Урок "Заповідні території рідного краю. Державні заповідники. Ботанічні сади"

Про матеріал
Матеріал уроку розрахований на третьокласників, які навчаються за підручником автора І. Грущинської.
Перегляд файлу

Природознавство

3 клас

Тема. Заповідні  території  рідного  краю.  Державні  заповідники. 

           Ботанічні  сади

Мета. Ознайомити учнів із заповідними об'єктами України, метою їх створення, про охорону природи в державних заповідниках,  із захо­дами щодо відтворення і збереження природи людьми; розвивати мислення, мовлення; ви­ховувати діяльнісну любов до природи.

Хід уроку

І. Організація класу. Рефлексія учнів

ІІ. Актуалізація опорних знань

-Що таке Червона книга?

-У чому полягає значення рослин для природи?

-У чому полягає значення тварин для природи?

-Яке значення мають рослини в житті людей?

-Яке значення мають тварини в житті людей?

-Назвіть приклади тварин, занесених до «Червоної книги України. Тва­ринний світ».

-Наведіть приклади рослин, занесених до «Червоної книги України. Рослинний світ».

- Які тварини, рослини  нашої місцевості потребують охорони?

-Як ви можете допомогти зберегти рослинний і тваринний світ навколо себе?

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку

       -Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про державні заповідники та заповідні те­риторії рідного краю.

ІV. Вивчення нового матеріалу

      1.Робота за підручником (с. 135-136)

       -  Пригадайте! Чому зникають рослини і тварини?

      2. Робота в парах

       -Обговоріть кроки, які необхідно здійснити для збереження різноманіття рослин і тварин у природі.

Крок перший: складання списків рослин і тварин, яким загрожує небезпека зникнення, тобто створення й постійне оновлення Червоної книги України.

Крок другий: збереження природного середовища існування рослин і тварин.

Крок третій: поширення знань про необхідність охорони природи рідного краю.

       -Що розповів Мудрий Лісовичок?

       -Роздивіться малюнки на с. 136 і розкажіть, чи збереглись у вашому краї недоторкані куточки природи?

      3. Інформація про заповідник «Асканія-Нова»      

         -Вам уже відомо про Міжнародну Червону книгу і Червону книгу України. Ще одним важливим заходом збереження природи є створення запо­відників.

         1 учень. Заповідники — це ділянки землі, де охороняється вся природа: рос­лини, тварини, ґрунти, повітря, вода.

         2 учень. В Україні перший заповідник «Асканія- Нова»  був заснований у 1898 році у степу на Херсонщині.

        -Розкажіть, що ви знаєте про заповідник «Асканія-Нова».

        3 учень. У заповіднику ростуть 482 види рослин. Це ковила, типчак, тюльпани, півники, люцерна й багато інших.

        4  учень. У ньому зібрано понад 200 видів птахів і майже 50 видів тварин з різних куточків земної кулі.

        5 учень. Сюди вперше зі степів Монголії завезено коней Прже- вальського.

        6 учень. З Біловезької Пущі до заповідника завезли зубрів. Також тут меш­кають бізони, зебри, зебу, антилопи гну, лами, муфлони. З птахів зустріча­ються страуси, фламінго, лебеді, фазани.

        7 учень. «Асканія-Нова» — не єдиний центр з охорони природи. Нині в Україні діють більше 20 державних заповідників.

       Висновки

  • Для збереження природи створюють заповідники.
  • В Україні діють більше 20 державних заповідників.

 4.Розповідь учителя про заповідні території рідного краю

-У Черкаській області розміщений Канівський заповідник. На його те­риторії розташовані гори Княжа, Мар'їна, Чернеча. На Чернечій горі знахо­диться могила Тараса Григоровича Шевченка. Канівські гори дуже порізані ярами. Яри тут — найбільші в Україні, їх довжина сягає 2-3 км, а глибина 30-40 м. У заповіднику зростають грабові ліси, є невеликі луки.

Карпатському заповіднику представлено багату і різноманітну при­роду Українських Карпат. У ньому найбільшу площу займають ялинові та бу­кові ліси. Тут зростають ягідний тис, широколиста липа, європейська та біла ялина.

-Поблизу міста Хуста розташована Долина нарцисів. У ній охороняються унікальні природні зарості вузьколистого білоквіткового нарциса, який у при­роді трапляється дуже рідко і занесений до Червоної книги України.

-У північній частині Українського Полісся створено Поліський заповідник. Основну площу заповідника охоплюють ліси, переважно соснові й березові.

Тут налічують понад 600 видів рослин і 40 видів тварин. Поширені свиня дика, вовк, лісова куниця, козуля, заєць, лось. Біля річок мешкають рідкісні в Україні видри і бобри, у лісі — рись.

-На Херсонщині та південному сході Миколаївщини розташовано Чорно­морський заповідник. Його засновано 1927 року. Основне його призначення — охорона птахів, які тут масово гніздяться, а також відпочивають під час се­зонних перельотів.

-У Криму розташований Ялтинський гірсько-лісовий заповідник. Тут най­більшу площу займають хвойні та  широколисті ліси, а також рослинність гір­ських лук — яйлів. Водяться звичайний кримський олень, борсук, лисиця, дика свиня. З рідкісних птахів трапляються чорний гриф, соколи сапсан і ба­лабан.

Руханка

V. Узагальнення та систематизація знань учнів

     1. Практична робота

-З'ясуйте, який заповідник знаходиться на території області, в якій ви живете. Які рослини і тварини охороняються на його території? Чи зустрі­чаються вони в тій місцевості, де ви живете? Які з них занесено до Червоної книги? Чи є у місцевості, де ви живете, національний парк? Заказник? Які об'єкти природи в них охороняються?

  1.  Тестування

1) Заповідники потрібні для:

А. заготівлі дерев, квітів;

Б. наукових досліджень;

В. відпочинку людей;

Г. збереження рідкісних та зникаючих видів тварин.

2) Червона книга – це…

А. наукова праця, що містить списки рослин і тварин, яким загрожує    небезпека зникнення;

Б. книга ,що містить списки рослин і тварин певної місцевості;

В. документ, який забороняє перебувати на певній місцевості.

3) Перший заповідник України…

А. Чорноморський;

Б. Канівський;

В. «Асканія-Нова»;

4) Заповідник «Асканія-Нова» був заснований у…

А.1980 році;

Б. 1898 році;

В. 1927 році;

5) Червона книга України складається з…

А. 2-х томів;

Б. 3-х томів;

В. 4-х томів;

6) Ботанічний сад- це…

А. музей живої природи на свіжому повітрі;

Б. музей живої природи в приміщенні;

В. колекція засушених рослин;

7) Чому відомості про види рослин і тварин, що зникають, друкують на червоних аркушах?

А. червоний колір-яскравий;

Б. червоний колір одразу кидається в око;

В. червоний колір-перший колір веселки;

Г. червоний колір-сигнал небезпеки.

VІ. Підсумок уроку. Рефлексія

-Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу нас. 136.

-Поясніть, з якою метою створюють заповідники.

-Які заповідники створено в Україні?

VІІ. Домашнє завдання

С.135-136, опрацювати; підготуватися до проєкту «Облаштовуємо нашу планету». Як можна оберігати природу на нашій планеті? Складіть план корис­них дій.

 

          Презентація на тему : "Природні заповідники України"

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
11 квітня 2020
Переглядів
2064
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку