Урок "Зародження дисидентського руху. Левко Лукяненко"

Про матеріал
Тема. Зародження дисидентського руху. Левко Лукяненко Мета: створити умови для розуміння причин виникнення руху «шістдесятників»; проаналізувати діяльність опозиційних організацій в УРСР; розглянути діяльність «шістдесятників»; охарактеризувати представників опозиційного руху в УРСР; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки; удосконалювати навички роботи в парах, малих групах, вміння працювати з текстом підручника та Інтернет-ресурсами; формувати повагу до історичного минулого України. Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:  називати дати, повязані з темою уроку;  застосовувати та пояснювати на прикладах терміни та поняття;  пояснювати причини виникнення руху «шістдесятників»;  аналізувати діяльність опозиційних організацій в УРСР;  характеризувати представників опозиційного руху в УРСР;  висловлювати власну думку щодо руху «шістдесятників». Тип уроку: комбінований. Обладнання: підручник, карти, відеоматеріали, Інтернет-ресурси, роздатковий матеріал.
Перегляд файлу

Конспект уроку

з історії України

для 11-го класу

Підготувала учитель історії

КЗ «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ст.»

Вистороп Тетяна Василівна

Тема. Зародження дисидентського руху. Левко Лукяненко

Мета: створити умови для розуміння причин виникнення руху «шістдесятників»; проаналізувати діяльність опозиційних організацій в УРСР; розглянути діяльність «шістдесятників»; охарактеризувати представників опозиційного руху в УРСР; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки; удосконалювати навички роботи в парах, малих групах, вміння працювати з текстом підручника та Інтернет-ресурсами; формувати повагу до історичного минулого України.

Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:

  • називати дати, повязані з темою уроку;
  • застосовувати та пояснювати на прикладах терміни та поняття;
  • пояснювати причини виникнення руху «шістдесятників»;
  • аналізувати діяльність опозиційних організацій в УРСР;
  • характеризувати представників опозиційного руху в УРСР;
  • висловлювати власну думку щодо руху «шістдесятників».

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, карти, відеоматеріали, Інтернет-ресурси, роздатковий матеріал.

Хід уроку

  1. Організаційна частина.
  2. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
  1. Самостійна робота.

Картка 1

  • Розгадайте ребуси.

E:\Работа\Підготовка до уроків\11 клас\Іст. України\2. Україна в умовах десталінізації\5. Зародження дисидентського руху. Левко Лукяненко\агромісто.jpg E:\Работа\Підготовка до уроків\11 клас\Іст. України\2. Україна в умовах десталінізації\5. Зародження дисидентського руху. Левко Лукяненко\імпорт.jpg E:\Работа\Підготовка до уроків\11 клас\Іст. України\2. Україна в умовах десталінізації\5. Зародження дисидентського руху. Левко Лукяненко\поле.jpg

(Агромісто; імпорт; поле)

E:\Работа\Підготовка до уроків\11 клас\Іст. України\2. Україна в умовах десталінізації\5. Зародження дисидентського руху. Левко Лукяненко\кукурудза.png E:\Работа\Підготовка до уроків\11 клас\Іст. України\2. Україна в умовах десталінізації\5. Зародження дисидентського руху. Левко Лукяненко\цілина.png E:\Работа\Підготовка до уроків\11 клас\Іст. України\2. Україна в умовах десталінізації\5. Зародження дисидентського руху. Левко Лукяненко\посів.png

(Кукурудза; цілина; посів)

  • Складіть речення, що стосуються слів-відгадок.
  • Зробіть узагальнюючий висновок.

Картка 2

  • Розгадайте ребуси.

E:\Работа\Підготовка до уроків\11 клас\Іст. України\2. Україна в умовах десталінізації\5. Зародження дисидентського руху. Левко Лукяненко\мило.jpg E:\Работа\Підготовка до уроків\11 клас\Іст. України\2. Україна в умовах десталінізації\5. Зародження дисидентського руху. Левко Лукяненко\пенсія.jpg  E:\Работа\Підготовка до уроків\11 клас\Іст. України\2. Україна в умовах десталінізації\5. Зародження дисидентського руху. Левко Лукяненко\праця.jpg

E:\Работа\Підготовка до уроків\11 клас\Іст. України\2. Україна в умовах десталінізації\5. Зародження дисидентського руху. Левко Лукяненко\дефіцит.jpg E:\Работа\Підготовка до уроків\11 клас\Іст. України\2. Україна в умовах десталінізації\5. Зародження дисидентського руху. Левко Лукяненко\побут.jpg E:\Работа\Підготовка до уроків\11 клас\Іст. України\2. Україна в умовах десталінізації\5. Зародження дисидентського руху. Левко Лукяненко\хрущовка.jpg

(Мило; пенсія; праця; побут; дефіцит; хрущовка)

  • Складіть речення, що стосуються слів-відгадок.
  • Зробіть узагальнюючий висновок.

Картка 3

  • Розгадайте ребуси.

E:\Работа\Підготовка до уроків\11 клас\Іст. України\2. Україна в умовах десталінізації\5. Зародження дисидентського руху. Левко Лукяненко\зброя.jpg E:\Работа\Підготовка до уроків\11 клас\Іст. України\2. Україна в умовах десталінізації\5. Зародження дисидентського руху. Левко Лукяненко\раднаргосп.jpg E:\Работа\Підготовка до уроків\11 клас\Іст. України\2. Україна в умовах десталінізації\5. Зародження дисидентського руху. Левко Лукяненко\наука.jpg

E:\Работа\Підготовка до уроків\11 клас\Іст. України\2. Україна в умовах десталінізації\5. Зародження дисидентського руху. Левко Лукяненко\техніка.jpg E:\Работа\Підготовка до уроків\11 клас\Іст. України\2. Україна в умовах десталінізації\5. Зародження дисидентського руху. Левко Лукяненко\центр.jpg E:\Работа\Підготовка до уроків\11 клас\Іст. України\2. Україна в умовах десталінізації\5. Зародження дисидентського руху. Левко Лукяненко\армія.jpg

(Зброя; раднаргосп; наука; техніка; центр; армія)

  • Складіть речення, що стосуються слів-відгадок.
  • Зробіть узагальнюючий висновок.

Картка 4

  • Розгадайте ребуси.

E:\Работа\Підготовка до уроків\11 клас\Іст. України\2. Україна в умовах десталінізації\5. Зародження дисидентського руху. Левко Лукяненко\тепловоз.jpg E:\Работа\Підготовка до уроків\11 клас\Іст. України\2. Україна в умовах десталінізації\5. Зародження дисидентського руху. Левко Лукяненко\харчування.jpg E:\Работа\Підготовка до уроків\11 клас\Іст. України\2. Україна в умовах десталінізації\5. Зародження дисидентського руху. Левко Лукяненко\хімія.jpg

E:\Работа\Підготовка до уроків\11 клас\Іст. України\2. Україна в умовах десталінізації\5. Зародження дисидентського руху. Левко Лукяненко\нафта.jpg E:\Работа\Підготовка до уроків\11 клас\Іст. України\2. Україна в умовах десталінізації\5. Зародження дисидентського руху. Левко Лукяненко\вугілля.jpg E:\Работа\Підготовка до уроків\11 клас\Іст. України\2. Україна в умовах десталінізації\5. Зародження дисидентського руху. Левко Лукяненко\ракета.jpg

(Нафта; тепловоз; хімія; вугілля; ракета; харчування)

  • Складіть речення, що стосуються слів-відгадок.
  • Зробіть узагальнюючий висновок.

Картка 5

  • Доповніть речення.
  1. Найбільш резонансна реформа М. Хрущова - ___ (Децентралізація управління промисловістю)
  2. Більшість галузевих міністерств замінили _______ (раднаргоспами)
  3. Другу за повоєнні часи грошову реформу було здійснено у ___ (1961 р.)
  4. Незважаючи на реформи, господарський механізм залишався ___ (командним, директивним, неринковим)
  5. ВРНГ СРСР – це ___ (Вища рада народного господарства)
  6. Нові вугільні басейни, що почали освоюватися з другої половини 1950-х рр. ____ (Львівсько-Волинський та Дніпропетровський)
  7. Серед нафтовидобувної промисловості високою продуктивністю відзначилося ___ (Шебелинське родовище)
  8. У травні 1958 р. М. Хрущов поставив питання про ____ (Прискорену хімізацію країни)
  9. Перший автобус Львівського автобусного заводу був випущений (у лютому 1956 р.)
  10.                    Серійний випуск тепловозів почався у ___ (Ворошиловграді та Харкові)
  11.                    Першу лінію метрополітену у Києві відкрили ___ (1960 р.)
  12.                    Найпоширенішою машиною свого класу серед загальносоюзних пасажирських перевезень став ___ (Ан-24).

Картка 6

  • Виправте помилки.
  1. Друге місце в хімічній промисловості України, після продукції, призначеної для ВПК, посідало виробництво мінеральних добрив.
  2. Вкладати більше коштів у нарощування ракетно-ядерної зброї допомогло істотне збільшення армії.
  3. Першу грошову реформу у повоєнний період було проведено у 1961 р.
  4. У промисловості основна увага приділялася хімічній галузі.
  5. Хрущов ліквідував галузеві міністерства.
  6. Розбудова харчової промисловості прискорилася лише з другої половини 1950-х років
  7. Територіальне керівнмцтво буза замінене централізованим.
  8. За видобутком камяного вугілля Україна посідала друге місце після США.
  9. Виробництво паровозів припинилося у 1967 р.
  10.       За 1959 – 1963 рр. на розбудову хімічної промисловості було спрямовано в три рази більше коштів, ніж за всі попередні роки радянської влади.
  11.       У вересні 1965 р. було створено Вищу раду народного господарства СРСР.
  12.       Першу лінію метрополітену у Києві було відкрито у 1960 р. з шістьма станціями.

Картка 7.

  • Позначте вірні та хибні твердження червоним або зеленим кольором.
  • У промисловості основна увага приділялася хімічній галузі. –
  • Вкладати більше коштів у нарощування ракетно-ядерної зброї допомогло істотне збільшення армії. –
  • Першу грошову реформу у повоєнний період було проведено у 1961 р. –
  • Хрущов ліквідував галузеві міністерства. +
  • Територіальне керівнмцтво буза замінене централізованим. –
  • У вересні 1965 р. було створено Вищу раду народного господарства СРСР. –
  • За видобутком камяного вугілля Україна посідала друге місце після США. –
  • За 1959 – 1963 рр. на розбудову хімічної промисловості було спрямовано в три рази більше коштів, ніж за всі попередні роки радянської влади. –
  • Друге місце в хімічній промисловості України, після продукції, призначеної для ВПК, посідало виробництво мінеральних добрив. +
  • Виробництво паровозів припинилося у 1967 р. –
  • Першу лінію метрополітену у Києві було відкрито у 1960 р. з шістьма станціями. –
  • Розбудова харчової промисловості прискорилася лише з другої половини 1950-х років. +

Картка 8

  • Доповніть речення.
  1. До розширення посіві кукурудзи М. Хрущова надихнув візит до ___ (США)
  2. За любов до кукурудзи М. Хрущов отримав прізвисько ___ (Микита-кукурудзник)
  3. РТС – це ___ (ремонтно-технічні станції)
  4. РТС виникли у ___ (1958 р.)
  5. Села, у яких будувалися багатоквартирні будинки, споруджувалися водогони, каналізацію і т.д. називали ___ (агромістами)
  6. Цілинні землі, що почали освоюватися М. Хрущовим з середини 1950-х рр. ___ (Пн. Казахстану, Пд. Уралу, Алтаю)
  7. Щоб запобігти голоду у 1963 р. уряд СРСР ___ (закупив у США та Канаді 12 млн тон зерна)
  8. Найгострішою у суспільстві була проблема ___ (житла)
  9. У рамках житлової реформи були побудовані так звані ___ («хрущовки»)
  10.                      У великих містах зводилися будинки на ____ (п'ять поверхів)
  11.                      Нові будинки були розраховані на термін використання (20 років)
  12.                      Миловарні заводи планувалося побудувати в ___ (Казахстані та Україні)

Картка 9

  • Позначте вірні та хибні твердження червоним або зеленим кольором.
  • На розширення посівів кукурудзи М. Хрущова надихнув візит до Німеччини. –
  • За любов до кукурудзи М. Хрущова прозвали Микитою-кукурузником. +
  • РТС виникли у 1959 р. –
  • РТС  - це ракетно-технічний сервіс. –
  • Агромістами називали міста, які спеціалізувалися на вирощуванні зернових культур. –
  • З середини 1960-х років, за ініціативи М. Хрущова, почали освоювати цілинні землі Північного Казахстану та Уралу. –
  • Щоб запобігти голоду 1963 р. уряд СРСР закупив у Китаї понад 20 млн тон зерна. –
  • Серед населення СРСР найгострішою була проблема житла. +
  • У рамках житлової реформи збільшили будівництво «сталінок». –
  • Нові будинки відрізнялися кращою якістю матеріалів та комфортеістю, від попередніх. –
  • Панельні будинки були розраховані на 50-річний термін експлуатації. –
  • Панельні будинки мали 5 поверхів та ліфт. –

Картка 10

  • Виправте помилки.
  1. Серед населення СРСР найгострішою була проблема житла.
  2. За любов до кукурудзи М. Хрущова прозвали Микитою-кукурузником.
  3. Панельні будинки були розраховані на 50-річний термін експлуатації.
  4. РТС  - це ракетно-технічний сервіс.
  5. Агромістами називали міста, які спеціалізувалися на вирощуванні зернових культур.
  6. З середини 1960-х років, за ініціативи М. Хрущова, почали освоювати цілинні землі Північного Казахстану та Уралу.
  7. Щоб запобігти голоду 1963 р. уряд СРСР закупив у Китаї понад 20 млн тон зерна.
  8. РТС виникли у 1959 р.
  9. У рамках житлової реформи збільшили будівництво «сталінок».
  10.                    На розширення посівів кукурудзи М. Хрущова надихнув візит до Німеччини.
  11.                    Нові будинки відрізнялися кращою якістю матеріалів та комфортеістю, від попередніх.
  12.                    Панельні будинки мали 5 поверхів та ліфт.
  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
  1. Перегляд відеоролику.

https://www.youtube.com/watch?v=BirXGZfCVP4

  • Чи відомий вам виконаний вірш? («Україно, мовчи»)
  • Хто його автор? (Василь Симоненко)
  • Що вам відомо про Василя Симоненка?
  • Учасником яких органійзацій він був?
  • Сьогодні ми довідаємося про виникнення «шістдесятників», їх основні цілі та долю.
  1. Вивчення нового матеріалу.
  1. Словникова робота.
  • Розгадайте ребуси.

E:\Работа\Підготовка до уроків\11 клас\Іст. України\2. Україна в умовах десталінізації\5. Зародження дисидентського руху. Левко Лукяненко\Рисунок4.png(Шістдесятництво)E:\Работа\Підготовка до уроків\11 клас\Іст. України\2. Україна в умовах десталінізації\5. Зародження дисидентського руху. Левко Лукяненко\Рисунок3.png(Шістдесятники)

E:\Работа\Підготовка до уроків\11 клас\Іст. України\2. Україна в умовах десталінізації\5. Зародження дисидентського руху. Левко Лукяненко\Безымянный5.png(Дисидент)

  • Поясніть значення слів-відгадок.

"Шістдесятництво" - це унікальне мистецьке і громадсько-політичне явище в Україні середини ХХ ст.; Друге українське Відродження XX ст.

"Шістдесятники" - молоде покоління митців початку 60-х років XX ст., яке сформувалося під час тимчасової лібералізації суспільного життя в СРСР у 1956 - 1964 рр.

«Дисидент» - людина, політичні погляди якої істотно розходяться з офіційно встановленими в країні, де вона живе; політичний інакодумець.

  1. Робота в парах.
  • Опрацюйте матеріал підручника та виконайте завдання.
  1. Доповніть схему.

E:\Работа\Підготовка до уроків\11 клас\Іст. України\2. Україна в умовах десталінізації\5. Зародження дисидентського руху. Левко Лукяненко\Рисунок2.png

  1. Кероване читання.
  • Опрацюйте матеріал підручника на с. 93 – 94.
  • Сформулюйте конспект за планом.

Клуб творчої молоді «Сучасник» (КТМ)

Виник: 1960 р. у Києві.

Значення: культурницька, просвітницька, обєднання людей різних професій.

Діяльність:

  • літературні вечори;
  • мистецькі виставки;
  • театральні постановки;
  • лекції з історії України;
  • краєзнавчі експедиції.
  • 14 травня 1962 р. вечір до 75-річчя Леся Курбаса.

Секції: кіно, театр, письменницька, художня, музична.

Аналоги в інших містах: Львів – «Пролісок».

  1. Робота  з таблицею.
  • Опрацюйте текст підручника на с. 94 – 96 та заповніть таблицю.

Дисидентство – це ________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Форми боротьби

мирні, ненасильницькі форми боротьби;

звернення на адресу керівників країни;

«відкриті листи» до ООН;

поширення нелегальної літератури («самвидав»);

створення дисидентських організацій.

Мета

Здобуття незалежності України через вихід зі складу Радянського Союзу конституційним шляхом.

Хронологія

1959 р. – утворення Української робітничо-селянської спілки (УРСС).

1961 – викриття УРСС органами КДБ, засудження 6 осіб до тривалих термінів увязнення.

  1. Перегляд відеоролику.
  • Перегляньте відеоролик.

https://www.youtube.com/watch?v=FLsYUR_BHuE

  • Що довідалися про Левка Лукяненка?
  • Якими справами він уславив своє імя?
  • Що можна сказати про особисті якості Левка Лукяненка?
  1. Робота в парах.
  • Оберіть одне із наведених у підручнику історичних джерел та опрацюйте його за запитаннями.
  • Складіть одне-два запитання до джерела.
  1. Вибіркове читання (с. 98 – 99 підручника).
  • Зачитайте речення, що мають відповіді на запитання.
  • Що викликало тривогу РПЦ?
  • Якими формами чиновники боролися з релігією?
  • Яка форма боротьби стала основною?
  • Чому занепали релігійні архітектурні памятки?
  • Як вплинула антирелігійна кампанія на населення?
  1. Узагальнення та систематизація знань.
  1. Схарактеризуйте одним реченням історичних діячів залежно від їхньої ролі в подіях доби «відлиги»: Л. Лук’яненко, А. Горська, В. Симоненко, Л. Танюк, М. Горинь, І. Кандиба.
  2. Прокоментуйте події та явища, які засвідчені джерелом.

«Друже! Приходь на вечір Клубу творчої молоді! Поети читатимуть тобі вірші, художники покажуть свої картини. З великою концертною програмою виступить секція джазової музики. Вечір відбудеться 14 жовтня 1962 р. у кінолекційному залі Жовтневого палацу культури (вул. Жовтневої революції, 1). Початок о 18 год. 30 хв. Київський міськком ЛКСМУ. Жовтневий палац культури» (оголошення).

  1. Підсумки уроку.
  1. Вправа «Три слова».
  • Охарактеризуйте враження від уроку двома-трьома словами-прикметниками.
  1. Інструктаж з домашнього завдання.
  1. Опрацювати с. 91 – 99 підручника.

 

 

docx
Додано
15 жовтня 2019
Переглядів
2991
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку