Урок зарубіжної літератури у 7 класі "Шерлок Холмс як безпосередній учасник розв’язання сімейного конфлікту в оповіданні Артура Конана Дойла "Пістрява стрічка"

Про матеріал
Мета уроку: повторення та поглиблення знань учнів про життя і творчість всесвітньо відомого майстра детективів Артура Конан Дойла; виявлення особливостей сюжету і композиції детективного твору, зокрема оповідання «Пістрява стрічка»; характеристика образів персонажів твору; розуміння поняття «точка зору»; розповідь про відомі екранізації творів про Шерлока Холмса; розуміння значення творчості письменника для читачів різних поколінь; визначення секретів популярності творів про Шерлока Холмса.
Перегляд файлу

Баратівська ЗОШ І-ІІІ ступенів

Снігурівської районної ради

Миколаївської області

 

 

 

 

Шерлок Холмс

як безпосередній учасник розв’язання сімейного конфлікту

в оповіданні Артура Конана Дойла «Пістрява стрічка»

 

Конспект уроку зарубіжної літератури

у 7 класі

i (3).jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Учитель Проценко С.С.

 

 

2016-2017 н.р.

 

 

Тема уроку.  Шерлок Холмс як безпосередній учасник розв’язання

                      сімейного   конфлікту в оповіданні Артура Конана Дойла

                      «Пістрява стрічка».

Мета уроку:

  • повторення та поглиблення знань учнів про життя і творчість всесвітньо відомого майстра детективів Артура Конан Дойла; виявлення особливостей  сюжету і композиції детективного твору, зокрема оповідання «Пістрява стрічка»;  характеристика образів персонажів твору; розуміння поняття «точка зору»; розповідь про відомі екранізації творів про Шерлока Холмса; розуміння значення творчості письменника для читачів різних поколінь; визначення секретів популярності творів про Шерлока Холмса;
  • розвиток та вдосконалення читацьких компетенцій школярів в опануванні детективного жанру; розвиток логічного мислення; творчих здібностей семикласників;
  • формування кращих моральних якостей особистості учня-підлітка.

 

Обладнання уроку.

  • Тематична картка учня-читача (для кожного учня).
  • Підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Зарубіжна література. (Є. Волощук, О. Слободенюк, К. Генеза, 2015 р.)
  • Ілюстративний матеріал для оформлення класної дошки.
  • Оформлення книжкової виставки «Майстри детективного жанру».
  • Мультимедійний проектор.
  • Учительська презентація до уроку.
  • Фрагмент художнього фільму «Пригоди Шерлока Холмса і доктора Ватсона» (СРСР, 1979 р., 1 серія «Знайомство».)

 

Тип  уроку. Урок засвоєння нових знань.

 

Епіграфи уроку.

Якщо й був Шерлок Холмс, то це я сам.

Артур Конан Дойл

Шерлок Холмс – людина, яка ніколи не жила, але ніколи не помре.

Ортон Уеллс, американський актор і режисер

Добро і правда завжди поруч ходять, завжди перемагають.

Крилатий вислів

 

Словник уроку. Дедукція. Дедуктивний метод. Детектив. Інтелект. Конфлікт. Літературний детектив. Прототип.

 

Пребіг уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ.

Доброго ранку, мої семикласники! Сьогодні ми продовжимо вивчати матеріал теми «Літературний детектив». А про що саме поведемо мову давайте зясуємо разом. У цьому вам допоможе тематична картка, яка виконуватиме  роль і вашого робочого зошита, і довідника.

ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ. ВИЗНАЧЕНЯ ЗАВДАНЬ. ПРОГНОЗУВАННЯ.

ЗАВДАННЯ:

  •  перечитайте назву теми і вислови (епіграфи уроку);
  •  визначте ключові слова та їх значення;
  •  подумай, що стане предметом обговорення на уроці;
  • спробуй визначити свої очікувані результати як учня-читача, що

може реалізовувати свої можливості.

Очікувані (планові) результати учня:

  •    логічно правильно_____ (будувати зв’язну розповідь про факти життя і творчості митця);
  •    виразно  і вдумливо ____ (читати оповідання, переказувати  ключові епізоди);
  •    виявляти _____ (особливості сюжету і композиції оповідання);
  •    розповідати ____ (про улюблених персонажів твору);
  •    міркувати  про ____ (секрети популярності творів про Шерлока Холмса серед читачів);
  •      висловлювати  власне враження від ____ ( прочитаного твору).

ВИ ЗРОБИЛИ СВІЙ ВИБІР.

БАЖАЮ УСПІХІВ КОЖНОМУ З ВАС!

 

ІІІ. УЗАГАЛЬНЮЮЧЕ ПОВТОРЕННЯ.

А розпочнемо нашу роботу на уроці з узагальнюючого повторення. Ми уже закінчили повторювати матеріал теми «Билини і балади». Перевірте свої знання. Виконайте завдання на встановлення відповідності, дайте усну відповідь на запитання: які актуальні проблеми сьогодення порушено у фольклорних та літературних баладах?

  1.     «Король Лір і  його дочки».

 А   Дивився король на бранців,

Сидячи у сідлі;

Мовчки дивились на нього

Ті броварі малі…

  1.     «Як Робін Гуд став розбійником».

Б   Мовила й зникла княжна під водою,

З нею човни всі та сіті,

З плескотом враз розійшлися надвоє

Води, туманом повиті…

  1.     Фрідріх Шиллер. «Рукавичка».

В  Отак дві старші сестри підійшли

Старого короля облеслили словами,

Найменшу ж через королівський гнів

Сей  час з двора прокурено за брами…

  1.     Адам Міцкевич. «Світязь».

Г Ждучи на грища й забави,

В звіринці своїм величаво

Король Франциск сидів…

  1.     Роберт Льюїс Стівенсон. «Вересовий трунок».

Ґ  «Чого  ж, Соловію-розбійнику,

Мого наказу не послухав,

Я ж велів тобі свистіти напівсвисту

І кричати напівкрику,

Шипіти напівшипу»…

 

Д  Великі змагання почалися після полудня. Двадцять лучників вийшли на поле для турнірів і приготувалися до боротьби за золоту стрілу…

 

1  В

2 Д

3 Г

4 Б

5 А

 Довідка для учня. Актуальні проблеми сьогодення: життєві випробування людини в екстремальній ситуації; героїзм та любов до батьківщини; утвердження моральних цінностей; взаємини між батьками та дітьми; бажання прийти на допомогу; самопожертва заради інших людей…

 

ІV. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ.

Важливі проблеми сьогодення порушено й у творчості відомого англійського письменника А. К. Дойла. Давайте пригадаємо уже відомі факти з біографії митця. НАДАЮ СЛОВО УЧНЕВІ-БІОГРАФУ.

  1. Arthur-Conan-Authur.jpgАртур Конан Дойл народився 22 травня 1895 року в Единбурзі.
  2. Закінчив медичний факультет Единбурзького університету.
  3. За фахом -  доктор медицини.
  4. Багато подорожував країнами Африки, Америки, Європи.
  5. Любив спорт. Займався боксом, катався на лижах, грав у гольф.
  6. Літературним наставником вважав Едгара По.
  7. Найпопулярніші твори – твори про детектива Шерлока Холмса.
  8.  Усього Конан Дойль написав 60 творів про відомого сищика і його помічника Ватсона.
  9. Окрім оповідань про Шерлока Холмса перу письменника належать історичні романи, науково-фантастичні твори.

10.Артур Конан Дойль пішов із життя  7 липня 1930 року.

11.На надгробку письменника вирізьблені слова: «Вірний, як сталь. Прямий, як клинок».

Що можуть означати слова «Вірний, як сталь. Прямий, як клинок»?

Зверни увагу! Сталь – сплав заліза з вуглицем.

Клинок – ріжуча частина холодної зброї.

 

V.СПРИЙНЯТТЯ, ЗАСВОЄННЯ, ЗАКРІПЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.

1. Автор Конан Дойл прославився перш за все як майстер детективного жанру. Сьогодні детектив – це, мабуть, один із найпопулярніших та  улюбленіших  жанрів літератури. Пригадайте,  що таке детектив, який детектив називають літературним? НАДАЮ СЛОВО УЧНЕВІ- ЛІТЕРАТУРОЗНАВЦЮ.

ДЕТЕКТИВ –

  1. Агент таємної служби розшуку, сищик. (Агент – особа, що діє за чиїмось дорученням, уповноважений.)
  2. Література, кінофільми про розкриття складної, заплутаної таємниці, частіше злочину, шляхом використання методу логічного аналізу.

ЛІТЕРАТУРНИЙ ДЕТЕКТИВ – різновид пригодницької літератури. Сюжет детективного твору послідовно розкриває певну заплутану таємницю, що повязана зі злочином і його розслідуванням.

 

2. Детектив – той літературний жанр, який завжди вабив і буде вабити читача. В основі детективного твору лежить таємнича історія – подія, схожа на загадку, яку потрібно розгадати, щоб покарати злочинця. Основоположником детективної літератури, «батьком детективу» вважають американського письменника Едгара По. Після нього з’явилося ще багато імен всесвітньо відомих майстрів детективів. Про це нам розкаже УЧЕНЬ-ЗНАВЕЦЬ ДЕТЕКТИВІВ.

Артур Конан Дойл - Англія

Тетяна Полякова – Росія.

Агата Крісті – Англія.

Дар’я Донцова – Росія.

Жорж Сіменон – Франція.

Ростислав Самбук – Україна.

Реймонд Чандлер – США.

 

Назвіть  ім’я найвідомішого вам  майстра детективного жанру?

 

  1.     Так, найвідомішим майстром детективів є англійський письменник А.К.Дойл. Як у його творчості з’явився образ Шерлока Холмса нам розкаже УЧЕНЬ-ЛІТЕРАТУРАТУРНИЙ КРИТИК.

Безперечно, ім’я Артура Конан Дойла найвідоміше серед усіх майстрів детективного жанру й асоціюється у нашій свідомості перш за все з образом знаменитого сищика Шерлока Холмса. Досвідники вважають,  що прототипом Холмса став професор Единбурзького університету, головний лікар Королівської лікарні, відомий хірург, однокурсник Конан Дойла  Джозеф Белл.  Белл був не тільки блискучим лікарем, а й людиною, яка, не вагаючись, віддала б власне життя заради життя іншого. Завдяки логіці й фантазії професор Джозеф Белл став героєм оповідань, одержавши ім’я Шерлок Холмс.

Зверни увагу!

ПРОТОТИП – конкретна людина з реальності, факти життя або риси вдачі якої покладено в основу літературного образу.

  1.     А ось УЧЕНЬ-ДОСЛІДНИК  розкаже нам про особливості сюжетів творів про Шерлока Холмса.

Уперше образ Шерлока Холмса зявився в повісті «Етюд у багрових тонах» (1887 р.), яка, до речі, не мала читацього успіху. Однак за три роки письменник знову повернувся до образу цього героя у творі «Знак чотирьох». Образ Шерлока Холмса зявлявся у творчості Конан Дойла до 1927 року (остання збірка «Архів Шерлока Холмса»). У цілому письменник написав про свого героя 56 оповідань і 4 повісті.

На думку літературознавця В. Шкловського, сюжети численних творів про Шерлока Холмса побудовано за однаковою схемою.

Холмс і Ватсон згадують розкриті в минулому злочини.

 

Візит клієнта, який повідомляє про таємничий злочин.

 

Шерлок Холлмс збирає докази й натяки.

 

Доктор Ватсон по-своєму тлумачить докази, щоб повести читача хибним шляхом.

 

Розслідування на місці злочину.

 

Офіційний сищик презентує помилкову картину скоєння злочину.

 

Ватсон нічого не розуміє у діях і думках Холмса.

Холмс напружено думає.

 

Неочікувана розвязка.

 

Шерлок Холмс аналізує зібрані факти і робить остаточні висновки.

Пригадайте  зміст прочитаного оповідання «Пістрява стрічка». Доведіть, що твір має саме таку побудову.

Матеріал для учнів.  Помічник і друг Холмса доктор Ватсон (він же й оповідач) згадує розкриті ними злочини і каже, що не може пригадати нічого винятковішого за випадок, пов'язаний з добре відомою у графстві Суррей родиною Ройлоттів із Стоук-Морана.

Так, одного квітневого ранку 1883 року до будинку, в якому мешкали Холмс і Ватсон, завітала молода леді Хелін Стоунер і повідомила про загадкову смерть своєї рідної сестри Джулії. Холмс просить леді розповісти про все докладно. Після того, як Хелін покинула квартиру Холмса, доктор Ватсон засумнівався у правдивості розказаної нею історії. Але візит Грімсбі Ройлотта розвіяв усі сумніри детективів. Холмс вирішує якнайшвидше відвідати квартиру Ройлотта. На місці злочину стало відомо, що смерть Джулії настала не через отруєння, як спочатку думав Холмс та офіційний сищик, а через укус пістрявої стрічки – як потім стало відомо,  «болотяної індійської гадюки». Саме від неї в результаті загинув сам злочинець – підступний і жорстокий доктор Ройлотт. Так  кмітливість і сміливість Холмса врятували від смерті Хелін Стоунер.

 

 

  1.  Давайте пригадаємо зміст оповідання «Пістрява стрічка» і відновимо сюжетно-композиційну формулу твору. Слово УЧНЕВІ-ТЕКСТОЛОГУ.

 

Елементи композиції твору

Епізоди сюжетної лінії оповідання

  1. ЕКСПОЗИЦІЯ

(дізнаємося, де й коли відбувається дія)

А Детальна розповідь ранкової гості про смерть сестри, про своє майбутнє заміжжя, про несподіваний ремонт у квартирі, про тихий свист. Прихід Грімсбі Ройлотта.

  1. ЗАВ’ЯЗКА

(вихідний пункт сюжету)

Б Холмс розтлумачує Ватсону незрозумілі деталі справи родини Ройлоттів.

  1. РОЗВИТОК ДІЇ

(розвиток сюжету, знайомство з героями, їх вчинками)

В Засідка у будинку Ройлотта. Ганебна смерть вітчима.

  1. КУЛЬМІНАЦІЯ

(вища точка дії)

Г Ватсон згадує про справи Шерлока Холмса і справу родини Ройлоттів

  1. РОЗВ’ЯЗКА

(заключний етап розвитку сюжету)

Д  Прихід Хелін Стоунер на Бейкер-стріт-221-б, її розповідь про власні страхи та смерть сестри Джулії.

 

1 Г

2 Д

3 А

4 В

  1. Б

 

  1.    В оповіданні «Пістрява стрічка» дуже захоплюючий сюжет. Є багато таємниць і моральних уроків. Дайте поділимося враженнями  від прочитаного, прокоментуємо ключої епізоди, висловимо свої думки. Ви – УЧНІ-СПІВРОЗМОВНИКИ.
  1. Прочитайте  початок оповідання. Скажіть, за які справи брався Шерлок Холмс? Чи був важливий для нього матеріальний бік справи?

(«Переглядаючи свої записи про більш як сімдесят пригод Шерлока Холмса, які я вів протягом останніх восьми років, і вивчаючи методи свого друга, я бачу між них багато трагічних, кілька кумедних, чимало дивних, але не можу назвати бодай однієї банальної, бо Холмс, працюючи з любові до свого мистецтва, а не заради грошей, ніколи не брався за розслідування, якщо справа не обіцяла чогось надзвичайного, навіть фантатичного…»). (ст. 205)

  1. Чию справу пригадує доктор Ватсон цього разу? (Один із найвинятковіших випадків, пов'язаний з добре відомою у графстві Суррей родиною Ройлоттів із Стоун-Морана). (ст. 205)
  2. Уявна зустріч з Хелін Стоунер. Послухайте історію, яку розказала на Бейкер-стріт  ранкова відвідувачка Хелін Стоунер.

 

Звати мене Хелін Стоунер. Я живу в Сурреї в  будинку свого вітчима лікаря Ройлотта. Він тривалий час служив в Індії, але карєра  його закінчилася найнеприємніше. Повинна вам сказати, що він людина сурової вдачі, у них в роду всі такі. І ось лікар Ройлотт побив до смерті свого слугу індуса, йому навіть загрожував смертний вирок, але він якось викрутився і повернувся в Англію. Повернувся, правда, зовсім без грошей, тут зустрів мою матір, удову з двома маленькими донечками. У мене була сестра, ми були близнюки. Мама вийшла за Ройлотта і ми стали жити всі разом. У матері були гроші, не дуже багато, але нам вистачало, щоб жити небідно. Але я не можу сказати, що ми були щасливі. Лікар з нами був грубий, нестриманий, навіть мати боялася приголубити нас зайвий раз, щоб не дратувати його. Потім мати померла і нам стало зовсім погано. Всі гроші мати залишила Ройлоттові, але в заповіті була умова: як тільки ми одружимося, кожна із нас отримає третю частину від усіх заощаджень. Нам, звичайно ж, хотілося вийти заміж, хоча б для того, щоб вирватися із цього похмурого будинку, але до нас ніхто не ходив, сусіди боялися Ройлотта. Та і йому ніхто не був потрібний. Та ось моя сестра Джулія зустріла хорошого чоловіка. Він зробив ій пропозицію. Я була дуже рада за неї, але за три дні до весілля Джулія померла. Слідство встановило, що через серцевий напад. Та зараз я боюся за себе. Як тільки я повідомила Ройлоттові, що планую вийти заміж, у будинку почався ремонт і мене переселили  до кімнати покійної Джулії….

  1. Як ви думаєте, що в цій історії зацікавило Холмса і він вирішив узятися за справу? («Справа надзвичайно складна… мені хотілося б зясувати ще тисячу подробиць, перш ніж дійти висновку, як діяти…») (ст. 209)
  2. Чому після візиту Хелін доктор Ватсон засумнівався у правдивості слів дівчини?  Що примусило Ватсона повірити молодій жінці? (Ватсон сумнівається у реальності подій, бо ж занадто вони таємничі. А молода жінка дуже знервована, мабуть, просто через те, що  ревнувала матір до вітчима, тепер гнівається  на нього… Але прихід Грімсбі Ройлотта примусив Ватсона розвіяти сумніви.)
  3. УЯВНА ЗУСТРІЧ З ХОЛМСОМ  ТА РОЙЛОТТОМ.  Читання в ролях сцени зустрічі сищика і вітчима. (ст. 210)
  4. Яке враження склалося у Холмса і Ватсона про лікаря Ройлотта після першої зустрічі? Чи могла така людина, як вітчим, завдати шкоди сестрам Стоунер? (Лікар Ройлотт справді був неврівноважений, надто знервований, дуже голосно кричав, демонстрував свою впевненість і знерхнє ставлення до оточуючих. Така людина могла завдати шкоди не лише молодим  сестрам Стоунер.)
  5. Чому після зустрічі з вітчимом Холмс і Ватсон уже не сумнівалися, що треба рятувати життя Хелін Стоунер? (Холмс був упевнений у тому, що лікар Ройлотт міг бути причетний до смерті Джулії і створював небезпеку Хелін.)
  6. Який шлях розслідування планував обрати Шерлок Холмс до того, як побував у будинку Ройлотта? (У розповіді Хелін згадувалися цигани, з якими дружив вітчим, а офіційне слідство встановило причину смерті – серцевий напад.)
  7. Після чого думка Шерлока Холмса про отруєння сестри змінилася? (Коли Холмс оглянув кімнату Джулії, то зрозумів, що пробратися туди ані з вулиці, ані з коридору, якщо двері зачинено зсередини, було неможливо.)
  8. Які інші докази на місці злочину вдалося знайти уважному сищикові? («Холмс узяв стілець і мовчки сів у кутку. Його погляд, не минаючи жодної подробиці, безупинно й уважно оглянув кімнату…». Він звернув увагу на дзвінок на шнурі, душник, пригвинчене ліжко, у кімнаті Ройлотта – батіжок, блюдечко з молоком, зачинеий сейф…) (ст. 211)
  9. Як Холмсові вдалося розкрити таємницю злочину? (Він запропонував Хелін Стоунер потайки перебратися до свого колишнього помешкання. Вони з Ватсоном залишилися у кімнаті покійної Джулії. Вночі вітчим знову випустив із сейфа гадюку, яка через душник мала спуститися шнуром до ліжка Хелін і, якщо нічого не завадить, смертельно її вкусити. Але Холмс вчасно засвітив сірника, сильно вдарив по шнуру  і розлючена гадюка, повертаючись на своє місце, вкусила Ройлотта.)
  10. Що допомогло героєві врятувати життя молодій жінці? (Уміння перейматися проблемами своїх відвідувачів, бажання прийти їм на допомогу, кмітливість, знання з багатьох галузей науки…)
  11. Чому у творі пропонуються різні точки зору на розслідування злочину? (У детективному творі подання різних  точок зору – художній прийом,  який використовується для створення атмосфери таємничості.)
  12. Чи мав право Шерлок Холмс вмішуватися у вирішення конфліктної ситуації в родині Ройлоттів?

Зверни увагу!

КОНФЛІКТ – крайнє загострення суперечностей, що призводить до ускладнення чи гострої боротьби; у літературому творі – зіткнення й боротьба протилежних поглядів, ідей, прагнень і вчинків людей.

 

 

  1.     То що ж допомогло Холмсові врятувати життя Хелін Стоунер і покарати жорстокого злочинця. Надаю слово УЧНЕВІ-ТЕОРЕТИКУ.

Дійсно, саме дедуктивний метод допоміг Шерлокові Холмсу розкрити таємницю злочину в родині Ройлоттів.

ДЕДУКЦІЯ

Спосіб розмірковування, за якого нова думка або висновок виводяться шляхом роздумів над багатьма іншими думками, фактами.

ДЕДУКТИВНИЙ МЕТОД

Спосіб дослідження, при якому окремі положення логічно виводяться із загальних положень.

Матеріал для учнів.  У розкритті злочинів Шерлок Холмс, безперечно, користувався дедуктивним методом. Особливість цього методу заключалася в тому, що кожна деталь розповіді потерпілого чи побаченого на клієнті, на місці злочину мали  велике значення для сищика. Для нього не існувало ніяких дрібниць, тому він і просив клієнтів розповідати все докладно і дуже  детально. Так,  у будинку лікаря Ройлотта поза увагою Холмса, на відміну від інших,  не залишилися блюдечко з молоком, батіжок із зав’язаним на кінці вузлом, залізна шафа, вентиляційний отвір (душник), виведений в іншу кімнату, шнур, яким не користувалися, ліжко, міцно пригвинчене до підлоги. Все це розумному і уважному сищикові не складно було звязати із відомостями про життя вітчима в Індії та інтерес його до тваринного світу цієї країни.

 

  1.    Надаю слово ДОПИТЛИВОМУ УЧНЕВІ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Усні відповіді на запитання:

  • Як ви думаєте, чи тільки з цікавості лікар Ройлотт тримав у будинку гадюку та інших тварин?
  • Тепер ви зрозуміли, чому оповідання називається «Пістрява стрічка»?

 

  1.     Мабуть, кожен із вас хоча б раз дивився фільм про Шерлока Холмса та його помічника доктора Ватсона. Більш детально про екранізацію творів Конан Дойла нам розкаже  УЧЕНЬ-МИСТЕЦТВОЗНАВЕЦЬ.

Твори про Шерлока Холмса  екранізувалися чи не найчастіше за інші. На сьогодні нараховують близько 210 кінофільмів за участю великого детектива. Найуспішнішими вважаються англійський та радянський телесеріали. Самого Холмса зіграли 117 акторів. За кількістю екранізацій (понад 200) Холмс і Ватсон потрапили до книги рекордів Гіннеса. Російський серіал про Шерлока Холмса (1978-1985 рр), в якому головні ролі виконали Василь Ліванов та Віталій Соломін, визнали однією з найкращих кіноверсій навіть аглійці. 2006 року її Величність Королева Велика Єлизавета ІІ удостоїла Василя Ліванова звання Кавалера Ордена Британської імперії.

Перегляньте фрагмент знайомства доктора Ватсона і Шерлока Холмса з художнього фільму «Пригоди Шерлока Холмса і доктора Ватсона» (1 серія, СРСР, 1979 р. ).   ПЕРЕГЛЯД ВІДЕО.

Скажіть , якими постали перед тобою герої під час зустрічі?

Що нового ви дізналися про сищика і його вірного помічника?

 

  1.  Настав час визначити риси характеру  головних героїв, дати оцінку їхнім діям. Складіть словесний портрет Шерлока Холмса і доктора Ватсона, використовуючи довідку для учнів.  ХАРАКТЕРИСТИКА ОБРАЗІВ.

 

ШЕРЛОК ХОЛМС

 

ДОКТОР ВАТСОН

 

 

 

 

 

 

 

 

_____________________________

_____________________________

_____________________________

_____________________________

____________________________

_____________________________

_____________________________

_____________________________

_______________________________

_____________________________

_____________________________

_____________________________

_____________________________

____________________________

_____________________________

_____________________________

_____________________________

_______________________________

Довідка для учнів.  Допитливий, розумний, кмітливий, цілеспрямований, байдужий, хоробрий, наділений почуттям гумору, підступний, злий, співчутливий, честолюбний, товариський, вірний, наївно-простакуватий, готовий допомогти другові, має чудову пам’ять, благородний, працює вдень і вночі, борець за справедливість, має могутній мозок, всебічно обізнаний, спостережливий, правдолюб,володіє аналітичним мисленням, вміє уважно вислухати, вдумливо аналізує почуте, рішучий…

ОТЖЕ,

Шерлок Холмс і доктор Ватсон

ВТІЛЕННЯ СИЛИ ІНТЕЛЕКТУ І МОРАЛЬНИХ ЯКОСТЕЙ.

 

Зверни увагу! ІНТЕЛЕКТ – здатність до нестандартного мислення.

 

  1.  Пропоную вам узагальнити вивчений на уроці матеріал і написати міні-твір за початками речень, висловивши власне враження від почутого.

 

 

 

 

УЧЕНЬ-ТВОРЧА ОСОБИСТІСТЬ.

У детективному оповіданні «Пістрява стрічка» головними героями є   сищик Шерлок Холмс і його помічник доктор Ватсон.

Ці герої приваблюють мене  вмінням слухати, думати, аналізувати, приймати зважені рішення.

На мою думку, Шерлок Холмс і доктор Ватсон відіграли важливу роль у долі Хелін Стоунер: вони вчасно прийшли на допомогу і врятували її життя. Смерть від руки вітчина Ройлотта уже підстерігала її.

Порушена у творі проблема сімейних стосунків, вирішення конфліктів є актуальною   і сьогодні, тому що не в усіх родинах панує взаморозуміння і повага, ще не всі, як дорослі, так і діти, навчилися йти на компроміси.

Я думаю, що твори про Шерлока Холмса і на далі будуть популярними, адже вони дають уроки людяності, добра, показують престиж знань і важливу роль  розумових здібностей людини.

Секрет їх популярності в тому, що вчать любити, дружити, розуміти і чути ближнього,  співчувати і допомагати один одному.

 Дякую тобі, Артуре Конан Дойле, за прекрасну творчість. Не засмучуйся, що твій образ асоціюється з Шерлоком Холмсом. Цей образ – прекрасний, а  значить ти жив і працював недаремно.

Я залюбки прочитаю й інші твори про всесвітньо відомого детектива, тому що сподобалося напружувати мозок і розкривати  таємниці разом з твоїми героями.

 

  1.  ЧИТАЧ-КРИТИК. Ще раз уважно прочитайте епіграфи до уроку.
  • Який із них, на вашу  думку, найкраще розкриває зміст ОПОВІДАННЯ «Пістрява стрічка».
  • А який з епіграфів говорить про те, що в митця і його літературного героя багато спільного?
  • Прочитайте  слова, що  свідчать про безсмертя образу відомого детектива.

Якщо й був Шерлок Холмс, то це я сам.

Артур Конан Дойл

Шерлок Холмс – людина, яка ніколи не жила, але ніколи не помре.

Ортон Уеллс, американський актор і режисер

Добро і правда завжди поруч ходять, завжди перемагають.

Крилатий вислів

 

 

 

 

 

 

VІ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. ЗАПОВНЕНЯ ТЕМАТИЧНОЇ КАРТКИ.

Настав час підвести підсумки уроку й оцінити  свою роботу на уроці

Заповніть  модель картки (самооцінка досягнень).

 

 

 

 

Критерії оцінювання  самоосвітньої діяльності

 

 

ТАК

НІ

1. Будую усне повідомлення про факти життя і творчості митця.

 

 

2. Виразно  і вдумливо читаю оповідання, переказую  ключові епізоди.

 

 

3. Виявляю особливості сюжету і композиції твору.

 

 

4. Розповідаю про улюблених героїв твору.

 

 

5. Міркую про секрети популярності творів про Шерлока Холмса серед читачів.

 

 

6. Висловлюю власне враження від прочитаного твору.

 

 

 

VІІ. ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.

 

VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

Домашнє завдання

Обов’язкове для всіх

За вибором учня-читача

  1.    Прочитай оповідання «Спілка рудих».
  2.    Доведи, що для твір «Спілка рудих» побудований за уже відомою тобі схемою літературознавця В. Шкловського.

І рівень (початковий): побудуй усну відповідь на запитання: Чому автор закінчив оповідання щасливим вирішенням проблеми?

ІІ рівень (середній):  дай письмову відповідь на запитання: Нове життя Хелін Стоунер! Яким воно буде?

ІІІ рівень (достатній): уяви себе журналістом. Склади перелік запитань, які б ти хотів поставити Артуру  Конан Дойлу під час уявної  зустрічі.

ІV рівень (високий): напиши власне детективне оповідання, головними героями якогоє Шерлок Холмс і доктор Ватсон.

АБО

(за умови, якщо достатньо  володіш  іноземною мовою)

Порівняй оригінал й художній переклад оповідання А.К.Дойла «Пістрява стрічка».

 Підготуй виразне читання англійською мовою уривка, який найбільше схвилював тебе.

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
22 серпня 2019
Переглядів
22934
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку