Навчальна мета уроку: ознайомити учнів із життєвий та творчим шляхом Г.Гейне; досліджувати особливості поетичного твору «Задзвени із глибини…»; розкривати образи та художню своєрідність лірики; визначити фольклор основним джерелом поезії митця
План-конспект уроку зарубіжної літератури у 5 класі
Тема: Генріх Гейне. «Задзвени із глибини…». Втілення краси весняної природи у вірші. Зв'язок із фольклором.
Мета:
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: дошка, на якій написано епіграф, підручник, персональний комп’ютер або ноутбук, колонки, відео проектор, таблиця «Ми це знаємо», «Тема та ідея» (відображені на проекторі), портрети Генріха Гейне (Додаток 1), відеоматеріали з мережі Інтернет (відеоролики «Природа під звуки скрипки» (для виразного читання вірша), «Українська народна пісня «При долині кущ калини»»), роздатковий матеріал (картки для розподілу на групи, картки з завданнями для групової роботи).
Використана література:
Методи і прийоми: слово вчителя, репродуктивна бесіда, робота з таблицями, робота з підручником, евристична бесіда, робота з відеоматеріалами, вправа «Мікрофон», робота над проблемним завданням за варіантами та у групах.
ХІД УРОКУ
Гуляю між квітками
і сам між них розквітну...
Генріх Гейне
І. Організація класу.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
«Природа — диво! Це великий зодчий!
Вона творити може чудеса.
Людина — мандрівник, до див охочий,
Пізнати хоче землю й небеса,
Щоб і собі творити, будувати.
Красою дивуватись кожну мить».
Вивчаючи поезію Гейне, ми опрацюємо два поняття: тема і ідея. Це допоможе нам розібратися у змісті віршів великого поета, відчути красу його поетичного слова і красу природи.
Але спочатку, любі п’ятитикласники, визначте, будь ласка, наступні поняття:
Таблиця «Ми це знаємо» |
|
ВІРШ – це… |
|
ТЕМА – це… |
|
ІДЕЯ – це… |
|
ПЕЙЗАЖ – це… |
|
ЕПІТЕТ – це… |
|
МЕТАФОРА – це… |
|
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети.
Світ навколо нас такий чарівний,такий квітучий та радісний!Ми – невід’ємна частинка матінки – природи. Мабуть, найбільшу насолоду і радість у нас викликає спілкування з природою. Вона завжди хвилювала та хвилює, чарувала та чарує нас.
Творчість німецького поета Г. Гейне давно вже подолала кордони і відома у всьому світі. І сьогодні ми відкриємо чарівну сторінку його поезії, і на крилах його лірики перенесемося в романтичний світ переживань, прагнень, кохання і гармонії.
Ми познайомимось із віршем «Задзвени із глибини», спробуємо зрозуміти , в чому бачив красу і неповторність поет, які художні засоби використовує поет для того, щоб досягти гармонії у передачі побаченого та відчуємо мелодійність поезій Гейне.
Зверніть увагу, шановні учні, на епіграф нашого заняття. Як ви розумієте слова поета: «Гуляю між квітками і сам між них розквітну...»
ІV. Формування нових понять і способів дії.
Лунає музика (звуки скрипки) - вчитель представляє увазі учнів відеоматеріал з картинами природи (посилання на відео- та аудіо- матеріал: https://www.youtube.com/watch?v=imO0d1FcTn8). Вчитель запрошує згадати весну, «у квітах сад зелений», уявити собі червоні троянди в саду та починає виразне читання вірша «Задзвени із глибини…» (Додаток 2) під музичний акомпанемент.
Еврестична бесіда:
Мікрофон
«Що може означати троянда у вірші? Символом чого вона постає?»
V. Застосування знань і формування умінь та навичок.
Робота за варіантами:
Любі друзі, скажіть, будь ласка, якою на вашу думку є тема вірша? Визначте ідею?
|
Запишімо в зошит тему та ідею (під диктовку учня, якщо зазначені категорії визначено правильно або під диктовку вчителя, якщо він відкоригував учнівську відповідь).
Повторне читання вірша (мовчазне)
Робота в групах
(Розподіл на групи відбувається наступним чином: учні обирають картки, запропоновані вчителем. Картки з одного боку однакові, тому школярі не можуть знати наперед, у якій групі вони працюватимуть)
«Задзвени із глибини…» - це вірш-образ весняної природи, яка оживає в уяві поета. Такий прийом – уособлення – часто бачимо у народній пісні. Звернення до природи, яка має виконати твоє прохання, теж притаманне для фольклорної пісні всіх народів і часто запозичується поетами. |
ПИТАННЯ ДО ГРУП: Що називається народною піснею? |
Образ коханої, як ми вже визначили, втілено в троянду. Порівняйте з українською піснею – калина, тополя, в російській пісні – горобина (рябина). |
ПИТАННЯ ДО ГРУП: Хто може згадати та заспівати нам українську народну пісню зі схожим ідейним наповненням? |
ПРОСЛУХОВУВАННЯ УРИВКУ української народної ПІСНІ «При долині кущ калини» (посилання на відео- та аудіо- матеріал: Ошибка! Недопустимый объект гиперссылки.) |
Отже, передача настрою через природу, своєрідний паралелізм – улюблений художній засіб у фольклорі. |
ПИТАННЯ ДО ГРУП: вставте потрібні поняття. А) Вірш Г. Гейне «Задзвени із глибини…» за своєю мелодикою близький до……………………………. Б) Образ коханої у цьому вірші передано через ……………………………….. В) Вірш «Задзвени із глибини…» є поетичним …………………. до природи. Г) Основний художній засіб, який використав поет у цьому вірші – це вид метафори ……………………..……. |
VІ. Підсумок уроку.
Генріх Гейне залишився в історії світової літератури як натхненний співець природи й людини. Він використовував традиції усної народної поезії, широко застосовував у своїй творчості різні види фольклору, передусім — пісні. Природа і людина зливаються у вірші, зя ким ми познайомились сьогодні в єдине ціле. Пейзаж у творі митця увиразнює нюанси переживань і почуттів особистості, пройняті глибоким внутрішнім чуттям і усвідомленням причетності особистості до вічного руху природи.
Пропоную вам продовжити наступні речення:
VІІ. Домашнє завдання.
Додаток 1
Портрети Генріха Гейне
|
|