Матеріал має на меті ознайомити учнів з інтимною лірикою І.Я. Франка, його збіркою „Зів'яле листя”. Розкрити світ почуттів і пристрастей, створений поетичним словом великого майстра на основі поезій „ Чого являєшся мені у сні?”, „Червона калино, чого в лузі гнешся?” та ін.; творчо осмислити й відтворити події, що відбулися в житті І.Франка. Розвивати вміння учнів досліджувати художні особливості творів. Виховувати інтерес до поетичної творчості поета, чистоту й благородство почуттів.
Тема. Збірка поезій І Франка „ Зів’яле листя” ( підзаголовок „ Лірична драма”). Мотиви туги і страждань, породжені складними суспільними та особистими обставинами.
Мета. Ознайомити учнів з інтимною лірикою І.Я. Франка, його збіркою „Зів’яле листя”. Розкрити світ почуттів і пристрастей, створений поетичним словом великого майстра на основі поезій „ Чого являєшся мені у сні?”, „Червона калино, чого в лузі гнешся?” та ін.; творчо осмислити й відтворити події, що відбулися в житті І.Франка. Розвивати вміння учнів досліджувати художні особливості творів. Виховувати інтерес до поетичної творчості поета, чистоту й благородство почуттів.
Обладнання. Мультимедійний комплекс, презентація до уроку, портрет І.Франка, учнівські реферати, виставка творів І.Франка
Хід уроку
Любов – це кара, це сумна в’язниця,
Бог від якої заховав ключі.
П.Сорока
На дошці:
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Слово вчителя.
„ Який довершений витвір – людина...”- проголошує Шекспір словами свого героя Гамлета. Ми, люди, багатогранні та різноманітні. Чи могли б ви однозначно відповісти на запитання „ Хто я?” ( відповіді учнів). А що б ви відповіли на запитання : „ Хто такий Іван Франко?” ( відповіді учнів).
Іван Франко – митець титанічної праці. Видані 50 томів є лише половиною його творчого доробку. А масштаби інтересів, творчих шукань, ідейно-естетичних відкриттів просто вражають. Щоб відповісти на питання : „ Хто є Франко?”, треба вивчити кожну сторінку його життєвої книги. Ви вже знаєте І. Франка, як Великого Каменяра, вічного революціонера, українського Мойсея. Але, як зазначав М. Коцюбинський, „людина , яка б вона сильна не була, не може жити самою боротьбою, самими громадськими інтересами. Трагізм особистого життя часто вплітається в терновий вінок життя народного.”
І сьогодні на уроці ми почнемо читання ще одного розділу життєвої книги поета, з кого Франко постає як людина, чоловік, що кохає і страждає, радіє і тужить, вірить і зневірюється.
Рефлексія.
ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
„ Зів’яле листя”.
Вчитель. В житті поета вирує особиста драма. „ Біль страшенний, пекучий”, „бліда, горем п’яна безнадійна любов” диктують зраненому серцю поета глибоко ліричні рядки. Як епілог втраченому коханню звучить поезія „ Чого являєшся мені у сні?” (пісня у виконанні учня).
Вчитель. У вірші „ Червона калино, чого в лузі гнешся?”. Франко відходить від провідної теми збірки – трагедії кохання – і створює поезію – перлину близьку до народної пісні.
(прослуховування запису пісні ).
Аналіз поезій учнями. ( по групах)
Вчитель. Тричі Франкові „являлася любов”, тричі „ в руці від раю ключ держала” і тричі поет втрачав надію на щастя. Любовна драма надломила Франка морально, надірвала душу, переповнила все його єство нестерпною мукою. Поет втомився, знесилився. Складне, самотнє життя Франка відважилася поділити Ольга Хоружинська, з якою він познайомився у Києві 1885 року. 16 травня 1886 року вони одружуються. Про весілля І.Франка й Ольги Хоружинської залишилося багато спогадів. Близькі Ольги згадували, що Франко не привіз із собою необхідних документів, а тому весілля відбулося не у квітні, як хотіла Ольга, а у травні. До кінця життя Ольга жалкувала, що вони обвінчалися у травні, бо вважала, що травневі шлюби нещасливими. Але на довгі роки Ольга Федорівна стала для Франка не тільки вірною дружиною, а й справжнім другом, невтомною помічницею. ( слайди ).
« Зів’яле листя»? ( Протягом десяти років)
( Ой, ти, дівчино,з горіха зерня»)
VІ. Підсумок уроку.
Закінчить речення:
Залишаючи храм кохання, у якому ми почули щиросердну сповідь великого поета, сподіваємося, що все почуте в ньому допоможе краще зрозуміти велич і трагізм постаті Франка, знайде відгук у ваших серцях, зачепить найчутливіші струни вашої душі, ще раз переконає у великій силі кохання, примусить задуматися над тим, що треба берегти почуття, дорожити їм; не дати згаснути і, коли треба, боротися за своє щастя.
VІІ. Домашнє завдання.
І, ІІ р. – виписати в зошити цитати з інтимної лірики І. Франка.
ІІІ, ІV р.- написати міні – твір „ Кохання – щастя чи в’язниця, Бог від якої заховав ключі...”