Урок "Замітка до газети типу роздуму про вчинки людей"

Про матеріал

Урок розвитку мовлення в 6 класі валеологічного спрямування. Використано технології інтерактивного, групового навчання. Передбачено групову роботу над проектами як підготовчий етап до складання заміток. Орієнтовні теми: "Щоб здоров'я гарне мати, про природу треба дбати", "Рецепт активного відпочинку", "Шкідливі звички чи здорове життя".

Перегляд файлу

Тема. Замітка до газети типу роздуму.

Мета: - ознайомити учнів з особливостями побудови замітки типу роздуму (структурою, мовними особливостями);

 - удосконалити мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати     стилістичний аналіз заміток такого типу, сприймати й усно відтворювати висловлювання, а також складати власні замітки;

 - формувати поняття про здоровий спосіб життя.

Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення

Обладнання: пам’ятка „Як працювати над заміткою”,  схема роздуму,  

   „Чарівний світлофор”

Хід уроку

Живи як треба – і лікаря не треба

Народна мудрість

І Організаційний момент

Психологічна вправа „Наш настрій”. Перед кожним учнем в довільному порядку розкладено кольорові смужки.

- Діти, перед початком нашого уроку давайте спробуємо визначити наш настрій. Виберіть собі колір, який вам найбільше подобається. В кінці уроку ми проведемо цю вправу ще раз і порівняємо чи змінилося наше самопочуття.

  • Червоний – піднесеність.
  • Оранжевий – радість.
  • Жовтий – приємність.
  • Зелений – спокій.
  • Синій – сум.
  • Фіолетовий – тривожність.
  • Чорний –незадоволення.
  • Білий – складно сказати про настрій.

Я дуже рада, що у  більшості з вас хороший настрій, а ті, хто чомусь сумують, я сподіваюся будуть мати нагоду покращити своє самопочуття до кінця уроку.

ІІ  Оголошення теми, мети і завдань уроку

Сьогодні ми проведемо незвичайний урок під гаслом „Я – творець свого здоровя”. Заздалегідь ваш клас був поділений на три групи, кожна з яких отримала індивідуальні  завдання: дати назву групі, підготувати проекти на задані теми, підготувати їх захист (озвучують учні). На уроці ключовими словами будуть: замітка,  роздум, здоров’я. Допоможе з’ясувати значення цих слів чарівний світлофор. Завдання уроку: вчитися працювати у групі, висловлювати свої думки, обґрунтовувати власну позицію й викладати її у вигляді замітки до газети типу роздуму. Кожна група отримає перелік завдань, які вона має виконати на уроці. В кінці уроку  буде оцінюватися робота кожного представника і групи в цілому. Тож пам’ятайте, що успішна діяльність вашої групи залежить від повноцінної роботи кожного.

ІІІ Актуалізація опорних знань учнів    

1) Пригадати, які види заміток існують. Де вони розміщуються? Над якими замітками ви працювали у 5 класі?                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

    Інформація для вчителя.

Замітка, або допис у газету, - це жанр публіцистичного стилю.

Замітка-інформація стисло повідомляє про події, вчинки людей, які можуть зацікавити читачів.

Замітка - роздум розповідає про події або вчинки людей, оцінюючи значення цих вчинків, подій.       

У замітці-роздумі на відміну від замітки-інформації  автор має висловити своє ставлення до повідомлення або наштовхнути на роздуми читача.  

2)  Прочитайте  текст. Дайте йому назву. Визначте тип мовлення.

Якщо наймиліший у світі сон, найбагатша – земля наша, а найшвидша в світі думка, то що тоді найцінніше? Над цим я задумався, прочитавши казку „Мудра дівчина”. „Напевно, мудрість,” – вирішив я для себе, але питання мене все-таки непокоїло. Дай, думаю,  запитаю в дідуся: він уже сивий, і, мабуть, дуже розумний, бо має великий життєвий досвід, на відміну від мене. Він багато думає, знає.

Очі дідуся посміхнулися.

- Мудрість , синку,   приходить з роками, а здоровя з роками втрачається. Берегти його треба... завжди. Це – найцінніший скарб. Усі про це знають, але серйозно до цього ставляться, коли стається непоправне. Ось так...

- А як це, дідусю, берегти здоровя?

-  Берегти здоров’я, дитинко, - це добре і калорійно харчуватися, займатися фізичною культурою і спортом, загартовувати свій організм, відмовлятися від шкідливих звичок, працювати не покладаючи рук, проводити багато часу на природі, жити в гармонії з нею, вчитися отримувати позитивні емоції від спілкування з людьми, завжди творити добро і мати чисту совість.

3) Перерахуйте основні чинники, які допомагають зберегти здоровя. Поясніть епіграф уроку.

4) Побудуйте схему роздуму.

 

 

 

   

                                                                                                                                            

 

Докази

ІV Складання заміток

 Повідомлення учителя. Чи знаєте ви що, генетичний код людини розрахований на 200 років, а середня тривалість життя українців 65 років? Сучасний стан здоровя населення України свідчить, що існує реальна загроза вимирання нації. Що ж вкорочує життя людей, а які чинники, навпаки, допомагають зберегти здоровя?

І етап. „Хто винен?” Упродовж 2 хвилин члени групи обговорюють питання: які чинники впливають на здоровя людини. Потім „посередники” кріплять кольорові листочки на квітку здоровя: ліворуч, ті що впливають негативно, праворуч – позитивно.

(тютюн, алкоголь, наркотики, стреси, особиста гігієна, загартування, забруднене довкілля, режим дня, сміх, повноцінне харчування, спорт, позитивний світогляд, конфлікти). Вчитель перевертає квітку зворотнім боком, на якому розміщені  „ключі здоровя” – гасла на зразок: „Наркотикам – ні!”, „Не пий алкогольні напої”, „Не кури”, „Спорт”, „Режим дня”, „Раціональне харчування”, „Гігієна” та ін.

Повідомлення учня. Наукові дослідження визначили, від чого залежить здоров’я людини: 20% - спадковість (запас здоров’я отриманий від батьків); 10% - медичне обслуговування; 20% - навколишнє середовище; 50 % - спосіб життя. Отже, як бачимо, все залежить від нас, від того, як ми живемо.

ІІ етап. „Що робити?” Завдання для кожної групи – захистити проекти, які готувалися вдома  „Я – творець  свого здоровя”.

Варіанти тем:

  •  „Щоб здоровя міцне мати – про природу треба дбати”. „Хто не цінує життя, той його не заслужив”(Леонардо да Вінчі).
  • „Шкідливі звички чи здорове життя?”
  • „Рецепт активного відпочинку”. В здоровому тілі – здоровий дух! Якщо дитина бігає й грається , то їй здоровя усміхається.

Валеопауза

Встаньте, діти, посміхніться!

Землі рідній поклоніться!

І до сонця усміхніться!

 Веретенцем покрутіться!

Раз – присядьте!

Два – присядьте!

І за парти тихо сядьте!

ІІІ етап. Написання заміток

Пам’ятка

Як працювати над заміткою

  1. Вдумайтеся в тему, обрану для замітки.
  2. Визначте адресата й мету висловлювання.
  3. Сформулюйте основну думку (теза може бути висловлена одним реченням, простим за будовою, розповідним або у формі запитання і відповіді на нього).
  4. Продумайте композицію замітки (вступ (теза), основна частина (докази), закінчення (висновки).
  5. Добирайте переконливі докази (приклади з життя, літератури, висловлювання видатних людей тощо).
  6. Дбайте про мовленнєве оформлення замітки: уживайте мовні засоби, характерні для тексту типу роздуму. Для зв’язку аргументів з тезою вживайте сполучники тому що, хоча, оскільки, через те що, незважаючи на те що; вставні слова по-перше, по-друге, нарешті, таким чином.
  • Використовуйте прислів’я

Багато спати – добра не знати.

Більше людей загинуло від переїдання, ніж від голоду.

Бути здоровим і мудрим – два блага в житті.

Від гніву старієш, від сміху молодієш.

Гарний настрій – половина здоровя.

Добре здоровя краще за найбільше багатство.

Бережи воду біля джерела.

Ми цінуємо здоровя, коли його втрачаємо.

Здоровя за гроші не купиш.

Губити здоровя – обкрадати себе.

Багатство – ніщо без здоровя.

У здоровому тілі – здорова душа.

ІV етап. По одному представнику з кожної групи читають свої замітки.

V Підсумки уроку

Відкритий мікрофон. „Кодекс заповідей здорової людини” (10 постулатів  для того, щоб зберегти і покращити своє здоров’я).

Щоб зберегти своє здоровя, ми повинні:

  • не...
  • дотримуватися...
  • дбати про...

VI Оцінювання

Виступають доповідачі, які оголошують і коментують оцінку кожного члена групи. Учитель корегує їх.

Таблиця оцінювання роботи в групі

 

Прізвище, ім’я

Роль

Оцінка групи

Самооцінка

 

Оцінка вчителя

Середній бал

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VII Домашнє завдання

Написати замітки в зошиті. Повторити типи і стилі мовлення.

Психологічна вправа. Подумки покладіть ті знання, з якими ви прийшли на урок, в ліву руку, нове, що дізналися на уроці, - в праву. По команді з’єднайте руки, плеснувши в долоні. Оберіть колір, який вам подобається тепер, і порівняйте свій настрій з тим, що був на початку уроку. Дякую за роботу, гарного вам настрою.

doc
Додано
28 грудня 2018
Переглядів
4442
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку