20 червня о 18:00Вебінар: Особливості організації навчальної діяльності учнів, що мають розлади аутистичного спектру

Урок зарубіжної літератури в 6 класі "Художні засоби і прийоми в оповіданнях А. П. Чехова"

Про матеріал
Урок зарубіжної літератури в 6 класі "Художні засоби і прийоми в оповіданнях А. П. Чехова"
Перегляд файлу

Уроки  світової літератури в 6 класі

Тема: Художні засоби і прийоми в оповіданнях А.П. Чехова

Мета: ознайомити з поняттями «антитеза», «художня деталь»; повторити 

            знайомі вже «епітети», «порівняння», вчити знаходити їх приклади

            в повіданнях; розвивати увагу до слова; виховувати високі моральні  

            якості

Обладнання: портрет А.П. Чехова; ілюстрації до творів; репродукції 

           картин Шишкіна, Лєвітана, Репіна, Куїджи, Лєрмонтова

Епіграф: «Чехов уміє писати так, щоб словам було тісно, а думкам 

                     просторо»

М.Горький, російський письменник

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Вступне слово вчителя.

Наш урок мені хотілося б почати словами видатного діяча культури Станіславського. Він якось сказав: « Оповідь про Чехова ще не є завершальною, її ще не прочитали як слід, не вникли в її суть і передчасно закрили книгу. Нехай її розгорнуть знову, вивчать і дочитають до кінця».

Саме тому, діти, ми і звертаємося вкотре до творчості Чехова. І ви знаєте, я вам по - доброму заздрю, бо у вас ще попереду зустрічі з творами Чехова «Чайка», «Вишневий сад», ви ще відкриєте для себе красу його слова. Але оповідання його нам уже знайомі. Тож розкриємо цю книгу і запросимо до себе наших знайомих - героїв з оповідань.

Учитель: Особливо я, перечитавши «Товстого і тонкого», «Хамелеона», довго ще перебирала в пам'яті події, розмірковувала: в чому ж секрет майстра Чехова? Чому після прочитання здається, що мова йде не про минуле, а що Очумєлові, Хрюкіни тут, поряд?

Можливо, хтось із вас допоможе мені з відповіддю?

Якими ж рисами характеру наділені ці герої, що здається, що живуть вони і серед нас!?

(... які є у людей, нажаль, і сьогодні : підлабузництво, улесливість, манірність...)

Цим твори Чехова актуальні і сьогодні.

Учитель: Дякую за пояснення. Та я хочу вам запропонувати сьогодні не тільки допомогти мені з відповідями на окрему запитання, а й вияснити як, за допомогою чого А.П. Чехов вималював своїх героїв, примусив нас замислитися над такими смішними сумними історіями.

Тож завданням нашого уроку буде дослідити художні засоби та прийоми, використані в оповіданнях.

(запис учнями теми)

Учитель: Чи звернули ви увагу: я сказала «дослідити». А це слово скоріше стосується людей вчених, солідних. Тому давайте і ми організуємо  дослідницький центр з вченою радою на чолі.

До мене подали заяви ____ учні. Чи згодні ви, що вони очолили нашу раду.

(об 'єдную дітей в групи)

(«вченій раді»  вручаю  плакат,   до  якого  вони  будуть вносити досліджені поняття, художні засоби)

 

Коли учні закінчать роботу вийде інформаційне гроно

 

Художні засоби та прийоми в оповіданнях Чехова

 

 

 

порівняння             епітети                  художня деталь          антитеза

 

Не забуваймо, що працюємо над загальною проблемою, а вона у нас на

дошці.

Учитель:  Відкриймо  підручники, звернімося до оповідань. Передивіться, які уже відомі вам художні засоби використав автор. Давайте візьмемо І абзац «Товстого і тонкого».

(виразне читання тексту)

 

 

 


«вчена рада»

по ходу бесіди вносить записи до

«гроно інформаційного»

 

 

 

 

 

порівняння - « губи лисніли, мов

стиглі вишні»

епітети - худенька жінка»

худ. деталь -... з цим засобом ви познайомилися на минулому уроці, згадаймо ще раз : підр. ст. 67

А тепер докажемо, що це важлива подробиця.


 

Товстий: « ... щойно пообідав на вокзалі, і його губи лисніли від масла, від нього пахло хересом і флердоранжем...»

-    Як можна охарактеризувати героя за цими деталями?

( заможна людина, яка любить смачно поїсти, вживає хорошу їжу, п 'є дорогі напої, користується дорогими парфумами, займає певне положення у суспільстві)

-    А які деталі є характерними для образу тонкого?

(нав'ючений чемоданами , клунками, картонками, пахло від нього шинкою і кофейною гущею)

-    Про що говорять ці деталі?

(людина незаможна, адже сам несе речі, не користуючись послугами носія,

бо за це треба платити гроші. Пообідав скромно)

Учитель: - А зараз давайте звернемось до завдання, над яким ви працювали               вдома.

 

Завдання: в групі розберіть заповнені таблиці, доповніть і визначте ті деталі, подробиці, на які ми ще не звернули увагу.

Діти в групах працюють, потім заповнюється зведена таблиця, доповнення.

 

Товстий                                                   Тонкий

                          знудило                     зблід, скам'янів, обличчя скривилося, 

                                                             найширшою посмішкою; з обличчя та

                                                               з очей його посипалися іскри... 

                                                                 зіщулився, згорбився, звузився

Очумєлов                                                  Хрюкін

поліц. наглядач у новій шинелі                  палець має вигляд значення

       і ... конфіскований аґрус                                     перемоги

в центрі сидить винуватець Хортеня                   Погостювали, скучили

 

Учитель: - То з якого ж метою автор так детально списує портрети,

                     поведінку своїй героїв, речей, що їх оточують ?

(щоб підкреслити певні риси характеру, на які хоче звернути увагу: це і підлабузництво, і чиношанування, навіть презирство до колишнього товариша)

                   -    А яких, можливо, художніх засобів немає ?

(метафори, зверніть увагу - дуже багато дієслів - Чехов говорить про те, що відбувається в житті без прикрас)

 

Учитель: - Молодці! Ну а ми йдемо далі, бо як мені здається, ще не дочитали ми чехівську книгу до кінця.

                 - Зверніть увагу на дошку. Перед вами репродукції картин відомих художників Куїнджі, Репіна, Левітана, Шишкіна, Васильєва.

                 -  Що можна сказати про ці картини ?

(учні разом з учителем характеризують репродукції)

 

  • одна і та ж пора року, а по - різному художники підійшли;
  • море - спокійне, повний штиль і бурхливе;
  • фарби - теплі, приємні і холодні, смуток, страх.

 

Учитель: Живописці назвали б ці картини контрастними, бо вони протилежні одна одній. Давайте попробуємо і ми на папері за допомогою олівців, різнокольорових ручок намалювати портрети наших знайомих – Товстого і Тонкого, дотримуючись характеристик, деталей,                      поданих Чеховим.

(роздаю заздалегідь заготовлені силуети)

(Презентація. Характеристика. Співставлення)

                    -  А ось як я розписала наших героїв.

(демонструю свою версію, зрівнюю, підводжу до поняття «протилежність», «протиставлення»)

Учитель: В літературі поети і письменники також дуже часто використовували та і використовують прийом контрасту.

                -    Ми довели, що Товстий і Тонкий-протистояння один одному.

 

Назва твору                Товстий                     Тонкий                   Очумєлов

соц. становище           багатий                       бідний               одягнув - скинув

                                  високий чин             низький чин            пальто     пальто

                                   начальник                 підлеглий

поведінка                   впевнений                 гнітиться

 

             Хрюкін

тримав палець як перемогу

             -    Ану покажіть, як тримав палець?

             -  А постава? 

Учитель: Молодці! Щойно ми дослідили ще один художній прийом, який використав Чехов у своїх оповіданнях. Це антитеза.

 

С.р.:   антитеза   -   протиставлення   явищ,    понять,    почуттів,    думок, характерів, вчинків.

                 - Згадайте, в яких творах, знайомих вже вам, використовується 

                   антитеза?

(Г.Х.Андерсен «Снігова королева»:

 сніг - гарячі сльози Г., сніжинки-троянди)

Учитель: - А зараз надамо слово «вченій раді»

(Рада презентує класу інформаційне гроно, учні переписують в зошит)

Учитель: А тепер - творче завдання.

Уявіть себе на хвилину письменниками, які на даний час пишуть книгу спогадів про своє шкільне життя і про друзів. Використовуючи опорні слова, запропоновані на дошці, напишіть міні - розповідь про свою зустріч з другом- однокласником, якого ви давно не бачили. ( 7 слів - 7 фраз( речень).

 

Опорні слова:

зустрілися;                друзі дитинства;         захоплююче;

розкрив обійми;       вигуки; радість;         сльози на очах.

 

Учні зачитують оповідання.

-    Чи схожі зустрічі Тонкого і Товстого і вас з другом ?   (Ні)

-   Який прийом ми використали в порівнянні оповідань? (антитезу)

 

Учитель: - Так ви самі створили твір - протиставлення чеховському. Та ще й втиснулися в декілька речень. ( «краткость - сестра таланта»)

                 -    Знаєте, чиї це слова ?    (Чехова )

                  -  А.М. Горький про нього сказав:    (епіграф)

Учитель: - Тепер повернемося до наших героїв. Зверніть увагу на те, як 

                     закінчується оповідання «Товстий і Тонкий».

                  -  Чим було викликане приємне враження уперше в оповіданні?  

                     (два приятелі ...)

                  -   Що означає ця фраза наприкінці твору?

                     (начальник і підлеглий)

                  -  Знову ж нам допомагає зрозуміти це художня деталь:

Тонкий : благоговіє, солодкуватість у погляді.

Товстий : знудило від такої поведінки.

               -  Як ви думаєте, чому Чехов саме так закінчує своє оповідання?

(він ставить нас в ситуацію вибору : бути достойною людиною, самим собою, мати почуття власної гідності чи прислужувати,  підкорятись, запобігати перед кимось)

                   -   А яку позицію займете ви ?

Учитель: - Підводячи підсумки роботи нашої, давайте визначимося :

Методика «3 – 2 – 1»

                                     - Що візьмете з собою в життя з нашої розмови ?

 

docx
Додано
27 березня
Переглядів
61
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку