Урок.Природа в художній літературі.

Про матеріал

Формувати в учнів розуміння специфічності зображення природи в літературних творах; розвивати знання з теорії літератури, вміння використовувати їх під час аналізу поетичних творів ; виховувати любов до природи.

Перегляд файлу

Тема: Природа в художній літературі.

 

Мета: Формувати в учнів розуміння специфічності зображення природи в літературних творах; розвивати знання з теорії літератури; виховувати любов до природи.

 

Обладнання: уривок із повісті Гоголя "Майська ніч або Утоплена"; репродукції пейзажів.

 

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу з використанням ТЗО.

 

Хід уроку:

 

Природа – такий же унікум, як картина Рафаеля

І. П. Бородін

 

І. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя.

 

 

 

ІІ. Робота за темою уроку.

  • презентація теми та мети розділу, уроку;
  • виразне читання вчителем уривка із повісті Гоголя;
  • демонстрація картини А. І. Куїнджі;
  • бесіда з учнями після прослуховування уривка;

1. 1) Яке враження справив на вас цей опис природи?

 

2) Чи допомогла вам картина А. І. Куїнджі яскравіше уявити чарівність ночі?

 

3) Чи вдалося автору передати красу української ночі?

 

 

 

2. Слово вчителя про М. Гоголя.

 

 

 

3. Опрацювання елементів теорії літератури.

 

Пейзаж – опис природи.

4. 1) Робота з репродукціями картин. (І група)

А. Кашпай "Перший сніг"                

І. Айвазовський "Кораблі в бурхливому морі"

І. Шишкін "Жито"

О. Ренуар "Понт-Неф"

 

 

                   Різновиди пейзажу

 

                                                

2) Складання схеми "різновиди пейзажу"     (ІІ група)

3) Презентація результатів роботи.

 

3. Повторення вивченого про пряме, переносне значення слова. Заповнення таблиці

Пряме значення (І група)

Переносне значення (ІІ група)

 

 

 

Презентація результатів

 

 

ІІІ. Етап саморефлексії.

Звучить музика П. Чайковський "Жовтень", А. Вівальді "Пори року",              Ф.-Й. Гайдн "Весна".

 

1. Учні порівнюють особливості зображення пейзажу у різних видах мистецтва. (робота в групах)

Література

Музика

Образотворче мистецтво

Читаємо, уявляємо…

Слухаємо, уявляємо…

Бачимо…

 

 

2. Творча пауза

Учні під музику складають власні описи природи, для оформлення використовують різні форми: сенкан, твір-мініатюра, етюд…

3. Зачитування робіт.

 

 

4. Опрацювання теорії літератури

 

Тропи.

  1. Епітет – художнє означення, яке виділяє в зображуваному характерну рису чи ознаку.
  2. Порівняння – один із тропів, що полягає у зіставленні двох предметів чи явищ з метою порівняти.
  3. Уособлення – перенесення властивостей живих істот на предмети, явища природи, абстрактні поняття.
  4. Метафора – слово або словосполучення, яке переносить ознаки одного предмета чи явища на інші на основі подібності чи контрасту.

5. Робота з таблицею.

 

Тропи в уривку із повісті М. Гоголя "Майська ніч або Утоплена"

 

Епітети

Порівняння

Уособлення

Метафора

Божественна ніч, величний грім…

Шепочуть…, немов сердячись та гніваючись…

Дивиться місяць, вітер цілує…

 

Океан пахощів…

 

 

 

 

IV. Оцінка діяльності учнів. Підведення підсумків.

 

 

 

Д/З

  1. Опрацювати матеріал підручника;
  2. Прочитати оповідання К. Паустовського (на вибір), визначити пейзаж;
  3. Дописати творчу роботу про природу.

 

 

 

doc
Додано
17 грудня 2018
Переглядів
2312
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку