УРОК ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
Образ Фауста , інших героїв трагедії у літературі, музиці, малярстві
11 клас
Мета уроку:
Практична: Розкрити особливості втілення образів трагедії Гете в різних видах мистецтва: готувати повідомлення на літературну та культурологічну теми.
Розвивальна: Розвивати навички виразного читання, говоріння, навички дослідницької роботи, творчі здібності.
Виховна : Виховувати естетичні смаки, почуття прекрасного, повагу до культур інших народів.
Форма уроку:
Урок – концерт: доповіді, інсценівка, читання напам’ять, перегляд відеороликів, слухання музики;
Урок – мікс: представлені різні автори, жанри, види мистецтв.
Обладнання: Екран, слайди, відеоролики
Хід уроку
Вчитель: Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми згадуємо гетівського Фауста, типового представника епохи Відродження, сміливого і безстрашного шукача таємних знань. Будемо говорити й про втілення образу Фауста… Фауст багато страждав, постійно сумнівався і шукав, знаходив і втрачав. Життя подарувало йому короткі моменти щастя і довгі роки страждання і відчаю, але все це було недаремно. Вже наприкінці свого життя він це зрозумів.
( Запис учнями теми уроку, пояснення вчителем мети та форми уроку)
Вчитель: Знання починаються з книги. У підготовці до цього уроку нам допомагала бібліотекар, яка підготувала стенд рідкісної літератури за темою уроку.
(Виступ бібліотекара)
Вчитель: Як відомо, любу справу починати потрібно з розминки.
Розминка у вигляді літературного пінг – понгу. Тема – Доба Просвітництва.
( Діти задають один одному запитання і відповідають на них).
Вчитель: Розминку завершено. Послухаємо виступи учнів «Образ Фауста в літературі».
(Виступ учнів)
Вчитель: У нас є і читці.
(Читання монологу Фауста учнем)
Вчитель: Жага безмежного знання, допитливість, свобода духу Фауста приваблювала не тільки багатьох письменників, але й багатьох музикантів, художників наступних епох і зумовила світову популярність образу Фауста. Отже, образ Фауста в музиці.
(Доповіді учнів)
Вчитель: У кожного, хто прочитав твір, вже склався образ свого Мефістофеля. Ми чули й бачили, яким є Мефістофель у Шаляпіна, але пропонуємо послухати куплети Мефістофеля у виконанні Мусліма Магомаєва. Послухайте, подивіться, поміркуйте: чи Мефістофель у Магомаєва – це монументальна фігура, володар зла, князь пітьми, чи такий собі дрібний, насмішкуватий, іронічний біс.
(Відеоролик з М. Магомаєвим)
Вчитель: На черзі образ Фауста в живопису.
(Доповіді учнів. Перегляд ілюстрацій з картин М. Врубеля)
Вчитель: У нас є свої художники.
(Учень презентує і коментує свій малюнок)
Вчитель: Цікаво дізнатися про героїв Гете у скульптурі.
(Доповіді учнів. Слайди скульптур М. Антокольського).
Вчитель: Учениця … колекціонує ляльок. Вона приносила вже ляльку, дуже схожа, на її думку, на мадмуазель де Сент – Їв з повісті Вольтера «Простак». А сьогодні ця учениця покаже, якою вона уявляла собі Маргариту.
(Виступ учениці з лялькою)
Вчитель: В опері Шарля Гуно «Фауст» є балетна сцена «Вальпургієва ніч». Саме до відьминої кухні Мефістофель приводить Фауста, щоб він розважився. В цій сцені в різні часи танцювали знамениті Майя Плісецька, Ольга Лепешинська, Катерина Максимова, демонструючи віртуозність, життєлюбність, вогняний темперамент.
А ми переглянемо цю сцену у виконанні артистів балету Київської Національної опери .
(Перегляд відеоролика)
Вчитель: І на завершення – образ Фауста в кіно та театрі.
(Виступ учня з доповіддю).
(Перегляд відеоролика до фільму Сокурова «Фауст»)
Вчитель: Переглянемо інсценівку «Маргарита у в’язниці»
Ще раз перечитаємо наші цілі, задачі уроку. Чи все ми виконали?
(Відповідь дітей)
Вчитель: Ні, не все. Ми не зробили висновок.
Якось я в інтернеті переглядала відгуки читачів, наших сучасників, про «Фауста» Гете. Декілька з них я виписала.
(Зачитую відгуки).
Хочете – погоджуйтесь, хочете – посперечайтеся, доведіть свою думку і спробуйте дати відповідь на запитання : У чому заслуга Гете? Чому митці й досі звертаються до його творіння? Яке таке нове слово людству сказав просвітитель Гете?
(Міркування учнів перед мікрофоном)
Вчитель: Завершуючи «Фауста», Гете писав, що трагедію було задумано так, щоб у ній «усе разом являло відверту загадку, яка знову й знову непокоїтиме людей і даватиме їм поживу для роздумів». Ось вам і відповідь на питання про нове слово, сказане Гете людству. Тобто спілкування з «Фаустом» продовжується.
Д/З: Опрацювати статтю підручника про Фр. Шиллера (за бажанням підготувати доповіді).