Урок Природознавство 4кл.
Тема. Охорона природи в Україні.
Мета. Ознайомити дітей із природними багатствами України; формувати поняття заповідник, заказник, національний парк; вчити охороняти природу рідного краю.
Розвивати уяву учнів про навколишній світ; пам'ять, мислення, мовлення.
Виховувати дбайливе ставлення до природи, почуття патріотизму.
Обладнання: фізична карта України, ілюстрації, плакати, малюнки, репродукції картин українських художників, квітка з пелюстками.
Х І Д У Р О К У
І. Організація класу до уроку.
Вчитель Батьківщини рідні сади
Нахилились до води.
Кожна гілка у сонці, у теплі
Щедро пахне соками землі.
Батьківщини рідні гаї
Кличуть в серце затінки свої,
Зупинись і послухай солов’я,
І відчуй, що це земля твоя!
М.Сингаївський
ІІ. Перевірка домашнього завдання
А) розгадування кросворда.
1. Країна Європи, яка займає за кількістю населення п’яте місце.(Україна)
2. Найвища точка кримських гір. (Роман-Кош)
3. Які рослини стеляться на вологих місцях скелястих Кримських гір? (Ліани)
4. Будівельний матеріал, який добувають у кар’єрах Кримських гір. (Мармур)
5. Дерево, яке росте на схилах Кримських гір. (Сосна)
6. Екзотична кримська рослина. (Пальма)
7. Тварина, яка мешкає у Кримських горах. (Куниця)
8. Будівельний матеріал, який добувають у Кримських кар’єрах і використовують для виготовлення скла.(Пісок)
9. Птах, який мешкає у Кримських горах. (Гриф)
10. Гірський баран Кримських гір. (Муфлон)
11. Запашна квітка, яка прикрашає Крим. (Троянда)
12. Квітка-першоцвіт у Кримських горах. (Проліски)
|
|
|
|
1 |
у |
к |
р |
а |
ї |
н |
а |
|
|
||||||
|
2 |
р |
о |
м |
а |
н |
к |
о |
ш |
|
|||||||||
3 |
л |
і |
а |
н |
и |
|
|
|
|||||||||||
|
|
|
4 |
м |
а |
р |
м |
у |
р |
||||||||||
5 |
с |
о |
с |
н |
а |
|
|||||||||||||
6 |
п |
а |
л |
ь |
м |
а |
|||||||||||||
|
|
7 |
к |
у |
н |
и |
ц |
я |
|||||||||||
8 |
п |
і |
с |
о |
к |
|
|||||||||||||
|
9 |
г |
р |
и |
ф |
||||||||||||||
|
10 |
м |
у |
ф |
л |
о |
н |
|
|||||||||||
|
11 |
т |
р |
о |
я |
н |
д |
а |
|||||||||||
12 |
п |
р |
о |
л |
і |
с |
к |
и |
|
||||||||||
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
(На дошці – квітка. Кожна пелюстка – завдання)
Розцвітай, чарівна Квітко,
Всіма барвами сіяй,
Розкажи, чарівна квітко,
Чим багатий рідний край.
Чим багатий, чим він щедрий,
Розкажи не тільки це,
А ще як охороняєм
Ми його і бережем.
Вчитель. – Природа України щедра, багата і різноманітна. М’який, помірний клімат, родючі ґрунти, значна кількість водних джерел створюють умови для зростання лісової, лучної, степової рослинності. На півночі країни, а також у гірських районах Карпат, Криму зростають хвойні, мішані і листяні ліси, які поступово переходять у широку смугу острівних лісів лісостепу. Ще південніше, в приморських районах, розкинулась рівнинна степова зона, нині майже повністю переорана людиною.
Бурхливий розвиток промислового і сільськогосподарського виробництва, будівництво міст, селищ, розширення мережі залізничних і автомобільних шляхів, осушення боліт, зрошення посушливих земель – все це призвело до значних змін у природі, вплинуло на екологічну рівновагу, видовий і кількісний склад флори і фауни.
За останні десятиріччя помітно звузилися території, зайняті природною рослинністю, збідніла флора більшості регіонів країни, зменшилася кількість багатьох видів рослин, а деякі з них повністю зникли з лиця Землі.
У зв’язку з цим у наш час особливого значення набуває охорона рослинного і тваринного світу.
Перша пелюстка (1 група)
Друга пелюстка (2 група)
Третя пелюстка (3 група)
Створюються заповідники, заказники, в яких охороняються рідкісні тварини і рослини.
Зараз в Україні нараховується більше 20 заповідників, 2 національні парки, 4 заповідно-мисливських господарства, понад 1500 державних заказників та близько 4000 заповідних об’єктів: урочищ, пам’яток природи, парків та інше.
Державний заповідник – це така територія, яка являє собою господарську, наукову або культурну цінність. Територія заповідника з усією живою і неживою природою охороняється законом. Будь-яка діяльність людини на її території заборонена.
Заказники – це територія, на якій постійно або тимчасово заборонена господарська діяльність, де охороняється місцевість, усі або окремі види тварин і рослин, обмежено використання інших природних ресурсів.
Національні парки- територія, яка охороняється державою, їх площа може сягати значних розмірів. Там постійно ведеться природоохоронна робота, але дозволяється відвідування туристами за певних правил.
Метою створення заповідників є:
Фізкультхвилинка
Четверта пелюстка (4 група)
У 1980 році було видано Червону книгу України. Рослини і тварини, занесені доЧервоної книги, охороняються законом.
Рослини, занесені до Червоної книги
Дерева – береза Клокова, береза темна.
Кущі – вовчіягодипахучі, таволга польська, зіноватьбіла, бруслинакарликова, клокичкапериста.
Трави – анемона розлога, беладоназвичайна, ковила волосиста, ковилапериста, ліліялісова, любкадволиста, сон великий, цибуля ведмежа, молочай волинський та ін.
Тварини, занесені до Червоної книги
Комахи – шовкопрядиберезовий та кульбабовий, бражник дубовий, мертва голова та Прозерпіна, аполлон, махаон та інші.
Риби – стерлядь, марена звичайна, вирезуб, рибецьмалий.
Плазуни – полоз лісовий, мідянка.
Птахи – лелекачорний, лебідь-шипун, беркут, змієїд, шулікарудий, орел-карлик, орлан-білохвіст, балобан, скопа, пугач.
Звірі – горностай, тхірстеповий, видрарічкова, борсук, крітлісовий, широковухєвропейський та інші.
П’ята пелюстка (5 група)
На території Дергачівського району є 12 об’єктів заповідного фонду, це ентомологічні, лісові, ботанічні, гідрологічні заказники. Вони є заповідниками місцевого значення, являють собою особливу наукову та культурну цінність і знаходяться під охороною держави. Ці заповідні місця з’явилися сотні, а деякі і тисячі років тому, і ми повинні їх зберегти для майбутніх поколінь.
Існує гідрологічна пам’ятка природи як «Моховате болото». Вона знаходиться у лісовому масиві між селом Гаврилівка і селищем Пересічне. Виникла тисячі років тому. А пересічанському дубу – більше 250 років, його висота більше 30 м.
У нашому районі створений також ентомологічний заказник «Кущувате». Вчені знайшли тут близько 200 видів комах, а деякі з них занесені до Червоної книги.
Особливе місце займає Лозовеньківський лісовий заказник, де ростуть вікові сосни, що були висаджені 100-150 років тому.
1.«Старий сад» - заказник ентомологічний місцевого значення, 5 га. 1984р.
2.«Слатинський»- заказник ботанічний місцевого значення. 18,9 га. 2001 р.
3.«Південне» - пам’ятка природи ботанічна місцевого значення. 14,7 га. 2001 р.
Вчитель Я зірвав квітку – і вона загинула,
Я спіймав метелика – і він помер
У мене на долоні.
Тоді я зрозумів,
Що торкнутися краси можна тільки серцем.
ІУ. Узагальнення та систематизація знань.
У. Підсумок уроку.
Вправа «Мікрофон»
УІ. Домашнє завдання
Підготувати власну програму збереження природи в селищі Козача Лопань