Урок "Заселення і розвиток Слобідської України. Запорозька Січ та Іван Сірко"8 клас

Про матеріал
Урок з історії України для 8 класу. Містить різні форми роботи: самостійну, групову, з візуальними джерелами, картою та ін. До уроку додається презентація.
Перегляд файлу

Урок з історії України. 8 клас.

Заселення і розвиток Слобідської України. Запорозька Січ та Іван Сірко

Мета:

  • ознайомитися з процесом заселення Слобідської України, заснуванням міст Суми та Харків; визначити адміністративно-територіальні одиниці Слобожанщини та Запорозької Січі; виявити особливості господарського розвитку Січі, її ролі у воєнно-політичних подіях другої половини ХVІІ ст.; ознайомитися з особистістю кошового отамана Івана Сірка;
  • розвивати уміння учнів працювати з картою, знаходити додаткову інформацію в мережі інтернету та висловлювати власну думку, аргументуючи її прикладами; уміння проводити паралелі з вивченими темами з історії та літератури.
  • виховувати в учнів інтерес до історії своєї країни та рідного краю.

Обладнання:

Підручник з історії України для 8 класу, О.В. Гісем, О.О.Мартинюк (пар.25), робочий зошит, зошит друкований з тестовими завданнями, атласи з історії України для 8 класу, дошка, наочні матеріали (відео файли про заселення Слобідської України, заснування Харкова, Сум, Івана Сірка), дидактичні матеріали (мультимедійна презентація до уроку), доповіді учнів за випереджальними завданнями (заснування  Сум, Івана Сірка, історію картини І.Рєпіна «Запорожці пишуть лист турецькому султанові»)

Тип уроку: комбінований

Основні поняття: Слобідська Україна, займанщина, зимівники

Основні дати: 1654 р. – заснування міста Харкова;

 1655 р. – заснування міста Сум;

 1663 р.- обрання вперше І.Сірка кошовим отаманом.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація знань

 Завдання «Який гетьман?»

1. Гетьман, що уклав Гадяцьку угоду з Річчю Посполитою?

2. Гетьман, якого обрали в Ніжині на «чорній раді»?

3. Гетьман, що підписав Переяславські статті з Московією та Слободищенську угоду з  Польщею, після чого був вимушений піти у ченці?

4. Гетьман, якого історики назвали «Сонцем Руни»?

5. Два гетьмани, які за доносами були вислані до Сибіру?

6. Гетьман Правобережжя, який намагався об’єднати Лівобережну та Правобережну Україну у 1668 році?

7. Гетьман, чиїм ім’ям скористалися турки під час облоги Чигирину, обравши його на посаду?

8. Гетьман, який вперше їздив до Москви і уклав Московські статті?

9. Гетьман, з яким пов’язують поняття «великий згін»?

10. Гетьман, якого після Андрусівського договору вбили козаки?

11. Гетьман, який в період Руїни займав посаду більш за всіх (15 років)?

12. Гетьман, що прийняв протекторат Туреччини, уклавши з нею договір?

Взаємоперевірка, оцінювання

ІІІ. Мотивація

 Читання історичної пісні про І.Сірка.

 Показ портрет Г.Кондратьєва (засновник Сум)

 Розгляд карти Сумської області того часу (є полкове місто Глухів, а є слобідські Суми, Охтирка)

 Як ви вважаєте, що ми будемо вивчати на уроці?

 Отже, сьогодні ми….(ознайомлення учнів з темою та завданнями уроку)

ІV. Вивчення нового матеріалу

План уроку

  1. Заселення і розвиток Слобідської України (п.1)
  2. Запорозька Січ в другій половині ХVІІ ст.(п.2-3)
  3. Кошовий отаман Іван Сірко (п.4)

 

 

  1. Заселення і розвиток Слобідської України
  • Коментоване читання тексту підручника (с.179)

Питання:

  • Що таке Слобожанщина?
  • Чому така назва?
  • Знайдіть території на карті (робота з атласами). Які міста вам знайомі?
  • Робота з поняттям «Слобідська Україна» та запис у зошит
  • На які адміністративно-територіальні одиниці поділялася Слобідська Україна?
  • Скільки полків? (карта+ схема- с. 181)

Заслуховування повідомлення учнів про заснування Сум + відео (   до 0.53  )

Відео про заснування Харкова

Запис дат заснування Сум і Харкова до зошита

Робота з поняттям «займанщина» - с.180

 

  1. Запорозька Січ в другій половині ХVІІ ст.

Самостійна робота в групах

1 група. п.2 – с. 180-181.

Запитання:

  1. Під чиїм контролем знаходилася Запорозька Січ після Андрусівського перемир’я 1667 р.?
  2. Яку політику реально здійснювала Запорозька Січ?
  3. Яка держава контролювала Січ після «Вічного миру» з Польщею?

2 група п. 3. – с. 181-182

Запитання:

  1. Кого називали джурами?
  2. В які воєнні та господарські одиниці об’єднувалося козацтво Січі?
  3. Хто очолював Січ?
  4. Наведіть приклади демократії на Січі? (*)
  1. група п. 3. – с. 182-183

Запитання:

  1. Що таке зимівники?
  2. Чому козаки не займалися землеробством?
  3. Що виготовляли ремісники на Січі?
  4. З ким козаки підтримували торгові відносини?

Заслуховування  результатів роботи

 

  1. Кошовий отаман Іван Сірко

А) заслуховування повідомлення про І. Сірка.

+ відео (   коротка автобіографічна справка )

Продовжіть речення щодо особистості І.Сірка:

Мені запам’яталося…

Мене вразило….

Мене здивувало

*-  На вашу думку, чи були незмінні принципи у І.Сірка? В чому він бачив своє покликання?

 

Б) заслуховування повідомлення про створення картини І.Рєпіна «Запорожці пишуть лист турецькому султанові»

 

V. Закріплення нових знань учнів

Робота з тестами в друкованому зошиті ( с. 35)

VІ. Домашнє завдання

Опрацювати пар.25, скласти історичний портрет І.Сірка

*- Скласти порівняльну таблицю з управління Гетьманщини, Запорозької Січі та Слобожанщини

docx
До підручника
Історія України 8 клас (Сорочанська Н.М., Гісем О.О.)
Додано
25 серпня 2021
Переглядів
2101
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку