13 травня о 18:00Вебінар: Як навчати майбутніх програмістів: практичні кейси для уроків інформатики

Урок зарубіжної літератури Тема. Джеймс Олдрідж. «Останній дюйм». Проблема взаємин між батьками й дітьми. Символічність назви оповідання.

Про матеріал
Матеріал містить розробку уроку із Зарубіжної літератури 7 клас за темою Джеймс Олдрідж. «Останній дюйм». Проблема взаємин між батьками й дітьми. Символічність назви оповідання.
Перегляд файлу

7 клас. Урок зарубіжної літератури

Учитель: Стриж Людмила Михайлівна, учитель зарубіжної літератури Терешківської філії опорного закладу Садівської ЗОШ І-ІІІ ступенів Сумської районної ради Сумської області

 

Тема.  Джеймс Олдрідж. «Останній дюйм». Проблема взаємин між батьками й дітьми. Символічність назви оповідання.

 Мета: узагальнити знання про жанрові особливості оповідання; удосконалювати навички аналізу тексту, визначення ключових епізодів; розвивати вміння висловлювати власне судження про прочитане; сприяти вихованню кращих людських якостей.

Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.

Міжпредметні зв'язки: географія, біологія.

Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до біографії, до твору, мультимедійна презентація, відеофрагменти фільму Теодора Вульфовича і Микити Курихіна «Останній дюйм».

Хід уроку

 І. Повідомлення теми, мети уроку

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Коли ми говоримо про людські взаємини, нас, безперечно, хвилюють перш за все взаємини між близькими людьми, скажімо, між батьками й дітьми.

Що на них впливає? Як зробити, щоб взаємини були надійними й красивими?

Саме про це ми сьогодні й пооворимо.

III.  Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

1.Слово вчителя

Живучи в колі рідних і близьких людей ми часто не замислюємося над тим, яку відповідальність несемо за їхню долю і як важливо знайти взаєморозуміння та підтримувати один одного на нелегкому життєвому шляху.

Один із своїх художніх творів англійський письменник Джеймса Олдріджа присвячений такій делікатній грані людського спілкування, як стосунки батьків і дітей.

2. Повідомлення про письменника. Індивідуальне завдання

 Дитячі та юнацькі роки письменник провів у Австралії, де він народився 10 липня 1918 року, де виріс і сформувався як особистість. Його батько – Вільям Томас Олдрідж – був корінним лондонцем, мати – Едіт Квейль – народилася у Кеслтауні на острові Мен. Сім’я проживала у невеличкому глухому селі Уайт Хіллс штату Вікторія, а дерев’яний будиночок називався «Уейвертрі» (дерево, що хитається). Незабаром родина Олдріджів переїхала до провінційного містечка Суон Хілл, розташованого у долині річки Муррей. В оповідання «Батькова сорока» Джеймс Олдрідж передає зворушливу атмосферу провінційного життя: «Будинок стояв у величезному саду – найбільшому саду в усьому містечку. Овочами й фруктами в нас займався батько, зате чудовий квітник опікувала виключно мати, і вона вкладала в нього всю свою тугу за рідною Англією. Жили ми тихо і відлюдно, як належить добропорядній англійській родині, що являє собою окрасу міста». Джеймс був п’ятою дитиною в родині. За традицією він дістав одразу кілька імен – Гарольд, Едвард і Джеймс. Хлопчикові це не подобалося, і батьки зупинилися на останньому. Заробіток батька був невеликий, а тому одяг ніколи не купували, його шили й перешивали, передавали від старших молодим. Олдрідж учився у державній школі, де виявився його глибокий інтерес до літератури, мистецтва та музики.

Батько Джеймса Олдріджа був журналістом, редактором газети. Тому зовсім не дивно, що син вирішив продовжити його справу. У 1938 році 20-річний Джеймс переїжджає до Англії і вступає до Лондонського університету. Після успішного його закінчення Олдрідж працює в редакції газети. Він поринув у політичне життя і брав участь навіть у громадянській війні в Іспанії, захоплювався героїзмом її захисників. Під час радянсько-фінської війни перебував у Фінляндії як військовий кореспондент. З початком другої світової війни Олдрідж був на різних її фронтах: у Греції, Єгипті, Норвегії, Радянському Союзі.

У повоєнні роки він багато подорожував. Особисті враження від побаченого і почутого лягли в основу творів письменника.

Творчий доробок Олдріджа різноманітний за жанром і тематикою. Це лірико-філософські твори, романи, оповідання, новели.

Творам Дж. Олдріджа притаманна документальна точність, переконливість. Він писав про те, чого не відчував, що сам на собі не випробував. Захоплення авіацією, підводним плаванням теж переніс на сторінки своїх творів.

3. Історія створення оповідання . Індивідуальне завдання

Мистецтво пілотажу захопило Дж. Олдріджа ще у Лондоні, де 1938 року він вступив до авіаційної школи і незабаром уперше піднявся в повітря. Олдрідж освоював небо з такою самою впевненістю, з якою пізнавав землю, а зробивши небо «своїм» попрямував «під воду». У 1955 році він написав своєрідний навчальний посібник для любителів підводного спорту «Підводне полювання для недосвідчених англійців». Жартуючи, Олдрідж казав, що ніколи не сподівався, що його молодший син Томас буде першим з тих, у чиїй долі цей його твір відіграє вирішальну роль: підводне полювання стане пристрасним захопленням хлопця. Ще в дитячі роки майбутній письменник часто чув розповіді рибалок про акул. Доводилося йому також бачити на власні очі скалічених морськими хижаками людей. А після війни не раз випадала нагода побачити акул під час підводних зйомок. Одного разу – це було поблизу Каїра – Олдрідж поїхав у так звану акулячу бухту. Взагалі його підводний арсенал склався не лише з кінокамери, а й акулячої клітки (вона описана в оповідання), сидячи в якій, можна було почувати себе безпечно в «підводному царстві». Але цього разу клітку довелося  залишити в Каїрі, бо вона не вмістилася в автомобіль. Письменник – кінооператор опинився в становищі свого майбутнього героя Бена…В той день на плівку було знято «товариство» з восьми акул. Не дивно, що оповідання «Останній дюйм» та «Акуляча клітка» справляють враження достовірної розповіді очевидця.

4. Слово вчителя.  Але найбільшим захопленням письменника була література. Джеймс Олдрідж прекрасно знав усю європейську літературу, а також американську і австралійську.

 Сьогодні ми вже згадували про те, що Дж.Олдрідж відвідав багато країн. Побував письменник і на Україні, відвідував Крим. У Києві зустрічався з читачами. Давав інтерв’ю.

11 березня 1964 року київська «Робітнича газета» надрукувала статтю «І в мені частка України». У ній Олдрідж писав: «Україна нагадує мені країну мого дитинства Австралію. На мою думку, будь-який український хлопчик може впізнати себе в героях моїх дитячих оповідань.

А оповідання «Останній дюйм» та «Акуляча клітка» Олдрідж написав під час перебування на Чорноморському узбережжі Кавказу у 1957 році. Вперше російською мовою «Останній дюйм» надруковано у журналі «Огонек», №37 за 1957 рік. Українською мовою новела була надрукована у збірці «Хлопчик з лісового берега» у Києві (1959).

В 1958 році режисери Теодор Вольфович та Микита Курихін зняли фільм «Останній дюйм», який на Всесоюзному кінофестивалі отримав першу премію. Твори Олдріджа перекладено сорока мовами світу.

Слово вчителя. Ви вже прочитали новелу Дж.Олдріджа «Останній дюйм» і, мабуть, для декого з вас залишилися незрозумілили окремі слова, що зустрічаються у творі. Давайте звернемося до них і з’ясуємо їх лексичне значення.

  • Словникова робота.

Фут – одиниця довжини в англійській системі мір, рівна 12 дюймам, або 30,48 см.

Миля – одиниця довжини, яка використовується тепер здебільшого у морській справі, рівна 1852 метрам.

Хамсин – сухий та спекотний вітер у Єгипті, що дме з пустелі.

Авантюра – ризикована, сумнівна справа, розрахована на випадковий успіх, без урахування реальних можливостей і приречена на провал.

Дюни – піщані горби, нанесені вітром на узбережжі морів, озер, великих річок.

Піке – зниження літака з великою швидкістю.

5. Доповідь груп дослідників:

Група географів. Червоне море – найтепліше море на Землі( середня температура в лютому в північній частині + 23С, в серпні +27С). Воно заповнює собою вузьку, майже прямолінійну тріщину між Середземним морем і Індійським океаном. Зліва – Африка, справа – Аравійський півострів. Знаходячись між двома водними стихіями, Червоне море має свої  особливості. По-перше, це найсолоніше море у світі.  Це пояснюється вельми просто, адже поряд знаходиться найбільша пустеля світу – Сахара. По-друге, це водне поєднання солоності з чистотою і теплотою є оптимальним середовищем для розвитку коралів. Ще одне з чудес Червоного моря – його відпливи і припливи. Під час відпливу можна спостерігати вражаюче видовище. Там, де ще нещодавно до самого горизонту тягнулася підводна морська гладінь, раптом виявляєш піщані лисини, а вода ледь досягає колін.

Група біологів. Головна визначна пам’ятка Червоного моря – його неповторний підводний світ. В його надрах мешкає більше чотирьохсот видів риб. Понад 20 відсотків видів зустрічаються тільки тут. Чого коштують одні тільки назви: риби- ангели, риби- клоуни, султанки! Є  тут і свій імператор: риба – наполеон. У просторіччі – губан. Правда, коронували його не через силу і потужність (хоча в довжину він досягає двох метрів), а за характерний виступ на голові.  Риба-наполеон віддає перевагу верхньому ярусу моря. Біля рифів можна побачити рибу-мурену. Вона може викликати у нас страх, тому що паща в цієї рибини постійно  відкривається і закривається. Створюється таке враження, немов вона приміряється, щоб нас заковтнути. Насправді, це дуже сором’язлива істота, що надає перевагу самотньому життю. Турбувати її не рекомендується. Той, хто  нехтує  попередженням, може сильно пожалкувати, тому що зуби мурени дуже гострі і  заломлені всередину. Ще одне підтвердження тому, які незвичайні інколи бувають творіння матінки природи – моїсеєва камбала. Маленька рибка здатна сама протистояти акулі! В Ізраїлі, в лабораторії «Еллат», цю рибку помістили в басейн з акулою. І коли грізний хижак, роззявивши пащу, був вже готовий проковтнути здобич, трапилось несподіване: паща не захотіла закриватися. Просто рибка виділила якусь молокоподібну речовину, яка паралізувала щелепи акули. Треба згадати і про акул. З 500 видів акул 44 виявили в Червоному морі. Близько десяти з них дуже поширені в північній частині моря.  Акули бачать світ у чорно – білому зображенні, погано чують, але мають дуже тонкий нюх та бокову лінію, яка дає змогу акулі на відстані 300 метрів почути велику рибину. Зуби акули мають форму трикутника і розташовані у 5 – 6 рядів, а інколи в 15 рядів. За 10 років акула може зносити 24 тисячі зубів, які ростуть зі шкіри. Сила тиснення щелеп акули досягає 18 тонн. Акула – хижак, який атакує все, що їй здається здобиччю: рибу, черепах, морських птахів, братів-акул. Так, у шлунку великої китової акули було знайдено цілого коня, в іншій – голову та частину тулуба крокодила, трьох птахів та пачку тютюну. До речі, китова акула – справжній велет і мрія кожного дайвера. Це найбільша із сучасних риб. Ця акула живе у відкритому морі, але часто запливає в бухти й до рифів, повільно плаваючи на поверхні в пошуках планктону та рачків.  Акула – хижак і атакує все, що їй здається здобиччю: рибу, черепах, морських птахів, братів - акул. Це найбільша із сучасних риб. Ця акула живе на поверхні в пошуках планктону та рачків. Але, попри колосальні розміри, китова акула не є небезпечною, це миролюбива та привітна акула, яка залюбки підпускає до себе пірнальників. Втім потрібно сказати, що останнім часом багато дослідників доводять, що акули зовсім не агресивні. Просто їх не треба провокувати. Наприклад, якщо ви раптом опинилися в місця їх можливого проживання, не кидайтеся навтіки, не бийте по воді руками і ногами, і взагалі уникайте дій, які роблять вас схожими на поранену здобич. Якщо ви помітили хижака здалеку, спокійно пливіть собі. Не варто від нього тікати – все одно наздожене. Набагато краще і правильніше розвернутися до акули обличчям та продемонструвати свій спокій і дружній настрій. .   В надрах Червоного моря мешкає більше чотирьохсот видів риб. Причому понад 20 відсотків ніде, окрім як тут, не зустрічаються. Чого коштують одні тільки назви: риби – ангели, риби – клоуни, султанки! Ніби потрапляєш в казкову країну! А доповнене химерними підводними садами, фантастичними замками – коралами, це відчуття стає реальністю.

Слово вчителя. Ви прослухали змістовну розповідь про Червоне море та його підводний світ, а тепер давайте переглянемо відео «Червоне море. Рай для дайверів».  Саме про одну з бухт Червоного моря розповідає у своєму творі «Останній дюйм» Дж.Олдрідж. Саме у ній розгортаються основні події твору. Отож, переходимо до змісту твору.

  • Хто є головними героями твору?
  • Ким за фахом був Бен?
  • Чому він змушений був займатися підводними зйомками?
  • Що ми дізналися про матір Деві?
  • Яким було ставлення батьків до Деві?
  • Чому Бен взяв із собою сина у небезпечну подорож?

Перегляд фрагменту фільму – переліт до Акулячої бухти.

Обговорення фрагменту.

  • Як ставиться батько до Деві під час польоту? (Роздратовано, різко, неуважно).
  • Які почуття оволоділи хлопчиком під час польту? (зневагу, роздратування, ніякого співчуття до сина).
  • Чи потурбувався батько про сина заздалегідь, чи підготував усе необхідне для нього?

Слово вчителя. Отже, на цьому етапі стосунків батька та сина ми бачимо таку глуху стіну відчуження між ними, абсолютне непорозуміння. Таким чином, уже з перших сторінок новели Джеймс Олдрідж загострює нашу увагу на проблемі взаємин батьків і дітей.  А тепер давайте звернемось ще до одного кадру кінофільму (самотній хлопчик на березі моря).

Запитання до класу:

  • Який епізод твору зображено на даному кадрі? (розгублений, самотній хлопчик на березі моря чекає батька)
  • Який фрагмент тексту відповідає переглянутим кадрам фільму, зачитайте його.
  • Що ви можете сказати про стан душі хлопчика? (він відчуває себе дуже самотнім)
  • Що трапилося з Беном під час підводних зйомок? (учні відповідають, цитуючи текст)
  • Що перше спадає на думку Бену після трагедії?
  • Чи можна сказати, що батько не любив і не любить власного сина?
  • Як змінюється ставлення Бена до Деві? Підтвердіть рядками з тексту.
  • Визначте епізод найвищого напруження у творі.

Занурення в текст.

Зачитайте цей момент.(Хлопчик вперше сідає за штурвал літака. Дитина в страшенному напруженні веде літак з підказки батька, який постійно втрачає свідомість. Ціною неймовірних нелюдських зусиль хлопчик із честю вийшов з цього важкого випробування).

 «Мозковий штурм»

  • Яким було ставлення батьків до Деві?
  • Чому Бен взяв хлопчика до Акулячої бухти?
  • Які відомості подає автор про Акулячу бухту?
  • Як ставиться батько до сина під час польоту?
  • В якому стані перебуває хлопчик?
  • Чи потурбувався батько про сина перед і під час польоту?
  • Якими є стосунки батька і сина на цьому етапі їхніх відносин?
  • Який висновок можна зробити?

Чи можемо сказати, що образ останнього дюйму в оповіданні є символічним?

 Що він символізує? (Це символ чогось вирішального, значущого)

Давайте спробуємо надати поради щодо того, яким чином слід будувати стосунки батьків та дітей.

  • Вправа «Склади валізу».

Діти записують поради і «складають їх у валізу»

Слово вчителя. Ми сьогодні вже говорили про те, що проблема батьків і дітей порушується в літературі досить давно. А це, в свою чергу, свідчить про те, що вона існує і хвилює вже не одне покоління людей. Саме про це і свідчать «мудрі поради», з якими ми зараз ознайомимося і, сподіваюся, вони допоможуть вам будувати свої стосунки з дорослими.

«Мудрі поради»

- Хто не поважає молодшого – той і старшого не буде поважати.

                                                                              (Туркменське народне прислів’я)

- Сім’я – це первинне середовище, де дитина повинна вчитися робити добро.

                                                                                    (В. Сухомлинський)

- Ласкою завжди досягнеш більшого, ніж грубою силою. (Езоп)

IV. Закріплення вивченого матеріалу

  1. Скласти план оповідання Дж.Олдріджа «Останній дюйм».
  2. «Мікрофон»

- Які висновки можна зробити з оповідання в контексті проблеми «батьки й діти»?

          - Чому оповідання має назву «Останній дюйм»? Що символізує ця назва?

V. Підсумки уроку

Сьогодні на уроці ми багато говорили про стосунки Бена та Деві, а які стосунки у вас з вашими батьками? Чи завжди ви хочете їх зрозуміти? Яким чином ви постараєтеся будувати ваші стосунки з батьками після знайомства з оповіданням Дж.Олдріджа? Хочу сказати вам, діти, що в сьогоднішньому складному житті ваші батьки також мають багато проблем. Вони зайняті, заклопотані, їм постійно не вистачає часу. Саме тому вони бувають іноді неуважними до вас. Можливо, інколи вам необхідно зробити перший крок назустріч, постаратися зрозуміти своїх батьків, запропонувати спільну справу, що об’єднає вас, щоб врешті-решт ви змогли здолати той останній дюйм непорозуміння, який існує між вами. Останній дюйм, який розділяє всіх і все нелегко подолати, але можливо.

 Оповідання «Останній дюйм» - це своєрідний глибокий роздум про вічні цінності людського життя, про становлення людини, про духовне зближення батьків і дітей. Бажаю вам повного взаєморозуміння з вашими батьками, справжньої духовної близькості.

. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Прочитати або переказати батькам оповідання Дж. Олдріджа «Останній дюйм» та записати їхні думки щодо цього твору

 

1

 

doc
Додав(-ла)
Стриж Людмила
Додано
23 грудня 2020
Переглядів
147
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку