Опорний заклад загальної середньої освіти Розумівська школа Долинської сільської ради Запорізького району Запорізької області
Розробка уроку з української мови у 6 класі
на тему «Займенник: значення,
морфологічні ознаки, синтаксична роль»
Вчитель - методист Кулик Лідія Володимирівна
Тема уроку: Займенник: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Мета: поглибити знання учнів про займенник як частину мови; дати відомості про морфологічні ознаки, з’ясувати, яку синтаксичну роль виконує займенник у реченні; формувати вміння визначати займенник, його морфологічні ознаки, пояснити, як правильно та доречно вживати займенники у мовленні, розвивати вміння використовувати українську мову як засіб формування ціннісної позиції щодо сім’ї, виховувати усвідомлення необхідності бути готовим і здатним дотримуватись морально- етичних норм стосовно дорослих і ровесників у школі, позашкільному житті.
Державні вимоги до рівня навчальних досягнень учнів:
Знати: знає і розуміє значення займенника, його функції й роль його в мовленні; знає морфологічні ознаки займенників, синтаксичну роль їх.
Вміти: знаходити займенники в тексті, відрізняти займенники від інших частин мови, визначати морфологічні ознаки і синтаксичну роль займенників у реченні, використовувати займенник для зв’язку речень у тексті, створювати монологічні й діалогічні роздуми про вчинки людей з використанням виражальних можливостей займенника для розкриття задуму висловлення.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою, інформаційно- цифрова, соціальна та громадянська компетентність.
Предметні компетентності: аудіювання тексту, що містить займенники, читання мовчки правил реагування на дописи в соцмережі та телефонні звернення від незнайомих та потенційно небезпечних осіб, визначення в такому тексті займенників, з’ясування їхньої ролі в мовленні.
Наскрізні змістові лінії: НЛ-2(громадянська відповідальність)
Міжпредметні зв’язки: українська література, основи здоров’я, музика.
Тип уроку-засвоєння нових знань.
Етапи уроку:
Організаційний етап: Діти передають один одному м’яку іграшку (медведика) з побажаннями успіху на уроці.
Актуалізація знань :На уроці української літератури ми прочитали казку Емми Андієвської « Казка про Яян».Чому жителі міста не могли порозумітися між собою? Чому тільки хлопчикові вдалося покинути місто? (діти відповідають) Отже, слова ці-Я,ТИ. На що вказують ці слова? На які питання відповідають? До якої частини мови ви б їх зарахували?
Повідомлення теми і мети уроку( на інтерактивній дошці).
Пояснення матеріалу з використанням мережі Інтернет-лайфаки з української мови «Займенник»( звертається увага на визначення, синтаксичну роль).
Отже, звернувшись до підручника , параграф 58( Українська мова 6 клас С.Я Єрмоленко, В.Т. Сичова, М.Г Жук) ми поглибимо свої знання про займенник як частину мови ( робота з таблицею),(інформаційна компетентність).
Узагальнення і систематизація знань: робота з підручником- вправа 484
( прочитати текст, відредагувати його, замінивши виділені слова словами з довідки, запишіть відредагований текст, поясніть роль займенників у тексті ).
Фізхвилинка :Пісня «Україна – це ми» ( слова Ю. Рибчинського, музика
Ніколо)
Аудіювання тексту, що містить займенники(обговорення ролі та значення в ньому займенників, синтаксична роль)
Коли ми потрапляємо до Всесвітньої мережі, ми наче виходимо з дому на вулицю, де нас оточують люди: хороші та погані, добрі та злі, розумні та не дуже. Ми свідомо здійснюємо пошук потрібної нам інформації. Інтернет є дуже широким джерелом інформації, іншими словами, інформаційним простором, у якому, як і в реальному житті, є хороші та погані сторони. Дуже часто ми чуємо «Дотримуйся правил дорожнього руху», «Дотримуйся правил поводження з газом, пожежної безпеки», і ми спокійно реагуємо на це і виконуємо, бо знаємо, що це життєво необхідно. На заводі, чи на фабриці, і взагалі на будь-якому підприємстві, дорослі знають і дотримуються правил, щоб працювати безпечно, щоб ніщо не загрожувало не тільки їх життю, але і моральній та духовній рівновазі. Так і ми працюючи в Інтернет, повинні з’ясувати, а які тут існують правила, що нам потрібно знати і чого дотримуватися, щоб залишитися здоровою людиною в усіх аспектах. Ігри бувають найрізноманітнішими – від коротких і простих, до складних, у яких беруть участь багато гравців. Усі вони дуже різні, але якою б гра не була і на чому б ви не грали (комп’ютер, телефон, ігрова консоль), правила безпеки залишаються однаковими: − треба створити сімейну електронну адресу для реєстрації у грі; − вивчіть спеціальну мову ігор; − якщо у процесі гри хтось почне використовувати нецензурні вирази у вашу адресу, ви можете зробити скріншот і надіслати скаргу адміністрації сайту, використавши скріншот як доказ (Ctrl+PrtSc); − не забувайте про мережевий етикет. Флеймінг і тролінг – приклади безвідповідальної поведінки і не варто витрачати свій час на таких користувачів. Завжди будьте ввічливими у спілкуванні; − переконайся, що при реєстрації у грі ти не видав особистої інформації. І ще кілька корисних порад: − вивчіть рейтинг гри, переконайтесь, що вона підходить вашому віку; − прочитайте терміни гри й умови використання даних сайтів, перевірте, чи є спеціальні функції безпеки для дітей; − заповніть свій профіль гравця таким чином, щоб це дозволило вам знайти інших гравців вашого віку; − нехай ваші батьки знають ваш псевдонім, як перевірити ваш он-лайн аккаунт на предмет безпеки, якщо раптом щось піде не так; − встановіть часові обмеження для себе. Використайте, наприклад, будильник у мобільному телефоні, щоб слідкувати за часом. [5, c. 369]
Творча лабораторія: Діти об’єднуються в групи. Складання мікровисловлювань, які містять відмову від пропозиції, що загрожує життю або здоров’ю людини, із використанням займенників. .
Вправа «Інтернет листування». Розберіть декілька життєвих ситуацій, що можуть трапитись із вами в Інтернеті, та з’ясуйте, що ж треба робити в таких ситуаціях. Прочитавши листи, подумайте над тим, яку відповідь напишете своїм співрозмовникам. Чому саме таку відповідь дали? [5, c. 378]
Перша група. Привіт! Мене звати Сашко. Мені 15 років. Я живу в Києві. Шукаю друзів по переписці. Я полюбляю комп’ютерні ігри, читати книги, дивитися телевізор. Я мрію подорожувати. Хочу побувати в Лондоні.
Друга група. Привіт! Мене звати С. Я хочу з тобою познайомитися. Мені 30 років. Я живу в Сполучених Штатах Америки. Я маю власну фірму. У мене свій двохповерховий будинок. Я збираюся відвідати Україну. Може ми зустрінемося? Пришли мені свою фотокартку та домашню адресу.
Третя група. Всім!!! Наша організація займається збиранням коштів для потерпілих від повені в місті N. Ми купуємо їжу, теплі речі для тих, хто втратив домівки. Не будьте байдужими до чужого горя! Хто скільки може. Наш рахунок № 123456789. Вдячні діти Вас ніколи не забудуть. Дякуємо.
Підсумки. Рефлексія. Оцінювання.
Вправа « Мікрофон»
-Сьогодні на уроці я запам’ятав(- ла)…
-Важким для мого сприймання було …
Домашнє завдання та інструктаж до його виконання: параграф 58, вправа 486(називаються прізвища учнів),вправа 489, творче завдання(високий рівень) – скласти поради однокласникам « Небезпеки особистих контактів з незнайомими людьми».
Список використаної літератури
1. Українська мова.5-11 класи: навчальні програми, методичні рекомендації щодо організації навчально- виховного процесу в 2018/2019 навчальному році/ Укладач О.Ю .Котусенко.-Харків : Вид-во «Ранок», 2018.-160с.
2.« Україна – це ми», слова Ю. Рибчинський, муз. Ніколо - https://www.youtube.com/watch?v=Cd_28-lsoOI [Електронний ресурс]
3. Коцур Н. І. Основи безпеки життєдіяльності в загальноосвітніх навчальних закладах / Н. І. Коцур, Л. П. Товкун, К. С. Варивода. – Переяслов-Хмельницький: ДВНЗ «Переяслов-Хмельницький педагогічний університет імені Григорія Сковороди», 2016. – 520 с. – (Навчально - методичний посібник).
4. Лайфхаки з української мови. Займенник. - https://www.youtube.com/watch?v=LWGcoQIX1OY [Електронний ресурс]