Конспект уроку зарубіжної літератури у 9 класі на тему:"Багатогранність образу Гобсека"

Про матеріал

Мета уроку: допомогти учням зрозуміти складний і неоднозначний образГобсека як головного героя повісті, показати наявність у ньому романтичних і реалістичних рис; виховувати негативне ставлення до жадібності й скнарості, здатність критично ставитися до влади грошей, сприяти формуванню справжніх цінностей.

Перегляд файлу

Тема: Багатогранність образу Гобсека.

Мета: допомогти учням зрозуміти складний і неоднозначний образГобсека як головного героя повісті, показати наявність у ньому романтичних і реалістичних рис; поглиблювати вміння учнів аналізувати прозовий твір; допомогти розкрити філософські питання твору; розвивати навички аналізу художнього образу, переказу тексту, зв'язного мовлення, логічного мислення; виховувати негативне ставлення до жадібності й скнарості, здатність критично ставитися до влади грошей, сприяти формуванню справжніх цінностей.

Хід уроку.

Золото-найгірша із отрут для людської душі.

В. Шекспір.

1. Актуалізація опорних знань учнів.

- Літературний  диктант

Ваше завдання розташувати ключові епізоди в порядку розгортання сюжету.

Епізод повісті

1

Портрет Гобсека.

2

Спосіб життя Гобсека.

3

Розповідь Гобсека про відвідування своїх клієнток: графині де Ресто та Фанні Мальво.

4

Філософія Гобсека. « Золото – ось духовна сутність всього сучасного суспільства».

5

Позичка грошей у Гобсека Дервілем.

6

Максим де Трай – істота дуже дивна.

7

Коштовності графині у Гобсека.

8

Домовленість графа де Ресто з Гобсеком.

9

Хвороба і смерть графа де Ресто.

10

Смерть Гобсека.

 

Запитання до учнів:

1. Скільки редакцій має повість О. де Бальзака «Гобсек»?

2. Чому письменник так ретельно працював над цим твором?

І. Мотивація навчальної діяльності

    Існує давня легенда. Дуже давно жили два друга. Коли у них народилися діти, вони вирішили залишити сім’ї і помандрувати, узявши з собою по мішку. В них вони складали маленькі камінці, якщо чули та бачили щось незвичайне. Минуло багато років, мішки стали повними, і друзі вирішили повернутися додому. Вони були щасливі, що знову повернулися у рідні домівки. Одного вечора чоловіки відкрили свої мішки та побачили, що камінці зникли.

            Замість них один чоловік знайшов у мішку чудові квіти. Це були: Здоров'я, Любов, Удача та Дружба. Він віддав ці квіти своїм дітям, сказавши, що це головне, що це треба для життя людини, що це і є життєві цінності.

            Інший знайшов у своєму мішку павуків, змій, ящірок. Він нічого не дав своїм дітям, бо збирав заздрість, жадібність, байдужість, жорстокість.

  Прийом «Запитай себе сам»

            Розташуйте життєві цінності за порядком значимості для вас:

  • Дружба;
  • Матеріальний добробут;
  • Любов;
  • Чисте сумління;
  • Здоров'я;
  • Почуття власної гідності;
  • Кар’єра;
  • Гроші;
  • Мудрість;
  • Знання.

ІІ. Оголошення теми, мети та епіграфу уроку.

1. Слово вчителя.

Важко уявити людське життя без грошей. Уся історія людства невід'ємна від них. Та разом із ти саме із золотом пов'язано все найстрашніше, що є в житті: горе, ненависть, зрада, вбивства.

Не можна не погодитися зі словами невідомого мудреця, який сказав, що: «золота доба людства була тоді, коли золото ще не панувало».

        Повість Бальзака «Гобсек» - це реалістичний твір, який відтворює певний тип людини за певної історичної доби. Аналізуючи суспільство свого часу, письменник доходить висновку, що рушійною силою є гроші, золото. Це стало прикметою часу, коли буржуазія відвойовувала права вищості у дворян. У повісті показано нові тенденції життя: процес накопичення багатства, що стає рушійною силою не лише суспільства, а й людських стосунків. Суть нових буржуазних відносин втілює образ Гобсека, який на нашому уроці ми розглянемо.

1. Результати пошуково-дослідницької роботи в групах. Спостереження над текстом та образом героя.

Слово вчителя.

      Віктор Гюго зазначав: «Обличчя людини завжди віддзеркалює її внутрішній світ і помилково вважати, що думка позбавлена забарвлення.»

1 група – «психологи». Результати роботи над питаннями (прийом «Скульптура характеру»).

I  Знайдіть у тексті портрет Гобсека і дайте відповіді на запитання(с.182):

  • Яким постає перед читачем цей герой?
  • Які кольори та відтінки використовує автор у змалюванні зовнішності героя? Чому?
  • З чим порівнюється зовнішність Гобсека? Чому?
  • Які деталі портрета героя є визначальними?
  • Як такий опис характеризує героя, показує ставлення до нього автора?

Висновок. Портрет лихваря виразний і багато в чому розкриває внутрішню його сутність. У зовнішності Гобсека є вказівки на соціальні та моральні прикмети героя. Портретні деталі нагадують нам хижого звіра - хитрого, обережного, який боїться яскравого світла. Довгий ніс винюхує здобич, жертву. Лагідність голосу удавана, це лицемірство, яке покликано приспати пильність.

Кольорова гамма - золота, срібна, бронзова, викликає в уяві образ ідола, якому поклоняється герой. Ця гамма нагадує істинну сутність персонажа - заглибленість у світ грошей. Складається враження, що він сам нагадує злиток золота.

Герой приборкує всі людські почуття.

            Провідні деталі портрета персонажа (блідість, металевість, гострота, тонкість, холодність, нерухомість, безшумність, безпристрасність).

Слово вчителя.

        Бальзак вважав, що як і в тваринному світі, в суспільстві формування характеру, долю людини визначають умови існування, середовище: «Я зрозумів, що суспільство подібне до Природи,» - писав він у передмові до «Людської комедії». Звідси й особлива увага письменника до речей, оточення, які, на його думку, є матеріальним втіленням характеру людини: житло, меблі, одяг можуть багато розповісти про власника, його звички, пристрасті та потреби.

2      група – «дизайнери» Результати роботи над питаннями (помешкання героя).

II. Знайдіть  опис помешкання Гобсека,  дайте відповіді на запитання (с. 182, 183):

  • На яких деталях помешкання зосереджується увага читача? Чому?
  • Чи можна за описом житла визначити рівень статків героя, його характер, ставлення до нього автора?

Висновок. Житло Гобсека несе на собі відбиток особистості господаря, є невід'ємною частиною його характеристики. Персонаж зростається з навколишнім предметним світом. Його неможливо уявити без речей, що навколо нього. Вони виявляють його індивідуальність і соціальний стан.

Інтер'єр ще більше підкреслює холодність героя, його жадібність, адже все в його кімнаті старе і потерте. Від усього віє холодом, там ніби немає життя.

З   група – «звинувачувачі».

III. Знайдіть  згадки у тексті про родинні взаємини і дайте відповіді на запитання ( с.183-184):

  • Що ми знаємо про родину Гобсека?
  • Чи має він родичів? Як до них ставиться?
  • Як це його характеризує?

Висновок. Бальзак постійно підкреслює паталогічну скупість Гобсека. Він «ненавидить своїх спадкоємців і навіть гадки не мав, що хтось заволодіє його майном, хоч і після його смерті».

Гобсек живе з глибокою недовірою до людей у повній самотності, не відчуває жодного бажання побачити своїх родичів, він байдужий навіть до їхніх трагедій.

Коли Дервіль розповів йому про вбивство жінки, яку звали «Чарівна Голландка», Гобсек не виявив жодного здивування чи інтересу: «Це моя двоюрідна онука». Тільки ці слова і викликали у нього смерть його єдиної спадкоємиці, онуки його сестри.

Від родини він відмовився, свою сім'ю не створив.

 

4    група – «філософи». Результати роботи над питаннями (життєва філософія Гобсека).

  1. Дослідіть життєву філософію Гобсека і прокоментуйте  висловлювання:
  • «Що таке життя? Машина, яку приводять у рух гроші»;
  •  «Влада і втіха — хіба не основи нашого нового суспільного ладу?»;
  •  «Я досить багатий, щоб купувати людську совість»;
  • «У золоті зосереджені всі сили людства»;
  • «Найтривкіша з усіх насолод - марнославство. Марнославство - це наше «я»;
  • «Щастя або в сильних емоціях, які підточують наше життя, або в розмірених заняттях»;
  •  «Краще самому утискувати, ніж дозволяти, щоб тебе утискували інші»;
  • «Я володію світом… а світ не має наді мною ані найменшої влади»;
  •  «У мене погляд, як у Господа Бога, я зазираю в душі. Від мого пильного ока ніщо не сховається».

Висновок

Золото дає Гобсеку впевненість у завтрашньому дні, тому він може жити спокійно. Він вважає, що володіє світом, може все купити за свої гроші. Але герой сам стає рабом своєї скнарості, дивиться на світ крізь призму золотої монети.

Гобсек дуже боїться втратити своє багатство, тому позбавився усіх людських почуттів. Він стає символом влади золота.

         Слово вчителя.

https://disted.edu.vn.ua/media/images/Terenteva/svit_lit_10/u05_svitova_balsak.files/image003.pngПостать головного героя Гобсека неоднозначна. Реаліст Бальзак не міг не відобразити і не засудити пристрасть Гобсека до збагачення будь-яким шляхом. Реалістичні риси його характеру: скнарість, уміння здійснювати фінансові операції, збагачуватися на всьому, лінія поведінки з боржниками, демонстрація своєї влади, економія на всьому, прагнення мати репутацію не дуже заможної людини.

Але поряд з його негативними рисами, є чимало позитивного.

Робота з цитатним матеріалом «+ та – Гобсека»

«Я не вірю нічому».

 

«Життя…неминуче перетворюється на звичку до певних умов існування».

 

«Щастя знаходить той, хто вміє застосовувати свої здібності за будь-яких обставин. Крім цих двох правил, усе інше омана».

 

«Мої погляди змінювались, як і у всіх людей…На світі немає нічого постійного…»

 

«…всякі ваші переконання та правила моралі - пусті слова».

 

«Незрушно лише одне почуття…- інстинкт самозбереження, …цей інстинкт називають особистим інтересом».

 

 «…байдуже, де саме жити».

 

«…повсюди точиться боротьба між бідними і багатими, повсюди вона неминуча».

 

«…краще самому визискувати, ніж дозволяти, щоб визискували тебе».

 

 «…у золоті все є в зародку, і воно все дає у житті».

 

 «Мій погляд як у господа бога, - я читаю в серцях».

 

«Я досить багатий, щоб купити сумління тих, що керують міністрами…»

 

 «Золото – ось духовна суть усього теперішнього суспільства».

 

Колективне складання схеми «Неоднозначність образу Гобсека»

http://5fan.ru/files/10/5fan_ru_51780_28b5ae36146f937de8338539253e755a.html_files/10.png

Риси характеру Гобсека

Позитивні риси

Негативні риси

Освіченість

Марнославство

Гострий розум

Скупість

Феноменальна пам’ять

Жорстокість

Прозорливість

Цинічність

Комерційний досвід

Егоізм

Знання людської психології (на користь справі: Гобсек дав гроші в борг Дервіль в 25 років, бо „після 30 ні на кого не можна покладатись”, „намацав слабке місце у графа де Ресто і дав пораду: зробити себе опікуном”)

 

Стриманість

 

Обережність

 

Проблемні запитання (прийом «Трибуна відвертості»).

ПЕРЕГЛЯД  ВІДЕОФРАГМЕНТУ  (https://www.youtube.com/watch?v=qKeDum0wYUA)

-                 Дервіль, слухаючи сповідь Гобсека, про його життєву філософію, про його гімн золоту, з жахом запитує у себе: «Невже усе зводиться до грошей?»

А як думаєте ви? Чи є щось у світі таке, чого не можна купити за гроші? (Справжніх друзів, родину, тепло рідних сердець, щастя, кохання, честь, любов батьків, дітей).

-                 Чи є образ Гобсека сучасним?

Заключне слово вчителя.

Класика актуальна в усі часи, тому що стосується «вічних» питань людського буття. Одне з таких одвічних питань - вплив «золотого мішка», на внутрішній світ людини - сьогодні як ніколи співзвучне питання нашого часу.

Гобсек вважає, що той, хто має гроші, править світом. Чи не так думають про себе і сучасні «нові» українці? Чи не тому і сьогодні такий близький і цікавий світові Бальзак, що зумів створити ще один вічний образ - тип людини, для якої гроші - засіб і спосіб життя.

Тема грошей залишається складною і нині, і ставлення до них неоднозначне. Мабуть, якщо без грошей не можна обійтися, то слід чітко визначити своє ставлення до них: це життєва необхідність чи сенс буття і мірило усіх цінностей? Залежно від розв'язання цього питання, кожна особистість і обирає свій шлях.

Підсумки уроку.

Створення психологічного портрету через знакову систему


Г- гордий

о - обачливий

б - багатий

с - скнара

е - енергійний

к - корисливий

 

Д - добропорядний

е - енергійний

р - розумний

в - відкритий

і - інтелігент

л - людяний

ь


Домашнє завдання. Підібрати цитатний матеріал до характеристики образів графині де Ресто та Фанні Мальво. 

 


 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Меринец Катя
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Овсянік Іванка
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Наумушкіна Віта Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Прус Олена Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
docx
Додано
6 лютого 2018
Переглядів
22755
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку