Тема:Ернест Міллер Хемінгуей. Життєвий і творчий шлях американського письменника, лауреата Нобелівської премії. Особливості його поетики й стилю.
Мета Зацікавити учнів особистістю Е.Хемінгуея; окреслити особливості його творчої еволюції, новаторський характер прози; розвивати навички сприйняття інформації на слух, визначення головного, висловлення власної думки; виховувати прагнення до пізнання, до активної позиції в житті, оптимістичного світобачення.
Обладнання: портрет письменника, видання творів, ілюстративні матеріали до бібліографії, відео матеріали.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
.
Хід уроку.
І Мотивація навчально діяльності.
- Відомий письменник К.Симонов писав: «Я не знав Хемінгуей, але Хемінгуей – людина для мене невіддільний від Хемінгуей – письменника, від його книг і героїв, точніше, від тих із них, у яких він, не криючись, любив те саме, що любив у самому собі, - силу, широту, хоробрість, готовність постояти за себе і за справу, яку вважаєш справжньою, справедливою, готовність ризикувати життям і впевненістю в тому, що є речі й гірші за війну. Боягузтво гірше, зрада гірша, егоїзм гірший». У спогадах сучасників вимальовується ще й такий образ: багатий, честолюбний, прямолінійний і мужній, упевнений, уособлення американського успіху. То який же він, американський письменник, лауреат Нобелівської премії Ернест Міллер Хемінгуей, з’ясуємо на уроці.
ІІ. Оголошення тема й мети уроку.
ІІІ, Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.
1. перегляд відео презентації про Е.Хемінгуея.
2. Робота в групах.
І група «Історики»
1) Що стає першим життєвим університетом майбутнього письменника?
2) Політичні переконання Е.Хемінгуея.
3) Чому письменник не залишився осторонь навіть найстрашніших подій ХХ століття?
ІІ група «Літератори»
1. Яким є головний герой творів Е.Хемінгуея?
2. Головний зміст творчості письменника.
3. Своєрідність творчої манери. Метафора Айсберга?
4. Вшанування великого Хема вдома і визнання у світі.
Складання схеми.
ІІІ група «Психологи»
1. «Тихе море спокою навчило невгамовнеє серце моє . . .» (Л.Українка)
2. «Людина створена не для поразки»
Створення психологічного портрета.
Завдання для експертів.
1. Чому Хемінгуея можна назвати «громадянином світу»?
2. Через що Е.Хемінгуей постійно потрапляв у небезпечні ситуації?
3. Що було основним принципом його творчості?
Народився Ернест Мілле Хемінгуей 1899 році в містечку Оук-Парк поблизу Чикаго у досить заможній родині приватного лікаря. Мати була музично обдарованою, гарно співала. У родині зростало шестеро дітей, усім їм дідусі та бабусі приділяли багато уваги. Хлопчик ріс міцною, здоровою дитиною, змалку багато читав. Після закінчення Граматичної школи Хемінгуей вступив до старших класів школи «Рівер форсет хай скул». Захоплювався спортом, став членом туристичного клубу, грав у шкільному оркестрі, працював репортером шкільної газети, постійно друкувався в шкільному журналі «Табула».
Після закінчення школи 1917 році він відмовився вступати до університету, як наполягали батьки, і поїхав до дядька в Канзас-Сіті працювати репортером газети. Через рік Хемінгуей записався до транспортного підрозділу Американського Червоного Хреста. І це його перше знайомство з війною завершилось тяжким пораненням. З його тіла було вилучено 237 осколків. За порятунок італійського солдата отримав срібну зірку «За доблесть» та «Воєнний хрест». 1919 році повернувся до США, працював у різних газета, писав нариси про війну. 1929 року вийшов його роман «Прощавай зброє».
У 1937-1938 роках він знову на війні, тепер уже в Іспанії. У 1944 році взяв участь у воєнних діях після відкриття другого фронту під час Другої світової війни.
1953 року його нагороджують престижною Пулітцерівською премією, визнавши повість «Старий і море» найкращим прозовим твором. Через рік він отримав за неї Нобелівську премію.
Авіакатастрофа та отримані під час гасіння пожежі опіки негативно вплинули на здоров’я письменника. Він, не звиклий до бездіяльності, не витримав і наклав на себе руки.
Письменник розчарувавшись у найвищих ідеалах демократії. Наблизився у власному світосприйнятті до французьких екзистенціалістів. Метафора айсберга, до якої він звертається, щоб відтворити правду життя, стає для нього надзвичайно важливою. Те що «ми бачимо над поверхнею води» Хемінгуей позбавляє описовості, а точна фіксація подій стає основним принципом його прози.
ІІІ. Закріплення знань, умінь, навичок.
Новаторські художні засоби зображення в Хемінгуей.
Хемінгуей також майстерно використовував здобутки попередників та сучасників, зокрема психологізм прози. («потік свідомості», принцип асоціативності людської пам’яті, систему повторів і лейтмотивів).
ІV. Підведення підсумків уроку. Домашнє завдання . Дослідницька робота: знайти в інеті цікаві факти про життя Хемінгуея.