Урок, "Здоров’я і харчування. Гігієна харчування. Народні традиції харчування ", 2 клас

Про матеріал

Одним із важливих завдань курсу «Основи здоров'я» є: формування в учнів життєвих навичок. За визначенням Всесвітньої організації охорони здоров'я життєві навички розглядаються як здатність людини справлятися з вимогами та проблемами повсякденного життя, а за потреби - надати допомогу іншим.

До життєвих навичок, що сприяють розвитку фізичного здоров'я належать і навички раціонального харчування, завдяки яким дитина вчиться складати харчовий раціон, враховуючи реальні можливості та користь для здоров'я, уміння визначати й зберігати високу якість харчових продуктів.

Сформованість навички перевіряється в реальному житті (за можливості), у наближених умовах до реального життя, у процесі розв'язання ситуативних завдань, рольових, дидактичних ігор, виконання практичних робіт. З метою зацікавлення учнів у формуванні свідомого ставлення до здоров'я, оволодіння ними основами здорового способу життя та навичками безпечної для здоров'я поведінки розроблено урок

Перегляд файлу

Тема. Здоров’я і харчування. Гігієна харчування.  Народні традиції харчування

Мета. Вчити дітей основним правилам харчування.  Розширити уявлення про культуру і традиції.  Харчування про позитивний вплив на збереження і             зміцнення здоров’я дорослих і дітей  викликати інтерес до традиційного харчування українців та   прагнення вживати  українські страви як засіб             збереження і зміцнення здоров’я. Розвивати увагу, пам'ять. Виховувати навички культури, гігієни   правильного харчування.

Обладнання: предметні малюнки, на яких зображені   продукти харчування, картки для роботи в   групах; матеріали для проведення ігор

Тип уроку. Засвоєння нових знань

Хід уроку

І. Етап організаційно-психологічний

Ось  дзвінок нам дав сигнал –

Працювати час настав

Тож і ми часу не гаймо,

Урок основ здоров’я розпочинаймо.

 Психологічна хвилинка

- До нас завітав наш давній друг Здоровчик з подарунком для кожного з вас.

На уявних кульках записані побажання до уроку, оберіть свою і хай вам щастить!

ІІ. Етап актуалізації опорних знань, вмінь учнів

1. Аналіз стану здоров’я учнів. Прийом «Інтерв’ю»

- Як ви себе почуваєте?

- Що ви робили, протягом тижня, щоб бути здоровим?

- Як ви доглядаєте за своїм тілом?

- Чи всі правила особистої гігієни виконуєте?

2. Тестування

1. До предметів індивідуального користування належать:

а) зошит, ручка, пенал, підручник, словник;

б) гребінець, зубна щітка, носова хустинка;

в) одежна щітка, зубний порошок, мило.

2. Доглядаючи за зубами потрібно:

а) з метою збереження емалі зуби чистити неможна;

б) чистити зуби вранці і ввечері;

в) для тренування зубів гризти горіхи.

3. Доглядаючи за вухами потрібно…

а) маленькі й приплюснуті вуха, слід чистити гострими предметами;

б) великі й відстовбурчені вуха, слід чистити спеціаль-ними гачками;

в) не залежно від розміру й форми вух чистити їх потрібно ватяними джгутиками.

4. Якщо в носику утворились тверді шкірочки…

а) скористайтесь теплою водою і загостреним предметом;

б) скористайтесь ватним тампоном, здерти їх.

в) скористайтесь джгутиком і кремом.

5. Доглядаючи за волоссям ви повинні…

а) мити волосся гарячою водою;

б) мити волосся щодня прохолодною водою;

в) мити волосся в міру забруднення теплою водою.

6. Довжина нігтів має бути…

а) нігті мають бути довгими – це корисно і красиво;

б) нігті мають бути коротко обстриженими;

в) нігті мають бути середньої довжини, захищені  лаком.

(Відповіді: 1а; 2б; 3в; 4в; 5в; 6б;)

Висновок Здоровчика

- Ви молодці, добре засвоїли правила особистої гігієни. Головне їх не лише знати, а й виконувати.

ІІІ. Етап мотивації навчальної діяльності

1.  Створення та обговорення проблемної ситуації.

- Від чого залежить здоров’я людини?

(Від спадковості, від стану навколишнього середовища, від способу життя людини, від медичного обслуговування.)

- Від чого ще залежить здоров’я людини ви дізнаєтесь, коли прочитаєте вислів давньогрецького філософа Сократа.

 

 

 

 

 

Прийом «Дешифрувальник»

9

щоб

6

для

18

го

12

а

3

ве

17

то

5

не

15

мо

 

 

14

ї

4

мо

8

го

20

жи

 

11

ти

16

для

7

то

13

ле

21

ти

10

їс

19

щоб

2

жи

(«Ми живемо не для того, щоб їсти, але їмо для того, щоб жити»)

- Як ви розумієте цей вислів?

Висновок: Життя без їжі неможливе. Харчування – неодмінна умова нашого життя. Щоб бути спритними і витривалими, добре вчитися, щоб працювати і відпочивати – треба правильно харчуватися продуктами, корисними для здоров’я.

IV. Етап повідомлення теми й мети уроку

- Чому їжа має бути різноманітною?

- Чим корисні чи шкідливі продукти?

- Який режим харчування найкращий для організму?

- На ці та інші питання ми відповімо протягом уроку.

 

V. Етап вивчення нового матеріалу

1. Словникова робота

Їжа – джерело росту, енергії та здоров’я.

2. Хвилинка-цікавинка

- Вчені підрахували, що за 70 років життя людина з’їдає приблизно 8 тонн хлібобулочних виробів, 10-12 тонн картоплі, 6-7 тонн м’яса і риби, 10-12 тисяч яєць, випиває 10-14 тисяч літрів молока. На приймання їжі людина витрачає 6 років життя.

3. Розповідь учителя з елементами бесіди

- Пригадайте основні складники харчових продуктів, з якими ви знайомились у першому класі.

а) Прийом «Гронування»                                                   

         Білки                      Вода

     Жири                                 Мінеральні речовини

        Вуглевод                       Клітковина або рослинні волокна

                          Вітаміни                

-  У дитячому віці, коли організм росте, міцніє, корисно вживати продукти, які містять білок.

-    Які продукти є найбільшим джерелом білка? (М'ясо, риба, яйця, сир.)

-  Необхідні також жири, які є джерелом енергії, вони беруть участь в обміні речовин, у  жирах містяться жиророзчинні вітаміни. Людина повинна споживати рослинні і тваринні жири. Які саме?

(Свиняче сало, вершкове масло, сметану, сир, олію, горіхи, вівсяні і гречані крупи.)  

-  Вуглеводи в організмі людини використовуються як джерело енергії для нормальної роботи м’язів, серця та печінки. Вуглеводами нас забезпечують рослини. Тому необхідними для нас є…? (Хліб, крупи, цукор, картопля, морква, буряки, фрукти, мед.)

- Вітаміни необхідні нам для нормального обміну речовин і активної життєдіяльності.

-    Які вітаміни ви знаєте? (А, В, С, D)

-  Мінеральні речовини беруть участь у творенні тканин, сприяють підтриманню рівноваги водно-сольового обміну, запобігають деяким хворобам. Наприклад, нестача солей кальцію і фосфору у харчуванні призводять до неправильного розвитку кісток, псуванню зубів, порушенню діяльності центральної нервової системи.

- В яких продуктах найбільший вміст кальцію і фосфору? (У молоці, молочних продуктах, особливо в сирах і овочах.)

- Солі фосфору надходять з риби, бобових, горіхів, печінки, мозку, круп.

- Їжа повинна також містити солі заліза, йоду, калію, магнію, натрію, сірки, марганцю…

   Висновок: У природі немає такого продукту, який містив би у собі відразу всі складники харчових продуктів, тому їжа має бути різноманітною.

- Кожен продукт приносить певну користь організму людини. Чи всі продукти ми можемо назвати корисними? Чому?

б) Робота з малюнками

-  Уважно розгляньте малюнки. Чим корисні чи шкідливі зображені продукти?

1.Изображение 069

 

2. Изображение 069

 

3. Изображение 069

4. Изображение 069

 

5. Изображение 070

в)Робота над  прислів’ями. Гра «Розсипанка»

- Утворіть прислів’я, прочитайте і поясніть їх значення.

1) харчуватися, лікаря до щоб Треба не потрапити  добре

(Треба добре харчуватися, щоб до лікаря не потрапити.)

2)    Правильне       оберігає      від хвороб,  спричиняє їх

 

         харчування     людину    а неправильне

(Правильне харчування оберігає людину, а неправильне – спричиняє їх.)

     Висновок: Солодощі – цукерки, тістечка, шоколад – слід вживати якнайменше. Наприклад, надлишок цукру призводить до ожиріння, від солодкого руйнуються зуби, з’являються висипання на шкірі. Люди, які вживають багато продуктів, що містить жир, частіше хворіють. Необхідно вживати більше овочів і фруктів.  М'ясо краще замінити рибою. І з жирів надавайте перевагу олії. Масло вживайте у невеликій кількості.

- Здоров’я залежить від того, як швидко і часто ми їмо, наскільки ретельно пережовуємо їжу. Отже, щоб бути здоровим необхідно знати правила харчування.

- Доктор Айболить, турбуючись про ваше здоров’я, передає вам пам’ятку «Правила харчування»

Правила харчування

1. Їсти потрібно чотири рази на день в один і той самий час.

2. Їжа повинна бути різноманітною.

3. Вживайте молочні продукти,  м’ясо, рибу, багато овочів і фруктів.

4. Не захоплюйтеся надмірно солодощами, виробами з борошна, жирною і солоною їжею.

5. Добре пережовуйте їжу.

6. Під час прийому їжі не відволікайтеся, це знижує апетит і погіршує засвоєння продуктів.

7. Не переїдайте.

4. Робота в групах. Гра «Смачного»

    Клас об’єднується в п’ять груп і з назвами: 1-й сніданок,  2-й сніданок, обід, підвечірок і вечеря. На білих аркушах є прорізи, в які учні повинні вставити предметні малюнки із зображенням продуктів, корисних для дітей. Малюнки вибирають із загального столу. В результаті роботи отримали:

1-й сніданок – молочно-вівсяна каша, варене яйце, чай, шматочок хліба з маслом, банан.

2-й сніданок – сік, печиво.

Обід – суп, рисова каша, відбивна, кисіль, фрукти.

Підвечірок – склянка молока, булочка.

Вечеря – смажена риба, салат, хліб, кавовий напій з молоком, тістечко.

- Здоровчик просить вас завжди виконувати правила поведінки під час прийому їжі і нагадує вам…

   Правила поведінки під час прийому їжі.

1. Мийте руки перед прийомом їжі.

2. Ніколи не їжте на ходу.

3. Ретельно пережовуйте їжу.

4. Не розмовляйте з повним ротом.

5. Відгадайте загадки

- Що їли українці за давніх часів ви дізнаєтесь, відгадавши загадки.

а) Маленький, товстенький,

    Надихався смачненьким,

    У дірку впав – і пропав. (Вареник)

б) У каструлі бурчить, у тарілці мовчить, молоком заллєш – язик проковтнеш. (Каша)

в) Як обід готує мама, то кладе туди петрушку, моркву і смачні приправи – й подає до столу… (юшку)

г) Без капусти не звариш ніяк, тому й назва така… (капусняк)

д) Страва ця без буряка

    буде зовсім не така.

    З буряком усім вона

    І червона, і смачна. (Борщ)

- Які ще страви української кухні ви знаєте?

- Які з них готують у вашій родині?

- Які вам подобаються понад усе?

6. Повідомлення вчителя

 -  Праця українців завжди була пов’язана із землею. Люди трудилися від світання до смерку і мали потребу у ситній їжі. Ми не працюємо так багато. Нам така їжа може зашкодити. Вона дає більше енергії, ніж ми втрачаємо.

Перед великими святами завжди є піст. Постять також у середу та п’ятницю щотижня. У ці дні люди не вживають м’ясну і молочну їжу. У дні посту людський організм виводить шкідливі речовини, очищається.

     Українці дуже гостинні й у свята на стіл виставляють десятки різних страв.

      На Різдво головна страва – кутя, на Великдень – паска і крашанка.

Жодне свято не обходиться без пирогів і вареників. Борщ – універсальна страва у будь-яку пору року, в будень, у свято. Каша – друга традиційна страва українців. Сало – один із найулюбленіших продуктів харчування українців. У помірній кількості воно корисне для здоров’я. В народі говорять: «Живу добре – сало їм, на салі сплю, салом укриваюся» або «Нема рибини краще за свинину».

Останні 40-50 років в Україні було забуто чимало традиційних страв з гарбузів, буряків, огірків, квасолі, відаючи перевагу білому хлібу і продуктам, підданим спеціальній обробці, які містять недостатню кількість білків, вітамінів. Таке харчування сприяє ослабленню організму.

7. Гра «Українська кухня»

- Відгадайте страву української кухні за її описом:

а) Борошняний виріб у формі півмісяця, з начинкою з картоплі, сиру, капусти, вишень. (Вареник)

б) Рідка страва, вариться з картоплі, моркви, капусти, буряків, із додаванням приправ. (Борщ)

в) Начинка з овочів або м’ясного фаршу чи каші, загорнута в капусту. (Голубці)

г) Підшкірний свинячий жир, який зберігається солоним. (Сало)

д) Невеличкі пиріжки без начинки, натерті часником, подають до борщу. (Пампушки)

8. Валеологічна хвилинка

- На кожному пальці є такі місця, які можуть допомагати нашому здоров’ю. Їх потрібно масажувати.

Оцей пальчик (масаж великого пальця) – рубав дрова.

А цей пальчик (масаж вказівного) – їх палив.

Оцей пальчик (масаж середнього) – носив воду.

А ось цей (масаж мізинця) – тісто місив.

Тоді всі разом працювали,

Колобочки виробляли (виконують рухи руками),

В печі гарячій випікали,

Із задоволенням куштували (імітують жування),

І гостей всіх пригощали (пригощають один одного).

9. Валеологічна задача

- Увечері в холодильнику ви знайшли варену ковбасу або сосиску, яка зіпсувалася. Які ваші дії?

- Чому зіпсовані продукти не можна віддавати кішці чи собаці?

- Чи дотримуються у вашому домі правил приготування та зберігання продуктів?

10. Гра «Я – інспектор з охорони здоров’я» 

- Уявіть собі, що ви – інспектор з охорони здоров’я. Перегляньте продукти, зображені на малюнках. Чому ви не дозволите вживати ці продукти?

- До чого може привести вживання таких продуктів?

- Які ознаки неякісного стану продуктів харчування? (Неприємний запах, нетоварний вигляд, порушення упаковки, прострочений термін зберігання).

- Що таке отруєння?

Словникова робота

Отруєння – це реакція організму на отруйні речовини.

- Які ознаки харчового отруєння? (Біль у животі, нудота, блювання, сухість у роті, розлад шлунка.)

                          Перша допомога при отруєнні

1. Промити шлунок. Для цього треба випити 3-4 склянки підсоленої води і викликати блювоту.

2. Випити 1-2 таблетки активованого вугілля.

3. Повідомити дорослих.

4. Викликати лікаря.

V. Етап осмислення учнями набутих знань

1. Робота з підручником

а) опрацювання статті у підручнику;

б) вивчення правил раціонального харчування;

в) відповіді на запитання.

2. Гра «Так чи ні?»

- Здоровчик пропонує вам серед різних продуктів і страв вибрати корисні для здоров’я.

  • Рибу та морепродукти. (Так)
  • Чіпси та сухарики. (Ні)
  • Молоко, кефір. (Так)
  • Тістечка з масляним кремом. (Ні)
  • Банани, апельсини, яблука. (Так)
  • Печінковий паштет. (Так)
  • Салат із свіжої капусти. (Так)
  • Ікру з буряка. (Так)
  • Копчену шинку. (Ні)
  • Томатний сік. (Так)
  • Кока-колу. (Ні)

VI. Етап узагальнення, систематизації і закріплення знань

1. Літературна хвилинка

«Ням-ням» - рецепти за Віолетою Дворецькою

Бутерброд

На скибочку хліба намажемо масла,

А зверху – шматочки: шинку чи м'ясо,

Паштет, ковбаса або рибка згодиться,

Варених яєць не завадять кружальця.

Присипимо зеленню ми бутерброд.

Готово! Вже проситься сам він у рот.

Чай

Вже до чаю взятись варто.

Готувать його – не жарти

Обдамо окропом чайник

(Обережненько, звичайно).

І заварочки туди.

Знов окропом заливаєм,

Під серветкою тримаєм

Ще хвилинку. Можна пити!

Люблять чай дорослі й діти!

Салат

Ми огірочки поріжем тоненько

І нашаткуєм капусти дрібненько.

Ще посічемо петрушки і кропу,

Трохи підсолим. Знімемо пробу.

Ложку сметани в тарілку. Пора

Їсти поживний салат, дітвора!

Компот

Як закипить у каструлі водичка,

Ягоди вкинем: малинку, суничку,

Можна смородину, можна і вишню.

Цукру насипем – не буде він лишнім.

Знову повинен компот закипіти.

Все. Прохолодне – можемо пити.

VII. Етап підбиття підсумків уроку

1. Фронтальне опитування

- Для чого людині їсти?

- Які основні правила харчування?

- Яку їжу вважаємо здоровою та корисною?

- Що таке вітаміни?

- Що любили споживати наші предки?

- Пригадайте основні правила гігієни харчування.

2. Гра «Так чи ні»

  •  Їсти потрібно 4-5 разів на день. (Так)
  • Перед споживанням їжі не треба мити руки. (Ні)
  • Їжу не слід старанно пережовувати. (Ні)
  • Їсти треба в один і той самий час. (Так)
  • Переїдання – причина багатьох хвороб. (Так)
  • Велика кількість фруктів зашкодить здоров’ю. (Ні)
  • Перед прийом їжі треба мити руки. (Так)

3. Робота з віршем

- Прослухайте уважно вірш, дайте відповідь на запитання:  

 «Що потрібно робити, щоб бути здоровим?»

Треба мудру голову мати, щоб всі хвороби здолати.

Про пости і свята пам’ятати,

Здоров’я своє оберігати.

Той менше хвороб має, хто мало м’яса споживає.

Хто в піст ще хоче м’яса, болячок у того маса.

Хто яблука взимку споживає, той хвороб не знає.

Гарбуз на зиму запасай та кашу з пшоном поїдай.

Олію кукурудзяну із ринку принеси –

Для сімї на зиму припаси.

Та оселедця не ховай, хоч зрідка на стіл подавай.

Перед сном – запам’ятай, - не злись і не переїдай.

Чим їжа легша, тим сон міцніший.

Про здоров’я своє завжди пам’ятай.

Немиті овочі і фрукти ніколи не вживай.

VІІІ. Етап рефлексії.

 Прийом «Незакінчені речення»

- Сьогоднішній урок навчив мене…

- Це рішення я прийняв тому, що…

- Найцікавішим завданням на сьогоднішньому уроці були…

 

 

docx
Додано
10 листопада 2018
Переглядів
3991
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку