Урок зарубіжної літератури в 7 класі «Краса чистих людських взаємин в новелі О. Генрі «Останній листок»

Про матеріал
Урок зарубіжної літератури в 7 класі «Краса чистих людських взаємин в новелі О. Генрі «Останній листок»
Перегляд файлу

Урок зарубіжної літератури в 7 класі

Тема.  Краса чистих людських взаємин у новелі

                        О. Генрі «Останній листок»

Мета: формувати навички роботи над характеристикою літературного персонажа; розвивати навички аналізу твору, зв’язного мовлення; вдосконалювати вміння висловлювати судження щодо проблем, порушених в художньому творі; сприяти вихованню в учнів високих моральних якостей, зокрема любові до ближнього.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і розвитку на їхній основі умінь і навичок.

Форма уроку: урок - характеристика літературного героя.

Обладнання: портрет О.Генрі, тексти новели «Останній листок», репродукції картин, скульптури Мікеланджело «Мойсей», презентація, уривок з кінофільму, інтерактивна дошка.

Епіграф:                                                              Не за обличчя судять, а за серце.

                                                                                                                    Г. Сковорода.  

Головного очима не побачиш?

А. де Сент – Екзюпері

 

І. Організація класу до уроку.

Мотивація навчальної діяльності.

Прийом:  Психологічний  КОМ.   (Слайд 1)
Вчитель:

  •  Подумки полинемо у прекрасну і чаруючу око своєю красою пору – осінь. (На фоні музики).
    Вчитель . Восени завмирає все живе, готуючись до зими. Кружляють у  різнобарвнім хороводі останні осінні листочки, тихо падаючи на землю і прощаючись зі своїм життям, щоб дати змогу весною зашуміти новому життю – зеленому листю.
  • Погляньте на панно. Ось як можна дати друге життя опалому листю.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

 Вчитель:  На минулому уроці ми з вами мали чудову нагоду доторкнутися до чарівного світу новели відомого американського письменника О. Генрі «Останній листок». Сьогодні під час роботи над твором ми спробуємо взяти зі змісту новели кілька мудрих порад і покласти їх до цієї «скриньки позитивних надбань»

 

ІІІ. Оголошення теми, мети, епіграфів уроку. (Слайд 2, 3)

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

1. Прийом «Мозкова атака»

  • Де відбуваються події новели?   (у невеличкому районі Нью – Йорка. Там квартири дуже дешеві, тому саме в цьому районі оселилися люди мистецтва, шлях яких лежить через злидні)
  • Коли відбуваються описані події?   (восени, у листопаді)
  • Чому саме восени?   (осінь – це яскраво і сумно. Опале листя породжує зневіру в людині, підточує її сили)
  • Назвіть дійових осіб.      (Джонсі і Сью, Берман)
  • Чому героями новели є люди мистецтва? ( особливі люди, почуття розвинуті сильніше, легко поранити,  образити)
  • Яке лихо спіткало Джонсі? (захворіла на пневмонію)
  • Чому Джонсі рахувала листки?
  • Чому дівчина не чинить опору хворобі?   Зачитайте цитату. (Джонсі говорить  „Я стомилася  чекати. Я стомилася думати. Мені хочеться звільнитися від усього, що мене тримає , – летіти, летіти все нижче і нижче, як один із цих бідних , стомлених листків”...)
  • Що загадала  Джонсі стосовно останнього листка на плющі?
  •  Що є найбільшою цінністю у людини?
  • Яку пораду ми покладем до нашої «скриньки позитивних надбань»?

Порада 1.     Життя –це  найвища цінність.  За нього треба боротися.

 

Вчитель:

 - Чому саме плющ обрав автор?

2. Виступ  учня  (випереджувальне завдання):  в оригіналі новели вжито слово ”vine“, що перекладається як виноградна лоза і як плющ. Але перекладачі обирають слово «плющ». І це не випадково. В християнській символіці плющ трактується як символ вічного життя і символ смерті. Плющ в’ється вгору, так і людина чіпляється за життя, коли хоче вижити, подолавши всі негаразди.   (Слайд 4,5)

 

Вчитель:

  •  Коли і чому у Джонсі пробуджується віра в те, що вона буде жити?
  •              Доведіть, що Джонсі знову повірила в своє одужання.

   Джонсі знову з’являються мрії, вона починає зазирати у люстерко, усвідомлює, що бажати собі смерті – це великий гріх).

  •              Що допомогло Джонсі повірити в те, що вона одужає?                    

(Листок, який один-однісінький попри дощі вітер залишив на плющі).

Порада 2.  Людина живе доти, доки про щось мріє.

 

 

Вчитель:

  •    Дівчина говорить про те, що хоче написати фарбами  Неаполітанську затоку, яка їй так подобалася.
  •    Давайте  і ми помилуємося репродукціями картин з краєвидами цієї затоки.

3.  Перегляд краєвидів Неаполітанської  затоки.  (Слайд 6 - 10)

Описание: G:\о. генрі\о. генрі\331223.jpeg Описание: G:\о. генрі\о. генрі\337252.jpeg

Айвазовський  «Неаполітанська затока»

 4. Робота над характеристикою літературного героя

 

Вчитель: Найбільш психологічно складним образом у творі є старий Берман.

Діти, вдома ви працювали над образом Бермана, виписували  ключові слова, які характеризують старого: 1 групаБерман  на початку твору .

                                            2 група - Берман   вкінці твору               

 1. Старий художник, невдаха, голова сатира, тіло карлика, багато пив, буркотливий дідок, мріяв намалювати шедевр.

2. Чуйний (на очах сльози), співчутливий (ах, маленька, бідолашна міс Джонсі), бажання допомогти («Колись я намалюю шедевр. І ми всі виберемося звідси.»), готовність до самопожертви (намалював листок під дощем).

5. Прийом «Розсипанка» (на інтерактивній дошці)

Берман

-                                                       +

Невдаха                                             Добрий
Багато пив               Готовий до самопожертви
Буркітливий дідок                             Милосердний
Нестриманий                                 Безкорисливий

 

5.  Робота над фотографією скульптури Мікеланджело «Мойсей»  (слай  11)

Вчитель:

  •              Знайдіть у тексті новели портрет Бермана. Чи є у ньому щось надзвичайне?

(“Йому було вже за 60, і борода вся в завитках, як у Мойсея Мікеланджело, спускалась у нього з голови сатира на тіло гнома. У мистецтві Берман був невдахою. Він усе збирався написати шедевр, але навіть не починав його. Уже кілька років він не писав нічого, крім афіш, реклам і тому подібної мазні задля шматка хліба…”).

-  Як ви думаєте, чи випадковим є порівняння  Бермана з Мойсеєм? 

                                    

Скульптура Мікеланджело «Мойсей»   Ілюстрація  Г.Кузнєцова. Берман

 

 

6. Виступ підготовленого учня.

  •                   О.Генрі не    випадково порівнює Бермана з Мойсеєм. Як пророк блукав зі своїм народом 40  років пустелею, так і Берман 40 років  мріяв створити шедевр – намалювати  безсмертну картину. Ризикуючи життям Берман і Мойсей виконали свою місію. Біблійний пророк   привів свій народ у землю обітовану і передав людям 10 заповідей Божих, які    допоможуть людині врятуватися від гріха, а  художник намалював свій    шедевр – останній листок плюща на стіні сусіднього будинку. Тим самим    врятував Джонсі від смерті. Цьому малюнкові судилося стати першим і    останнім шедевром Бермана, в який він вклав своє велике серце, що билося в      грудях художника - невдахи).
  •         Що таке шедевр?

6. Словникова робота. Шедевр?  (Слайд 12 - 16)

  Вчитель:

  •              Погляньте на шедеври видатних художників. І в нас в кабінеті також є репродукції відомих картин.

 

  •              Якого значення в творі набуває слово «шедевр»?  ( не тільки витвір мистецтва, а й взірцевий вчинок.)
  •              Вчинок Бермана - його мрія, його шедевр. «Берман намалював не просто  листок, це був його шедевр, про який він мріяв усе життя», - читаємо у фіналі новели. Старий художник розумів, що життя – то найвища цінність, його слід берегти, за нього варто боротися. Саме тому, він ризикнув своїм власним життям, щоб урятувати молоде життя. Він робить добро іншому, коли його ніхто про це не просить.
  •              Чому Берман не розповів Сью про свої наміри? (Справжнє добро роблять тихо і непомітно, не вимагаючи вдячності чи нагороди).
  •              Яку пораду ми покладемо до нашої скриньки?

Порада 3.  Якщо робиш добро – роби це таємно.

 

7. Перегляд уривку з кінофільму «Останній листок» (Слайд 17)

   Завдання:  Подивіться  фрагмент екранізації новели та знайдіть відмінності між текстом та уривком з кінофільму.

 Вчитель:

  •         Чому оповідання називається  «Останній листок»? Для кого листок виявився останнім?
  •         ( Останній листок – це і останні сподівання Джонсі на одужання, і перш за все, останній витвір Бермана. Останній листок –це шедевр старого художника).
  •         Чому вчить нас ця новела?

Порада 4.  Поспішайте робити добро.

 

Висновок:  Отже, до «скриньки позитивних надбань» ми поклали такі поради:

1. Життя – це  найвища цінність.  За нього треба боротися.

2. Людина живе доти, доки про щось мріє.

3. Якщо робиш добро – роби це таємно.

4. Поспішайте робити добро.                  (слайд 18)

 

Вчитель:  Давайте зараз уявимо, що ми також художники, як і герої новели          О. Генрі, і створимо свою картину, свій шедевр, який передає  настрій оповідання.

Для цього ми по черзі зробимо на інтерактивній дошці  по кілька мазків. Ви самі оберете колір.

 

7.  Прийом «Розфарбуй твір»  (робота на інтерактивній дошці)

  •         Які кольори є на малюнку?

 ( На малюнку переважають жовтий, оранжевий,зелений,  сірий кольори. Але є й чорний.   Жовтого кольору був листок плюща. А ще жовтий колір – це колір домашнього затишку і тепла. Він оптимістичний. Зелений колір - колір гармонії, твердості духу, колір зростання, май­бутніх змін, цілющої енергії. Блакитний – то небо,  вода. А ще – символ мрії, щасливого майбутнього.  Чорний колір – колір смутку, смерті, печалі. Художник Берман помер.)

 

 V. Підсумок уроку
Вчитель:   Дійсно, життя як гілка плюща, щось неймовірно прекрасне дароване нам природою. Так як листочки тягнуться до  сонячного тепла, так і ви  в житті повинні вбирати в душі свої всі найкращі людські риси. А у своєму серці  мати бажання кожному прийти на допомогу, зробити добро людям, вміти прощати і з усмішкою дивитися на світ.

      І нехай ці листочки плюща будуть доброю згадкою про наш урок і нагадуванням, що ніколи не можна опускати руки, а наполегливо йти до своєї мрії. Будьте оптимістами! Успіхів вам і віри у свої сили!

 (роздати листочки плюща з побажаннями

     -  Дякую за роботу! За відвертість, за вміння відстояти свою думку, за знання тексту, за любов до літератури. Нехай завжди ваші досягнення будуть гідно оцінені, а я спробую це зробити вже сьогодні.  

VІ.  Виставлення  та  мотивація оцінок

VІІ. Домашнє завдання:

1) для всіх: написати лист Джонсі 

2) для наполегливих: змінити фінал твору

3)  для допитливих:   підготувати повідомлення про Герберта Джорджа Уеллса.

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додав(-ла)
Петрова Тетяна
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
8 березня 2021
Переглядів
1395
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку