Методична розробка уроку побудована відповідно до сучасних вимог: реалізація компетентнісного, діяльнісного і особистісно орієнтованого підходів. Запропоновані форми роботи, які допоможуть не тільки зацікавити учнів поетичним світом Г.Гейне, а й послідовно вчити розуміти красу природи, - вправи "Чиста дошка", "Знайди пару", творчі завдання, кроссенс та ін.
Левицька І.В., учитель зарубіжної літератури
Олешківської спеціалізованої школи І-ІІІ ст. № 2 з поглибленим вивченням іноземних мов
Урок зарубіжної літератури у 5 класі
Тема. Генріх Гейне. «Задзвени із глибини…». Утілення краси весняної природи у вірші. Зв’язок із фольклором (пісня).(ТЛ) Епітет, метафора.
Мета: формувати предметну компетентність: ознайомити учнів із життям і творчістю Генріха Гейне; формувати у них навички виразного читання поезії, спостереження над поетичним текстом, визначення теми, ідеї, художніх засобів, які допомагають їх утілювати;
формувати ключові компетентності: спілкування державною мовою, комунікативну (формувати в учнів уміння висловлювати свої думки та почуття українською мовою); спілкування іноземними мовами (формувати вміння працювати з оригіналом поетичного тексту, викликати зацікавленість до поезії Гейне німецькою мовою); математична грамотність (викликати бажання застосовувати свої вміння для простих математичних обчислень); компетентності в природничих науках (виховувати допитливість, спостережливість, любов до природи); інформаційно-цифрова (формувати уміння користуватися джерелами інформації для пошуку додаткових відомостей про Гейне та його творчість); уміння вчитися упродовж життя (формувати здатність до пошуку та засвоєння нових знань, зокрема, визначати навчальну мету уроку і оцінювати свою роботу на уроці, розвивати образно-асоціативне мислення); соціальні і громадянські компетентності (формувати в учнів уміння працювати в парі, виховувати свідоме ставлення до навколишнього світу); обізнаність у сфері культури (сприяти формуванню естетичних смаків, умінь висловлювати враження від поетичного слова); екологічна грамотність і здоровий спосіб життя (виховувати бережливе ставлення до природи, формувати розуміння, що людина – її частина).
Наскрізні змістові лінії: екологічна безпека та сталий розвиток (формувати в учнів соціальну активність, відповідальність й екологічну свідомість); громадянська відповідальність (формувати готовність до роботи в парі, толерантність щодо різноманітних способів діяльності і думок інших дітей); здоров'я і безпека (спонукати учнів вести здоровий спосіб життя і формувати навколо себе безпечне життєве середовище); підприємливість і фінансова грамотність (сприяти розумінню учнями практичних аспектів фінансових питань, розвиткові лідерських ініціатив, здатності успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі).
Тип уроку: урок формування компетентностей
Обладнання: правила роботи на уроці (малюнки), портрет Г. Гейне, комп’ютерна презентація, аудіозапис звуку весняного струмка, троянда, роздатковий матеріал Хід уроку І. Оргчастина.
• Привітання:
-Доброго ранку, хлопчики!
-Доброго ранку, дівчатка!
-Привітайтеся зі мною ті, хто любить природу і поезію.
-Доброго ранку, усім, хто сьогодні налаштований працювати творчо і активно!
• Правила роботи на уроці
- Давайте згадаємо правила роботи на уроці зарубіжної літератури (демонструються малюнки)
1)цінувати час, 2) уважно слухати, 3)ставити питання і давати
4)відповідати і спілкуватися українською мовою, Правил 5) правило піднятої руки
і нове правило, яке з з’явилося у нас нещодавно, - 6) «Бачити серцем». Як ви розумієте його?
ІІ. Актуалізація опорних знань.
• Бесіда з класом:
- Над яким розділом ми з вами зараз працюємо? («Природа і людина»)
-З якими творами і яких авторів ми уже познайомилися? (Й.Гете «Нічна пісня подорожнього» і Дж. Кітс «Про коника і цвіркуна»)
-Що об’єднує цих двох поетів? (Спільна тема творчості – зображення природи)
• Вправа «Чиста дошка» (на стікерах у формі листочків, які мають номери, записані питання; учні вибирають номер і дають відповідь на питання)
-Стікери, які розмістилися на дошці, закривають тему нашого уроку.
Листочок якої рослин за своєю формою вони нагадують? (троянди) Питання на стікерах:
1. Що таке пейзаж?
2. Перелічіть ознаки вірша.
3. Скільки творів написав Дж. Кітс?
4. Скільки поезій налічує творча спадщина Й.Гете?
5. Яка головна думка поезій Гете і Дж. Кітса, які ми з вами вивчили?
ІІІ. Оголошення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
• Запис теми уроку. Визначення навчальних завдань уроку. - Діти, давайте визначимо завдання нашого уроку.
• Техніка «ДЧМП» (для чого це мені потрібно?)
- Поставте собі питання «А для чого ці знання мені потрібні?» (учні пропонують свої варіанти відповіді: щоб більше знати про митців, уміти аналізувати поетичні твори, бути культурно обізнаною людиною)
• Постановка проблемного питання уроку, навчальних завдань
(демонструється троянда – жива квітка)
• Які асоціації викликає у вас ця квітка? (Щастя,кохання, день народження, щаслива подія).
- Ранком, збираючись до школи, мені впала в око у моєму квітнику ось ця троянда. Її вигляд мене дуже здивував, адже на вулиці зима. Роздивіться її.
Якого кольору ця квітка? Чи зберегла вона свій аромат? Чи є у неї шипи?
- Які почуття викликає у вас ця троянда?
- Ця квітка, що ледь жевріла з-під залишків снігу, нагадала мені поета, про якого піде мова на сьогоднішньому уроці. Як ви думаєте чому? Давайте з’ясовувати разом! (учні пропонують свої варіанти)
- Отже, сьогодні ми спробуємо дати відповідь на питання «Чому троянда нагадує Г.Гейне?»
Розповідь учителя про життя і творчість Г.Гейне ( у супроводі презентації) Завдання класу: побудувати асоціативний кущ «Гейне» - Яким ви уявляєте поета?
-Майбутній поет з'явився на світ в Дюссельдорфі 13 грудня 1797 р., тут він і провів своє дитинство. Батько поета, Самсон Гейне, колишній офіцер гвардії, торгував тканинами, але справи йшли кепсько, і родина зазнавала постійної матеріальної скрути.
-Мати була освіченою жінкою, знала чотири мови, літературу, філософію. Бетті, так звали матір поета, виявила велику турботу про виховання своєї дитини. У цієї жінки не викликало жодних сумнівів велике майбутнє Генріха. Вона мріяла, щоб її син став генералом або фінансовим генієм. Професія юриста була ще одним варіантом.
-Маленький Гаррі ріс допитливим хлопчиком.
Коли йому було 13 років і навчався у школі, він написав твір замість своєї старшої сестри. На другий день учитель прийшов до будинку Гейне з’ясувати, хто автор домашньої роботи. Хлопчик зізнався. Тоді вчитель сказав матері: «З вашого сина виросте велика людина».
-Згодом на сімейній раді було вирішено віддати Генріха працювати в банківську контору його дядька Соломона, який за статками входив до п’ятірки найбагатших людей тогочасної Німеччини. Майбутній поет, працюючи в конторі дядька, повинен був набути фінансового досвіду і заробити собі на навчання в університеті. І що ж знаходив розлючений дядько під бухгалтерськими рахунками на столі свого небожа – вірші!. «У цього хлопця немає ніякого хисту до наживи». Але гроші все-таки на навчання дав.
-Генріх Гейне навчався у найпрестижніших університетах Німеччини. Він успішно отримав ступінь доктора права і планував зайнятися юридичною практикою в Гамбурзі, але перевагу віддав літературній творчості. Світову славу йому принесла збірка «Книга пісень», яка за життя поета перевидавалася 12 разів. І якби зібрати всі кошти, виручені від продажу цієї збірки, сума б перевершила увесь статок банкіра Соломона з відсотками. -Гейне любив подорожувати. Сміливі виступи у пресі із засудженням тогочасної політики уряду своєї країни, поетичні твори спричинили переслідування поета і він змушений виїхати до Франції.
-Там творець провів останні 25 років свого життя. Генріх Гейне страждав на невиліковну хворобу – туберкульоз спинного мозку, внаслідок якої у поета поступово відмовляли частини тіла.
-У 1848 році поет востаннє вийшов із дому, щоб прогулятися до Лувру, і з того часу більше ніколи не залишав своєї кімнати, яку назвав «матрацовою могилою».
- Скільки років Гейне залишалося жити? (8 років)
Але попри нестерпні муки поет ніколи не втрачав інтересу до життя. Напівсліпий і нерухомий він правою рукою відкривав повіки, щоб бачити, а лівою на широкому аркуші паперу великими буквами писав вірші. «Паперу!
Олівець! Писати!» - такими були його останні слова.
• Перевірка виконання учнями асоціативного куща «Генріх Гейне»
- Підніміть свої розгорнуті зошити, покажіть асоціативні кущі, які ви створили. Яким ви уявили німецького поета?
- Чи можете ви дати відповідь на проблемне запитання: «Чому троянда нагадує Г.Гейне?»
- Діти, а що повинен уміти справжній поет? (уявляти, фантазувати, спостерігати, узагальнювати, відчувати природу, прислухатися до її звуків)
- Давайте створимо «мелодію дощу»
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА «Австралійський дощ»
-Кого із українських поетів нагадує своєю долею, своїм характером, своїм бажанням жити і творити Г.Гейне? (Лесю Українку)
-Леся Українка перекладала твори Гейне. Він був близький їй за духом.
Нелегка доля випала поетам.
• Робота з підручником с. 135
- Генріх Гейне – поет, якого найбільше перекладають із німецькомовних авторів. Прочитайте матеріал на с. 135 і дізнайтеся, хто ще перекладав його твори.
- Чи повинен він знати все про художні засоби, відчувати ритм і підібрати рими? Давайте перевіримо, як ми це з вами знаємо.
• Вправа «Знайди пару»: з’єднати поняття з його тлумаченням
- Як ви думаєте, чи можна перекладача вважати співавтором поета? Людина, яка пише вірші, перш, ніж сісти за перо, повинна подумати що вона хоче сказати і як це зробити. А для цього вона повинна знати все мистецтво віршування. А чи повинні знати про ці секрети ми з вами, читачі?
ТЕМА слова або словосполучення, які розкривають сутність одних явищ та предметів через інші за схожістю чи протилежністю;
ІДЕЯ співзвучні закінчення рядків;
ЕПІТЕТ провідна думка, те, що утверджується у творі;
МЕТАФОРА те, про що йдеться у творі
РИМА художнє означення, яке підкреслює характерну рису предмета або явища.
• Виразне читання вірша «Задзвени із глибини…» у перекладі Леоніда Первомайського і мовою оригіналу
- Підготуйтеся до виразного читання поезії Гейне, подумайте, з яким настроєм потрібно читати цей вірш? (легкий смуток, надія, радість)
- Яке враження справив на вас цей вірш? Який його настрій? (Настрій замріяності, легкого смутку)
- Послухаємо, як твір звучить мовою оригіналу. Знайдіть і прочитайте німецькою слова, які перекладаються як весняна пісня (Frühlingslied – весняна пісня) (демонструється малюнок з написом німецькою мовою)
- Чи можна скористатися таким способом, щоб запам’ятати слова іноземною мовою?
• Прийом «Усне малювання»
-Яка пора року згадується у вірші? ( Весна у розквіті) -Які картини ви уявили, читаючи поезію?
-Як ви гадаєте, про який дім йдеться у вірші? (Можливо, рідний дім, дім, де минуло дитинство, дім коханої)
-Як ви розумієте вислів «пісенька весни»? Хто її співає?
(прослуховування аудіозапису звуків природи)
-Завдяки чому створюється мелодія цієї поезії? До якої поезії близький цей вірш Гейне ? (до народної пісні. Ще за життя Гейне його твори були заборонені в Німеччині, за часів і Гітлерівського режиму були вилучені зі шкільної програми,крім одного, бо ніхто навіть не здогадувався, що її автором може бути Гейне, - балада «Лореляй» (9 клас). Чому? Бо думали, що це народна пісня).
-Знайдіть рими у вірші. (Глибини-весни, печалі-далі, дім-ним, зелений-мене) -Отже, яка тема вірша? (Опис весняного дня, пробудження, відродження людської душі)
• Робота в парах
І ряд: випишіть в зошити епітети і скажіть, для чого вони служать у тексті?
ІІ ряд: знайдіть метафори, з'ясуйте їхню роль в тексті ІІІ ряд: складіть портрет ліричного героя.
• Прийом «Ланцюжок думок»
- Як ви гадаєте, про яку троянду йде мова: у прямому значенні, чи, можливо, цей образ має певне приховане, переносне, символічне значення?
-Чому сад зелений?
Словникова робота
-Символ - це знак, заміна того, про що йдеться (натяк, який повинні розгадати). Де ми у своєму житті зустрічаємося зі символами? ( Наприклад,
прапор, герб - символи держави)
-Що символізує троянда в поезії Гейне?
(Троянда у вірші Гейне - це символ людини, яка дуже близька, дорога ліричному герою, символ кохання)
-Яка ідея твору? (Уславлення краси весняної природи, її пробудження. Висловлення почуття любові)
• Творча робота
-Запропонуйте заголовок до цієї поезії Гейне.
-Оживіть гостю нашого уроку - троянду: підберіть епітети і метафори за 1 хв (можна змінити її колір, відчуйте аромат…). Спробуйте скласти вдома вірш, використавши ось цей образ троянди
• Розгадайте кроссенс (може бути декілька варіантів відповіді)
Варіант відповіді:
1.Г.Гейне – поет, якого найбільше перекладають із німецьких авторів.
2. Поет був надзвичайно близьки й Лесі Українці за своєю долею, духом і талантом.
3. Світову славу Г.Гейне принесла збірка, яка перевидавалася за життя поета 12 разів, - «Книга пісень».
4. Твори великого поета надзвичайно близькі до німецького фольклору, звідки він брав образи для своїх віршів.
5. До збірки «Книга пісень» входить і поезія «Задзвени із глибини».
6. У цій поезії утілено красу весняної природи.
7. Троянда у вірші символізує кохану дівчину ліричного героя.
8. Весна пробуджує найкраще почуття – кохання.
9. Генріх Гейне – нагадує зимову троянду, бо незважаючи на трагічну долю і невиліковну хворобу, знаходив у собі сили писати, творити про прекрасне у нашому житті – природу і почуття. VІ. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія
- Чи виконали ми з вами навчальне завдання уроку?
-Коли Гейне відчув свій смертний час, то попросив, щоб на груди йому поклали квіти .
-Чому ми можемо повчитися в Гейне?
-Дайте відповідь на питання «Чому троянда нагадує Гейне?»
Прийом «Рефлексія»
-Підніміть сигнальні картки, якщо повністю засвоїли навчальний матеріал – зеленого кольору, якщо необхідно допрацювати – червоного.
с. 133-136, скл. поетичні рядки про троянду, за бажанням вивчити вірш
напам’ять