Уроки світової літератури в 6 класі
Тема: Художні засоби і прийоми в оповіданнях А.П. Чехова
Мета: ознайомити з поняттями «антитеза», «художня деталь»; повторити
знайомі вже «епітети», «порівняння», вчити знаходити їх приклади
в повіданнях; розвивати увагу до слова; виховувати високі моральні
якості
Обладнання: портрет А.П. Чехова; ілюстрації до творів; репродукції
картин Шишкіна, Лєвітана, Репіна, Куїджи, Лєрмонтова
Епіграф: «Чехов уміє писати так, щоб словам було тісно, а думкам
просторо»
М.Горький, російський письменник
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Вступне слово вчителя.
Наш урок мені хотілося б почати словами видатного діяча культури Станіславського. Він якось сказав: « Оповідь про Чехова ще не є завершальною, її ще не прочитали як слід, не вникли в її суть і передчасно закрили книгу. Нехай її розгорнуть знову, вивчать і дочитають до кінця».
Саме тому, діти, ми і звертаємося вкотре до творчості Чехова. І ви знаєте, я вам по - доброму заздрю, бо у вас ще попереду зустрічі з творами Чехова «Чайка», «Вишневий сад», ви ще відкриєте для себе красу його слова. Але оповідання його нам уже знайомі. Тож розкриємо цю книгу і запросимо до себе наших знайомих - героїв з оповідань.
Учитель: Особливо я, перечитавши «Товстого і тонкого», «Хамелеона», довго ще перебирала в пам'яті події, розмірковувала: в чому ж секрет майстра Чехова? Чому після прочитання здається, що мова йде не про минуле, а що Очумєлові, Хрюкіни тут, поряд?
Можливо, хтось із вас допоможе мені з відповіддю?
Якими ж рисами характеру наділені ці герої, що здається, що живуть вони і серед нас!?
(... які є у людей, нажаль, і сьогодні : підлабузництво, улесливість, манірність...)
Цим твори Чехова актуальні і сьогодні.
Учитель: Дякую за пояснення. Та я хочу вам запропонувати сьогодні не тільки допомогти мені з відповідями на окрему запитання, а й вияснити як, за допомогою чого А.П. Чехов вималював своїх героїв, примусив нас замислитися над такими смішними сумними історіями.
Тож завданням нашого уроку буде дослідити художні засоби та прийоми, використані в оповіданнях.
(запис учнями теми)
Учитель: Чи звернули ви увагу: я сказала «дослідити». А це слово скоріше стосується людей вчених, солідних. Тому давайте і ми організуємо дослідницький центр з вченою радою на чолі.
До мене подали заяви ____ учні. Чи згодні ви, що вони очолили нашу раду.
(об 'єдную дітей в групи)
(«вченій раді» вручаю плакат, до якого вони будуть вносити досліджені поняття, художні засоби)
Коли учні закінчать роботу вийде інформаційне гроно
Художні засоби та прийоми в оповіданнях Чехова
порівняння епітети художня деталь антитеза
Не забуваймо, що працюємо над загальною проблемою, а вона у нас на
дошці.
Учитель: Відкриймо підручники, звернімося до оповідань. Передивіться, які уже відомі вам художні засоби використав автор. Давайте візьмемо І абзац «Товстого і тонкого».
(виразне читання тексту)
«вчена рада»
по ходу бесіди вносить записи до
«гроно інформаційного»
порівняння - « губи лисніли, мов
стиглі вишні»
епітети - худенька жінка»
худ. деталь -... з цим засобом ви познайомилися на минулому уроці, згадаймо ще раз : підр. ст. 67
А тепер докажемо, що це важлива подробиця.
Товстий: « ... щойно пообідав на вокзалі, і його губи лисніли від масла, від нього пахло хересом і флердоранжем...»
- Як можна охарактеризувати героя за цими деталями?
( заможна людина, яка любить смачно поїсти, вживає хорошу їжу, п 'є дорогі напої, користується дорогими парфумами, займає певне положення у суспільстві)
- А які деталі є характерними для образу тонкого?
(нав'ючений чемоданами , клунками, картонками, пахло від нього шинкою і кофейною гущею)
- Про що говорять ці деталі?
(людина незаможна, адже сам несе речі, не користуючись послугами носія,
бо за це треба платити гроші. Пообідав скромно)
Учитель: - А зараз давайте звернемось до завдання, над яким ви працювали вдома.
Завдання: в групі розберіть заповнені таблиці, доповніть і визначте ті деталі, подробиці, на які ми ще не звернули увагу.
Діти в групах працюють, потім заповнюється зведена таблиця, доповнення.
Товстий Тонкий
знудило зблід, скам'янів, обличчя скривилося,
найширшою посмішкою; з обличчя та
з очей його посипалися іскри...
зіщулився, згорбився, звузився
Очумєлов Хрюкін
поліц. наглядач у новій шинелі палець має вигляд значення
і ... конфіскований аґрус перемоги
в центрі сидить винуватець Хортеня Погостювали, скучили
Учитель: - То з якого ж метою автор так детально списує портрети,
поведінку своїй героїв, речей, що їх оточують ?
(щоб підкреслити певні риси характеру, на які хоче звернути увагу: це і підлабузництво, і чиношанування, навіть презирство до колишнього товариша)
- А яких, можливо, художніх засобів немає ?
(метафори, зверніть увагу - дуже багато дієслів - Чехов говорить про те, що відбувається в житті без прикрас)
Учитель: - Молодці! Ну а ми йдемо далі, бо як мені здається, ще не дочитали ми чехівську книгу до кінця.
- Зверніть увагу на дошку. Перед вами репродукції картин відомих художників Куїнджі, Репіна, Левітана, Шишкіна, Васильєва.
- Що можна сказати про ці картини ?
(учні разом з учителем характеризують репродукції)
Учитель: Живописці назвали б ці картини контрастними, бо вони протилежні одна одній. Давайте попробуємо і ми на папері за допомогою олівців, різнокольорових ручок намалювати портрети наших знайомих – Товстого і Тонкого, дотримуючись характеристик, деталей, поданих Чеховим.
(роздаю заздалегідь заготовлені силуети)
(Презентація. Характеристика. Співставлення)
- А ось як я розписала наших героїв.
(демонструю свою версію, зрівнюю, підводжу до поняття «протилежність», «протиставлення»)
Учитель: В літературі поети і письменники також дуже часто використовували та і використовують прийом контрасту.
- Ми довели, що Товстий і Тонкий-протистояння один одному.
Назва твору Товстий Тонкий Очумєлов
соц. становище багатий бідний одягнув - скинув
високий чин низький чин пальто пальто
начальник підлеглий
поведінка впевнений гнітиться
Хрюкін
тримав палець як перемогу
- Ану покажіть, як тримав палець?
- А постава?
Учитель: Молодці! Щойно ми дослідили ще один художній прийом, який використав Чехов у своїх оповіданнях. Це антитеза.
С.р.: антитеза - протиставлення явищ, понять, почуттів, думок, характерів, вчинків.
- Згадайте, в яких творах, знайомих вже вам, використовується
антитеза?
(Г.Х.Андерсен «Снігова королева»:
сніг - гарячі сльози Г., сніжинки-троянди)
Учитель: - А зараз надамо слово «вченій раді»
(Рада презентує класу інформаційне гроно, учні переписують в зошит)
Учитель: А тепер - творче завдання.
Уявіть себе на хвилину письменниками, які на даний час пишуть книгу спогадів про своє шкільне життя і про друзів. Використовуючи опорні слова, запропоновані на дошці, напишіть міні - розповідь про свою зустріч з другом- однокласником, якого ви давно не бачили. ( 7 слів - 7 фраз( речень).
Опорні слова:
зустрілися; друзі дитинства; захоплююче;
розкрив обійми; вигуки; радість; сльози на очах.
Учні зачитують оповідання.
- Чи схожі зустрічі Тонкого і Товстого і вас з другом ? (Ні)
- Який прийом ми використали в порівнянні оповідань? (антитезу)
Учитель: - Так ви самі створили твір - протиставлення чеховському. Та ще й втиснулися в декілька речень. ( «краткость - сестра таланта»)
- Знаєте, чиї це слова ? (Чехова )
- А.М. Горький про нього сказав: (епіграф)
Учитель: - Тепер повернемося до наших героїв. Зверніть увагу на те, як
закінчується оповідання «Товстий і Тонкий».
- Чим було викликане приємне враження уперше в оповіданні?
(два приятелі ...)
- Що означає ця фраза наприкінці твору?
(начальник і підлеглий)
- Знову ж нам допомагає зрозуміти це художня деталь:
Тонкий : благоговіє, солодкуватість у погляді.
Товстий : знудило від такої поведінки.
- Як ви думаєте, чому Чехов саме так закінчує своє оповідання?
(він ставить нас в ситуацію вибору : бути достойною людиною, самим собою, мати почуття власної гідності чи прислужувати, підкорятись, запобігати перед кимось)
- А яку позицію займете ви ?
Учитель: - Підводячи підсумки роботи нашої, давайте визначимося :
Методика «3 – 2 – 1»
- Що візьмете з собою в життя з нашої розмови ?