Урок-лекція з елементами еврестичної бесіди, тематики,що стосується процесу радянізації українських земель у міжвоєнний період .Дає повну оцінку подій того періоду,показуючи події чисток та репресій радянської влади.
Лекція №9. Радянська модернізація України.
Мета: -Розкрити основні наслідки введення радянського
режиму в Україні у міжвоєнний період.
-показати репресивний характер комунізму в УСРР в
усіх галузях життя: культурі; політиці.
Тип заняття: лекція.
Хід лекції
I Орг. Момент.
II Повідомлення теми, мети і плану лекції.
III Актуалізація опорних знань.
«перевиконання» планів перших п’ятирічок?
передодні II світової війни.
цих «розкуркулених» селян?
IV Мотивація навчальної діяльності.
V Вивчення нового матеріалу.
1. Масові репресії. Громадсько-політичне життя.
2. Сталінська конституція.
3. Соціальний склад населення. Рівень життя.
4. Культурна революція. Риси розвитку культури в
1930-ті рр.
5. «Розстріляне відродження».
1 – Сталінські ставленики в Україні стали провідниками політики масового терору, що розгорнувся тут у 1930-тих рр.
Тепер звинувачення проти віднесених до класово ворожих елементів з 1929р. почали розглядати так звані трійки ( перший секретар райкому партій, голова райвиконкому і начальник місцевого відділення ДПУ), що значно спростило справу.
Засуджених партіями відправляли на примусові роботи до північних та інших віддалених районів СРСР з надзвичайно великими, по суті каторжними умовами праці.
-Трагедія селянста кінець 20-тих – першої половини 30-тих.рр.
Гоніння на інтелігенцію, сфабриковані органами ДПУ політичні процеси цього періоду стали прелюдією до нової хвилі репресій сталінського режиму проти свого народу.
- Масова кампанія «викриття» репресії проти них розгорнулась після вбивства 1 грудня 1934р. С. Кірова члена Політбюту УКВП(б) керівника ленінкрадської парторіанізації кандидата на пост генсека. Цим вбивством, яке нерозкрите і досі, скористатись для нагнітання істерії в країні, розправи з противниками режиму.
- 1 грудня1934р. – постанова про порядок розгляду звинувачень у підготовці чи здійсненні терористичних актів, яка відводила на слідство в цих справах не більше 10 днів. Справи розглядались без прокурора і адвоката. Оскарженню не підлягали. В «тероризмі» міг бути звинувачений кожен хто потрапив до органів НКВС.
У 1937р. побідний порядок розгляду судових справ був поширений на звинувачених у шкідництві та диверсіях . Шкідників і диверсантів в роки перших п’ятирічок було багато.
- Справи осіб, притягнених до відповідальності за політичними звинуваченнями, з ініціативи секретаря ЦК ВКП(б) Л. Колоновича стали розглядатись в позасудовому порядку з застосуванням вищої міри покарання. Слідство велось з висуванням жо арештованих жорстоких тортур. Ця практика була узаконена у 1937р. й Сталіном коли він дав добро застосовувати фізичні методи тиску.
- В’язні не витримували тортур, підписували протоколи з абсуртними звинуваченнями, зводили наклепи на своїх рідних, колег.
- Розгорнуті у у 1930-тих рр. масові репресії охопили всфі категорії населення: військовослужбовців, науковців, робітників, селянство.
- Після процесу над «Спілкою визволення України» охопили і «викрили» інші «контрреволюційні» оргнізації, серед них:
В Україні не уникли репресії більшість керівників КП(б)У і РНК, в тому числі і активні учасники жовтневого перевороту і громадянської війни: Є. Квірінг, Х. Раковський, Ю. Коцюбинський, С. Косіор, В. Чубар. Майже повністю був знищений обраний на XIII з’їзді КП(б)У Центральний Кабінет, з 62 членів звинувачено у ворожій діяльності і виключено з партії 55. З 11 членів Політбюро, загинуло 10. З 1933 р. Кількісний склад КП(б)У зменшився майже на половину.
- Але тисячі керівників, слідчих і оперуповноважених НКВС, що сфабрикували численні справи, ворогів народу, з часом самі стали об’єктами репресій і таким чином зберегли таємницю розправ над своїми жертвами.
- В наслідок репресій в другій половині 1930-тих. рр. була обезглавлена армія. Репресії, що рохзпочались проти вищого командування, перекинулись на рівень військових округів.
Й. Якіра, командувача Київського військового округу у 1937р. звинуватили у підготовці замаху на К. Ворашилева і стратили. Був знищений і весь штаб Київського військового округу і Харківського округу. Репресії спричинили кадровий голод в армії. Лише 7% командирів мали вищу військову освіту, а 37% - це навіть не довчились в училищах.
- Тоталітарний режим прагнув ідеологічно виправдати ці репресії і терор. Виправдовуючись, що боряться націоналістично вдалими елементами і «ворогвми» нёароду. Звинувачуючи їх у шпигунстві на користь іноземних держав, шкідництві на виробництві, в армії, в науці.
- З кінця 1920-тих рр. почалось згортання українізації. Посилались на постанову УК СРСР від 1929р. згідно якої державні органи підприємства союзного підпорядкування зобов’язувались спілкувась між собою і центром російською мовою. Чиновники тепер відмовлялись вивчати українську мову.
- Інспірована була справа проти М Скрипника, прихильника українізації, звинуватили в контрреволюційній діяльності і націоналізмі. Не витримавши цього, Скрипник застрелився (1933р.)
Надзвичайний XIV Всеукраїнський з’їзд рад 30 січня 1937р. Затвердив нову конституцію УРСР. Найвищим органом влади стала Верховна Рада. УРСР добровільно об’еднувались з іншими радянськими республіками в СРСР. Найвищим виконавчим і підпорядчим органом державної влади оголошувалась рада народних комісарів (РНК). Конституція 1937р. лише ще раз підтвердила тоталітарний характер держави.
3 – Соціальний склад населення України в кінці 1920-тих – початок 1930-тих рр. кардинально змінився. Зникли економічно активні в 1920-тих рр. категорії приватних торговців, власників підприємств. Помітно збільшилась кількість робітників – з 1770 тис. до 4578 тис. чол. на 1940р. Їх питома вага в населенні УРСР досягла тритини. Джерела поповнення робітничого класу були різними, але переважало село. Більша половина робітниікв були українці.
-Загальна чисельність службовців і спеціалістів народного господарства, освіти, культури, науки зросла з 549 тис. у 1928р. до 2 млн. чол. у 1940р. Понад 25% їх мали середню і вищу освіту.
-Індустріалізація супроводжувалась бурхливим розвитком міст. У 1926-1929рр. кількість міських жителів УСРР подвоїлась, і досягла 1/3 населення, що загострило житлову проблему. На 1939р
українці серед міського населення становили третину.
Переміщення людей з одних соціальних груп в інші, супроводжувалось лайкою іх психології, способу життя, втратою багатовікових традицій. Це болісно сприймалось народом.
Разом з тим в суспільстві формувалась нова соціальна піраміда — з “низів” — вгору. Більшовицька партія сприяла висуванню рядових робітників і селян на керівні пости, відкривала перед ними двері вищиу навчальних закладів.
В СРСР сформувався новий правлячий клас — номенклатурна верхівка партійно-державного і господарського апаратів, забезпеченням всіма благами, і відгородженна від своїх співгромадян муром привілеїв.
4 -Найхарактернішою рисою притаманною культурі України тих років була її заідеологованість. Основним її змістом було утворення марксистського світогляду. Сталінське керівництво навязувало суспільству надзвичайно убоге розуміння культури, звівши все багатство і різноманітнасть її ф-цій до обслуговувуння політичних цілей ВКП(б).
У 1930р в Україні на курсах, гуртках і школах лікнепу навчалось 1,6млн дорослих. У 1932р їх к-сть зросла до 2,2млн чол. Напередодні Другої світової війни масова неписемність в УРСР в основному була подолана. Перепис населення, проведений у січні 1939р., засвідчив, що лише 15% дорослих людей залишаються безграмотними.але критерії грамотності на той час було дуже занижено. До писемнх заносили тих, хто навчився розписуватися, та освоїв елементарну лічбу.
-В УРСР почався всеобуч 25 липня 1930р ЦКВКП(б) прийняв постанову про “Про загальне, обовязкове навчання”. Цією постановою було започатковане обовязкове 4-класне навчання.
У 1932-1933рр в Україні працювало майже 22 тис. Шкіл (4,5 млн. учнів). В роки другої пятирічки в укр. Містах було завершено перехід до загального семирічного навчання. На 1940р. в школах УРСР навчалось 6,7 млн. учнів. Але лише 1/3 учнів припадало на середні школи. Навчались у дві зміни. Відчувався дефіцит учителів з вищою освітою, багато з них стали жертвами сталінських репресій.
-Припинення українізації супроводжувалося скороченням українських шкіл. В кінці 1930 роках стало обовязковим вивчення російської мови, наближались до російської українська абетка ї буквар.
-Діяли школи у піонерських і комсомольських організаціях. На 1940/41 навчальні роки налічувалось приблизно 4 млн. піонерів і 250 тис. комсомольців.
-Підготовка кадрів спеціалістів з вищою і сердньою спеціальною освітою здійснювались у вузах і технікумах. Сталінський режим не довіряв старим спеціалістам. Мережа вузів швидко зростала (на 1933 рік — 190 вузів, 160 тисяч студентів). Вища школа формувалась шляхом насичення її комуністами, комсомольцями.
В цілому з 1921 року по 1938 рік вища освіта України підготувала приблизно 100 тисяч спеціалістів.
Але кваліфікаційно, професійний рівень освіти знизився. Адміністративно — командна система не була зацікавленна у формуванні творчої особистості.
-У 1930-х рр. вищою науковою установою була ВУАН, яку очолював О. Богомолець.1928р. — у Харкові відкрито фізико-технічний інститут. У ньому в 1932 році вчені здійснили штучне розщеплення атома. 1932р. — за ініціативою Є. Патона на базі електрозварювальної лабораторії було засновано інститут електрозварювання ВУАН. В Україні працювала відома школа математика Д. Граве. Математики М.Крилов та Н. Бочалюбов створили новий напрям — нелініуну математику.
-Розробки Ю. Кондратюка були у 1920-х рр. використані спеціалістами радянського ракетобудування. Важливе значення для розвитку науки мали праці біохіміка О. Палладіна, медиків В. Філатова, генетиків і селекціонерів М. Холодного і В. Юр'єва.
У 1930 н.р. багато вчених було репресовано: геолог М. Світальський, математик Л. Ландац, фізик Ю. Кондратюк, М. Грушевський, філософи С. Семкобський, П. Демчук.
У 1929-1941рр. зросло число клубів України, бібліотек (до 32 тис.) Але культура і освіта в Україні набували російськомовного характеру.
5 -1930н.р були найтрагічнішими в новітній історії, українській літературі і мистецтві. Це десятиліття пройшло під знаком жорстокого переслідування зіячів національної культури. Їх зараховували до складу сфабрикованих органами ДПУ “контрреволюційних націоналістичних організацій” Розправами над письменниками, митцями розпочалися з кінця1920-х років.
Квітень 1932 року — постанова ЦК ВКП(б) “Про перебудову літературно-художніх організацій”. Були ліквідовані літературно-художні обєднання і створено єдину спілку радянських письменників України у 1934р. Відтоді літературний процес цілком піднявся під контроль літературних чиновників. Всі письменники у своїй творчості мали дотримуватись методу соціалістичного реалізму, який прославляв радянську дійсність.
-Весною1933р у розпал голоду почалась хвиля переслідувань українських письменників, був заарештований талановитий поет і прозаїк, більшовик М.Яловик, М.Хвильовий покінчив життя самогубством.
Через звинувачення у 1933році були репресовані О.Слісаренко, О.Довженко, О. Вишня.
У 1934 р. розстріляли Г. Косинку, Г. Буревого. В таборах ГУЛАГу загинув М. Зеров. Загалом жертвами Сталінських репресій стали близько 500 письменників в УРСР.
1922-1933рр. дослідники назвали “Розстріляним відродженням”. Більшовицький режим прагнув використати авторитет літератури для зміцнення своєї влади в Україні. Публікувались твори П. Тичини, М. Рильського, В. Сосюри, М. Бажана, А. Малишка, Ю. Яновського, П. Панча. Письменники змушені були прославляти радянську владу, більтшовицьку партію, Сталіна.
VІ систематизація і узагальнення
VІІ Підсумок
VІІІ Д/з
Робота з історичним документом.
1. Із постанови ХІІ Всеукраїнського з'їзду Рад
робітничих, селянських та червоноармійських депутатів про політехнізацію шкіл
4 березня 1931 р.
З'їзд констатує... Із загальної кількості 3 300 семирічок понад 2/3 ... в основномуреорганізовано на фабрично-заводські школи та школи колгоспної молоді ...
Голова ХІІ Всеукраїнського Зїзду Рад Г.Петровський
Секретар т.Василенко
Зібрання постанов Уряду УРСР. -
1931. - №9. - С.83.
2. З постанови Колегії Наркомату освіти УРСР
про заснування державних університетів
3 січня 1933 р.
І. Завдання університетів.
1) в різних галузях народного господарства й
2) в середніх учбових закладах.
ІІ. Мережа університетів в Україні:
Секретар Колегії Наркомату освіти Левін.
ЦДАВО України. - Ф. 166,
оп.11, спр.24, арк.132, 133.
3. З постанови Раднаркому УРСР і ЦК КП(б)У
“Про обов'язкове вивчення російської мови в
неросійських школах України”
20 квітня 1938р.
а) учні, що закінчують початкову школу (4 класи), повинні одержувати такий запас російських слів, який дозволив би їм зрозуміти просту розмовну мову, вільно розповідати російською мовою, ююю володіти елементарними навичками читання і письма...
б) учні, що закінчують неповну середню школу (7 класів) повинні вміти вільно і правильно висловлювати свої думки російською мовою як усно, так і на письмі ...
в) учні, що закінчують середню школу (10 класів), повинні знати основні закони і правила російської мови, уміти вільно читати, усно і на письмі викладати зміст прочитаного і свої думки правильною російською мовою.
Зібрання постанов Уряду УРСР.-
1938, - № 27. - С.105.