Урок зарубіжної літератури з теми: "Середньовіччя"

Про матеріал
Для вивчення теми: "Середньовіччя" на уроці зарубіжної літератури в 8 класі. Огляд напрямку, особливості розвитку.
Перегляд файлу

8 клас

Тема: Середньовіччя як історична і культурна доба. Жанрово-тематичне розмаїття середньовічної літератури

Мета: ознайомити учнів з особливостями розвитку культури Середньовіччя; розвивати навички конспектування, зв'язного писемного мовлення, логічного мислення; формувати вміння систематизувати навчальний матеріал, робочі зошити учнів.

Тип уроку: комбінований

Обладнання:  мультимедійна презентація

 

ХІД УРОКУ

І. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

ІІ. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

  1.   Лекція вчителя.

Людство невпинне у своєму поступові. Минав час, збагачувалися знання про навколишній світ, і людина намагалася визначити своє місце в цьому світі. В історії настала нова доба, яка отримала назву «Середньовіччя».

Це поняття ввели в ужиток італійські гуманісти на межі XV і XVI ст., вважаючи даний період часом глибокого занепаду європейської культури. Однак Середньовіччя — важливий етап становлення світової культури. Саме воно стало тим підґрунтям, на якому складалися самобутні культури Сходу і Заходу.

Хронологічно межі Середньовіччя визначаються по-різному. Вчені вважають, що цей період історії людства охоплює приблизно час від IV до XIV ст.             

Розвиток культури Середньовіччя відбувався за умов грандіозних історичних подій. В Європі в силу внутрішніх протиріч та під натиском мігруючих племен остаточно занепала Римська імперія. На її уламках утворилися нові «варварські" держави. Почався процес формування націй.  У суспільстві виникли нові феодальні відносини. Крах Римської імперії та перехід до феодального Середньовіччі супроводжувався зміцненням, християнської ідеології. Християнська католицькі церква панувала над культурним життям Західної Європи.

У зв'язку з цим з'являється нове світобачення, нова концепція особистості, моральних та суспільних обов'язків. Релігійне виховання формує ідею вірності християнським канонам, служіння Богу, а феодальні відносини узаконюють служіння васала сеньйору та сюзерену.             

Важливим надбанням було посилення інтересу до внутрішнього світу людини.  Велику роль у цьому відіграли праці «батьків церкви» і філософів-письменників Софронія, Євсевія, Ієроніма та Аврелія Августина.

Важливе значення світових релігій зумовило високий авторитет Біблії та Корану, що стали невичерпною скарбницею тем, сюжетів і образів для художніх творів. У релігійній літературі розповідається Про праведне життя й страждання святих мучеників за віру, обґрунтовується ідея про безсмертя душі й неминучість розплати за скоєні гріхи. Подібні твори допомагали викоріняти поганські, «варварські» уявлення із свідомості новонавернених християн.

Оскільки нові держави й нації формувалися на території колишньої Римської імперії, то мовою культури у цьому регіоні залишалася латинська. З часом вона поступово занепадала, і почали розвиватися національні мови.

У цей період існували різні види Літератур. Поряд із церковною (або клерикальною) розвивалася література світська, для  якої був  чужим похмурий, аскетичний дух. Вона брала свій початок у народній творчості. При дворах впливових феодалів виникла куртуазна  література. З розвитком міст з'являється так звана міська література.

Література Середньовіччя відзначається жанровим  розмаїттям.

  1.                    Перегляд мультимедійної презентації
  2.                    Продовження лекції учителя

Залишається актуальним героїчний епос, який у різних народів має свої особливості (саги,руни, слово). Найпопулярнішими жанрами міської літератури були короткі опові­дання комічного чи сатиричного характеру (у Франції їх називали «фабльо», у Німеччині — «шванки»). Розвивалося театральне мистецтво.

Середньовіччя стало  часом виникнення слов'янських літератур. Особливо високий потенціал мала держава східних слов'ян — Київська Русь. Одним із важливих факторів її розвитку було прийняття християнства. Київська Русь, Болгарія контактували з Візантією і приєдналися до греко-православного напря­му, центром якого був Константинополь. Основою їх розвитку стало прийняття слов'янської писемності, створеної братами Кирилом та Мефодієм.

Чехія, Польща мали розвинені зв'язки з країнами Західної Європи, тому в цих державах у боротьбі двох релігійних напрямів перемогло римо-католицьке духовенство. Внаслідок цього писемність формувалася на основі латини.

Значного розвитку досягла також література Сходу. У творах персько-таджи­цьких, вірменських, азербайджанських, грузинських митців виявилися спорід­нені тенденції.

ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ 

  1.                    Підсумкова бесіда.
  • Який період у розвитку людства називають Середньовіччям?
  • Які хронологічні межі цього періоду?
  • Хто ввів в ужиток дане поняття?
  • Які зміни відбулися в суспільному житті за цей період?
  • Які види літератур були поширеними в епоху Середньовіччя?
  • Назвіть жанри, що були найбільш популярними у літературі цієї доби.
  • Як  розвивалися літератури слов'янських народів?

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вивчити конспект; підготувати повідомлення про життя і творчість китай­ських поетів Ду Фу та Лі Бо.

 

docx
Додано
4 травня 2021
Переглядів
1262
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку