Урок української мови в 6 класі
Тема: Займенник. Загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Розряди займенників за значенням.
Мета уроку:
Дидактична:
- спостереження за роллю займенників у реченні, тексті, за особливостями вживання особових займенників ;
- розвиток і вдосконалення усіх видів мовленнєвої діяльності.
Розвиваюча:
- розвиток логічної послідовності дій з точки зору поетапного формування розумових дій.
Виховна:
- виховання навичків самостійності;
- формування відчуття мови;
Задачі уроку: створити в процесі навчальної діяльності атмосферу, яка стимулює творчий процес пізнання через взаємодію всіх органів почуття і на цій основі мотивувати творче, образне мислення учнів.
Обладнання : 1. Демонстраційні карти
2. Аудіозаписи музичних творів (диск)
3. Займенник (мультимедійная презентація)
4. Мультимедійний проектор, ноутбук
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
I. Гармонізація простору. Створення кола єднання.
Сьогодні вранці весняне сонечко заглянуло до нас у віконце і відправило сонячні зайчики. Разом із ними воно передало нам свої побажання:
- візміться за руки;
- зігрійте свого сусіда теплою посмішкою;
- подивіться один одному у вічі й поділіться добрим поглядом. У атмосфері добра й любові ми відправляємось у подорож.
II. Хвилинка правопису.
– Починаємо урок із словникового диктанту. Наші сонячні зайчики схожі на ь. Давайте згадаємо правила написання ь. Запишемо слова.
Український, різьбяр, кількість, вказують, уманський, сільський, ненька, сьогодні, молодь, мідь, радість, чотирьох, бадьорість.
III. Актуалізація знань. Створення проблемної ситуації.
Прочитати написаний на дошці текст, виписати з нього виділені слова, дати відповідь на питання.
Прилетіли солов'ї,
Звеселили всі гаї,
Ой веселі солов'ї,
Розкажіть про ті краї,
Де зимою ви літали?
Що ви їли? Де ви спали?
А чи мають ті краї
Отакі, як в нас, гаї?
IV. Визначення теми та сумісних цілей діяльності.
Діти дають відповіді на питання.
Сформулюймо тему нашого уроку.
Визначимо та запишемо задачі уроку.
V. Сенсорно - моторний етап
Діти, сядьте позручніше, розслабтесь. Закрийте очі і уявіть, що ви потрапили у світ казок.
Казка про Займенник
Давно це було. У країні Морфології стало неспокійно: зав'язалася суперечка між її мешканцями - частинами мови. Всі кричали, розмахували руками, доказували свої переваги над іншими.
Уперед поважно й гордовито виступив Іменник, його перебив Прикметник, доводячи своє право. У розмову втрутився Числівник, кажучи що без нього не можна обійтися.
Слухав, слухав цю суперечку ще один житель країни, та урвався терпець, і він мовив: „ Не тільки ви, а і я маю відмінки, роди і числа. Але скажіть мені, хто вас замінює, як іноді вас немає в реченні? От тоді я заступаю і тебе, Іменнику. І тебе, Прикметнику, і тебе, Числівнику, вказую на особи і предмети, на їхню кількість та ознаки. Але я не називаю жодного з вас". Усі частини мови притихли.
.Я не можу вихвалятися, як Іменник і Прикметник, бо ми, Займенники,не такі чисельні й не такі яскраві та пишні.
Нас небагато, ми маленькі, але завжди готові прийти на допомогу ближньому, посівши його місце у мовленнєвому потоці. Я і Ти, Ми і Ви, Він, Вона, Воно, Вони – усі ми, Займенники, вірно служимо Матінці Мові і, як повнозначні її частини, сумлінно виконуємо свою синтаксичну роль…
Ми повертаємося із казки щасливими. Потягніться, глибоко вдихніть.и попробуйте пошевелити руками, ногами. Відкрийте очі, посміхніться своєму товаришу. Попробуйте воду, що стоїть у вас на партах, відчуйте життєву силу та рух усіма клітинами вашого організму.
- Які почуття ви зараз відчуваєте?
- Які запахи, звуки ви відчули? Назвіть героїв казки. Якими словами їх можна замінити?
- Замість якої частини мови посіли в реченні нові слова?
Наведіть приклади.
Намалюйте свої асоціації, які виникли у вас під час прослуховування казки.
Про яку частину мови ви дізналися?
На яке питання вона відповідає?
VII. Логічний етап
- Чи можемо ми тепер назвати частину мови?
- Відповідь на це питання ми можемо дізнатися із підручника.
1. Робота з підручником.. Читання та аналіз правил.
2. Робота з текстом.
Переписати текст, поставити займенники у потрібній формі , вказати розряд за значенням, визначити синтаксичну роль.
Останнім часом гине( наш) рослинне і тваринне багатство. Невже (ми) байдуже до (це)? Невже (ми) сором не їсть, не пече ( ніхто з ми) обуренння?
Без сумніву, ( ти) легше дихається серед зелені, ніж на похмурому пустирі. А чи кожен з(ми) посадив за життя деревце чи квіточку?
Вправи на закріплення м'язів очей.
1. Повернулись до вікна. Дивимось на вікно, на будинки, на небо, на кінчик носа, на вікно…( на кожен предмет по 10-15 секунд) 2. "Стріляємо очима”. Очі вверх, вниз, вліво, вправо (повторити рухи 5-6 раз)
3. "Колесо”. (Поводження очима по колу: тричі вліво, тричі вправо) Повторити вправу 3-4 рази).
VIII. Танцювальная физкультхвилинка
• Звучить музика «Я, ты, он, она – вместе дружная семья»
Бесіда:
- Як починаєтья пісня?
- Яку частину мови ми почули в ній ?
- Які це займенники?
IX. Лингвістичний етап
1.Складання діалогу «У бібліотеці»
Складіть діалог, використовуючи займенники. Розіграйте складений діалог.
2. Тестова робота
1. Займенники я, ти, він, вона, воно, ми, ви, вони є
2. Форми називного відмінка, а також роду та числа не має займенник
3. Займенники хто, що, який, чий, котрий, стільки є відносними, коли вони
4. Заперечні та неозначені займенники утворилися від
5. Через дефіс пишуться такі займенники:
6. Окремо з ні пишуться такі заперечні займенники: .
|
X. Рефлексія
1. Творча работа
Скласти й записати чотири речення, у яких займенник виступав би в ролі підмета. додатка, означення. По можливості об'єднати речення в текст.
XI. Підсумок уроку
- Яка частина мови називається займенником?
- Яку синтаксичну роль виконують займенники в реченні?
- Назвіть розряди займенників за значенням?
XII. Домашнє завдання
Средній рівень: с.163 – вивчити правило , впр.360.
Достатній рівень: с.163 – вивчити правило впр.361.
Високий рівень: с.126 – вивчити правило, впр 362.