Дата ……
Тема. Життєвий і творчий шлях Бальзака.Бальзак – зачинатель соціального реалістичного роману. Бальзак і Україна. «Людська комедія» – грандіозна енциклопедія життя Франції першої половини ХІХ ст., її проблематика і структура
Мета: познайомити учнiв з життям i творчiстю Оноре де Бальзака, із сторiнками життєвого шляху письменника, пов’язаними з Україною; розкрити унiверсальнiсть бальзакiвського задуму, розмаїття тематики та проблематики творiв «Людської комедії» , засобiв, використаних автором для надання циклу романiв та повiстей цiлiсностi; розвивати навички зв'язного мовлення, вміння слухати повідомлення, робити записи; сприяти формуванню читацької компетенції, вихованню культури читача.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчання
Ми знову мандруємо до Франції XIX ст., щоб познайомитися з одним із найвизначніших письменників світу. «Бальзак великий! Його характери — витвір розуму Всесвіту!» — сказав про нього видатний російський письменник Ф. Достоєвський. В. Г. Бєлінський, російський критик, зазначав: «Подивіться на Бальзака: як багато написала ця людина, та, незважаючи на це, чи є в його повістях бодай один характер, бодай єдине обличчя, яке було б схожим на інше? О, яке незбагненне мистецтво змальовувати характери з усіма відтінками їх індивідуальності!»
Творчість Оноре де Бальзака витримала перевірку часом. Про це свідчать масові наклади видань, численні екранізації його творів. Проте життя самого письменника виявляється не менш захопливим і повчальним, ані ж його твори. Книгою Андре Моруа «Прометей, або Життя Бальзака» зачитувалося не одне покоління. Вражає надзвичайна широта таланту й працьовитість письменника: наприклад, у 1820 році Бальзак видав п’ять романів, у 1830 році - одинадцять, у 1831 році - вісім, у 1832 році - одинадцять. Звичайна людина не встигне за цей час навіть переписати такий обсяг текстів, а потрібно ще й придумати та продумати кожну деталь, сюжет і композицію в цілому. Як це йому вдавалося? Секрет - у розкладі дня. Сам митець зізнавався: «Працювати - це означає вставати опівночі, писати до 8-ї години ранку, поснідати за п’ятнадцять хвилин і знову працювати до п’ятої, пообідати, лягти спати і завтра все почати спочатку. Пишу весь час, а коли не сиджу за рукописом, обмірковую план, а коли не думаю над планом, то виправляю гранки. Ось моє життя».
Перед вами портрет французького письменника О. де Бальзака. Ось як його описує французький поет Альфонс де Ламартін: «…чоловік з міцною статурою… живе обличчя, від якого не можна відірвати очей, вас заворожувало і полонило. Волосся розсипалося над лобом крупними хвилястими пасмами, пронизливий погляд чорних очей пом’якшувався доброзичливістю; ці очі дивилися на вас довірливо і дружньо; щоки були повні, рум’яні, колір обличчя яскравий; ніс добре виліплений, хоча трішки задовгий; зуби нерівні…; голова, часто нахилена набік, гордовито здіймалася, коли він говорив.».
Та чи може споглядання портрету відкрити нам, що ж за людина перед нами, яку і сучасники, і майбутні покоління називають Прометеєм, порівнюють з Наполеоном? Для нас він поки ще загадка: хто ви, пане Бальзак? (Питання записується на дошці).
ІІ. Оголошення теми і мети уроку.
На ці та інші запитання ми і постараємося дати відповіді впродовж знайомства з життям та творчістю цієї непересічної особистості. Наприкінці уроку ви скажете: як досягнути успіху (за Бальзаком). А зараз давайте переглянемо відеофільм про Оноре де Бальзака.
ІІ. Сприйняття навчального матеріалу
1. Робота з підручником( пошук відповідей на питання, які цікавили учнів)..
2.Бесiда - iнсценацiя зустрiчi з письменником.
Питання: Пане Бальзаку, у народi кажуть, що людина живе лише в тi моменти, якi назавжди залишаються в пам’ятi. Якi моменти життя тримає ваша пам’ять?
Вiдповiдь: У дитинствi я був дуже хворобливою дитиною. Iнодi це заважало менi вчитися. Але я багато читав. Пiсля того, як у 1814 р. сiм’я перехала до Парижу, я продовжував навчатися в приватних школах, вiдвiдував лекцiї в унiверситетi Сорбонна. Диплом юриста я отримав саме тодi, як батько залишив службу, i я пiшов працювати.
Питания: Коли ви вiдчули потребу писати свої твори?
Вiдповiдь: Я мрiяв стати письменником з дитинства. Професiя адвоката мене не приваблювала. Сiм’я розумiла мої намiри i пiдтримувала як могла. Мої перші твори створенi були тiльки з однiсю метою - заробити грошей. Вiршована драма “Кромвель” виявилася невдалою i збагачення не принесла, але я продовжував писати.
Питання: Який твiр ви могли б вважати “початком вiдлiку”?
Вiдповiдь: У 1829 з’явився роман “Останнiй шуан”. Це i був “початок”.
Питання: Що саме стало поштовхом для створення “Людської комедiї’?
Вiдповiдь: Життя - складна рiч. Водночас iз творчими невдачами мене переслiдували й iншi негаразди: з метою заробити швидко грошi брав участь у ризикованих комерцiйних справах. З’явилися борги, якi треба було оплачувати. Працював по 16 годин на добу, писав безупинно. Але поразки й розчарування були для мене своєрiдним пiзнанням сутностi природи свiту, без чого “Людська комедія“ просто не могла б постати.
Питання: Пане Бальзаку, чи уявляли ви, яким буде Ваш твiр?
Вiдповiдь: Над створенням епопеї я працював понад двадцять рокiв. Починалося все з написання нарисiв на сучаснi теми. Згодом той матерiал був використаний для написання новел. Ще на раннiх етапах я схилявся до iдеї написання циклiв, унаслiдок чого i сформувався задум об’єднати всi романи в епопею. Чи вичерпав задумане? На жаль, нi. Епопея повинна була складатися зi ста п’ятдесяти творiв. У результатi я написав 96 — саме вони i становлять твiр всього мого життя — епопею ” Людська комедiя”.
Питання: Чим для вас стала зустрiч з Евелiною Ганською? Якi враження на вас справила зустрiч з Україною?
Вiдповiдь: Евелiна Ганська - шляхетна, вродлива жiнка. Знайомство з нею почалося з листа - вiдгуку про роман “Тридцятирiчна жiнка” (1832). Ми листувалися, у Швейцарi вiдбулася наша перша зустрiч. Невдовзi ми зрозумiли, що кохаємо один одного, але бути разом ми не могли - у Евелiни була сiм’я i руйнувати її вона не могла. Наше знайомство продовжувалося 18 рокiв. Ми одружилися, хоча й запiзно.
Перегляд відеоролику про останнє кохання Бальзака
Якою я побачив вперше Україну? Здається, краще про те розкажуть мої листи.
3. Два - три учнi зачитують рядки з листiв Бальзака
Вчитель.
Письменник двічі відвідав Україну: у 1847-1848 та 1848-1850 роках. Загалом він провів тут більше двох років, був у Верхівні, Бердичеві, Києві та інших містах.
У Верхівню на Житомирщині французький письменник написав 444 листи і саме тут провів свої найкращі дні.
Перебування в Україні дало йому можливість ознайомитися зі слов’янським світом, до якого він виявляв інтерес.
У незавершеному нарисі «Листи про Київ» письменник змальовує враження від першої подорожі в Україну. Йому запам’яталися мальовничі села, родючі ниви і веселі селяни. «Всюди, - зазначає він, - я бачив групи селян і селянок, які йшли на роботу або поверталися додому, дуже весело, безтурботною ходою і майже завжди з піснями».
Учні.
1) - 28 червня 1847 р. Бальзак пише заповiт, у якому будинок на вулицi Фортюне все своє нерухоме майно передає у спадок Евелiнi Ганськiй. 5 вересня 1847 р. о восьмiй вечора, потягом Пiвнiчної залiзницi вiн вiд’жджає в Україну.
« Це було не лише бажанням, а й спрагою. Це був вiдпочинок, i я був виснажений, у мене вистачило б сили лише на 24 години. Яка подорож!» 13 вересня Бальзак зупинився в Житомирi. «Близько восьмої ранку я побачив велике місто i подумав, що це Бердичiв. Подумки я був уже в Бердичевi, а насправдi це був тiльки Житомир».
2) - Вiд Бердичева до Верхiвнi трактова дорога пролягала через села Нізгурці, Сингаївка, Закутинцi. «Коли я виїхав за мiсто, то побачив хлiбне поле. Це - пустиня, царство хлiба. Усе, що я бачив досi, нiчого не варте.- Будинок Евелiни Ганської схожий на Лувр або грецький храм, позолочений вечірнім сонцем, яке височило над долиною...- Тут чудова сукняна фабрика, є лiкарня, шампiньйонна оранжерея, iподром, парк. Чудово!»
3) - У листопаді 1847 р. Бальзак вперше вiдвiдав Київ. «Отже, Київ - це столиця України, це священний град Росії, колишня метрополія, татарський i росiйський Рим, старша сестра Москви,...»- Пiзнiше у листi до археографа М. Юзефовича письменник згадуватиме: «І ось я подумки звертаюсь у тi мiсця: Київ з його банями, Київ з його пагорбами, садами і багатствами усміхнеться мені, розвіє сум від літературних праць...»
Вчитель.
У квітні 1959 року в приміщенні Верхівнянського сільськогосподарського технікуму було відкрито кімнату-музей Оноре де Бальзака, а у 1999 році тут тут засновано Житомирський літературно-меморіальний музей.
Щороку у день народження Оноре де Бальзака – 20 травня – у Верхівні проводиться Міжнародне літературно-мистецьке свято «Весна Прометея»
Вчитель : Оноре де Бальзак пішов з життя у 1850 році, залишивши незакiнченою «Людську комедiю». Його поховано на цвинтарі Пер-Лашез Його поховано на цвинтарі Пер-Лашез. В. Гюго сповістив друзям: «Європа втратила велику людину» «Привiтайте мене. Адже щойно з’ясувалося, що я генiй». Цi слова Бальзак сказав своїй сестрi Лорі Сюрвiль жартома, ще на початку роботи над епопеєю, але тi слова, насправдi виявились пророчими. Про те, що являє собою «Людська комедія» вам розкажуть нашi шановні літератори
4. Робота в зошитах
Як уже повiдомлялося, «Людська комедія» складається з 96 творiв, об’єднаних єдиною тематикою. Автор прагнув пояснити закономiрностi дiйсностi. Бальзака цiкавили не тiльки конкретнi теми i проблеми, але й взаємозв’язок цих проблем; не тiльки окремi пристрастi, а й формування людини пiд впливом середовища.
Бiльшiсть персонажiв «Людської комедії» переходять iз твору в твiр, виступаючи головними дiйовими особами в одних та епiзодичними - в інших, до того ж Бальзак розробляє важливий мотив людських вчинкiв - прагнення до збагачення. (демонструє схему побудови «Людської комедії» - архiтектонiку)
Робота в зошитах
“Людська комедія”- енциклопедія життя Франції першої половини ХІХ ст.
У “Людській комедії” понад 2000 персонажів.
Головна тема епопеї – прагнення пояснити закономірності розвитку суспільства.
6). Жанр “Людської комедії” епопея.
Бальзак казав: «Мiй твiр має увiбрати в себе всi типи людей, усi суспiльнi стани, вiн повинен втiлити всi соцiальнi зрушення так, що жодна життева ситуацiя, жодна особа, жодна професiя не виявилися забутими».
«Мiй труд має свою географiю, свою сiм’ю, свої краєвиди, iнтер’єри, дiйових осiб, факти, своє дворянство і буржуазію, своїх ремісників і селян, політиків і денді, свою армiю, одним словом - увесь свiт». Оноре де Бальзак
Вчитель .
Письменник дуже любив каву – за день випивав близько 50 чашок міцної турецької кави. За роки написання «Людської комедії» Оноре де Бальзак випив не менше ніж 15 000 горняток кави.
Якщо не було можливості зварити каву, письменник розмелював жменьку зерен і жував їх із превеликим задоволенням. Історики вважають, що відомий письменник помер через отруєння кофеїном.
5. Словникова робота
А тепер звернiмося до вашої словникової роботи i спробуємо дати визначення таких понять, як:
етюд - невеликий літературний твір, присвячений якому-небудь окремому питанню.
цикл творiв - кілька літературних творів, пов'язаних між собою спільним
епопея - це роман або цикл романів, де відображено великі історичні події, життя як окремих людей, так і цілих родин.
Бальзака називають також майстром соціально – реалістичного роману. Дійсно, у своїх творах він розкриває характер людини і через її стосунки із суспільством, і через домашній побут. Змалювання обраних персонажів крізь призму філософських проблем свідчить про наявність романтичного струменя у творчості письменника.
Вчитель.
Прослухавши повiдомлення наших учнiв, ви ,мабуть, зрозумiли, наскiльки є неоднозначною, багатогранною постать цього лiтературного генiя. Але цього, мабуть, недостатньо, щоб повнiстю уявити собi всеосяжнiсть, майстернiсть цiеї творчої особистостi - Оноре де Бальзака.
Вчитель : Художнiй свiт творiв Бальзака, як i художнiй свiт кожного великого майстра складасться з гармонiйного поєднання рiзноманiтних елементiв. Найяскравiшим прикладом такого сплаву є так звана “балъзакiвська пристрасть”. Її ознаками є манiакальний характер, могутня сила, яка знищує врештi - решт її носiя. Ця пристрасть героїв є пружиною, яка рухає весь сюжет творiв Бальзака.
ІІІ. Підсумок уроку
Хронологічна таблиця
Оноре де Бальзак
Дата |
Подія |
1799 |
Народився Бальзак |
1804 |
родина Бальзаків оселяється в Парижі |
1829 |
Написав роман «Останній шуан» |
1845 |
Твори об’єднуються в один цикл, з’являється назва «Людська комедія» |
1832 |
Письменник отримав листа із Одеси з підписом «Іноземка» з приводу його роману «Тридцятирічна жінка». Авторкою послання була багата польська поміщиця Евеліна Ганська |
1850 |
Одружився з Евеліною Ганською |
1850 |
Помер у Парижі. |
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжте речення:
• Історія життя Бальзака наштовхнула мене на думку…
• Мені запам’яталося…
• Мені захотілося познайомитися…
ІV. Домашнє завдання Прочитати повість “ Гобсек