27 квітня о 18:00Вебінар: Кольоротерапія: використання технології в роботі з учнями початкової школи

Урок зарубіжної літератури "Генріх Гейне. "Задзвени із глибини…" Втілення краси весняної природи у вірші. Зв'язок із фольклором."

Про матеріал

Навчальна мета уроку: ознайомити учнів із життєвий та творчим шляхом Г.Гейне; досліджувати особливості поетичного твору «Задзвени із глибини…»; розкривати образи та художню своєрідність лірики; визначити фольклор основним джерелом поезії митця

Перегляд файлу

План-конспект уроку зарубіжної літератури у 5 класі

 

Тема:  Генріх Гейне. «Задзвени із глибини…». Втілення краси весняної природи у вірші. Зв'язок із фольклором.

Мета:

  • Навчальна: ознайомити учнів із життєвий та творчим шляхом Г.Гейне; досліджувати особливості поетичного твору «Задзвени із глибини…»; розкривати образи та  художню своєрідність лірики; визначити фольклор основним джерелом поезії митця;
  • Розвивальна: розвивати навички вдумливого виразного читання, аналізу поетичних творів, висловлення своїх думок і вражень; розвивати асоціативне та логічне мислення, творчу уяву; збагатити мову учнів поетикою митця, вчити використовувати здобутки Г. Гейне у власній мовній практиці;
  • Виховна: виховувати, інтерес до творчості Г.Гейне;  виховувати любов до поезії, естетичні смаки; виховувати відповідальне ставлення до фольклорної спадщини кожного народу та любов до народної пісні.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: дошка, на якій написано епіграф, підручник, персональний комп’ютер або ноутбук, колонки, відео проектор, таблиця «Ми це знаємо», «Тема та ідея» (відображені на проекторі), портрети Генріха Гейне (Додаток 1), відеоматеріали з мережі Інтернет (відеоролики «Природа під звуки скрипки» (для виразного читання вірша), «Українська народна пісня «При долині кущ калини»»), роздатковий матеріал (картки для розподілу на групи, картки з завданнями для групової роботи).

Використана література:

  • Дидактичний супровід уроків світової літератури. 5 клас. І семестр : навчально-методичний посібник / Укл. І. В. Царлова, С. В. Лобзіна. – Миколаїв : ОІППО, 2013. – 192 с.
  • Світова література: підруч. для 5 класу загальноосвіт. навч. закладів / Євгенія Волощук. – К: Генеза, 2013. – 256с.
  • Дежуров А. С. «Книга песен» Генриха Гейне // Зарубежная литература XIX в. Практикум для студентов, аспирантов, преподавателей-филологов и учащихся старших классов школ гуманитарного профиля. — М., 2002. — С. 104–122.
  • Пронин В. А. Генрих Гейне // История зарубежной литературы XIX века. (Под ред. Н. П. Михальской) — Ч. 2. — М.,1991. — С. 115–126.
  • Світова література. Конспекти уроків. 5 клас  — Х.: Основа, 2013. —376 с.

Методи і прийоми: слово вчителя, репродуктивна бесіда, робота з таблицями, робота з підручником, евристична бесіда, робота з відеоматеріалами, вправа «Мікрофон», робота над проблемним завданням за варіантами та у групах.

 

 

 

 

 

ХІД УРОКУ

Гуляю між квітками

 і сам між них розквітну...

                      Генріх Гейне

І. Організація класу.

  • Привітання, перевірка присутності.
  • Фронтальна перевірка наявності письмового домашнього завдання.
  • Перевірка готовності учнів до уроку.
  • Повідомлення теми уроку.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

«Природа — диво! Це великий зодчий!
Вона творити може чудеса.
Людина — мандрівник, до див охочий,
Пізнати хоче землю й небеса,
Щоб і собі творити, будувати.
Красою дивуватись кожну мить».

(Надія Красоткіна)

Вивчаючи поезію Гейне,  ми опрацюємо два поняття: тема і ідея. Це допоможе нам розібратися у змісті віршів великого поета, відчути красу його поетичного слова і красу природи.

Але спочатку, любі п’ятитикласники, визначте, будь ласка, наступні поняття:

Таблиця «Ми це знаємо»

ВІРШ – це…

 

ТЕМА – це…

 

ІДЕЯ – це…

 

ПЕЙЗАЖ – це…

 

ЕПІТЕТ – це…

 

МЕТАФОРА – це…

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети.

Світ навколо нас такий чарівний,такий квітучий та радісний!Ми – невідємна частинка матінки – природи. Мабуть, найбільшу насолоду і радість у нас викликає спілкування з природою. Вона завжди хвилювала та хвилює, чарувала та чарує нас.

Творчість німецького поета Г. Гейне давно вже подолала кордони і відома у всьому світі. І сьогодні ми відкриємо чарівну сторінку його поезії,  і на крилах його лірики  перенесемося в романтичний світ переживань, прагнень, кохання і гармонії.

Ми познайомимось із віршем «Задзвени із глибини», спробуємо зрозуміти , в чому бачив красу і неповторність поет, які художні засоби використовує поет для того, щоб досягти гармонії у передачі побаченого та відчуємо мелодійність поезій Гейне.

 

Зверніть увагу, шановні учні, на епіграф нашого заняття. Як ви розумієте слова поета: «Гуляю між квітками і сам між них розквітну...»

ІV. Формування нових понять і способів дії.

 

  • Життєвий та творчий шлях поета
  1. Читання статті підручника «На крилах пісні полину» (с. 126-127) - Є. Волощук, «Світова література», 5 клас, Київ, «Генеза», 2013
  2. Зверніть увагу на портрети митця (Додаток 1). Чи таким ви собі його уявляли?
  3. Репродуктивна бесіда за прочитаним
  • Де народився  Гейне?
  • Хто і чому  був його кумиром і що він уособлював?
  • Де навчався Гейне? Чого найбільше прагнув?
  • Яка знаменита збірка пісень вийшла, коли йому було 30 років?
  • Чому Гейне покинув батьківщину? Де він жив?

 

  • Аналіз вірша «Задзвени із глибини…»

Лунає музика (звуки скрипки) - вчитель представляє увазі учнів відеоматеріал з картинами природи (посилання на відео- та аудіо- матеріал: https://www.youtube.com/watch?v=imO0d1FcTn8). Вчитель запрошує згадати весну, «у квітах сад зелений», уявити собі червоні троянди в саду та починає виразне читання вірша «Задзвени із глибини…» (Додаток 2) під музичний акомпанемент.

 

Еврестична бесіда:

  • Який настрій утілено в поетичному пейзаж і Г. Гейне?
  • До кого чи до чого звертається поет і яке бажання висловлює?
  • Кому передає вітання автор?
  • Знайдіть в українському перекладі вірша епітети й метафори. Яку роль вони відіграють у поетичному тексті?
  • Як ви розумієте словосполучення пісенька весни? Що воно означає?
  • Де, на вашу думку, вона звучить?
  • Знайдіть у вірші повтори окремих слів. Яку роль вони відіграють?

 

Мікрофон

«Що може означати троянда у вірші? Символом чого вона постає?»

 

V. Застосування знань і формування умінь та навичок.

 

Робота за варіантами:

Любі друзі, скажіть, будь ласка, якою на вашу думку є тема вірша? Визначте ідею?

1 варіант

2 варіант

 

Тема: __________________________

 

63531518366.jpeg

 

Ідея:______________________

LE_Raining_Season_A12_zps57e19d98.jpg

 

Запишімо в зошит тему та ідею (під диктовку учня, якщо зазначені категорії визначено правильно або під диктовку вчителя, якщо він відкоригував учнівську відповідь).

 

Повторне читання вірша (мовчазне)

 

Робота в групах

(Розподіл на групи відбувається наступним чином: учні обирають картки, запропоновані вчителем. Картки з одного боку однакові, тому школярі не можуть знати наперед, у якій групі вони працюватимуть)

 

«Задзвени із глибини…» - це вірш-образ весняної природи, яка оживає в уяві поета. Такий прийом – уособлення – часто бачимо у народній пісні. Звернення до природи, яка має виконати твоє прохання, теж притаманне для фольклорної пісні всіх народів і часто запозичується поетами.

ПИТАННЯ ДО ГРУП: Що називається народною піснею?

Образ коханої, як ми вже визначили, втілено в троянду. Порівняйте з українською піснею – калина, тополя, в російській пісні – горобина (рябина).

ПИТАННЯ ДО ГРУП: Хто може згадати та заспівати нам українську народну пісню зі схожим ідейним наповненням?

ПРОСЛУХОВУВАННЯ УРИВКУ української народної ПІСНІ  «При долині кущ калини» (посилання на відео- та аудіо- матеріал: Ошибка! Недопустимый объект гиперссылки.)

Отже, передача настрою через природу, своєрідний паралелізм – улюблений художній засіб у фольклорі.

ПИТАННЯ ДО ГРУП: вставте потрібні поняття.

А) Вірш Г. Гейне «Задзвени із глибини…» за своєю мелодикою близький до…………………………….

Б) Образ коханої у цьому вірші передано через ………………………………..

В) Вірш «Задзвени із глибини…» є поетичним …………………. до природи.

Г) Основний художній засіб, який використав поет у цьому вірші – це вид метафори ……………………..…….

 

 

 

VІ. Підсумок уроку.

 

Генріх Гейне залишився в історії світової літератури як натхненний співець природи й людини. Він використовував традиції усної народної поезії, широко застосовував у своїй творчості різні види фольклору, передусім — пісні. Природа і людина зливаються у вірші, зя ким ми познайомились сьогодні в єдине ціле. Пейзаж у творі митця увиразнює нюанси   переживань і почуттів особистості, пройняті глибоким внутрішнім чуттям і усвідомленням причетності особистості до вічного руху природи.

Пропоную вам продовжити наступні речення:

  • «Сьогодні на уроці я зрозумів…»
  • «Сьогодні на уроці я навчився...»

 

VІІ. Домашнє завдання.

  • Вивчити напам’ять вірш Г. Гейне «Задзвени із глибини»
  • За бажанням:
  1. намалювати малюнок «Я бачу троянду такою»;
  2. переглянути відеоматеріал про життєвий та творчий шлях митця (посилання на відеоматеріал: https://www.youtube.com/watch?v=7IJQ qsun4Rw )

 

 

Додаток 1

Портрети Генріха Гейне

 

heineb.jpg

56350266_1268400105_f_list.jpg

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
3.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Боярчук Олена
    Не зовсім зрозумілі завдання для роботи у групах.
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
4 липня 2018
Переглядів
8894
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку