Урок зарубіжної літератури в 7 класі
Тема. Краса чистих людських взаємин у новелі
О. Генрі «Останній листок»
Мета: формувати навички роботи над характеристикою літературного персонажа; розвивати навички аналізу твору, зв’язного мовлення; вдосконалювати вміння висловлювати судження щодо проблем, порушених в художньому творі; сприяти вихованню в учнів високих моральних якостей, зокрема любові до ближнього.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і розвитку на їхній основі умінь і навичок.
Форма уроку: урок - характеристика літературного героя.
Обладнання: портрет О.Генрі, тексти новели «Останній листок», репродукції картин, скульптури Мікеланджело «Мойсей», презентація, уривок з кінофільму, інтерактивна дошка.
Епіграф: Не за обличчя судять, а за серце.
Г. Сковорода.
Головного очима не побачиш?
А. де Сент – Екзюпері
І. Організація класу до уроку.
Мотивація навчальної діяльності.
Прийом: Психологічний КОМ. (Слайд 1)
Вчитель:
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Вчитель: На минулому уроці ми з вами мали чудову нагоду доторкнутися до чарівного світу новели відомого американського письменника О. Генрі «Останній листок». Сьогодні під час роботи над твором ми спробуємо взяти зі змісту новели кілька мудрих порад і покласти їх до цієї «скриньки позитивних надбань»
ІІІ. Оголошення теми, мети, епіграфів уроку. (Слайд 2, 3)
ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
1. Прийом «Мозкова атака»
Порада 1. Життя –це найвища цінність. За нього треба боротися.
Вчитель:
- Чому саме плющ обрав автор?
2. Виступ учня (випереджувальне завдання): в оригіналі новели вжито слово ”vine“, що перекладається як виноградна лоза і як плющ. Але перекладачі обирають слово «плющ». І це не випадково. В християнській символіці плющ трактується як символ вічного життя і символ смерті. Плющ в’ється вгору, так і людина чіпляється за життя, коли хоче вижити, подолавши всі негаразди. (Слайд 4,5)
Вчитель:
(У Джонсі знову з’являються мрії, вона починає зазирати у люстерко, усвідомлює, що бажати собі смерті – це великий гріх).
(Листок, який один-однісінький попри дощі вітер залишив на плющі).
Порада 2. Людина живе доти, доки про щось мріє.
Вчитель:
3. Перегляд краєвидів Неаполітанської затоки. (Слайд 6 - 10)
Айвазовський «Неаполітанська затока»
4. Робота над характеристикою літературного героя
Вчитель: Найбільш психологічно складним образом у творі є старий Берман.
Діти, вдома ви працювали над образом Бермана, виписували ключові слова, які характеризують старого: 1 група – Берман на початку твору .
2 група - Берман вкінці твору
1. Старий художник, невдаха, голова сатира, тіло карлика, багато пив, буркотливий дідок, мріяв намалювати шедевр.
2. Чуйний (на очах сльози), співчутливий (ах, маленька, бідолашна міс Джонсі), бажання допомогти («Колись я намалюю шедевр. І ми всі виберемося звідси.»), готовність до самопожертви (намалював листок під дощем).
5. Прийом «Розсипанка» (на інтерактивній дошці)
Берман
- +
Невдаха Добрий
Багато пив Готовий до самопожертви
Буркітливий дідок Милосердний
Нестриманий Безкорисливий
5. Робота над фотографією скульптури Мікеланджело «Мойсей» (слай 11)
Вчитель:
(“Йому було вже за 60, і борода вся в завитках, як у Мойсея Мікеланджело, спускалась у нього з голови сатира на тіло гнома. У мистецтві Берман був невдахою. Він усе збирався написати шедевр, але навіть не починав його. Уже кілька років він не писав нічого, крім афіш, реклам і тому подібної мазні задля шматка хліба…”).
- Як ви думаєте, чи випадковим є порівняння Бермана з Мойсеєм?
Скульптура Мікеланджело «Мойсей» Ілюстрація Г.Кузнєцова. Берман
6. Виступ підготовленого учня.
6. Словникова робота. Шедевр? (Слайд 12 - 16)
Вчитель:
Порада 3. Якщо робиш добро – роби це таємно.
7. Перегляд уривку з кінофільму «Останній листок» (Слайд 17)
Завдання: Подивіться фрагмент екранізації новели та знайдіть відмінності між текстом та уривком з кінофільму.
Вчитель:
Порада 4. Поспішайте робити добро.
Висновок: Отже, до «скриньки позитивних надбань» ми поклали такі поради:
1. Життя – це найвища цінність. За нього треба боротися.
2. Людина живе доти, доки про щось мріє.
3. Якщо робиш добро – роби це таємно.
4. Поспішайте робити добро. (слайд 18)
Вчитель: Давайте зараз уявимо, що ми також художники, як і герої новели О. Генрі, і створимо свою картину, свій шедевр, який передає настрій оповідання.
Для цього ми по черзі зробимо на інтерактивній дошці по кілька мазків. Ви самі оберете колір.
7. Прийом «Розфарбуй твір» (робота на інтерактивній дошці)
( На малюнку переважають жовтий, оранжевий,зелений, сірий кольори. Але є й чорний. Жовтого кольору був листок плюща. А ще жовтий колір – це колір домашнього затишку і тепла. Він оптимістичний. Зелений колір - колір гармонії, твердості духу, колір зростання, майбутніх змін, цілющої енергії. Блакитний – то небо, вода. А ще – символ мрії, щасливого майбутнього. Чорний колір – колір смутку, смерті, печалі. Художник Берман помер.)
V. Підсумок уроку
Вчитель: Дійсно, життя як гілка плюща, щось неймовірно прекрасне дароване нам природою. Так як листочки тягнуться до сонячного тепла, так і ви в житті повинні вбирати в душі свої всі найкращі людські риси. А у своєму серці мати бажання кожному прийти на допомогу, зробити добро людям, вміти прощати і з усмішкою дивитися на світ.
І нехай ці листочки плюща будуть доброю згадкою про наш урок і нагадуванням, що ніколи не можна опускати руки, а наполегливо йти до своєї мрії. Будьте оптимістами! Успіхів вам і віри у свої сили!
(роздати листочки плюща з побажаннями)
- Дякую за роботу! За відвертість, за вміння відстояти свою думку, за знання тексту, за любов до літератури. Нехай завжди ваші досягнення будуть гідно оцінені, а я спробую це зробити вже сьогодні.
VІ. Виставлення та мотивація оцінок
VІІ. Домашнє завдання:
1) для всіх: написати лист Джонсі
2) для наполегливих: змінити фінал твору
3) для допитливих: підготувати повідомлення про Герберта Джорджа Уеллса.
1