вправа. Подумки покладіть ті знання, з якими ви прийшли на урок, в ліву руку, нове, що дізналися на уроці, - в праву. По команді з’єднайте руки, плеснувши в долоні. Оберіть колір, який вам подобається тепер, і порівняйте свій настрій з тим, що був на початку уроку. Дякую за роботу, гарного вам настрою.