Урок " Збірні поняття"

Про матеріал
Розробки уроків і презентацій з логіки у 2 класі за програмою та посібниками О. Митника. Завданнями курсу насамперед є не тільки формування вмінь розв’язувати логічні задачі , а й навчити учнів міркувати, грамотно обґрунтовувати свою точку зору, самостійно приймати рішення. Матеріали допоможуть вчителям - практикам у складному процесі навчання та виховання всебічного розвиненої, творчої учнівської особистості.
Перегляд файлу

«_____»_______________20___р.

Урок  4

Тема.  Поняття. Збірні поняття.

Мета: дати уявлення учням про збірні поняття; навчити самостій­но добирати приклади збірних понять; відрізняти збірні поняття від за­гальних і конкретних;  розвивати увагу, вміти класифікувати та порівнювати предмети; виховувати самостійність мислення, пози­тивну мотивацію до навчання шляхом інтеграції логіки з математикою, мовою, малюванням.

Обладнання: «Дерево рішень», картки із словами, скринька, кольо­рові олівці.

Хід уроку

  1. Організація класу

                Якщо хочеш більше знати -

                не лінуйся, логіку вивчати!

II.  Актуалізація опорних знань

   Логічна розминка

  1. Скільки очей у морського їжака, якщо у нього на три ока більше, ніж у звичайного лісового?
  2. У сім'ї їжака вивелося 5 дитинчат, а в сім'ї хом'яків 12. На скільки більше вивелося хом'ячків ніж їжачків?
  3. Сова за добу знищує 5 мишей? Скільки за добу мишей знищить дві сови?
  4. Один кущ ліщини в урожайний рік дає 3 кг. горіхів. Скільки кілограмів горіхів дадуть два кущі ліщини? Три кущі?
  5. Кажан - літаючий звір. Довжина його тіла становить 11 см, з яких 4 см. Припадає на хвіст. Яка довжина тулуба кажана?
  6. Шишкарі виводять пташенят узимку. Мати - шишкариха сидить на яйцях 13 днів, та ще 5 днів обігріває вилуплених пташенят. Скільки всього днів вона не сходить з гнізда?
  7. У лісі росло 17 ялинок. Перед Новим роком сільські жителі зрубали 10 ялинок, а навесні посадили 20 ялинок. Скільки ялинок стало у лісі? Чому посадили більше ніж зрубали?
  1.     Повторення вивченого про види понять

Гра «Скринька» . Учні виконують завдання в парах. З кожної пари виходить учень і ви­тягує картку, на якій записані запитання для суперників. Учні обговорю­ють запитання в парі, а потім ставлять їх суперникам. Переможця визна­чають за кількістю правильних відповідей.

  1.         Що називають поняттям? ( Поняття це думка, виражена словом або  словосполученням.)
  1. Серед наведених понять є й загальні. Назви їх.

.   Місто Київ, ріка Дніпро, президент, театр, поетеса Леся Українка. (Театр)

3) Чи всі наведені видові поняття належать до поданого родового поняття? Знайди зайве.

Овочі: морква, огірок, лимон, буряк. (Лимон)

    4) Дай визначення поняття: трикутник, велосипед, мухомор.
(Трикутник геометрична фігура; велосипед — транспорт; мухо­мор гриб.)

5) Знайди зайве слово. Поясни, чому ти так вважаєш.

Музичні інструменти: скрипка, баян, гітара, барабан. (Барабан)

 6) Визнач найближче родове поняття для подальшого видового по­няття.

Квадрат — прямокутник, чотирикутник, геометрична фігура. (Чо­тирикутник)

    7) Об'єднай видові поняття родовим.
       Хрущ, муха, джміль — ... {комахи).
   8) Назви кілька видових понять, що входять до поданого родового.
Електроприлади — ...,...,..., 

III. Ознайомлення зі збірними поняттями. Мотивація навчальної діяльності

 Ти вже знаєш, що за кількістю предметів, які можна уявити, почув­ши слово поняття, є загальні, конкретні, одиничні поняття.

-    Уяви, що ти з класом у неділю підеш на екскурсію до зоопарку. Що са­ме ти можеш уявити, чекаючи цієї миті?

  • Що ще можна побачити в зоопарку, крім звірів? ( Квіти, дерева)

Зоопарк — це поняття збірне.

Збірні поняття, на відміну від загальних, відображають групу предметів як єдине ціле, як об'єднання або гурт. Наприклад: бібліотекар, ліс, клас тощо.

Технологія «Мозковий штурм» Фронтальна технологія, що передбачає одночасну спільну роботу всьо­го класу. Колективно обговорюємо завдання й записуємо результати.

На дошці записані слова на табличках: турбота, загадка, каштан, лан, клумба, тварина, мій носик, Десна.

  •         Які це поняття? — замислилась Галя.

Які з них абстрактні, конкретні, загальні? Чи є одиничні і спільні між ними? Іти поділися думками своїми.

Учні висловлюють свої думки, обговорюють кожне поняття, доходять єдиної думки. Слова на табличках поміщають на «дерево рішень».

IV. Узагальнення вивченого. Робота з підручником   .

Робота в групах

Завдання 1. Розмістити слова в стовпчики таблиці. Дати назву кож­ному стовпчику — дібрати до кожної групи предметів родове поняття. Виділити збірні поняття в окремий стовпчик.

Завдання 2. Дібрати й записати пропущене слово або словосполучен­ня за зразком.

V. Розвиток логічного мислення учнів

Колективна робота за завданнями підручника.

Завдання 3. Простежити порядок розміщення предметів у рядку та зро­бити висновок. {Велике, маленьке, велике, маленьке і т. ін. яблучко)

Завдання 4. (Два великих, один маленький листочок)

Завдання 5. «Змінити колір» кульки означає, що діти малюють у тому ж квадраті кульку іншого кольору; «розмір» — малюють кульку, меншу або більшу, ніж задана; «форму» — малюють круглу кульку; «предмет» — малюють якийсь інший Предмет: парасольку, м'ячик тощо.

Завдання 6, 7. (За вказівкою підручника)

VI. Підсумок заняття

Гра «Поміркуй» Продовж ряд збірних понять: магазин, цирк, поліклініка, сад, букет квітів, футбольна команда, оркестр,...

 

docx
Додано
14 березня 2019
Переглядів
2403
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку