Урок „ Збірка поезій І Франка „ Зів’яле листя” ( підзаголовок „ Лірична драма”). Мотиви туги і страждань, породжені складними суспільними та особистими обставинами.

Про матеріал

Матеріал має на меті ознайомити учнів з інтимною лірикою І.Я. Франка, його збіркою „Зів'яле листя”. Розкрити світ почуттів і пристрастей, створений поетичним словом великого майстра на основі поезій „ Чого являєшся мені у сні?”, „Червона калино, чого в лузі гнешся?” та ін.; творчо осмислити й відтворити події, що відбулися в житті І.Франка. Розвивати вміння учнів досліджувати художні особливості творів. Виховувати інтерес до поетичної творчості поета, чистоту й благородство почуттів.

Перегляд файлу

Тема. Збірка поезій І Франка „ Зів’яле листя” ( підзаголовок „ Лірична     драма”). Мотиви туги і страждань, породжені складними суспільними та особистими  обставинами.

Мета. Ознайомити учнів з інтимною лірикою І.Я. Франка, його збіркою  „Зів’яле листя”. Розкрити світ почуттів і пристрастей, створений поетичним словом великого майстра на основі поезій „ Чого являєшся мені у сні?”, „Червона калино, чого в лузі гнешся?” та ін.; творчо осмислити й відтворити події, що відбулися в житті І.Франка. Розвивати  вміння учнів досліджувати художні особливості творів. Виховувати інтерес до поетичної творчості поета, чистоту й благородство почуттів.

Обладнання. Мультимедійний комплекс, презентація до уроку, портрет       І.Франка, учнівські реферати,  виставка творів І.Франка

 

 

                                    Хід уроку

 

                                                      Любов – це кара, це сумна в’язниця,

                                                       Бог від якої заховав ключі.

                                                                                  П.Сорока

На дошці:

 

І. Організаційний  момент.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

    Слово вчителя.

„ Який довершений витвір – людина...”- проголошує Шекспір словами свого героя Гамлета. Ми, люди, багатогранні та різноманітні. Чи могли б ви однозначно відповісти на запитання „ Хто я?” ( відповіді учнів). А що б ви відповіли на запитання : „ Хто такий Іван Франко?” ( відповіді учнів).

 Іван Франко – митець титанічної праці. Видані 50 томів є лише половиною його творчого доробку. А масштаби інтересів, творчих шукань, ідейно-естетичних відкриттів просто вражають. Щоб відповісти на питання : „ Хто є Франко?”, треба вивчити кожну сторінку його життєвої книги. Ви вже знаєте І. Франка, як Великого Каменяра, вічного революціонера, українського Мойсея. Але, як зазначав М. Коцюбинський, „людина , яка б вона сильна не була, не може жити самою боротьбою, самими громадськими інтересами. Трагізм особистого життя часто вплітається в терновий вінок життя народного.”

 І сьогодні на уроці ми почнемо читання ще одного розділу життєвої книги поета, з кого Франко постає як людина, чоловік, що кохає і страждає, радіє і тужить, вірить і зневірюється.

 Рефлексія.

  • Про що б хотіли дізнатися на сьогоднішньому занятті?
  • Що ви бажаєте почути на уроці?
  • Що ви очікуєте від сьогоднішнього заняття?

 

ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Проблемне питання „ Що є кохання для І. Франка?” ( Щоб відповісти на це запитання, вчитель рекомендує проаналізувати назву збірки, епіграф до уроку).
  2. Вчитель. Збірка „Зів’яле листя” складається з 3-х циклів, які  І.Франко називає „ жмутками”. Спробуємо і ми пов’язати хід нашого заняття символічним числом 3 : ( три  робочі групи, три цикли (1- біографічний, в якому розкриватимемо життєву основу збірки та творів; 2 – ліричний, в якому читатимемо  поезії, 3- критичний, в якому подамо аналіз творчої манери І.Франка, як співця кохання).
  3. Учнівське повідомлення, що супроводжується слайдами,про збірку

„ Зів’яле листя”.

  1. Виразне читання учнем напам’ять поезії „ Тричі мені являлася любов”.
  2. Доповідь, що супроводжується слайдами.( 1 група – перше кохання Франка).

Вчитель. В житті поета вирує особиста драма. „ Біль страшенний, пекучий”, „бліда, горем п’яна безнадійна любов” диктують зраненому серцю поета глибоко ліричні рядки. Як епілог втраченому коханню звучить поезія „ Чого являєшся мені у сні?” (пісня у виконанні учня).

  1. Доповідь, що супроводжується слайдами.( 2 група – друге кохання Франка).

Вчитель. У вірші „ Червона калино, чого в лузі гнешся?”. Франко відходить від провідної теми збірки – трагедії кохання – і створює поезію – перлину близьку до народної пісні.

 (прослуховування запису пісні ).

  1. Доповідь, що супроводжується слайдами.( 3 група – третє  кохання Франка).
  2. Читання напам’ять поезії „ Ой и, дівчино, з  горіха зерня”.

Аналіз поезій  учнями. ( по групах)

Вчитель. Тричі Франкові „являлася любов”, тричі „ в руці від раю ключ держала” і тричі поет втрачав надію на щастя. Любовна драма надломила Франка морально, надірвала душу, переповнила все його єство нестерпною мукою. Поет втомився, знесилився. Складне, самотнє життя Франка відважилася поділити Ольга Хоружинська, з якою він познайомився у Києві 1885 року. 16 травня 1886 року вони одружуються. Про весілля І.Франка й Ольги Хоружинської залишилося багато спогадів. Близькі  Ольги згадували, що Франко не привіз із собою необхідних документів, а тому весілля відбулося не у квітні, як хотіла Ольга, а у травні. До кінця життя Ольга жалкувала, що вони обвінчалися у травні, бо вважала, що травневі шлюби нещасливими. Але на довгі роки Ольга Федорівна стала для Франка не тільки вірною дружиною, а й справжнім другом, невтомною помічницею. ( слайди ).

  1. Закріплення вивченого матеріалу.
    1. Міні дослідження. „ Яким постає Франко на сторінках збірки?”.
    2. Літературний  диктант.
      1. Протягом скількох  років І.Франко створював збірку

« Зів’яле листя»? ( Протягом десяти років)

  1. Скільки частин вона містить? ( Три частини)
  2. Який підзаголовок  дав І. Франко своїй збірці? ( « Лірична драма»)
  3. В якому році було створено збірку « Зів’яле листя»?
  4. З якої поезії ці слова: « Чи жаль тобі цвіту на радощі світу?» («Червона калино, чого в лузі гнешся?»)
  5. З якої поезії взято ці рядки : «В житті ти мною згордувала, Моє ти серце надірвала…?» ( «Чого являєшся мені у сні?»)
  6. Які з почутих на уроці поезій  написані в стилі народних пісень?( « Ой ти, дівчино, з горіха зерня», «Червона калино, чого в лузі гнешся?»)
  7. В якій з поезій поет вдало використовує такі  порівняння : « серденько - колюче терня», «слово остре ,як бритва»?

( Ой, ти, дівчино,з горіха зерня»)

  1. Коли до героя поезії «Чого являєшся мені у сні?» приходять спогади про кохання? ( У сні)
  2.               Що  є кохання для Франка?
  3.               Яка з поезій вам найбільше запам’яталась? Чому?
  4.               « Лірична драма» Франка – це…
  1. Читання учнями власних поезій.

     VІ. Підсумок уроку.

  1. Інтерактивна вправа „ Мікрофон”.

          Закінчить  речення:

  • Мені запам’яталося...
  • Мені не зрозуміло..
  • Мені  здається, що...
  • Мене  здивувало...
  • Мене дивує...
  • У наш час...
  1. Виставлення й аргументація оцінок.
  2. Заключне слово вчителя.

  Залишаючи храм кохання, у якому ми почули щиросердну сповідь великого поета, сподіваємося, що все почуте в ньому допоможе краще зрозуміти велич і трагізм постаті Франка, знайде відгук у ваших серцях, зачепить найчутливіші струни вашої душі, ще раз переконає у великій силі кохання, примусить задуматися над тим, що треба берегти почуття, дорожити їм; не дати згаснути і, коли треба, боротися за своє щастя.

       VІІ. Домашнє завдання.

        І, ІІ р. – виписати в зошити цитати з інтимної лірики І. Франка.

        ІІІ, ІV р.- написати  міні – твір „ Кохання – щастя чи в’язниця, Бог від якої заховав ключі...”

 

 

docx
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
4 квітня 2018
Переглядів
8503
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку