5 клас
Тема. «Який довгий шлях пройшла вона заради нього…». Урок-пригода за казкою Г.К. Андерсена «Снігова королева».
Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про казку Г.К. Андерсена «Снігова королева»; допомогти учням осягнути велич внутрішньої краси людини; розвивати мовлення, мислення, творчість; намагатися виховувати любов, доброту, чуйність, сильну особистість, що не пасує перед труднощами.
Обладнання: портрет Г.К. Андерсена, виставка книг автора, ілюстрації до казки «Снігова королева».
Тип уроку: засвоєння знань, узагальнення вивченого матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Епіграф:
Ніхто не має більшої любові,
Як той, що душу поклада за друзів.
Леся Українка
Учитель:
ІІ. Актуалізація опорних знань:
(Діти обмінялись зошитами і перевірили один одного)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель: - Які казки вам найбільше подобаються?
У казках добро традиційно асоціюється з красою, а зло – з потворністю.
Конфлікт між красою справжньою та несправжньою спостерігаємо в казці Г.К. Андерсена «Снігова королева».
ІV. Оголошення теми, мети уроку.
Пропоную вам розглянути слова епіграфа. – як ви розумієте зміст цих слів?
V. Опрацювання навчального матеріалу.
- Кого можна вважати справжнім другом?
- Чи варта Герда цього звання?
Дійсно, про такого друга, як Герда, може мріяти кожен із нас. Незважаючи ні на що, вона вирушила у тяжкий шлях, заради спасіння Кая. Давайте і ми з вами будемо подорожувати разом з героїнею казки.
Інтерактивна вправа «Порушена послідовність»
(Учні складають карту подорожі)
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
Учитель: - Хто є головним героєм казки «Снігова королева»? Снігова королева чи Герда? Чому? (І Герда і Снігова королева – обидві сильні особистості)
Герда Снігова королева
Учитель: У казках Андерсена постійно іде боротьба між добром і злом, між красою і потворністю. Такий літературний прийом називається антитезою.
Робота в зошитах.
Антитеза – це протиставлення різних життєвих явищ, понять, почуттів, думок чи характерів. Антитеза надає творові більшої виразності, робить його напруженішим, динамічним.
Завдання: Знайти антитезу у казці:
Сніжинки – троянди, холодне серце - гаряче серце, Герда – Снігова королева, любов – ненависть, вірність – зрада, дружба – неприязнь, ворогування.
Бесіда:
Відповідь: Сила Герди у її гарячому серці. На дошці серце червоне і синє. Що випромінюють ці серця?
Символ – це умовне позначення якогось предмета, поняття або явища. (робота в зошитах)
Троянда – це символ любові, вірності, вічності, яка завжди буде існувати, а сніжинка – холод. Сніжинка може розтанути в одну мить, як зло.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу.
Інтерактивна технологія «Акваріум»
1-ша група «Чому саме Каєві потрапили скалки скла в око і в серце?»
2 – група. Навіщо Сніговій королеві Кай?
3 – група. У царстві Снігової королеви панує розум. Чого в ньому немає?
4 – група. Як повівся би Кай, якби на його місці опинилася Герда?
5 – група. Чи варта людина того, щоб за неї боротися?
6 – група. Що означають слова фінки «я не можу дати їй більше сил, ніж у неї є зараз. Їй підкоряються і люди, і тварини. Адже вона боса обійшла пів світу. Не в нас позичати їй сил. Сила – в її серці»?
Білі – Яку казку ми вивчали? Як ще можна назвати цю казку? Інші назва?
Червоні – які почуття відчували, коли читали казку?
Жовті – Оцініть учинки Герди і друзів, які їй допомагали?
Чорні – Назвіть негативних героїв казки.
Зелені – Скласти сенкан до образу Герди.
Сині – Зробіть висновки.
Рефлексія діяльності
Метод «Незакінчені речення»
VІІІ. Домашнє завдання.
Скласти усний твір на тему «У чому полягає справжня краса людини»