Урок зарубіжної літератури "Данте Аліг’єрі. "Божественна комедія". Подорож до Раю"

Про матеріал
Урок зарубіжної літератури з використанням комп’ютерних технологій. Тема: «Подорож Данте до Раю. Чи можна досягнути найвищого блаженства?» Мета: перевірити та узагальнити знання учнів частини «Пекло», розглянути подорож до Раю у комп’ютерному варіанті, визначити композицію та основну думку частини «Рай», підвести учнів до розуміння сенсу життя за Данте; розвивати навички роботи з текстом, формувати інтерес до мудрості художньої літератури; виховувати любов до ближнього. Обладнання: портрети Данте Аліг’єрі, ілюстрації до «Божественної комедії», гравюра Ботічеллі у збільшеному вигляді, картки, комп’ютери, мультимедійний екран, пакети із завданнями для груп. Тип уроку: комбінований
Перегляд файлу

Урок зарубіжної літератури з використанням комп’ютерних технологій.

Тема: «Подорож  Данте до  Раю. Чи можна досягнути найвищого блаженства?»

Мета: перевірити та узагальнити знання учнів  частини «Пекло», розглянути подорож до Раю у комп’ютерному варіанті, визначити композицію та основну думку частини «Рай», підвести учнів до розуміння сенсу життя за Данте; розвивати навички роботи з текстом, формувати інтерес до мудрості художньої літератури; виховувати любов до ближнього.

Обладнання: портрети Данте Аліг’єрі, ілюстрації до «Божественної комедії», гравюра Ботічеллі у збільшеному вигляді, картки, комп’ютери, мультимедійний екран, пакети із завданнями для груп.

Тип уроку: комбінований

                                                    Перебіг  уроку

І. Слово вчителя.

Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомство з безсмертною «Божественною комедією» Данте Аліг’єрі, про яку Ф. Петрарка сказав: «Божественна комедія» - це не творіння Данте, а творіння Святого Духу». І скаржився на те, що, розкривши всі проблеми життя, «нічого не залишив сказати іншим». Жодна людина світу не може вважати себе культурною, якщо вона не знає знаменитої поеми Данте.  Які знання маємо ми, перевіримо під час «літературної дуелі».

ІІ Повторення.

 «Літературна дуель» (двоє учнів ведуть перехресне опитування один одного:

кожен ставить по шість запитань; секунданти слідкують за правильністю відповідей, чіткістю питань і записують результати в таблицю).

imageІІІ  Перевірка домашнього завдання.       1.Робота біля дошки.  Розподілити мешканців Пекла відповідно кола, використавши ілюстрацію гравюри Сандро Ботічеллі (учень розподіляє аркуші з написами грішників відповідно кола).  

 

 2.  Бліц-опитування «Уважний читач» ( на екран висвічується шість питань, відповіді на які потрібно дати за одну хвилину). - Скільки пісень має кожна частина «Божественної комедії»?

-         Що означають 7 літер «Р», що були записані на лобі Данте при вході в Чистилище?

-         Чим караються грішники в 9 колі Пекла?

-         У якому вигляді зустрів Данте в Пеклі Бертрана де Борна?

-         Хто супроводжував Данте по Раю?

-         У вигляді якої квітки представився Данте Рай в Емпіреї?

  IV Актуалізація опорних знань.

1.     Бесіда на основі уривка із  італійського кінофільму 1911 року «Пекло».

Епізод зустрічі Данте з Франческою і Паоло.

-         Який епізод зображений на екрані?

-         Розкажіть історію цих грішників?

-         Як відреагував Данте на розповідь Франчески і Паоло? 

-         Чому Данте жаліє їх і страждає, що вони покарані? 

Хіба гріх перелюбу не заслуговує на покарання?

(Можлива відповідь. Франческу обманом видали заміж за нелюба, а вона мала право на щастя з коханою людиною)    Слово вчителя.

Данте вважав, що кожна людина заслуговує на щастя, на життя в любові. Тому співчуває цим грішникам і страждає разом з ними, коли пекельний вихор шматує їх тіла, кидає то в прірву, то піднімає знову вгору. Перейнявся трагедією Франчески та Паоло і композитор П.Чайковський, коли прочитав про них в поемі Данте. Він створив дивовижну симфонію, яку так і назвав «Франческа да Ріміні». Прослухайте , будь ласка, уривок з неї.

2.     Прослуховування уривка із симфонії П.Чайковського «Франческа да Ріміні»та обговорення його.

-         imageЩо ви уявляли, спухаючи музику? (Вихор, який не давав спокою закоханим)

-         Погляньте на ілюстрації до цього сюжету і скажіть, яка з них найбільше передає цей вихор?  ( Звертаємо увагу на ілюстрацію англійського живописця Уільяма Блейка «Вихор закоханих».        

Від пекельного вихора пішов крилатий вислів «вихор кохання». Тепер

з пекельним вихором він не має нічого спільного, бо «закружляти у вихорі кохання» означає: бути окриленим коханням).

V       Оголошення теми уроку.

Слово вчителя.

 Ми не випадково звернулися до пари закоханих Франчески і Паоло, адже на цих образах Данте хотів показати, що кохання – це велика сила,яка може зруйнувати міста, як це сталося з Троєю, а може врятувати душу, змінити людину на краще, зробити її щасливою, як це зробила Беатріче з Данте. Саме до неї ми зараз звернемося, бо подорож по Раю Данте здійснив саме з нею.

Тема сьогоднішнього уроку: «Подорож Данте до Раю».

Проблемне питання: «Чи можна досягнути найвищого блаженства?»

1.     Бесіда.

-         Як Данте зустрівся з Беатріче в потойбічному світі? - В чому звинувачує Беатріче нашого мандрівника?

Слово вчителя.

 Визнавши свою провину в тому, що, піддавшись спокусам земним, звернув з праведного шляху життя, Данте разом з Беатріче піднімається в сфери Небесного Раю.

VI   Засвоєння та закріплення матеріалу.

 Робота в групах по тексту частини «Рай».

1.     Робота на комп’ютерах. Створити будову Раю Небесного на основі тексту, користуючись шаблоном та «легендою» комп’ютера у програмі Paint.(Учні розміщують на поданих колах планети та сфери (даються в «легенді»), які відвідав Данте в Раю).

2.     Визначити композицію «Божественної комедії».

3.     Ознайомившись з перекладами Лозинського та Дроб’язко, визначити, чи зберігається віршована форма Данте – терцина.

4.     Визначити тропи, якими користуються перекладачі, щоб донести ідею поеми Данте і показати високу художність твору.

5.     Знайти афоризми в тексті «Божественної комедії», відповідаючи на поставлені питання. 

-         Що було написано на воротах Пекла? (пісня ІІІ) - Який афоризм пов’язаний з 9-ма колами Пекла?

-         На якому небі буває людина від щастя? («Рай»)

-         Що кружляло Франческу і Паоло в Пеклі? (пісня V)

-         Від чого даремно тікати? (пісняV)  VII  Перевірка виконаного завдання.

1.     Показ Небесного Раю на комп’ютері. Додаткове питання: який епізод із подорожі  найбільше запам’ятався?

2.     Виступ учня з індивідуальним попереджувальним завданням.

-         Як зображує Данте Рай порівняно з Пеклом?(з використанням ілюстрацій Доре, які демонструються у вигляді слайдів).

( Виступ учня. Рай для Данте був світом краси і добра. Тому фарби тут всі світлі та яскраві,на відміну від пекла, де переважають чорні та червоні відтінки кольорів. Зіркове світло Раю чудово передав у своїх ілюстраціях французький живописець Поль Гюстав Доре. Всі душі праведників знаходяться у яскравому сяйві, вони кружляють в танці, окутані світлом любові Всевишнього. 

imageНайяскравішим видовищем в Раю стала для Данте Пломеніюча Небесна Троянда Емпірею, помешкання Бога, діви Марії, святих та ангелів, серед яких у третьому колі поряд з Богородицею знаходилася і Беатріче. В центрі Троянди, в найяскравішій зірці, Данте розгледів облік Бога, навколо нього, не маючи чіткого переходу між собою, були ще 2 кола, які були міцно скріплені. Це були: Бог-Син і Святий Дух. Так Данте розгледів таємницю божественної трійці).

3.     Робота з текстом. Завдання для всіх: зачитати з тексту слова про                       божественну трійцю.

         Слово вчителя. 

Найяскравішу зірку в центрі називають Зіркою Любові, саме навколо неї рухаються всі праведні душі. Чим праведніша душа, тим ближче вона до Бога.

-         То що ж рухає світ Раю? ( Любов). 

-         Зачитайте останні строфи 33 пісні «Раю». Вони передають основну думку поеми.

 

4.     Яка композиція « Божественної комедії»?

(Експозиція: блукання героя в густому, темному лісі.

Зав’язка: зустріч Данте з хижаками.

Розвиток дії: Вергілій приходить на допомогу поетові і пропонує подорож у потойбічний світ.

Кульмінація: видіння Бога і споглядання Небесної Троянди.

Розв’язка: пізнання й усвідомлення ідеї Божественної любові).

5.     Відповідь на проблемне питання.

-         Чи можна досягти найвищого блаженства? В чому ж воно?

-         Що допомогло Данте пізнати силу Божества?

image(любов до Беатріче)  

6.     Визначення ідеї твору на основі гравюри по дереву, що обрамляє книгу «Божественна комедія», де зображений Данте в сяйві Божественного променя, а поряд Беатріче протягує до нього руки. Вона веде його до доброчесності. Ставши на праведний шлях, наш герой отримує любов Бога.

7.     За допомогою яких тропів передається основна думка перекладачами? (перевірка роботи групи)

8.     Чи дотримуються перекладачі терцини?

(перевірка роботи групи)

9.     Які афоризми ви знайшли в тексті?

(перевірка роботи групи) VIII. Підсумок уроку.

Рефлексія. Продовжте речення: 

Я зрозумів…

Я відчув…

Я замислився…

    Слово вчителя. Зачитати з дошки слова Жан Жака Руссо.

  «Найвірніший засіб завоювати любов інших – це подарувати їм свою».

Любіть ближнього, любіть батьків, кохайте щиро, і нехай Божественна Зірка Любові завжди сіяє на вашому життєвому шляху.

IX  Домашнє завдання.

Написати твір на тему: «Світом править любов» (за «Божественною комедією» Данте Аліг’єрі).

(Червоним визначені види робіт із застосуванням комп’ютера)

 

  

 

Використана література:

1.     Данте А. Божествення комедія – М., 1965.

2.     Давиденко Г.Й., Галка Т.П. Вивчення творчості Данте в школі. – Глухів, 2003.

3.     Добірка статей, присвячених творчості Данте А. //Всесвітня література в середніх навчальних закладах України, - 1999, - №11 – с.37-45.

4.     Данте // Все для вчителя, - 2001, - №25 – с.3.

pdf
Додано
22 січня 2021
Переглядів
2622
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку