Формувати в учнів розуміння специфічності зображення природи в літературних творах; розвивати знання з теорії літератури, вміння використовувати їх під час аналізу поетичних творів ; виховувати любов до природи.
Тема: Природа в художній літературі.
Мета: Формувати в учнів розуміння специфічності зображення природи в літературних творах; розвивати знання з теорії літератури; виховувати любов до природи.
Обладнання: уривок із повісті Гоголя "Майська ніч або Утоплена"; репродукції пейзажів.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу з використанням ТЗО.
Хід уроку:
Природа – такий же унікум, як картина Рафаеля
І. П. Бородін
І. Мотивація навчальної діяльності. Слово вчителя. |
|
||||||
|
|
||||||
ІІ. Робота за темою уроку. |
|
||||||
1. 1) Яке враження справив на вас цей опис природи? |
|
||||||
2) Чи допомогла вам картина А. І. Куїнджі яскравіше уявити чарівність ночі? |
|
||||||
3) Чи вдалося автору передати красу української ночі? |
|
||||||
|
|
||||||
2. Слово вчителя про М. Гоголя. |
|
||||||
|
|
||||||
3. Опрацювання елементів теорії літератури.
|
Пейзаж – опис природи. |
||||||
4. 1) Робота з репродукціями картин. (І група) |
А. Кашпай "Перший сніг" І. Айвазовський "Кораблі в бурхливому морі" І. Шишкін "Жито" О. Ренуар "Понт-Неф"
Різновиди пейзажу |
||||||
|
|
||||||
2) Складання схеми "різновиди пейзажу" (ІІ група) |
|||||||
3) Презентація результатів роботи. |
|
||||||
3. Повторення вивченого про пряме, переносне значення слова. Заповнення таблиці |
Пряме значення (І група) |
Переносне значення (ІІ група) |
|||||
|
|
||||||
|
|||||||
Презентація результатів |
|||||||
|
|
||||||
ІІІ. Етап саморефлексії. |
Звучить музика П. Чайковський "Жовтень", А. Вівальді "Пори року", Ф.-Й. Гайдн "Весна". |
||||||
1. Учні порівнюють особливості зображення пейзажу у різних видах мистецтва. (робота в групах) |
Література |
Музика |
Образотворче мистецтво |
||||
Читаємо, уявляємо… |
Слухаємо, уявляємо… |
Бачимо… |
|||||
|
|
||||||
2. Творча пауза |
Учні під музику складають власні описи природи, для оформлення використовують різні форми: сенкан, твір-мініатюра, етюд… |
||||||
3. Зачитування робіт. |
|
||||||
4. Опрацювання теорії літератури |
Тропи.
|
||||||
5. Робота з таблицею. |
Тропи в уривку із повісті М. Гоголя "Майська ніч або Утоплена" |
||||||
|
Епітети |
Порівняння |
Уособлення |
Метафора |
|||
Божественна ніч, величний грім… |
Шепочуть…, немов сердячись та гніваючись… |
Дивиться місяць, вітер цілує…
|
Океан пахощів…
|
||||
|
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
IV. Оцінка діяльності учнів. Підведення підсумків. |
|
||||||
|
|
||||||
Д/З |
|
||||||
|
|
||||||