«_____»_______________20___р.
Урок 4
Тема. Поняття. Збірні поняття.
Мета: дати уявлення учням про збірні поняття; навчити самостійно добирати приклади збірних понять; відрізняти збірні поняття від загальних і конкретних; розвивати увагу, вміти класифікувати та порівнювати предмети; виховувати самостійність мислення, позитивну мотивацію до навчання шляхом інтеграції логіки з математикою, мовою, малюванням.
Обладнання: «Дерево рішень», картки із словами, скринька, кольорові олівці.
Хід уроку
Якщо хочеш більше знати -
не лінуйся, логіку вивчати!
II. Актуалізація опорних знань
Логічна розминка
Гра «Скринька» . Учні виконують завдання в парах. З кожної пари виходить учень і витягує картку, на якій записані запитання для суперників. Учні обговорюють запитання в парі, а потім ставлять їх суперникам. Переможця визначають за кількістю правильних відповідей.
. Місто Київ, ріка Дніпро, президент, театр, поетеса Леся Українка. (Театр)
3) Чи всі наведені видові поняття належать до поданого родового поняття? Знайди зайве.
Овочі: морква, огірок, лимон, буряк. (Лимон)
4) Дай визначення поняття: трикутник, велосипед, мухомор.
(Трикутник — геометрична фігура; велосипед — транспорт; мухомор — гриб.)
5) Знайди зайве слово. Поясни, чому ти так вважаєш.
Музичні інструменти: скрипка, баян, гітара, барабан. (Барабан)
6) Визнач найближче родове поняття для подальшого видового поняття.
Квадрат — прямокутник, чотирикутник, геометрична фігура. (Чотирикутник)
7) Об'єднай видові поняття родовим.
Хрущ, муха, джміль — ... {комахи).
8) Назви кілька видових понять, що входять до поданого родового.
Електроприлади — ...,...,...,
III. Ознайомлення зі збірними поняттями. Мотивація навчальної діяльності
— Ти вже знаєш, що за кількістю предметів, які можна уявити, почувши слово поняття, є загальні, конкретні, одиничні поняття.
- Уяви, що ти з класом у неділю підеш на екскурсію до зоопарку. Що саме ти можеш уявити, чекаючи цієї миті?
Зоопарк — це поняття збірне.
Збірні поняття, на відміну від загальних, відображають групу предметів як єдине ціле, як об'єднання або гурт. Наприклад: бібліотекар, ліс, клас тощо.
Технологія «Мозковий штурм» Фронтальна технологія, що передбачає одночасну спільну роботу всього класу. Колективно обговорюємо завдання й записуємо результати.
На дошці записані слова на табличках: турбота, загадка, каштан, лан, клумба, тварина, мій носик, Десна.
— Які з них абстрактні, конкретні, загальні? Чи є одиничні і спільні між ними? Іти поділися думками своїми.
Учні висловлюють свої думки, обговорюють кожне поняття, доходять єдиної думки. Слова на табличках поміщають на «дерево рішень».
IV. Узагальнення вивченого. Робота з підручником .
Робота в групах
Завдання 1. Розмістити слова в стовпчики таблиці. Дати назву кожному стовпчику — дібрати до кожної групи предметів родове поняття. Виділити збірні поняття в окремий стовпчик.
Завдання 2. Дібрати й записати пропущене слово або словосполучення за зразком.
V. Розвиток логічного мислення учнів
Колективна робота за завданнями підручника.
Завдання 3. Простежити порядок розміщення предметів у рядку та зробити висновок. {Велике, маленьке, велике, маленьке і т. ін. яблучко)
Завдання 4. (Два великих, один маленький листочок)
Завдання 5. «Змінити колір» кульки означає, що діти малюють у тому ж квадраті кульку іншого кольору; «розмір» — малюють кульку, меншу або більшу, ніж задана; «форму» — малюють круглу кульку; «предмет» — малюють якийсь інший Предмет: парасольку, м'ячик тощо.
Завдання 6, 7. (За вказівкою підручника)
VI. Підсумок заняття
Гра «Поміркуй» Продовж ряд збірних понять: магазин, цирк, поліклініка, сад, букет квітів, футбольна команда, оркестр,...