Урок зарубіжної літератури: Алегорія революції у сатиричній повісті-притчі Джорджа Орвелла «Скотоферма».

Про матеріал
Матеріал допоможе формувати компетентності: предметні - поглиблені знання про особливості розвитку літератури першої половини ХХ ст. та про творчість Джорджа Орвелла, про оригінальність його мислення, моральну безкомпромісність; навички культури зв’язного усного мовлення, мислення; ключові - уміння вчитися: навички пізнавальної діяльності та критичного мислення; комунікативні - навички спілкування в колективі й толерантне ставлення до почуттів та думок оточуючих; інформаційні - уміння визначати роль деталі в тексті; уміння обстоювати свою думку; громадянські - свідоме ставлення до передбачуваних шляхів розвитку суспільства й людства, почуття особистої та соціальної відповідальності за свою долю, свою країну; загальнокультурні - естетичний смак та гуманістичне бачення світу.
Перегляд файлу

 

ТЕМА: Алегорія революції у сатиричній повісті-притчі Джорджа Орвелла «Скотоферма».

Мета: формувати компетентності: предметні - поглиблені знання про особливості розвитку літератури першої половини ХХ ст. та про творчість Джорджа Орвелла, про оригінальність його мислення, моральну безкомпромісність; навички культури зв’язного усного мовлення, мислення; ключові - уміння вчитися: навички пізнавальної діяльності та критичного мислення; комунікативні -  навички спілкування в колективі й толерантне ставлення до почуттів та думок оточуючих; інформаційні - уміння визначати роль деталі в тексті; уміння обстоювати свою думку; громадянські - свідоме ставлення до передбачуваних шляхів розвитку суспільства й людства, почуття особистої та соціальної відповідальності за свою долю, свою країну; загальнокультурні - естетичний смак та гуманістичне бачення світу.

Тип уроку: урок опанування нових знань, формування вмінь та навичок.

Основні терміни й поняття: роман-антиутопія, тоталітарний режим. Міжпредметні зв’язки: історія, етика, економіка.

Обладнання: портрет Джорджа Орвелла, тексти твору «Скотоферма», ілюстрації, ТЗН.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Інтерактивний прийом «Ґронування» (запис до зошитів).

 -Складіть ґроно до митця Джорджа Орвелла.

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку

Вчитель. - Джордж Орвелл у селі побачив хлопчика, що гнав дорогою коня, б’ючи його лозиною щоразу, як той намагався звернути вбік. «Мене вразила думка,— згадував він,— що, якби лише тварини усвідомили свою силу, ми не змогли б панувати над ними. І що люди експлуатують тварин майже так само, як багаті експлуатують пролетаріат». Розмірковуючи над цим питанням, автор виплекав новий задум, який згодом утілив у творі-притчі з відвертою назвою «Скотоферма» («Ферма тварин», «Колгосп тварин»). Саме про цей твір ми поговоримо сьогодні. Учні записують до зошитів тему уроку.

ІV. Робота над темою уроку

1. Вчитель. - «Скотоферма» (англ. Animal Farm) — сатиричний роман-притча, що вийшов друком 1945 року (у багатьох джерелах жанр твору визначено також як повість-притчу). У цьому романі зображено еволюцію стану тварин від безмежної свободи до диктатури свині на прізвисько Наполеон. У творі Орвелл показав переродження революційних принципів і програм, тобто поступовий перехід від ідей загальної рівності та побудови утопії до диктатури й тоталітаризму. Це роман - алегорія на революцію 1917 року й наступні події.

2. Аналіз твору

1. Напишіть перелік правил, які тварини встановили на фермі?

( Жанр твору: сатиричний роман-притча, антиутопія. Тема: показ духовної деградації людей за умов тоталітарної системи. Проблема: як відбувається перетворення нормальної мислячої людини на істоту, здатну тільки виконувати вимоги режиму. Ідея: протест проти насильства, захист прав людини. Правила (заповіді), які тварини встановили на фермі:

1. Усяка двонога істота — ворог.

2. Усяка чотиринога істота чи птах — друг.

3. Тварина ніколи не носить одягу.

4. Тварина ніколи не спить у ліжку (пізніше додали: з простирадлами).

5. Тварина не п’є спиртного (пізніше додали: надміру).

6. Жодна тварина не вбиває іншої тварини (пізніше додали: без причини).

7. Усі тварини рівні (пізніше додали: та деякі рівніші за інших).

V. Узагальнення й систематизація здобутих знань, умінь та навичок

1.Вікторина

1.Де відбуваються події в творі?

2. Дайте характеристику господарю ферми?

3. Що вплинуло на зміни на фермі? (Немолодий хряк на прізвисько Старий Ватажок запропонував тваринам влаштувати на фермі революцію, повалити господаря та його працівників.).

4.Як стали жити на фермі після того, як господаря прогнали? (Після того як Ватажок помер, тварини вигнали людей з ферми. Ферму перейменували на «Скотоферму». Тварини почали працювати безпосередньо на себе.).

5. Хто став лідером цієї«революції»? (Свині Обвал і Наполеон.)

6. Дайте характеристику керівництву - «лідерам», що керували фермою? (Спочатку вони правили разом, хоча часто конфліктували й сперечалися, водночас тварини запам’ятали цей період як найщасливіший. Але, як і все хороше, правління двох свиней закінчилося. Наполеон, скориставшись допомогою псів, яких виховав, вигнав з ферми Обвала. Поступово всі заповіді спочатку змінюють, а потім і зовсім скасовують, залишається тільки сьома.).

7. Які «яскраві» події описує автор у творі?

8. Поясніть кінцівку твіру?

(До свиней приходять люди із сусідніх ферм. Тварини зазирають у вікно вітальні. За столом гості та господарі грають у карти, п’ють пиво і вимовляють майже однакові тости за дружбу й нормальні ділові стосунки. Наполеон показує документи, які підтверджують, що відтепер ферма - сумісна власність свиней і знову іменується «Ферма Манор». Потім спалахує сварка, усі кричать і б’ються, і вже не можна розібрати, де людина, а де свиня. ).

9. Які історичні події ми можемо пригадати? Чи можемо когось із історичних осіб упізнати в образах героїв твору Орвелла?

VІ. Рефлексія

1. Вчитель. - «Скотоферму» Джорджа Орвелла можна вважати карикатурою на революцію в росії та подальші роки комуністичного правління. У романі багато гіпербол і перебільшень, що є характерним для творів, які за структурою нагадують притчу. На початку дія в романі виглядає яскраво, а у фіналі атмосфера нагнітається; кінцівка стає сумною, жахливою.

2. Творча робота

Напишіть есе за твором Джорджа Орвелла «Скотоферма» на одну із тем:

1.Показ духовної деградації людей за умов тоталітарної системи.

2.Протистояння людей і тварин.

3.Життя тварин на фермі.

VІІ. Домашнє завдання

Підготувати презентацію до твору Джорджа Орвелла «Скотоферма».

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
4 березня
Переглядів
322
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку