Запропонований конспект уроку допоможе розвивати вміння використовувати набуті раніше знання, естетичний смак, відчуття краси форми і змістової глибини поетичного образу; з'ясувати прихований зміст образів; формувати національну свідомість громадянина України; виховувати бажання мати тверді переконання.
УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ
«…ЗДОХ ТИРАН, АЛЕ СТОЇТЬ ТЮРМА!»
(Д.ПАВЛИЧКО. «КОЛИ ПОМЕР КРИВАВИЙ ТОРКВЕМАДА»
- ЗАСУДЖЕННЯ ДИКТАТОРСЬКОГО РЕЖИМУ,
ВИКРИТТЯ «КУЛЬТУ ОСОБИ»)
Мета: розвивати вміння використовувати набуті раніше знання, естетичний смак, відчуття краси форми і змістової глибини поетичного образу; з’ясувати прихований зміст образів; формувати національну свідомість громадянина України; виховувати бажання мати тверді переконання.
Обладнання, наочність: портрет Д.Павличка, виставка його творів, портрети Т.Торквемади, Й.Сталіна. Збірка поезій Д.Павличка „Правда кличе”.
Тип уроку: урок-пересторога.
Форми, методи та прийоми роботи: словникова робота, рефлексія, робота з епіграфом, „Незакінчене речення”, робота з текстом, колективне складання схеми, робота в парах, літературознавче дослідження, асоціативне гронування, „Хто більше”.
Теорія літератури: сонет, види римування, ямб, рима, строфа, теза, антитеза, синтеза, алегорія.
Міжпредметні зв’ язки: історія України, світова література.
Епіграф:
Цінуємо упертість і мужність, з якими Дмитро Павличко з року
в рік бив у дзвони, од яких його, бува, і відтягували…
І.Дзюба
Хід уроку
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
1. Перевірка готовності до уроку.
2. Оголошення теми, мети та завдань уроку.
ІІ. ЦІЛЕВИЗНАЧЕННЯ ТА ПЛАНУВАННЯ
ІІІ. СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ МАТЕРІАЛУ
Актуалізація суб’єктивного досвіду учнів.
Вступне слово вчителя.
Упродовж кількох десятиліть ми не могли вголос і одверто говорити про проблеми, які не втрачають своєї актуальності і сьогодні. І тільки в літературі, в поезії часом знаходили вихід тривоги цілого народу, і розпач, і крик на сполох.
Робота з епіграфом.
„Цінуємо упертість і мужність, з якими Дмитро Павличко з року в рік бив у дзвони, од яких його, бува, і відтягували…”, - писав літературознавець Іван Дзюба. Скільки мужності, сміливості і героїзму потрібно було тоді поетові, щоб з усією правдивістю палкого серця не побоятися назвати речі своїми іменами, на весь голос заявити, „Що здох тиран, але стоїть тюрма!” в поезії „Коли помер кривавий Торквемада”.
Робота над аналізом поезії.
(Читання вірша одним із підготовлених учнів або вчителем).
Словникова робота.
Інквізитор – суддя або член суду інквізиції.
„Спільний проект”.
Місток епох
прозора аналогія
два „великих інквізитори”
Томас Торквемада Йосиф Сталін
(1420-1498) (1924-1953)
жорстокий інквізитор новітній великий інквізитор -
Іспанії, засудив до ( „батько народів”, насправді – тиран).
страти понад 8 тисяч Вів рахунок закатованих уже на
„невірних” (інакомислячих) мільйони
Словникова робота.
Маніфест – урочисте писане звернення верховної влади до народу з приводу якоїсь дуже важливої події; писаний виклад творчих принципів літературного або мистецького угруповання, напрямку чи окремого автора.
„Незакінчене речення”.
Вірш Д.Павличка „Коли помер кривавий Торквемада” – це маніфест…
Орієнтовні відповіді.
Теорія літератури.
Алегорія – інакомовне відображення абстрактного поняття, передане за допомогою конкретного образу.
Колективне складання схеми.
Повітря тоталітарного режиму
атмосфера духовної загальний страх перед ненависть до
неволі поневолювачем гніту
- Чому погляд поета все глибше проникав у реалії радянського світу? (Народ хоч і оживав після сталінських холодів, однак хворобу сталінізму так і не зміг подолати до кінця).
Літературознавче дослідження.
Поезія Д.Павличка особливо чутлива до найгостріших проблем сучасності, правди життя. Її яскраві риси – пристрасність, емоційна наснаженість думки, глибинні роздуми про добро і зло, вічність і сьогодення.
Поет широкого тематичного діапазону, Дмитро Павличко створив багато чудових сонетів, у яких він пристрасно відгукнувся на проблеми, що завжди хвилюватимуть усіх, хто не зачерствів душею.
Теорія літератури.
Сонет – старовинна за походженням форма вірша із 14 рядків, розбитих на 2 чотиривірші (катрени), і 2 тривірші (терцети), написаних п’яти- чи шестистопним ямбом.
Отже, поетові необхідно вкласти свої думки у 14 рядків.
„Хто більше”.
Теорія літератури.
Теза – положення, висловлене в книжці, доповіді, статті тощо, правдивість якого треба довести.
Антитеза – (від гр. antithesis – протиставлення) – стилістична фігура: підкреслене протиставлення протилежного в житті для більшої виразності зображуваного.
Синтеза – (синтезувати) – робити синтез, узагальнювати, сполучати, поєднувати.
Робота в парах.
Коли помер кривавий Торквемада, 1а
Пішли по всій Іспанії ченці, 2б теза
Зодягнені в лахміття, як старці, 3б
Підступні пастухи людського стада. 4а
О, як боялися святі отці, 5б
Чи не схитнеться їх могутня влада! 6а антитеза
Душа єретика тій смерті рада – 7а
Чи не майне десь усміх на лиці? 8б
Вони самі усім розповідали, 9в
Що інквізитора уже нема. 10г синтеза
А люди, слухаючи їх, ридали… 11в
Не усміхались навіть крадькома: 12г
Напевне, дуже добре пам’ятали, 13в
Що здох тиран, але стоїть тюрма! 14г
- Визначте віршовий розмір поезії. (П’ятистопний ямб).
Теорія літератури.
Ямб – (від гр. iambos – фракійський музичний інструмент) – двоскладовий віршований розмір з наголосом на другому складі.
Теорія літератури.
Рима – (від гр. rhythmos – співмірність) – повтор звуків, які пов’язують закінчення двох або більше рядків, співзвучність у кінці рядків, композиційно-звуковий повтор у кінці двох або кількох рядків.
Строфа – (від гр. strophe – поворот, зміна) – композиційне поєднання кількох віршових рядків, певним чином заримованих, що становлять відносну змістову і ритміко-синтаксичну цілість, яку під час читання відокремлюємо великою паузою від подібного наступного поєднання віршових рядків.
IV. ПІДСУМОК УРОКУ
Заключне слово вчителя.
Поет нещадно викривав духовну безликість і жорстокість своєї епохи, розбивав кам’яний мур байдужості, страху, закликаючи народ ніколи ні перед ким не падати на коліна.
Минатимуть роки, а поезія Дмитра Павличка, виразна й самобутня, виповнена чуттями любові й ненависті, багата на барви й голоси життя, завжди лунатиме по-молодому дзвінко й щиро.
V. РЕФЛЕКСІЯ
- Відрефлексувати власну діяльність, з’ясувати причини успіху чи невдач.
VI. ОЦІНЮВАННЯ. АРГУМЕНТАЦІЯ ОЦІНОК
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. ІНСТРУКТАЖ ДО ВИКОНАННЯ
Обов’язкове:
За бажанням:
ЛІТЕРАТУРА