Природознавство
3 клас
Тема. Заповідні території рідного краю. Державні заповідники.
Ботанічні сади
Мета. Ознайомити учнів із заповідними об'єктами України, метою їх створення, про охорону природи в державних заповідниках, із заходами щодо відтворення і збереження природи людьми; розвивати мислення, мовлення; виховувати діяльнісну любов до природи.
Хід уроку
І. Організація класу. Рефлексія учнів
ІІ. Актуалізація опорних знань
-Що таке Червона книга?
-У чому полягає значення рослин для природи?
-У чому полягає значення тварин для природи?
-Яке значення мають рослини в житті людей?
-Яке значення мають тварини в житті людей?
-Назвіть приклади тварин, занесених до «Червоної книги України. Тваринний світ».
-Наведіть приклади рослин, занесених до «Червоної книги України. Рослинний світ».
- Які тварини, рослини нашої місцевості потребують охорони?
-Як ви можете допомогти зберегти рослинний і тваринний світ навколо себе?
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку
-Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про державні заповідники та заповідні території рідного краю.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1.Робота за підручником (с. 135-136)
- Пригадайте! Чому зникають рослини і тварини?
2. Робота в парах
-Обговоріть кроки, які необхідно здійснити для збереження різноманіття рослин і тварин у природі.
Крок перший: складання списків рослин і тварин, яким загрожує небезпека зникнення, тобто створення й постійне оновлення Червоної книги України.
Крок другий: збереження природного середовища існування рослин і тварин.
Крок третій: поширення знань про необхідність охорони природи рідного краю.
-Що розповів Мудрий Лісовичок?
-Роздивіться малюнки на с. 136 і розкажіть, чи збереглись у вашому краї недоторкані куточки природи?
3. Інформація про заповідник «Асканія-Нова»
-Вам уже відомо про Міжнародну Червону книгу і Червону книгу України. Ще одним важливим заходом збереження природи є створення заповідників.
1 учень. Заповідники — це ділянки землі, де охороняється вся природа: рослини, тварини, ґрунти, повітря, вода.
2 учень. В Україні перший заповідник «Асканія- Нова» був заснований у 1898 році у степу на Херсонщині.
-Розкажіть, що ви знаєте про заповідник «Асканія-Нова».
3 учень. У заповіднику ростуть 482 види рослин. Це ковила, типчак, тюльпани, півники, люцерна й багато інших.
4 учень. У ньому зібрано понад 200 видів птахів і майже 50 видів тварин з різних куточків земної кулі.
5 учень. Сюди вперше зі степів Монголії завезено коней Прже- вальського.
6 учень. З Біловезької Пущі до заповідника завезли зубрів. Також тут мешкають бізони, зебри, зебу, антилопи гну, лами, муфлони. З птахів зустрічаються страуси, фламінго, лебеді, фазани.
7 учень. «Асканія-Нова» — не єдиний центр з охорони природи. Нині в Україні діють більше 20 державних заповідників.
Висновки
4.Розповідь учителя про заповідні території рідного краю
-У Черкаській області розміщений Канівський заповідник. На його території розташовані гори Княжа, Мар'їна, Чернеча. На Чернечій горі знаходиться могила Тараса Григоровича Шевченка. Канівські гори дуже порізані ярами. Яри тут — найбільші в Україні, їх довжина сягає 2-3 км, а глибина 30-40 м. У заповіднику зростають грабові ліси, є невеликі луки.
-У Карпатському заповіднику представлено багату і різноманітну природу Українських Карпат. У ньому найбільшу площу займають ялинові та букові ліси. Тут зростають ягідний тис, широколиста липа, європейська та біла ялина.
-Поблизу міста Хуста розташована Долина нарцисів. У ній охороняються унікальні природні зарості вузьколистого білоквіткового нарциса, який у природі трапляється дуже рідко і занесений до Червоної книги України.
-У північній частині Українського Полісся створено Поліський заповідник. Основну площу заповідника охоплюють ліси, переважно соснові й березові.
Тут налічують понад 600 видів рослин і 40 видів тварин. Поширені свиня дика, вовк, лісова куниця, козуля, заєць, лось. Біля річок мешкають рідкісні в Україні видри і бобри, у лісі — рись.
-На Херсонщині та південному сході Миколаївщини розташовано Чорноморський заповідник. Його засновано 1927 року. Основне його призначення — охорона птахів, які тут масово гніздяться, а також відпочивають під час сезонних перельотів.
-У Криму розташований Ялтинський гірсько-лісовий заповідник. Тут найбільшу площу займають хвойні та широколисті ліси, а також рослинність гірських лук — яйлів. Водяться звичайний кримський олень, борсук, лисиця, дика свиня. З рідкісних птахів трапляються чорний гриф, соколи сапсан і балабан.
Руханка
V. Узагальнення та систематизація знань учнів
1. Практична робота
-З'ясуйте, який заповідник знаходиться на території області, в якій ви живете. Які рослини і тварини охороняються на його території? Чи зустрічаються вони в тій місцевості, де ви живете? Які з них занесено до Червоної книги? Чи є у місцевості, де ви живете, національний парк? Заказник? Які об'єкти природи в них охороняються?
1) Заповідники потрібні для:
А. заготівлі дерев, квітів;
Б. наукових досліджень;
В. відпочинку людей;
Г. збереження рідкісних та зникаючих видів тварин.
2) Червона книга – це…
А. наукова праця, що містить списки рослин і тварин, яким загрожує небезпека зникнення;
Б. книга ,що містить списки рослин і тварин певної місцевості;
В. документ, який забороняє перебувати на певній місцевості.
3) Перший заповідник України…
А. Чорноморський;
Б. Канівський;
В. «Асканія-Нова»;
4) Заповідник «Асканія-Нова» був заснований у…
А.1980 році;
Б. 1898 році;
В. 1927 році;
5) Червона книга України складається з…
А. 2-х томів;
Б. 3-х томів;
В. 4-х томів;
6) Ботанічний сад- це…
А. музей живої природи на свіжому повітрі;
Б. музей живої природи в приміщенні;
В. колекція засушених рослин;
7) Чому відомості про види рослин і тварин, що зникають, друкують на червоних аркушах?
А. червоний колір-яскравий;
Б. червоний колір одразу кидається в око;
В. червоний колір-перший колір веселки;
Г. червоний колір-сигнал небезпеки.
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія
-Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу нас. 136.
-Поясніть, з якою метою створюють заповідники.
-Які заповідники створено в Україні?
VІІ. Домашнє завдання
С.135-136, опрацювати; підготуватися до проєкту «Облаштовуємо нашу планету». Як можна оберігати природу на нашій планеті? Складіть план корисних дій.