Урок "Заповідна території та охорона природи в Україні"

Про матеріал
Урок Природознавство 4кл. Тема. Заповідні території та охорона природи в Україні Мета. Ознайомити дітей із природними багатствами України; формувати поняття заповідник, заказник, національний парк; вчити охороняти природу рідного краю. Розвивати уяву учнів про навколишній світ; пам'ять, мислення, мовлення. Виховувати дбайливе ставлення до природи, почуття патріотизму.
Перегляд файлу

Урок Природознавство 4кл.

Тема. Охорона природи в Україні.

Мета. Ознайомити дітей із природними багатствами України; формувати поняття заповідник, заказник, національний парк; вчити охороняти природу рідного краю.

             Розвивати уяву учнів про навколишній світ; пам'ять, мислення, мовлення.

             Виховувати дбайливе ставлення до природи, почуття патріотизму.

Обладнання: фізична карта України, ілюстрації, плакати, малюнки, репродукції картин українських художників, квітка з пелюстками.

 

Х І Д    У Р О К У

І. Організація класу до уроку.

   Вчитель                                Батьківщини рідні сади

                                                 Нахилились до води.

                                                 Кожна гілка у сонці, у теплі

                                                   Щедро пахне соками землі.

                                                 Батьківщини рідні гаї

                                                 Кличуть в серце затінки свої,

                                                 Зупинись і послухай солов’я,

                                                 І відчуй, що це земля твоя!

                                                                           М.Сингаївський

ІІ. Перевірка домашнього завдання

  1. Фронтальне опитування

А) розгадування кросворда.

1. Країна Європи, яка займає за кількістю населення п’яте місце.(Україна)

2. Найвища точка кримських гір. (Роман-Кош)

3. Які рослини стеляться на вологих місцях скелястих Кримських гір? (Ліани)

4. Будівельний матеріал, який добувають у кар’єрах Кримських гір. (Мармур)

5. Дерево, яке росте на схилах Кримських гір. (Сосна)

6. Екзотична кримська рослина. (Пальма)

7. Тварина, яка мешкає у Кримських горах. (Куниця)

8. Будівельний матеріал, який добувають у Кримських кар’єрах і використовують для виготовлення скла.(Пісок)

9. Птах, який мешкає у Кримських горах. (Гриф)

10. Гірський баран Кримських гір. (Муфлон)

11. Запашна квітка, яка прикрашає Крим. (Троянда)

12. Квітка-першоцвіт у Кримських горах. (Проліски)

 

 

 

 

 

1

у

к

р

а

ї

н

а

 

 

 

2

р

о

м

а

н

к

о

ш

 

3

л

і

а

н

и

 

 

 

 

 

 

4

м

а

р

м

у

р

5

с

о

с

н

а

 

6

п

а

л

ь

м

а

 

 

7

к

у

н

и

ц

я

8

п

і

с

о

к

 

 

9

г

р

и

ф

 

10

м

у

ф

л

о

н

 

 

11

т

р

о

я

н

д

а

12

п

р

о

л

і

с

к

и

 

 

  1. Робота в групах
  1. Щедра, багата, різноманітна природа України. (1 група)
  2. Краса України в поетичному слові. (2 група)
  3. Мальовнича Україна (3 група)
  4. Пісенна Україна. (4 група)

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

     (На дошці – квітка. Кожна пелюстка – завдання)

                                                    Розцвітай, чарівна Квітко,

                                                    Всіма барвами сіяй,

                                                    Розкажи, чарівна квітко,

                                                    Чим багатий рідний край.

                                                    Чим багатий, чим він щедрий,

                                                    Розкажи не тільки це,

                                                    А ще як охороняєм

                                                    Ми його і бережем.

Вчитель. – Природа України щедра, багата і різноманітна. М’який, помірний клімат, родючі ґрунти, значна кількість водних джерел створюють умови для зростання лісової, лучної, степової рослинності. На півночі країни, а також у гірських районах Карпат, Криму зростають хвойні, мішані і листяні ліси, які поступово переходять у широку смугу острівних лісів лісостепу. Ще південніше, в приморських районах, розкинулась рівнинна степова зона, нині майже повністю переорана людиною.

  Бурхливий розвиток промислового і сільськогосподарського виробництва, будівництво міст, селищ, розширення мережі залізничних і автомобільних шляхів, осушення боліт, зрошення посушливих земель – все це призвело до значних змін у природі, вплинуло на екологічну рівновагу, видовий і кількісний склад флори і фауни.

  За останні десятиріччя помітно звузилися території, зайняті природною рослинністю, збідніла флора більшості регіонів країни, зменшилася кількість багатьох видів рослин, а деякі з них повністю зникли з лиця Землі.

  У зв’язку з цим у наш час особливого значення набуває охорона рослинного і тваринного світу.

 

       Перша пелюстка (1 група)

  • Що завдає значної шкоди довкіллю? (Скласти опорну схему за змістом тексту підручника)

 

Друга  пелюстка (2 група)

  • Розповісти про закони і програми, що спрямовані на охорону і збереження природи України та запропонувати свою програму охорони довкілля.

 

  Третя  пелюстка (3 група)

  • Навчитися розрізняти поняття національний природний парк, заказник, заповідник.

Створюються заповідники, заказники, в яких охороняються рідкісні тварини і рослини.

                 Зараз в Україні нараховується більше  20 заповідників, 2 національні парки, 4 заповідно-мисливських господарства, понад 1500 державних заказників та близько 4000 заповідних об’єктів: урочищ, пам’яток природи, парків та інше.

Державний заповідник – це така територія, яка являє собою господарську, наукову або культурну цінність.  Територія заповідника з усією живою і неживою природою охороняється законом. Будь-яка діяльність людини на її території заборонена.

Заказники – це територія, на якій постійно або тимчасово заборонена господарська діяльність, де охороняється місцевість, усі або окремі види тварин і рослин, обмежено використання інших природних ресурсів.

Національні парки- територія, яка охороняється державою, їх площа може сягати значних розмірів. Там постійно ведеться природоохоронна робота, але дозволяється відвідування туристами за певних правил.

                  Метою створення заповідників є:

  • Збереження в природному стані типових або унікальних для даної місцевості природних комплексів
  • Вивчення природних процесів  і явищ, що там відбуваються
  • Шляхи збільшення кількості рідкісних рослин, звірів, птахів.

 

Фізкультхвилинка

Четверта   пелюстка (4 група)

  • Червона книга України. З якою метою було створено цю книгу? Назвати рослини і тварини, що занесені до Червоної книги України.

У 1980 році було видано Червону книгу України. Рослини і тварини, занесені доЧервоної книги, охороняються законом.

Рослини, занесені до Червоної книги

             Дерева – береза Клокова, береза темна.

Кущі – вовчіягодипахучі, таволга польська, зіноватьбіла, бруслинакарликова, клокичкапериста.

             Трави – анемона розлога, беладоназвичайна, ковила волосиста, ковилапериста, ліліялісова, любкадволиста, сон великий, цибуля ведмежа, молочай волинський та ін.

Тварини, занесені до Червоної книги

Комахи – шовкопрядиберезовий та кульбабовий, бражник дубовий, мертва голова та Прозерпіна, аполлон, махаон та інші.

Риби – стерлядь, марена звичайна, вирезуб, рибецьмалий.

Плазуни – полоз лісовий, мідянка.

              Птахи – лелекачорний, лебідь-шипун, беркут, змієїд, шулікарудий, орел-карлик, орлан-білохвіст, балобан, скопа, пугач.

Звірі – горностай, тхірстеповий, видрарічкова, борсук, крітлісовий, широковухєвропейський та інші.

 

П’ята    пелюстка (5 група)

  • Розповісти про об’єкти заповідного фонду, які створено на території Дергачівського району.

             На території Дергачівського району є 12 об’єктів заповідного фонду, це  ентомологічні, лісові, ботанічні, гідрологічні заказники. Вони є заповідниками місцевого значення, являють собою особливу наукову та культурну цінність і знаходяться під охороною держави. Ці заповідні місця з’явилися сотні, а деякі і тисячі років тому, і ми повинні їх зберегти для майбутніх поколінь.

              Існує гідрологічна пам’ятка природи як «Моховате болото». Вона знаходиться у лісовому масиві між селом Гаврилівка і селищем Пересічне.  Виникла тисячі років тому. А пересічанському дубу – більше 250 років, його висота більше 30 м.

               У нашому районі створений також ентомологічний заказник «Кущувате».  Вчені знайшли тут близько 200 видів комах, а деякі з них занесені до Червоної книги.

                Особливе місце займає Лозовеньківський лісовий заказник, де ростуть вікові сосни, що були висаджені 100-150 років тому.

1.«Старий сад» - заказник ентомологічний місцевого значення, 5 га. 1984р.

2.«Слатинський»-  заказник ботанічний місцевого значення. 18,9 га. 2001 р.

3.«Південне» - пам’ятка природи ботанічна  місцевого значення.  14,7 га. 2001 р.

  1. «Личане»  - заказник ботанічний місцевого значення, 36 га, 1996 р.
  2. «Вільхова балка»- ландшафтний парк 465,5.га.2009 р.
  3. «Верхньобишкинський» -заказник ботанічний місцевого значення 138,8 га 1998
  4. «Великояруський» - заказник ентомологічний місцевого значення 56 га 1998 р.
  5. «Моховате болото».  1,7 га, 1984 р
  6. «Пересічанський  дуб» 1984 р.
  7. «Кущувате» 5,6 га 1984 р.
  8. Лозовеньківський лісовий заказник 50,5га. 1996 р.

Вчитель                                     Я зірвав квітку – і вона загинула,

                                                   Я спіймав метелика – і він помер

У мене на долоні.

                                                   Тоді я зрозумів,

                                                   Що торкнутися краси можна тільки серцем.

  • Ось чому нам усім потрібно вчитися жити в мирі та злагоді з природою.

ІУ. Узагальнення та систематизація знань.

  1. Розповіді учнів про особисту участь в охороні природи.
  2. Розповіді учнів про те, як їх батьки турбуються про збереження природи.
  3. Гра «Займи позицію».(Як ти вважаєш, чи треба й надалі людям, і тобі особисто, брати участь в природоохоронній роботі)

 

У. Підсумок уроку.

   Вправа «Мікрофон»

  • На сьогоднішньому уроці я ще раз впевнився, що ….
  • Мені було цікаво почути про ….
  • Батькам вдома я розповім про….

УІ. Домашнє завдання

Підготувати власну програму збереження природи в селищі Козача Лопань

docx
Додано
25 березня 2019
Переглядів
2701
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку