Дата.
Урок. Основи здоров’я
№5
Клас. 4
Тема: Збалансоване харчування. Вітаміни та їх значення для здоров’я
Фомувати предметні компетентності : розглянути поняття збалансованого харчування та його особливості в підлітковому віці; навчити учнів розрізняти групи харчових продуктів; пояснювати необхідність вживання різноманітної корисної їжі і достатньої кількості води; виховувати відповідальність за власне здоров’я.
Формувати групи компетентностей:
-Загальнокультурну компетентність для розуміння важливості збалансованого харчування та впливу різних продуктів на здоров’я;
-Компетентність спілкування державною мовою для правильного
використання термінологічного апарату, спілкування під час пояснення
навчального матеріалу; популяризувати Конвенції ООН з прав дитини;
-Здоровʼязбережувальну компетентність шляхом свідомого ставлення до власного здоров’я та здоров’я інших.
Обладнання і матеріали: підручник, зошит, картки, ілюстративний матеріал.
Тип уроку: урок формування практичних вмінь та навичок.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Пролунав уже дзвінок
починаємо наш урок,
ІІ. ЕМОЦІЙНЕ НАЛАШТУВАННЯ НА РОБОТУ
1. Діти якщо на уроці ви будете:
Уважними
Старанними
Працьовитими
Ініціативними
Хорошими
Учнями!
То обов’язково досягнете успіху.
2. Гра «так» чи «ні»?
(Вчитель ставить запитання, учні хором відповідають)
̶ Клас готовий працювати?
̶ Продукти харчування вивчати?
̶ По групах їх розподіляти?
̶ Битися й бешкетувати?
̶ Вчасно руку піднімати?
̶ Ґав ловить, байдикувати?
̶ Дружно в групах працювати?
̶ Завдання, загадку розгадати?
̶ Молодці! Дуже рада була почути ваші відповіді. Впевнена, що всі завдання уроку ми успішно виконаємо.
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
Сьогодні наш урок присвячений вивченню основ правильного повноцінного харчування та його впливу на здоров’я людини. Під час уроку ми навчимося вибирати їжу, корисну для здоров’я, що містить вітаміни різних груп. Знання про вітаміни і мікроелементи , які ви здобудете на сьогоднішньому уроці, допоможуть вам зберегти здоров’я, вирости сильними, спритними, розумними.
IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ.
Зверніть увагу, на уроці ми спробуємо заповнити таку таблицю
ЗНАЮ, ХОЧУ ДІЗНАТИСЯ, ДІЗНАВСЯ.
Ми будемо працювати у групах.
ЗБЕРИ ВИСЛОВЛЮВАННЯ
Що ж ми вже знаємо по даній темі? Почнемо з розминки. У вас на партах є висловлювання про найцінніше і найважливіше, що може бути у людини. Зберіть і прочитайте їх.
МОЗКОВИЙ ШТУРМ
СЛОВО ВЧИТЕЛЯ
Пригадайте правила харчування.
Загальні правила харчування
• дотримання режиму харчування;
• запобігання переїдань;
• вживання різноманітної та збалансованої їжі;
• дотримання норм особистої гігієни та правил поведінки під час їжі;
• дотримання питного режиму;
• дотримання умов теплової обробки продуктів і води;
• споживання тільки якісної їжі.
ЩО ВИ ХОТІЛИ Б ДІЗНАТИСЯ НА УРОЦІ?
ЗАПОВНЕННЯ ТАБЛИЦІ
Проблемне запитання.
— Чому збалансоване харчування особливо важливе саме для дітей та підлітків?
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Розповідь вчителя
Не пропливе рікою пароплав, не поїде по рейках тепловоз, не підніметься вгору космічний корабель, якщо двигун не отримає пального. Щоб рости, працювати, бігати, гратися необхідна енергія, сила.
Ця енергія виробляється організмом людини з їжі. Їжа – джерело енергії.
Харчування – неодмінна умова нашого життя. Без їжі людина не може жити. З їжею ми отримуємо поживні речовини, необхідні для роботи мозку, серця, легенів, м’язові та інших органів. Наше здоров’я залежить як швидко і часто ми їмо, на скільки ретельно пережовуємо їжу. Од же Щоб бути здоровим потрібно знати правила харчування.
3.Робота над кросвордом «Продукти харчування »:
1. Розкололася хатинка
На дві половинки,
І посипались у жменьку
Зелені дробинки. (Горох)
2. Жовтобокий карапуз
Йшов городом та й загруз,
Бо насіння стільки має,
Що аж боки розпирає
На городі він загруз, називається…(Гарбуз)
3. Намистини зелененькі —
Дрібні ягідки смачненькі
Протягни за ними ручки —
Покусаються колючки.(Аґрус)
4. І комасі, і дитинці
Припаса вона гостинці:
І нектар, і кашу,
Ще й корівці пашу. (Гречка)
5. Виріс, наче дуб, високий.
Дітям завдає мороки
Бо хова смачні зернятка
У міцну кругленьку хатку.(Горіх)
6. Ріс на грядці молодець,
Хап за чуба,— та й кінець,
Бо без нього, кажуть люди,
Борщику у нас не буде. (Буряк)
7. Він і чорний, він і білий,
І завжди він загорілий.
Як до столу ми йдемо,
То без нього не їмо.(Хліб)
8. Рідке, а не вода, не сіють, не печуть, не варять,
а всі їдять і хвалять. (Молоко)
9. Хто, неначе апельсин,
Вітаміни має всі,
Та не з дерева звисає,
А на грядці виростає.(Морква)
10. На городі в нас росте
Сонце ясне, золоте.
Жовте око, жовті вії,
Та чомусь воно не гріє.(Соняшник)
2. Творча робота.
Скласти правила харчування з деформованого речення. Діти мають пояснити це правило.
РЕТЕЛЬНО ПЕРЕЖОВУЙ ЇЖУ
Добре пережована їжа краще перетравлюється в шлунку і принесе більше користі нашому організму.
ЇЖ В ОДИН І ТОЙ ЖЕ ЧАС
Якщо їсти в один і той же час, то шлунок вже почне готуватися заздалегідь до прийому їжі – виділятиме шлунковий сік. А значить їжа принесе більше користі.
ВЖИВАЙ ТІЛЬКИ ЯКІСНІ ПРОДУКТИ
Неякісні продукти шкідливі для організму, навіть можуть призвести до отруєння.
НЕ НАЇДАЙСЯ НА НІЧ
Якщо шлунок переобтяжений їжею, у вас буде поганий сон. – «Надмірне наповнення шлунку шкідливе для здоров’я»; – «Міра в їжі – то мати хорошого здоров’я».
ЇЖ РІЗНОМАНІТНУ ЇЖУ.
3. Робота з таблицею
До складу їжі входить
Білки – основний будівельний матеріал. З них утворюються і ростуть нові клітини, завдяки цьому людина росте.
Жири - відновлюють витрати теплової енергії, вони йдуть на зігрівання організму.
Вуглеводи – витрачаються на роботу м’язів (фізична праця, рух, дихання, роботу серця).
До складу їжі також входять вітаміни та мікроелементи.
Вітаміни – речовини, які необхідні для життя людини, її росту й розвитку, укріпляють м’язи і кістки.
Мікроелементи
Вони входять до складу кісток, зубів, крові, м’язів та інших органів. Найбільше в організмі кальцію, фосфору, натрію, калію і заліза. Вони містяться в молоці, сирі, яйцях, яблуках та інших харчових продуктах.
4. Виступ. Група науковців. ПО ПРЕЗЕНТАЦІЇ
Представники групи «науковців» розкажуть про історію виникнення терміну «вітаміни».
1 учень: Уперше необхідність вітамінів для харчування була доведена російським лікарем Миколаєм Івановичем Луніним у 1881 році.
Група тварин одержувала штучно приготовлену їжу. При такому харчуванні тварини гинули. Коли в штучно приготовлену їжу додавали молоко, то вони залишалися здоровими. Так експериментально було доведено, що в раціоні харчування повинні бути ще якісь речовини.
Через 6 років після цього відкриття сталася ще одна подія.
У 1890 році голландський лікар Ейкман приїхав на острів Ява, жителі якого хворіли на важку хворобу, яку називали «кайдани ніг». Хвороба починалася з ніг, потім розвивалися судоми, з’являвся паралічі.
Лікар звернув увагу на те, що кури в курятнику, яких годували очищеним рисом, також хворіли. Кури, які ходили на волі, були здоровими. Ейкман дійшов висновку, що в їжу необхідно додавати лузгу риса.
2 учень: Загадкове явище цікавило хіміка Казиміра Функу. У його лабораторії з’явилися клітки з голубами. Він годував їх виключно очищеним рисом, і через деякий час голуби захворіли.
Але тільки-но хворим голубам вводили жовту кристалічну речовину, одержану з висівок, птахи одужували.
Цій жовтій кристалічній речовині він дав назву «вітамін», з’єднавши одному слові латинське vita – «життя» та грецьке амін – «належність до амінокислот».
Так зусиллями Луніна, Ейкмана та Функу була відкрита таємниця життя.
3 учень: Людина повинна споживати близько 30 різних вітамінів, що підтримують працездатність та стійкість до захворювань. На сьогодні відомо понад 50вітамінів.Позначаються вони спеціальними назвами або буквами латинського алфавіту A, B, C. D.
При нестачі вітамінів в організмі виникають певні хвороби ,які можуть, навіть, призвести до смерті. При відсутності вітамінів виникає хвороба – авітаміноз; при нестачі – гіповітаміноз; при надлишку (а буває й таке) – гіпервітаміноз.
Дякуємо нашим «Науковцям», за таку цікаву інформацію. Отже, потрібно знати, в яких продуктах є необхідні вітаміни.
5. Виступ групи «Вітаміни»
В яких продуктах міститься вітаміни, нам допоможе дізнатися наші наступні дослідники група «Вітаміни»
Вітамін А
Я – вітамін А, сприяю росту, допомагаю хорошому зору. Мене багато в моркві, маслі, сирі, яйцях, печінці, помідорах, зеленій цибулі, гарбузі.
Вітамін В
А я- вітамін В, дуже потрібний для розумової та фізичної праці, поліпшення травлення. Умішуюся у житньому хлібі, вівсяній та гречаній крупах. У горосі, квасолі, жовтку яєць, печінці, м’ясі .
Вітамін С
Я- вітамін С, запобігаю простуді, поліпшую кровообіг, сприяю росту, лікую цингу. Багаті на мене капуста, картопля, помідори, цибуля, щавель, шипшина, хрін, часник, лимони, чорна смородина.
Вітамін D
А я- вітамін D, зміцнюю кістки, запобігаю рахіту. Живу у молоці, печінці. риб’ячому жирі, житньому хлібі.
Вітамін Е
Я – вітамін Е. Живу у соняшнику, петрушці, кукурудзі. Ефективно омолоджую організм людини, корисний для крові та мозку.
Хто дружить із нами буде,
Всі незгоди позабуде.
Виросте міцним, здоровим,
Переможе всі хвороби.
В народі кажуть «Хто яблучко в день з’їдає, той у лікаря не буває». Тому наші вітаміни прийшли до нас не з пустими руками. Вони хочуть почастувати вас яблучками.
Мікроелементи
Для повноцінного життя людині необхідно 60 мікроелементів. Часто саме через їх нестачу, чи надлишок ми погано почуваємося і хворіємо. Мікроелементи живуть:
Ми представимо вам топ 5 найшкідливіших продуктів
Топ 5 найшкідливіших продуктів
На думку лікарів – дієтологів, одним із най більш шкідливих продуктів харчування є кока-кола. Цей напій містить ортофосфорну кислоту. При вживанні напою є ризик виникнення таких захворювань, як цукровий діабет та ожиріння.
На другому місці за ступенем шкідливості картопляні чіпси. Їх готують зовсім не з картопляні, а з порошкової суміші, з великою кількістю жиру і смаковими домішками.
Почесне 3 місце посідають сосиски і дешева ковбаса. У їх складі практично немає м’яса. Вони складаються на 80відсотків з трангенної сої.
На 4 місці за ступенем шкідливості локшина швидкого приготування. Вона представляється нам сьогоднішнім дивом, але над «дивом» свого часу довго попрацювали хіміки, нічого не залишивши з натуральної муки.
На 5 місці жувальні цукерки, чупачупси. Мало того що цукор псує зубну емаль, хімічні добавки і фарбники, які містяться в подібних продуктах у великих кількостях завдають удару по всьому організму.
Гра «Завжди, іноді, ніколи».
На столі стоїть кошик. У ньому цукерка, йогурт, лимон, яблуко, квасоля в банці, рідина для миття посуду, плавлений сирок, хліб, засіб для чищення, шпроти в банці, картопля, капуста, апельсин, булочка, цвітна капуста, ліки, цибуля, банан, груша, морква, горіхи тощо. Учні по черзі виходять і беруть із кошика будь-який предмет та показують його іншим учням класу, які за допомогою жестів закінчують речення: «Цей продукт можна їсти…». (Завжди — великий палець правої руки піднімають угору, іноді — відводять убік, ніколи — опускають униз.)
6. Виступ групи «Кухарі»
А кухарі нам запропонують рецепти страв, які корисні для організму і містять вітаміни та мікроелементи. Відгадаємо
1. Ми огірочки поріжем тоненько
І нашаткуєм капусту дрібненько.
Ще посічемо петрушки і кропу,
Трохи підсолимо. Знімемо пробу.
Ложку сметани в тарілку.
Пора Їсти поживний ... , дітвора! ( Салат)
2. В миску два яйця розбити
Молока туди долити
Підсолити збити трішки,
Сковорідку разом з маслом підігріти,
Влити масу
Й помішати хай вона
Пропікається до дна.
Все вже час до столу
Є сніданок! Можна їсти. ( Омлет)
3. На плиті каструлька біла,
В ній водичка закипіла.
- Буль-буль-буль, - вода булькоче.
Що вона сказати хоче?
Каже мама: - Ач яка!
Захотіла буряка! -
Я в окріп буряк поклала,
А вода плюскоче: - Мало! -
Додала тоді квасолю,
Цибулину, бараболю,
І морквину, й капустину,
Ложку солі, дрібку кмину.
Не забула й помідори.
От і ... буде скоро. ( Борщ)
4. Як закипить у каструлі водичка
Ягоди вкинемо,малини й сушки.
Можна смородину, можна і вишні.
Цукру насиплемо – не буде він лишній
Знову усе кипить
Прохолоне - і можна вже пить. ( Компот)
VI. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
VІІ. Підсумок уроку
1. «Незакінчене речення»
- Сьогодні на уроці я дізнався (-лася)...
- Найцікавішим завданням було...
- Я вважаю, що вітаміни…
- Чого навчились на уроці?
2. Чи справдилися ваші очікування, якщо так то перемістіть свої яблучка в кошик.
VІІІ.ЗАКЛЮЧНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ
̶ Пам’ятайте: нема більшого багатства, ніж здоров’я. Тож на радість усім – і тату, і мамі – зростайте усі здорові та гарні.
Головне – здоровим бути.
Це потрібно всім збагнути!
Бо як є здоров’я й сила,
То весь світ людині милий,
Й думка в неї веселенька,
І тоді вона жвавенька,
Все їй хочеться робити –
І сміятись, і радіти.
2. Гра-блискавка
Показується дуже швидко 10 картинок ( в даному випадку фрукти, овочі т.п.) і діти повинні назвати по-порядку предмети, які вони побачили.
3.Розповідь учителя ( з елементами бесіди).
- Правильне харчування, що сприяє нормальному фізичному розвитку дитини, людини - це харчування збалансоване. Збалансованим ми вважаємо таке харчування, яке:
- є різноманітним (дає організму всі необхідні вітаміни й поживні речовини в достатній кількості);
- враховує вік людини та її спосіб життя;
- є регулярним і відповідає режиму (прийом їжі чотири рази на добу в один і той самий час).
- Недотримання принципів збалансованого харчування призводить до негативних для здоров’я наслідків. Наприклад, дитина любить молочні, м’ясні продукти та каші, але категорично відмовляється від свіжих овочів та фруктів. Таким чином, в її організмі виникає брак (дефіцит) вітаміну С, що призводить до послаблення імунітету та частих застудних хвороб.
- Як ви думаєте, чи однаковий об’єм їжі потрібен дворічній та десятирічній дитині? (Не однаковий)
- Звісно, дитина 10-ти років має їсти більше: адже у неї більші потреби через більшу активність, більші зріст та вагу. Людина, яка веде активний спосіб життя (багато ходить, займається спортом тощо), потребує більшої кількості їжі, ніж та, яка веде малорухливий спосіб життя ( якщо в людини «сидяча» робота або вона похилого віку). Адже під час рухової активності організм витрачає значно більше енергії, тож і потребує її більше, а цю енергію ми отримуємо в результаті харчування.
Режим харчування також важливий. Шкідливо їсти на ходу, відмовлятися від належних прийомів їжі (сніданку, обіду чи вечері) або навпаки наїдатися на ніч, позбавивши свою травну систему необхідного нічного відпочинку. Бажані прийоми їжі в один і той самий час. Скільки разів на день має їсти дитина вашого віку? Розкажіть, як ви харчуєтеся вдома.
Ще більшого значення для організму людини має вода. Якщо без їжі організм людини може витримати кілька тижнів, то без води – лише кілька днів. Наш організм більш,ніж наполовину, складається з води, тому підтримувати водний баланс у ньому необхідно. Інакше настає зневоднення, що призводить до втоми, зниження активності та працездатності. Людина отримує воду шляхом пиття – у чистому вигляді, а також у вигляді різних напоїв. Найкорисніша для людини – чиста питна вода, наприклад,джерельна, що має цілющі властивості. Яку ще воду ми п’ємо? Можна купити питну воду в магазині. Придатна до вживання і водопровідна вода, але попередньо її слід скип’ятити. Серед напоїв найкориснішими є натуральні, тобто ті, що не містять барвників, цукру, штучних ароматизаторів тощо. Шкідливими є газовані напої, вони шкодять травленню, руйнують печінку. Тому такі напої вживати вкрай небажано, особливо дітям. Наведіть приклади корисних та шкідливих напоїв. (Корисні - сік, узвар, молоко, чай. Шкідливі - кока-кола,ті, що містять спирт, тощо)
Презентація груп
1-ша група. Без білків людина не може існувати. Кожна клітина нашого тіла містить у собі білки. Щоб наповнити організм білками, потрібно їсти яйця, м’ясо, рибу, молоко. Містяться білки й у картоплі, капусті, гречаній, рисовій, вівсяній крупах.
2-га група. Жири — це також складова нашого тіла. Вони є одним із найголовніших джерел енергії. Це вони дають нам величезну кількість тепла. Найбільш необхідні для організму жири містяться у молоці та молочних продуктах, у яєчному жовтку. Корисна й олія.
3-тя група. Вуглеводи містяться в продуктах у вигляді цукру та крохмалю. Цукор уживається і сам по собі, й у складі цукерок, варення, тістечок. Багато цукру містять мед, фрукти, ягоди. Крохмаль є у хлібі, картоплі, борошняних виробах.
4-та група. Наш організм не може існувати без мінеральних речовин (кальцію, фосфору, магнію, йоду, заліза). Вони необхідні для будівництва нашого тіла: кісток, скелета, м’язів, крові, мозку. Їх можна знайти у молоці, сирі, горосі, щавлі, м’ясі, рибі, яйцях, капусті, яблуках, грушах, суницях. Велике значення мають і вітаміни, яких дуже багато у свіжих овочах і фруктах, проте зовсім немає у штучних напоях, цукерках, жувальній гумці. Багаті на вітаміни м’ясо, риба, щавель, яйця, молоко, рослинні олії, бобові, круп’яні вироби.
5-та група.
ІХ. РЕФЛЕКСІЯ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Загальні правила харчування
• дотримання режиму харчування;
• запобігання переїдань;
• вживання різноманітної та збалансованої їжі;
• дотримання норм особистої гігієни та правил поведінки під час їжі;
• дотримання питного режиму;
• дотримання умов теплової обробки продуктів і води;
• споживання тільки якісної їжі.
_____________________________________
Загальні правила харчування
• дотримання режиму харчування;
• запобігання переїдань;
• вживання різноманітної та збалансованої їжі;
• дотримання норм особистої гігієни та правил поведінки під час їжі;
• дотримання питного режиму;
• дотримання умов теплової обробки продуктів і води;
• споживання тільки якісної їжі.
_____________________________________
Розподіліть продукти на корисні та шкідливі