Урок засвоєння знань, узагальнення вивченого матеріалу «Який довгий шлях пройшла вона заради нього…». Урок-пригода за казкою Г.К. Андерсена «Снігова королева».

Про матеріал
Цей урок допомагає узагальнити і систематизувати знання учнів про казку Г.К. Андерсена «Снігова королева»; допомогти учням осягнути велич внутрішньої краси людини; розвивати мовлення, мислення, творчість; намагатися виховувати любов, доброту, чуйність, сильну особистість, що не пасує перед труднощами.
Перегляд файлу

5 клас

Тема. «Який довгий шлях пройшла вона заради нього…». Урок-пригода за казкою  Г.К. Андерсена «Снігова королева».

Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про казку Г.К. Андерсена «Снігова королева»; допомогти учням осягнути велич внутрішньої краси людини; розвивати мовлення, мислення, творчість; намагатися виховувати любов, доброту, чуйність, сильну особистість, що не пасує перед труднощами.

Обладнання: портрет Г.К. Андерсена, виставка книг автора, ілюстрації до казки «Снігова королева».

Тип уроку: засвоєння знань, узагальнення вивченого матеріалу.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Епіграф:

Ніхто не має більшої любові,

Як той, що душу поклада за друзів.

Леся Українка

Учитель:

  • Усміхніться один одному, поділіться гарним настроєм зі мною. Хай на нашому уроці панує атмосфера доброзичливості, дружби, взаєморозуміння.

ІІ. Актуалізація опорних знань:

  • Бесіда:
  1. Пригадайте, який твір ми з вами вивчаємо?
  2. Ця казка літературна чи народна?
  3. Хто її автор?
  • Літературний  диктант
  1. Діти вирощували в дерев’яних горщиках квіти …(троянди)
  2. Хто зимового вечора побачив за вікном Снігову королеву? (Кай)
  3. Про що ці слова Кая: «Подивись, як майстерно зроблено!  - яка точність! Жодної нерівної лінії!» (Сніжинки)
  4. Бабуся гадала, що сніжинки схожі на … (бджілок)
  5. Що обіцяв Кай зробити зі Сніговою королевою, якщо вона залетить до кімнати? (посадити на гарячу піч)
  6. Яким чином Кай опинився в полоні Снігової королеви? (прив’язав до її саней свої сани)
  7. Що сталося з Каєм, коли Снігова королева поцілувала його вдруге?(забув родичів)
  8. Що віддасть Герда річці, якщо та поверне їй Кая? (Нові червоні черевички)
  9. Які квіти допомогли Герді згадати Кая? (Троянди)
  10.  Яке слово намагався скласти з крижинок Кай? (вічність)
  11.  Що розтопило  крижану кору на серці Кая та скалку чарівного дзеркала? (Сльози Герди)
  12.  Як змінились Герда та Кай, поки мандрували світом? (подорослішали)

(Діти обмінялись зошитами і перевірили один одного)

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель: - Які казки вам найбільше подобаються?

  • Назвіть приклади казок, в яких розповідається про добро і зло?

У казках добро традиційно асоціюється з красою, а зло – з потворністю.

Конфлікт між красою справжньою та несправжньою спостерігаємо  в казці Г.К. Андерсена «Снігова королева».

ІV. Оголошення теми, мети уроку.

Пропоную вам розглянути слова епіграфа.  – як ви розумієте зміст цих слів?

  • Поміркуйте, про що сьогодні на уроці буде йти мова?
  • Робота в зошитах.
  • Що ви чекаєте від уроку?

V. Опрацювання навчального матеріалу.

- Кого можна вважати справжнім другом?

- Чи варта Герда цього звання?

Дійсно, про такого друга, як Герда, може мріяти кожен із нас. Незважаючи ні на що, вона вирушила у тяжкий шлях, заради спасіння Кая. Давайте і ми з вами будемо подорожувати разом з героїнею казки.

Інтерактивна вправа «Порушена послідовність»

(Учні складають карту подорожі)

  • На річці
  • У чарівниці
  • Зустріч з вороном
  • Принц і принцеса
  • У розбійників
  • У лапландки
  • У королеви
  • Олень
  • Фінка
  • Хто допомагав Герді, а хто перешкоджав?
  • Чаклунка
  • Ворон і ворона
  • Принц і принцеса
  • Маленька розбійниця
  • Олень
  • Лапландка
  • Фінка

Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

Учитель: - Хто є головним героєм казки «Снігова королева»? Снігова королева чи Герда? Чому? (І Герда і Снігова королева – обидві сильні особистості)

  • У чому сила кожної з них? Давайте порівняємо їх, визначимо спільні та відмінні риси характеру. Складемо Круги Вена.

 

    Герда                        Снігова королева

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учитель: У казках Андерсена постійно іде боротьба між добром і злом, між красою і потворністю. Такий літературний прийом називається антитезою.

Робота в зошитах.

Антитеза – це протиставлення різних життєвих явищ, понять, почуттів, думок чи характерів. Антитеза надає творові більшої виразності, робить його напруженішим, динамічним.

Завдання: Знайти антитезу у казці:

Сніжинки – троянди, холодне серце -  гаряче серце, Герда – Снігова королева, любов – ненависть, вірність – зрада, дружба – неприязнь, ворогування.

  • Читання в особах уривка зустрічі Герди з Каєм.

Бесіда:

  • Чому Герда виявилася сильнішою?
  • Яка краса була у Снігової королеви, зовнішня чи внутрішня? А у Герди?

Відповідь: Сила Герди у її гарячому серці. На дошці серце червоне і синє. Що випромінюють ці серця?

Символ – це умовне позначення якогось предмета, поняття або явища. (робота в зошитах)

Троянда – це символ любові, вірності, вічності, яка завжди буде існувати, а сніжинка – холод. Сніжинка може розтанути в одну мить, як зло.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

  • Робота в групах.

Інтерактивна технологія «Акваріум»

1-ша група «Чому саме Каєві потрапили скалки скла в око і в серце?»

2 – група. Навіщо Сніговій королеві Кай?

3 – група. У царстві Снігової королеви панує розум. Чого в ньому немає?

4 – група. Як повівся би Кай, якби на його місці опинилася Герда?

5 – група. Чи варта людина того, щоб за неї боротися?

6 – група. Що означають слова фінки «я не можу дати їй більше сил, ніж у неї є зараз. Їй підкоряються і люди, і тварини. Адже вона боса обійшла пів світу. Не в нас позичати їй сил. Сила – в її серці»?

  • Інтерактивний прийом «Шість мислячих капелюхів»

Білі – Яку казку ми вивчали? Як ще можна назвати цю казку? Інші назва?

Червоні – які почуття відчували, коли читали казку?

  • Що сподобалось у казці?

Жовті – Оцініть учинки Герди і друзів, які їй допомагали?

Чорні – Назвіть негативних героїв казки.

  • Які ризиковані моменти були у казці під час подорожі Герди?

Зелені – Скласти сенкан до образу Герди.

Сині – Зробіть висновки.

  • Що чекає дітей в майбутньому?

Рефлексія діяльності

  • Чи досягли ви мети на уроці?
  • Що ви зрозуміли сьогодні про себе?

Метод «Незакінчені речення»

  1. Мені сумно, тому що…
  2.  Я рада (радий), що…
  3. Казка змусила мене замислитися над тим …
  4. Я хочу подякувати письменникові за те, що…

VІІІ. Домашнє завдання.

Скласти усний твір на тему «У чому полягає справжня краса людини»

 

docx
Додано
19 лютого 2023
Переглядів
371
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку