11 клас. Конспект уроку № 2
Тема: «Застосування властивостей показникової функції до
розв’язування вправ»
Мета: формування умінь учнів застосовувати властивості показникової функції до розв’язування вправ. Познайомити учнів з використанням показникової функції під час вивчення явищ навколишнього середовища.
Тип уроку: формування умінь та навичок.
Хід уроку І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
ІІІ. Актуалізація опорних знань. Усно № 1-13.
Додаткові запитання:
1) Чи правильно, що показникова функція має екстремуми? ✓ Ні
2) Чи приймає найбільше значення в деякій точці x0? ✓ Ні
3) Чи приймає в деякій точці значення, яке дорівнює 0? ✓ Ні
4) Чи приймає значення, яке дорівнює 1?
✓ Так
5) В якій точці x0?
✓ X0=1
6) Чи є показникова функція парною?
✓ Ні
7) Чи є показникова функція непарною?
✓ Ні
ІV. Набуття умінь застосовувати властивості показникової функції до розв’язування вправ.
1) Усно:
На якому з малюнків, що зображені на дошці, зображений графік функції y = (𝟏)x (відповідь: б)) та y = 4x (відповідь: в))?
𝟓
а) г)
2) Побудувати схематично графіки функції:
y = (1/7)ˣ y = (5,3)ˣ y = (1/√2)ˣ y = (√7)ˣ
3) На дошці намальований графік y=3x та y=(1/3)x. Користуючись графіками цих функцій, порівняйте значення виразів:
a) 3⁵ < 3⁷
b) 3⁻³ < 3³
c) 3⁻² > 3⁻¹º
d) 30 > 3-5
e) ()⁶ > ()⁸
f) ()⁻⁷ > ()⁶
g) ()⁻⁴ < ()⁻⁶
h) ()⁵ < ()⁰
4) Знайти значення функції y=7x , якщо x = - 2 (1/49) , x=2 (49) , x=0 (1)
5) Знайти область значень функції:
y = -2ˣ E(y) = (-∞ ; 0) y = ()ˣ + 1 E(y) = (1 ; ∞) y = -1/7 ˣ E(y) = (-∞ ; 0) y = 4ˣ - 3 E(y) = (-3 ; 0)
6) Порівняйте основу a>0 з одиницею, якщо відомо, що вірна нерівність:
a⁻² > a² 0 < a < 1 a³ < aπ a > 1
a 1 a > 1
a 0 < a < 1
7) Що можна сказати про знак х, якщо:
5ˣ = 10 x > 0
0,01ˣ = 2 x < 0
10ˣ = 3 x > 0
4ˣ = 0,25 x < 0
V. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу
Показникова функція часто використовується для описання різних процесів у природі й техніці.
Так, радіоактивний розпад позначається формулою:
𝟏 𝒕 m(t) = mₒ ( )𝑻
𝟐
Де m(t) - маса радіоактивної речовини в момент часу t.
m0 - маса радіоактивної речовини в момент часу T=0.
T – період напіврозпаду(проміжок часу, за який початкова кількість речовини зменшується удвічі).
За допомогою показникової функції виражається тиск повітря в залежності від висоти підйому, приріст деревини, кількість бактерій, які розмножуються в деякому середовищі тощо.
Більш детальніше практичне використання показникової функції найчастіше має вигляд:
y= Ca kx
Покажемо, що функції виду y= a kx+b можна надати виду y= Ca kx Справді a kx+b = akx _ ab. Позначимо ab=c, тоді akx _ab = Ca kx
А зараз розв’яжемо задачу.
При радіоактивному розпаді кількість речовини зменшується вдвічі за добу. Скільки речовини залишиться від 250 г через 1,5 доби?
Розв’язання
За умовою задачі mₒ = 250г, T = 1 доба. За законом радіоактивного розпаду маємо:
𝟏 𝒕 m(t) = mₒ ( )𝑻
𝟐
m(t) = 250 t
Знайдемо:
m(1,5) = 250 ⋅ (0,5)1,5 ≈ 88,4г
Відповідь: 88, 4 г.
VІ. Підсумок уроку
Записати для будь-яких дійсних значень x і y вірні рівності.
aˣ ⋅ ay = ax+y aˣ : ay = ax-y
(ab)ˣ = aˣ ⋅ bˣ
(aˣ)y = axy (𝑎)x = 𝑎ˣ
𝑏 𝑏ˣ
VІІ. Домашнє завдання: Підручник Шкіль, сторінка 201-202 № 14-21, 25-26 (усно), 15-17(письмово) та задача: При радіоактивному розпаді кількість речовини зменшується вдвічі за добу. Скільки речовини залишиться від 250 г через 3,5 доби?
Розв’язання:
За умовою задачі mₒ = 250г, T = 1 доба. За законом радіоактивного розпаду маємо:
𝟏 𝒕 m(t) = mₒ ( )𝑻
𝟐
m(t) = 250 t
m(3,5) = 250 ⋅ (0,5)3,5 ≈ 22,1г Відповідь: 22, 1 г .