Урок зарубіжної літератури у 5 кл. "Г.Гейне "Задзвени із глибини..." Утілення краси весняної природи у вірші"

Про матеріал

Методична розробка уроку побудована відповідно до сучасних вимог: реалізація компетентнісного, діяльнісного і особистісно орієнтованого підходів. Запропоновані форми роботи, які допоможуть не тільки зацікавити учнів поетичним світом Г.Гейне, а й послідовно вчити розуміти красу природи, - вправи "Чиста дошка", "Знайди пару", творчі завдання, кроссенс та ін.

Перегляд файлу

Левицька І.В., учитель зарубіжної літератури 

Олешківської спеціалізованої школи І-ІІІ ст. № 2  з поглибленим вивченням іноземних мов

 

Урок зарубіжної літератури у 5 класі

Тема. Генріх Гейне. «Задзвени із глибини…». Утілення краси весняної природи у вірші. Зв’язок із фольклором (пісня).(ТЛ) Епітет, метафора.

Мета: формувати предметну компетентність: ознайомити учнів  із життям і творчістю Генріха Гейне; формувати у них навички виразного  читання поезії, спостереження над поетичним текстом, визначення теми, ідеї, художніх  засобів, які допомагають їх утілювати; 

формувати ключові компетентності: спілкування державною мовою, комунікативну (формувати в учнів уміння висловлювати свої думки  та почуття українською мовою);  спілкування іноземними мовами (формувати вміння працювати з оригіналом поетичного тексту, викликати зацікавленість до поезії Гейне німецькою мовою); математична грамотність (викликати бажання застосовувати свої вміння для простих математичних обчислень); компетентності в природничих науках (виховувати допитливість, спостережливість,  любов до природи); інформаційно-цифрова (формувати уміння користуватися джерелами інформації для пошуку додаткових відомостей про Гейне та його творчість);  уміння вчитися упродовж життя (формувати здатність до пошуку та засвоєння нових знань,  зокрема, визначати навчальну мету уроку і оцінювати свою роботу на уроці, розвивати образно-асоціативне мислення); соціальні і громадянські компетентності (формувати в учнів уміння  працювати в парі, виховувати свідоме ставлення до навколишнього світу); обізнаність у сфері культури (сприяти формуванню естетичних смаків, умінь висловлювати враження від поетичного слова); екологічна грамотність і здоровий спосіб життя (виховувати бережливе ставлення до природи, формувати розуміння, що людина – її частина).

Наскрізні змістові лінії: екологічна безпека та сталий розвиток (формувати в учнів соціальну активність, відповідальність й екологічну свідомість); громадянська відповідальність (формувати готовність до роботи в парі, толерантність щодо різноманітних способів діяльності і думок інших дітей); здоров'я і безпека (спонукати учнів вести здоровий спосіб життя і формувати навколо себе безпечне життєве середовище); підприємливість і фінансова грамотність (сприяти розумінню учнями практичних аспектів фінансових питань, розвиткові лідерських ініціатив, здатності успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі).

Тип уроку: урок формування компетентностей

Обладнання:  правила роботи на уроці (малюнки), портрет Г. Гейне, комп’ютерна презентація, аудіозапис звуку весняного струмка, троянда, роздатковий матеріал Хід уроку І. Оргчастина.

      Привітання:

-Доброго ранку, хлопчики!

-Доброго ранку, дівчатка!

-Привітайтеся зі мною ті, хто любить природу і поезію.

-Доброго ранку, усім, хто сьогодні налаштований працювати творчо і активно!

      Правила роботи на уроці

-            Давайте згадаємо правила роботи на уроці зарубіжної літератури (демонструються малюнки)

1)цінувати час,      2) уважно слухати,    3)ставити питання і давати

4)відповідати і спілкуватися українською мовою,                   Правил         5) правило піднятої руки  

і нове  правило, яке з з’явилося у нас нещодавно, - 6) «Бачити серцем». Як ви розумієте його?  

 

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

      Бесіда з класом:

-            Над яким розділом ми з вами зараз працюємо? («Природа і людина»)

-З якими творами і яких авторів ми уже познайомилися? (Й.Гете «Нічна пісня подорожнього» і Дж. Кітс «Про коника і цвіркуна»)

-Що об’єднує цих двох поетів?  (Спільна тема творчості – зображення природи) 

      Вправа «Чиста дошка» (на стікерах у формі листочків, які мають номери, записані питання; учні вибирають номер і дають відповідь на питання)

-Стікери, які розмістилися на  дошці, закривають тему нашого уроку.

Листочок якої рослин за своєю формою вони нагадують? (троянди) Питання на стікерах:

1.     Що таке пейзаж?

2.     Перелічіть ознаки вірша.

3.     Скільки творів написав Дж. Кітс?

4.     Скільки поезій налічує творча спадщина Й.Гете?

5.     Яка головна думка поезій Гете і Дж. Кітса, які ми з вами вивчили?

ІІІ. Оголошення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.

      Запис теми уроку. Визначення навчальних завдань уроку. - Діти, давайте  визначимо завдання нашого уроку. 

      Техніка «ДЧМП» (для чого це мені потрібно?)

-            Поставте собі питання «А для чого ці знання мені потрібні?» (учні пропонують свої варіанти відповіді: щоб більше знати про митців, уміти аналізувати поетичні твори, бути культурно обізнаною людиною)

      Постановка проблемного питання уроку, навчальних завдань

(демонструється троянда – жива квітка)

      Які асоціації викликає у вас ця квітка? (Щастя,кохання, день народження, щаслива подія).

-            Ранком, збираючись до школи, мені впала в око у моєму  квітнику ось ця троянда. Її вигляд мене дуже здивував, адже на вулиці зима. Роздивіться її.

Якого кольору ця квітка? Чи зберегла вона свій аромат? Чи є у неї  шипи? 

-            Які почуття викликає у вас ця троянда?

-            Ця квітка, що ледь жевріла з-під залишків снігу, нагадала мені поета, про якого піде мова на сьогоднішньому уроці. Як ви думаєте чому? Давайте з’ясовувати разом! (учні пропонують свої варіанти)

-            Отже, сьогодні ми спробуємо дати відповідь на питання «Чому троянда нагадує Г.Гейне?»

ІV. Робота над формуванням компетентностей

Розповідь учителя про життя і творчість Г.Гейне ( у супроводі презентації) Завдання класу: побудувати асоціативний кущ «Гейне» - Яким ви уявляєте поета?

-Майбутній поет з'явився на світ в Дюссельдорфі 13 грудня 1797 р., тут він і провів своє дитинство. Батько поета, Самсон Гейне, колишній офіцер гвардії, торгував тканинами, але справи йшли кепсько, і родина зазнавала постійної матеріальної скрути. 

-Мати була освіченою жінкою, знала чотири мови, літературу, філософію. Бетті, так звали матір поета,  виявила велику турботу про виховання своєї дитини. У цієї жінки не викликало жодних сумнівів велике майбутнє Генріха. Вона мріяла, щоб її син став генералом або фінансовим генієм. Професія юриста була ще одним варіантом. 

-Маленький Гаррі ріс допитливим хлопчиком.

Коли йому було 13 років і навчався у школі, він написав твір замість своєї старшої сестри. На другий день учитель прийшов до будинку Гейне з’ясувати, хто автор домашньої роботи. Хлопчик зізнався. Тоді вчитель сказав матері: «З вашого сина виросте велика людина».

-Згодом на сімейній раді було вирішено віддати Генріха працювати в банківську контору його дядька Соломона, який за статками входив до п’ятірки найбагатших людей тогочасної Німеччини. Майбутній поет, працюючи в конторі дядька, повинен був набути фінансового досвіду і заробити собі на навчання в університеті. І що ж знаходив розлючений дядько під бухгалтерськими рахунками на столі свого небожа – вірші!. «У цього хлопця немає ніякого хисту до наживи». Але гроші все-таки на навчання дав.

-Генріх Гейне навчався у найпрестижніших університетах Німеччини. Він успішно отримав ступінь доктора права і планував зайнятися юридичною практикою в Гамбурзі, але перевагу віддав літературній творчості. Світову славу йому принесла збірка «Книга пісень», яка за життя поета перевидавалася 12 разів. І якби зібрати всі кошти, виручені від продажу цієї збірки, сума б перевершила увесь статок банкіра Соломона з відсотками.  -Гейне любив подорожувати. Сміливі виступи у пресі із засудженням тогочасної політики уряду своєї країни, поетичні твори спричинили переслідування поета і він змушений виїхати до Франції. 

-Там творець провів останні 25 років свого життя. Генріх Гейне страждав на невиліковну хворобу – туберкульоз спинного мозку, внаслідок якої у поета поступово відмовляли частини тіла. 

-У 1848 році поет востаннє вийшов із дому, щоб прогулятися до Лувру, і з того часу більше ніколи не залишав своєї кімнати, яку назвав «матрацовою могилою». 

-            Скільки років Гейне залишалося жити? (8 років)

Але попри нестерпні муки поет ніколи не втрачав інтересу до життя. Напівсліпий і нерухомий він правою рукою відкривав повіки, щоб бачити, а лівою на широкому аркуші паперу великими буквами писав вірші. «Паперу!

Олівець! Писати!» - такими були його останні слова.

      Перевірка виконання учнями асоціативного куща «Генріх Гейне»

-            Підніміть свої розгорнуті зошити, покажіть асоціативні кущі, які ви створили. Яким ви уявили німецького поета? 

-            Чи можете ви дати відповідь на проблемне запитання: «Чому троянда нагадує Г.Гейне?»

-            Діти, а що повинен уміти справжній поет? (уявляти, фантазувати, спостерігати, узагальнювати, відчувати природу, прислухатися до її  звуків)

-            Давайте створимо «мелодію дощу» 

 ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА «Австралійський дощ»

-Кого із українських поетів нагадує своєю долею, своїм характером, своїм бажанням жити і творити  Г.Гейне? (Лесю Українку)

-Леся Українка перекладала  твори Гейне. Він був близький їй за духом.

Нелегка доля випала поетам. 

      Робота з підручником с. 135

-            Генріх Гейне – поет, якого найбільше перекладають із німецькомовних авторів. Прочитайте  матеріал на с. 135 і дізнайтеся, хто ще перекладав його твори.

-            Чи повинен він знати все про художні засоби, відчувати ритм і підібрати рими? Давайте перевіримо, як ми це з вами знаємо.

 

      Вправа «Знайди пару»: з’єднати поняття з його тлумаченням

-            Як ви думаєте, чи можна перекладача вважати співавтором поета? Людина, яка пише вірші, перш, ніж сісти за перо, повинна подумати що вона хоче сказати і як це зробити. А для цього вона повинна знати все мистецтво віршування.  А чи повинні знати про ці секрети ми з вами, читачі?

 

 

 

ТЕМА слова або словосполучення, які розкривають сутність одних                                         явищ та предметів через інші за схожістю чи                                              протилежністю;

 ІДЕЯ співзвучні закінчення рядків;                     

 ЕПІТЕТ                               провідна думка, те, що утверджується у творі; 

 МЕТАФОРА  те, про що йдеться у творі

 РИМА художнє означення, яке підкреслює                                                      характерну рису предмета або явища.

 

      Виразне читання вірша  «Задзвени із глибини…» у перекладі Леоніда Первомайського і мовою оригіналу

-            Підготуйтеся до виразного читання поезії Гейне, подумайте, з яким настроєм потрібно читати цей вірш? (легкий смуток, надія, радість)

-            Яке враження справив на вас цей вірш? Який його настрій? (Настрій замріяності, легкого смутку)

-            Послухаємо, як твір звучить мовою оригіналу. Знайдіть і прочитайте німецькою слова, які перекладаються як весняна пісня (Frühlingslied – весняна пісня)  (демонструється малюнок з написом німецькою мовою)

-            Чи можна скористатися таким способом, щоб запам’ятати слова іноземною мовою?

      Прийом «Усне малювання» 

-Яка пора року згадується у вірші? ( Весна у розквіті) -Які картини ви уявили, читаючи поезію?

-Як ви гадаєте, про який дім йдеться у вірші? (Можливо, рідний дім, дім, де минуло дитинство, дім коханої)

-Як ви розумієте вислів «пісенька весни»? Хто її співає? 

(прослуховування аудіозапису звуків природи) 

-Завдяки чому створюється мелодія цієї поезії?  До якої поезії близький цей вірш Гейне ? (до народної пісні. Ще за життя Гейне його твори були заборонені в Німеччині, за часів і Гітлерівського режиму були вилучені зі шкільної програми,крім одного, бо ніхто навіть не здогадувався, що її автором може бути Гейне, - балада «Лореляй» (9 клас). Чому? Бо думали, що це народна пісня).

-Знайдіть рими у вірші. (Глибини-весни, печалі-далі, дім-ним, зелений-мене) -Отже, яка тема вірша? (Опис весняного дня, пробудження, відродження людської душі)

      Робота в парах

І ряд: випишіть в зошити епітети і скажіть, для чого вони служать у тексті?

ІІ ряд: знайдіть метафори, з'ясуйте їхню роль в тексті ІІІ ряд: складіть портрет ліричного героя. 

      Прийом «Ланцюжок думок»

- Як ви гадаєте, про яку троянду йде мова: у прямому значенні, чи, можливо, цей образ має певне приховане, переносне, символічне значення?

-Чому сад зелений? 

Словникова робота 

-Символ - це знак, заміна того, про що йдеться (натяк, який повинні розгадати). Де ми у своєму житті зустрічаємося зі символами? ( Наприклад,

прапор, герб - символи держави)

-Що символізує троянда в поезії Гейне?

(Троянда у вірші Гейне - це символ людини, яка дуже близька, дорога ліричному герою, символ кохання)

-Яка ідея твору? (Уславлення краси весняної природи, її пробудження. Висловлення почуття любові) 

V.   Узагальнення і систематизація вивченого на уроці 

      Творча робота

-Запропонуйте заголовок до цієї поезії Гейне.

-Оживіть гостю нашого уроку -  троянду: підберіть епітети і метафори за 1 хв (можна змінити її колір, відчуйте  аромат…). Спробуйте скласти вдома вірш, використавши ось цей образ троянди

      Розгадайте кроссенс (може бути декілька варіантів відповіді)

 

Варіант відповіді:

1.Г.Гейне – поет, якого найбільше перекладають із німецьких авторів.

2.     Поет був надзвичайно близьки й Лесі Українці за своєю долею, духом і талантом.

3.     Світову славу Г.Гейне принесла  збірка, яка перевидавалася за життя поета 12 разів,  - «Книга пісень».

4.     Твори великого поета надзвичайно близькі до німецького фольклору, звідки він брав образи для своїх віршів.

5.     До збірки «Книга пісень» входить і поезія «Задзвени із глибини».

6.     У цій поезії утілено красу весняної природи.

7.     Троянда у вірші символізує кохану дівчину ліричного героя.

8.     Весна пробуджує найкраще почуття – кохання.

9.     Генріх Гейне – нагадує зимову троянду,  бо незважаючи на трагічну долю і невиліковну хворобу, знаходив у собі сили писати, творити про прекрасне у нашому житті – природу і почуття. VІ. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія

- Чи виконали ми з вами навчальне завдання уроку?

-Коли Гейне відчув свій смертний час, то попросив, щоб на груди йому поклали квіти .

-Чому ми можемо повчитися в Гейне?

-Дайте відповідь на питання «Чому троянда нагадує Гейне?»

Прийом «Рефлексія»

-Підніміть сигнальні картки, якщо повністю засвоїли навчальний матеріал – зеленого кольору, якщо необхідно допрацювати – червоного.

VIІ. Домашнє завдання

с. 133-136, скл. поетичні рядки про троянду, за бажанням вивчити вірш

напам’ять  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

pdf
Додано
15 грудня 2018
Переглядів
3718
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку