Урок "Здоровий спосіб життя. Принципи здорового способу життя. Безпека й небезпека"

Про матеріал
Мета уроку сформувати в учнів мотивацію дбайливого ставлення до життя і здоров’я також сформувати в учнів поняття про безпеку та різні види небезпек. Дати уявлення про принципи безпечної життєдіяльності.
Перегляд файлу

Клас: 5                                                                                             Дата: 4.09.2020

Тема уроку: Здоровий спосіб життя. Принципи здорового способу життя. Безпека й небезпека.

ХІД УРОКУ

Мета уроку: 

Освітня: сформувати в учнів мотивацію дбайливого ставлення до життя і здоров’я також сформувати в учнів поняття про безпеку та різні види небезпек; дати уявлення про принципи безпечної життєдіяльності.

Розвиваюча: Розвивати уявлення  дітей про здоров’я, здоровий спосіб життя, його принципи, навички безпечної поведінки; учити найпростішим діям у разі погіршення самопочуття.

Виховна: Виховувати бажання берегти життя та здоров’я, відповідальність, зосередженість, обачливість та поміркованість дій. 

Базові поняття і терміни уроку:  Здоров’я, благополуччя, життєдіяльність безпека, небезпека.

Обладнання: Аркуші паперу формату А4, таблиця або схема «Чинники здоров’я», зошити, підручники.

 Тип уроку: Вивчення нового матеріалу.

Структура уроку

№ етапу

Етап уроку

Час(хв)

1

Організаційний момент

1

2

Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів

6

3

Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети і завдань уроку

1

4

Сприйняття та усвідомлення учнями нового матеріалу, осмислення зв’язків та залежностей між елементами виучуваного

20

5

Узагальнення і систематизація знань

12

6

Підведення підсумків уроку

4

7

Повідомлення домашнього завдання

1

 

 

 

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

1. Привітання вчителя.  

ІІ. Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів

1. Гра «Знайомство». Діти називають своє ім’я та записують на дошці асоціації до поняття «здоров’я» та «безпека».

2. Постановка проблемних запитань.

  •                  Чи впливає спосіб життя людини на стан її здоров’я?
  •                  Чому при інфекційних захворюваннях хворим не можна контактувати зі здоровими людьми?
  •                  А тепер давайте поміркуємо, що таке безпека?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми, мети і завдань уроку

Напевно, кожен з вас почувається безпечно коли навколо все добре, є люблячі рідні, хороші друзі та немає хвороб.

Тому тема сьогоднішнього уроку:  «Здоровий спосіб життя. Принципи здорового способу життя. Безпека й небезпека». Ми поговоримо про принципи здорового способу життя та, що таке безпека і які можуть виникнути небезпеки. Пригадаємо, що таке безпека життєдіяльності, навчимося, як правильно діяти при потраплянні у небезпечні ситуації та що робити коли ти занедужав.

IV. Вивчення нового матеріалу.

 Діти, а що ви чули про здоров’я та його складові в молодших класах?

Отже здоров’я – це те, без чого людині дуже складно активно і щасливо жити. Сучасна наука налічує близько 300 визначень цього поняття.

Здоров’я – стан цілковитого фізичного, душевного та соціального благополуччя, а не тільки відсутність захворювань та фізичних вад.

Складання схеми, робота з термінами. «Основні складові здоров’я»

Учні самостійно складають схему складових здоров’я.

 Принципи здорового способу життя

Яким має бути спосіб життя людини, щоб зберегти своє здоров’я?

Отже, принципами здорового способу життя є:

• збалансоване харчування;

• раціональний розпорядок дня;

• загартовування;

• оптимальний психологічний мікроклімат у родині й оточенні;

• сформовані гігієнічні навички;

• відсутність шкідливих звичок;

• оптимальний руховий режим;

• позитивний настрій;

•духовність.

— Як впливає спосіб життя на здоров’я? Наведіть приклади.

— Яким має бути спосіб життя людини, щоб зберегти здоров’я?

Мозковий штурм «Ознаки погіршення самопочуття»

Учні визначають ознаки поганого самопочуття за власним досвідом та матеріалом підручника ст10.

— Чи можна йти до школи, якщо наявні такі ознаки?

Пояснення, як користуватися ртутним та електронним термометром ст 12

­­Термометр слід зберігати в склянці або скляній банці об`ємом 200 грам. На дно її треба покласти шар вати. Склянка або банка на ½ або ⅔ має бути заповнена 70%-м етиловим спиртом.

Вимірювати температуру тіла у хворого бажано одним і тим же термометром. перед вимірюванням температури тіла слід упевнитися, що ртутний стовпчик термометра стоїть не вище 35 С. Якщо так, то термометр струшують.

Робити це треба тоді, коли він охолоне після користування попереднім хворим. якщо це сталося, треба декілька разів повторити струшування. Захоплюють верхню частину термометра в кулак таким чином, щоб його голівка упиралася в долоню, а середина була між великим і вказівним пальцями. Декількома рухами в ліктьовому суглобі з силою опускають руку донизу, роблячи при цьому раптову зупинку. Перед тим як дати хворому термометр, його треба витерти сухим рушником.

Звичайно температуру тіла вимірюють двічі на добу - між 7.00 та 9.   годинами, а також між 17.00 та 19.00 годинами. Інколи (для виявлення прихованого ревматизму, туберкульозу тощо) температуру тіла вимірюють через кожні 2-4 години.

Найчастіше для встановлення термічних показників використовують пахвову ямку. Це на практиці є найзручнішим місцем, але дає менш точні результати, ніж у разі вимірювання температури тіла в порожниках.

Перед мірянням температури, треба протерти шкіру рушником, змоченим теплою водою, спиртом чи одеколоном, а потім досуха витерти Це запобігає забрудненню термометра й охолодженню його внаслідок випаровування поту. Встановити термометр треба так, щоби ртутний резервуар з усіх боків щільно прилягав до тіла в глибині пахвової ямки, при цьому не зсуваючись протягом усього вимірювання. щоб термометр не рухався, треба також щільно притиснути плече  до грудної клітки, а передпліччя розмістити таким чином, щоб долоня знаходилася в протилежній пахвовій ямці. потрібно стежити, щоб між термометром і тілом не потрапила білизна.

Вимірювання температури тіла в ротовій порожнині дає дуже точні результати незалежно від температури навколишнього середовища, вологості шкіри тощо. При цьому кожний хворий повинен мати окремий термометр. Ртутний резервуар термометра має знаходитися під язиком.

Термін вимірювання температури тіла в пахвовій ямці становить 10-15 хв., у ротовій порожнині, прямій кишці - 5-10 хв.

Роздрукувати кожному учневі

Пам`ятка - порада “Якщо ви розбили градусника”

1) Не можна втрачати жодної хвилини. Відкрийте навстіж усі вікна, виведіть із кімнат дітей, захистивши органі дихання хоча б вологою марлевою пов`язкою.

2) Негайно збирайте ртуть. Великі краплини збирайте спринцівкою і складайте в банку зі щільною кришкою, малі - пензликом на аркуш паперу й також у банку.

3) Усі забруднені поверхні після очищення від ртуті обробіть міцним розчином хлорного заліза (у гіршому випадку - хлорного вапна).

4) Не намагайтеся залити водою або відмити милом металеву ртуть - це неможливо. Ці сліди й пари видаляють лише хімічним методами - демеркуризацією.

5) Викидати ртуть та уражені нею предмети в сміттєві контейнери, у каналізацію категорично заборонено. Не засипайте ртуть землею, піском тощо.

6) Пам`ятайте, що некваліфіковані дії з її збирання можуть суттєво ускладнити подальше проведення демеркуризації.

7) У разі значного забруднення об`єктів ртуттю або сполуками Арсену організуйте негайну евакуацію людей із зараженою місцевості.

8) Ізолюйте заражені приміщення від інших, забезпечте інтенсивне провітрювання.

9) Про те, що сталось, негайно повідомте до органів місцевого санітарного контролю та викличте по телефону спеціалізовану бригаду оперативно-рятувальної служби для проведення демеркуризації та утилізації зібраної ртуті.

Як ви думаєте, що таке життєдіяльність?

Життєдіяльність – це дії людини, що забезпечують умови для її існування та розвитку.

Відомий мандрівник і фахівець з виживання людини Яцек Пао-
кевич (Італія) сформулював цю методику таким чином: передбачати
небезпеку, за можливості уникати ії, при необхідності діяти. Життя,
яким би складним воно не було, таки чудове. Недарма ми всі так
цінуємо його. Однак існує чимало небезпек, які не тільки псують,
а й забирають життя. Кожен через безглузду випадковість може
опинитися в ситуації, коли хвилини вирішують, бути нещасному
випадку (трагедії) чи ні. Висновок один: потрібно навчитися перед-
бачати небезпеки, знати правила поведінки в критичній ситуації та
способи виходу з неї.

«Уникати, запобігати, діяти» це закон для кожного, хто хоче
навчитися безпечної життєдіяльності.

Уникати це вміти розпізнавати небезпечні ситуації, оцінювати
ризик і діяти так, шоб не потрапляти у них.

Запобігати це передбачати наслідки своїх дій, щоб самому не
створити небезпечної ситуації.

Діяти не розгубитися, знати, що і як робити в таких випадках.

Знання принципів допоможе вам діяти в небезпечній ситуації.

Безпека — це стан захищеності життєво важливих інте­ресів особистості, суспільства й держави від внутрішніх і зо­внішніх загроз.

Безпека може бути різною: фізична безпека; еко­логічна безпека; безпека в надзвичайних ситуаціях; соціальна безпека (до неї належать морально-психологічна безпека, пра­вова безпека).

Небезпека  - це ситуація, коли щось, або хтось може тобі зашкодити.

Небезпека  - це явища, об’єкти, які здатні за певних умов завдати шкоди здоров’ю людини як відразу, так і в майбутньому, тобто викликати небажані наслідки.  

Тривалий час люди ставились до небезпек як до чогось неминучого, але потім почали розуміти, що багатьох з них можна уникнути.

Щоб зберегти здоров’я та життя, потрібно вивчати небезпеки, умови і причини їх виникнення, а також, як від них захищатися, тобто знати способи захисту.

Складання словника небезпек. Запис в зошит

  •              В побуті (електробезпека, пожежне безпека, газова безпека).
  •              Удома, надворі, у школі, у транспорті, у кінотеатрі…
  •              Природні небезпеки (землетруси, повені, урагани…).
  •              Техногенні небезпеки (аварі та катастрофи на підприємстві).
  •              Соціальні небезпеки (злочини, наркоманія, ВІЛ, алкоголізм, епідемії, виробничий травматизм).
  •              Політичні (війна, тероризм, озброєні конфлікти).

Розгляд ситуації та бесіда з учнями про небезпеки:

Ситуація 1. Часто восени Юрко та Олег люблять підпалювати сухе листя, а потім затоптувати його ногами. Влітку те саме роблять з тополиним пухом такі заняття можуть привести до сумнівних наслідків.

Що ви можете порадити хлопцям?

– Як слід діяти, якщо зайнявся одяг?

  1.       Не давати людині бігати – полум’я розгорається миттєво і може перекинутися на інші предмети.
  2.       Звалити потерпілого на землю.
  3.       Погасити одяг, використовуючи щільну тканину, воду, землю, пісок, але залишити голову відкритою.
  4.       Неприпустимо! Видалення з поверхні шкіри залишків одягу, бруду; обробка опіку спиртом, йодом, жиром; накладання тугих пов’язок. Необхідно пам’ятати телефон пожежної служби 101 та телефон швидкої 103.

– Які причини виникнення пожеж ви знаєте?

Ситуація 2. Одного разу двоє друзів помітили, що біля їхнього під’їзду стоїть незнайома людина і чекає, доки відчиняться двері. Степан сказав: «Ходімо додому». А Володя відповів: «Зачекаймо трохи, поки він піде». Хлопці посперечались і коли незнайомець пішов геть, пішли додому.

– Як потрібно було вчини в цій ситуації?

– Що могло трапитись?

Якщо те, що відбувається навколо вас, становить загрозу вашому життю, ви неодмінно повинні звернутися за допомогою до міліції за телефоном 102.

Найчастіше вийшовши у двір погуляти, ми стикаємося з різними ситуаціями, та, не знаючи, як слід вчини, керуємось не розумом, а емоціями. Так, наприклад зустрівши сусідку з великим собакою, намагаємось його погладити або простягнути до нього руки. А пес без повідка і намордника не розуміє жесту ввічливості. Був випадок, коли на велосипедиста кинувся собака і боляче вкусив його за ногу. Собаці, не сподобалось, що той проїжджав повз нього. Тварині можуть не сподобатись якісь ваші дії, які вам видаються нешкідливими.

Запам’ятайте!

  1.       Не наближайтесь до собаки, якщо він навіть прив’язаний.
  2.       Не торкайтесь собаки, коли він їсть або спить.
  3.       Граючись із господарем собаки, не робіть різких рухів, які можуть бути сприйняті твариною, як агресивні.
  4.       У випадку, якщо собака вас вкусив, постарайтесь зупинити кровотечу, промийте місце укусу та зверніться до лікаря.

Служби захисту населення. Номери телефонів рятувальних служб.

Іноді трапляються такі небезпечні ситуації, коли без допомоги професіоналів не обійтися.

Розповідь учителя. Відкрийте сторінку 17 вашого підручника

1. Пожежна охорона - 101

Ця служба призначена для профілактики пожеж, їх гасіння та виконання аварійно-рятувальних робіт.

2. Поліція - 102

Це державний орган влади для захисту життя, здоров’я, прав і свобод громадян, особистої та державної власності, природного середовища від різних злочинів.

3. Швидка медична допомога - 103

Це спеціалізована служба, завданням якої є надання першої медичної допомоги при станах, загрозливих для життя, потерпілим від нещасних випадків (поранення, переломи, опіки, отруєння, ураження електричним струмом тощо) або при раптових захворюваннях, а також транспортування потерпілих до лікарень.

4. Аварійна служба газу - 104

Це служба, основним завданням якої є попередження аварій на об’єктах газопостачання, усунення аварій та ліквідація наслідків аварійних ситуацій.

Прийоми для самозаспокоєння

Які прийоми ви використовуєте для самозаспокоєння?

При небезпеці людині потрібно заспокоїтися, не панікувати,
оцінити рівень небезпеки і діяти. Дуже часто людина під час стресу не
може вимовити ані слова, у неї підвищується серцебиття, «підкошу-
ються» ноги. Для швидкого ефекту при знятті стресу добре працюють
прості дихальні вправи, різні для різних проявів стресу збудження
або загальмованості.

Коли людина відчуває, що вона схвильована, збуджена, її лихо-
манить, то застосовується заспокійлива методика дихання.

1) Розмірене спокійне дихання з однаковою довжиною вдиху і видиху.

2) Дихання на рахунок десять. Чотири рахунки вдих, шість - -
видих.

3) Порахувати до десяти.

Потрібно дихати ритмічно, рівно, глибоко, доки не відчуєте себе
краше. Також можна пригадати і вимовити уголос кілька номерів
телефонів, вірш, заспівати пісню. Це заспокоює.

V. Узагальнення і систематизація знань

 1. Робота в групах Моделювання поведінки в разі погіршення самопочуття.

Робота за блок-схемою на сторінці 10, малюнками підручника та пам`яткою вчителя 

2. Об'єднати учасників у три групи («101», «102», «103»).

Запропонувати відкрити підручник на с. 16 і за допомогою блок-схеми визначити порядок дій в одній із наведених ситуацій.

VI. Підсумок уроку

1.        Відповіді на запитання вчителя

-          Що називаємо здоров`ям? Які вислови про важливість здоров`я та необхідність його берегти ви запам`ятали?

2.        Продовжити речення: Щоб бути здоровим, треба…

2. Обговорення ситуацій (підр. Бех, Воронцова стр.16)

1. Надійка поїхала з класом на екскурсію до іншого міста і загубилася. Вона злякалася, бо не знала, де шукати своїх. Що їй треба зробити?

2. Віталик піднімався у ліфті. Несподівано ліфт зупинився між поверхами. Що можна порадити Віталику?

3. У автобусі, в якому їхала Марійка, запахло димом. Хтось вигукнув: «Пожежа!». Автобус зупинився, двері відчинилися. Як слід діяти Марійці та решті пасажирів?

Вправа «Закінчи речення».

— Сьогодні на уроці я дізнався …

— Сьогодні на уроці я зрозумів …

— Сьогодні на уроці я навчився …

VII. Повідомлення домашнього завдання

1. Вивчити §1, 2

2. Зробити свої малюнки здорового способу життя.

 

 

 

 

 

1


 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Фоміна Світлана
    Цікавий конспект
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
13 вересня 2020
Переглядів
2764
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку