Розробка уроку зарубіжної літератури містить цікаві для п'ятикласників форми роботи, які зорієнтовані на формування громадянської і соціальної компетентностей, - вправа "Знайди пару", робота з образними висловами, асоціативні завдання, групова і парна робота. Зміст уроку спрямований на виховання моральних і духовних цінностей дітей.
Левицька І.В., учитель зарубіжної літератури
Олешківської спеціалізованої школи І-ІІІ ст. № 2 з поглибленим вивченням іноземних мов
Урок зарубіжної літератури у 5 класі
Тема. Оскар Уайльд «Хлопчик-Зірка». Еволюція образу головного героя Мета: формувати предметну компетентність: продовжити роботу над визначенням головної думки та характеристики головного героя казки О.Уайльда; формувати вміння характеризувати персонаж, узагальнювати прочитане, роботи висновки, вміння розв’язувати проблемні питання; формувати ключові компетентності: спілкування державною мовою, комунікативну (формувати в учнів уміння висловлювати свої думки та почуття українською мовою); математична грамотність (викликати бажання застосовувати свої вміння для простих математичних обчислень); компетентності в природничих науках (виховувати допитливість, спостережливість, любов до природи); інформаційно-цифрова (формувати уміння користуватися джерелами інформації для пошуку додаткових відомостей про Уайльда та його творчість); уміння вчитися упродовж життя (формувати здатність до пошуку та засвоєння нових знань, зокрема, визначати навчальну мету уроку і оцінювати свою роботу на уроці, розвивати образно-асоціативне мислення); соціальні і громадянські компетентності (виховувати любов до матері як визначної цінності життя, як основи духовної краси людини); обізнаність у сфері культури (сприяти формуванню естетичних смаків); екологічна грамотність і здоровий спосіб життя (виховувати бережливе ставлення до природи, формувати розуміння, що людина – її частина).
Наскрізні змістові лінії: екологічна безпека та сталий розвиток (формувати в учнів соціальну активність, відповідальність й екологічну свідомість); громадянська відповідальність (формувати готовність до роботи в парі, групі, толерантність щодо різноманітних способів діяльності і думок інших дітей); здоров'я і безпека (спонукати учнів вести здоровий спосіб життя і формувати навколо себе безпечне життєве середовище)
Обладнання: учнівські малюнки, текст казки Уайльда «Хлопчик-Зірка», підручник, камінець, вирізані з паперу серця
Тип уроку: урок формування компетентностей (урок поглибленої роботи над текстом)
Хід уроку І. Організаційний момент. -Доброго ранку, хлопчики! -Доброго ранку, дівчатка!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів і актуалізація опорних знань. Оголошення теми і завдань уроку
-Діти погляньте на камінець, який я знайшла по дорозі до школи? Що можна зробити з цим камінцем? Як його можна використати? (діти пропонують свої варіанти).
-Візьміть і потримайте його в руках? Що ви відчули? А тепер поверніть його мені. Холодний камінець зігрівся теплом ваших рук.
-Як ви думаєте, про кого буде йти мова на сьогоднішньому уроці?
-Як ви розумієте вислів «кам’яне серце»? Підберіть синоніми до цього словосполучення. («золоте серце»)
-Назвати тему уроку ви зможете, якщо розкодуєте ось цей запис (еціялвою). Складіть слово із запропонованих букв (еволюція)
-А що ви розумієте під поняттям «еволюція»? (розвиток, зміна чого-небудь або кого-небудь). Отже, записуємо тему уроку… -Які завдання ми з вами будемо вирішувати?
-Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
Робота над поглибленням поняття «літературна казка».
-До якої збірки О.Уайльд вмістив свою казку «Зоряний хлопчик»? Чому?
(Уайльд вмістив у збірку «Гранатовий будиночок» (бо гранат – це один із символів страждання, відродження і воскресіння).
-Доведіть, що казка «Хлопчик-Зірка» - це літературна казка. Чим літературні казки відрізняються від фольклорних казок? (багато реального, негативні персонажі стають позитивними, не завжди щаслива кінцівка)
ІІІ. Робота над формуванням компетентностей Бесіда:
-У літературних казках можлива зміна персонажів від негативного до позитивного. Чи є в казці Уайльда персонаж, який змінюється протягом казкової розповіді? (Хлопчик-Зірка)
-Отже, давайте прослідкуємо, як відбувалися ці зміни в житті хлопчика-Зірки за допомогою побудови його життєвої дороги
• «Життєва дорога Хлопчика-Зірки»
по ходу роботи над текстом на дошці будується схема:
Немовля – Самозакоханий - Знущання над дітьми і звірами - Зрада матері - Відчуття провини - Спокута своїх вчинків - Добро і любов
-Як ставився хлопчик до дітей та звірів?
• Читання у ролях і обговорення епізоду першої зустрічі з матір’ю. -Яка риса виявилася у Хлопчика-Зірки найстрашнішою?
-Чи усвідомив він свій гріх?(«Це, певне, така мені кара за мій гріх. Адже я відмовився від рідної матері й прогнав її геть, я посоромився її і вчинив жорстоко з нею. Тепер я піду й шукатиму її по всьому світу і не знатиму спочинку доти, доки не знайду її»).
-Хлопчик-Зірка зрікся найдорожчої людини в світі, і його зірка згасла, як згасла, закам’яніла його душа, в якій не було й крихти тепла, жалю, любові.
-Наведіть приклади із тексту, як Хлопчику вдалося спокутувати свій гріх?
-Хто першим допоміг йому у важкий час. Чому?
-Перелічіть, що зробив хлопчик, аби отримати прощення матері? ( пішов шукати матір і шукав її довгих 3 роки, попросив вибачення у «Божих створінь», яких ображав, дорогою допоміг зайцю звільнитися з мисливської пастки, три рази віддавав монети прокаженому )
-Як ви розумієте вислів «золоте серце»?
• Презентація портретів хлопчика-Зірки, які учні виконали вдома.
-Якби хлопчик-Зірка навчався у нашому класі, чи погодилися ви з ним сісти поруч? Чому?
• Робота в групах
Завдання: складіть пам’ятку добра
(Наприклад, Пам’ятка добра
1.Допомагай слабким, хворим, старшим.
2.Будь щедрим, привітним, доброзичливим.
3.Стережися злого.
4.Дотримуйся культури спілкування
5.Прощай іншим помилки.
6Стався до інших так, як би ти хотів, щоб ставились до тебе.)
ІV. Узагальнення і систематизація вивченого на уроці.
• Робота в парах: з’єднати частини висловів про матір і пояснити їх значення
Краса врятує світ, це великий гріх.
Зректися матері - але тільки краса духовна.
Можна вибрать друга і по духу брата, Очі материнські і білява хата.
За тобою завше будуть мандрувати Та не можна рідну матір вибирати.
• Робота над поезією Оксани Масимишин-Корабель «Герої не вмирають» -Ці слова з поезії В.Симоненка «Лебеді материнства». Пропоную вам прослухати ще одну поезію. Про що в ній йдеться? Герої не вмирають
Мамо, не плач. Я повернусь весною, У шибку пташиною вдарюсь твою. Прийду на світанні в садок із росою, А, може, дощем на поріг упаду. Голубко, не плач. Так судилося, ненько, Вже слово, матусю, не буде моїм. Прийду і попрошуся в сон твій тихенько, Розкажу, як мається в домі новім. |
Мені колискову ангел співає, І рана смертельна уже не болить. Ти знаєш, матусю, й тут сумно буває: Душа за тобою, рідненька, щемить. Мамочко, вибач за чорну хустину, За те, що віднині будеш сама. Тебе я люблю і люблю Україну, Вона, як і ти, буде в мене одна. |
-Яку дату відзначаємо 21 листопада? (21 листопада, в Україні відзначають День
Гідності і Свободи. Свято приурочене до річниці двох революцій: Помаранчевої революції 2004 року і Революції Гідності 2013 року. Пам'ятну дату встановили, щоб донести до сучасних і майбутніх поколінь об'єктивну інформацію про доленосні події в Україні початку ХХІ століття, а також для вшанування патріотизму і мужності громадян, які стали на захист демократичних цінностей, прав і свобод людини, національних інтересів України та її європейського вибору).
- А чи часто ми говоримо своїм матусям про свої почуття до них?
Пропоную приготувати невеличкий сюрприз: на цих сердечках, що покладені у вас на партах, напишіть свої побажання матусі. Бо ж любов до матері – одна з визначальних рис людини. Вона її возвеличує.
Тож , нехай і вас зігріває материнська ласка і любов.
V. Підсумок уроку. Рефлексія
- Чи виконали ми завдання уроку?
- Чи збулися ваші очікування?
VІ. Домашнє завдання: повторити матеріал, підготуватися до к.р.; створити хмаринку слів до казки Уайльда «Хлопчик-Зірка»