Урок "Згубна влада грошей у світовому письменстві" (за п'єсою І.Карпенка-Карого "Сто тисяч")

Про матеріал

Інтегрований урок української літератури у 8 класі з елементами інсценізації. Використано інтеграцію зі світовою літературою, історією, правознавством, математикою. Містить кросворд. Презентація додається

Перегляд файлу

Підготувала Красіна Т.А.

РОЗРОБКА ВІДКРИТОГО З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ У 8 КЛАСІ

Тема. Згубний вплив грошей на особистість у світовому письменстві(за п’єсою «Сто тисяч» І.Карпенка-Карого)

Мета: -  прослідкувати вплив грошей на персонажів трагікомедії І.Карпенка-Карого «Сто тисяч», дослідити використання мотиву деградації людської особистості під впливом грошей у світовій літературі;

  • удосконалювати вміння аналізувати образи драматичного твору, формувати навички виразного читання в особах;
  • виховувати адекватне сприйняття грошей як засобу  самореалізації, задоволення природних потреб,  розуміння необхідності дотримання закону в повсякденному житті.

Тип уроку: урок-диспут з елементами інсценізації

Обладнання: мультимедійна презентація до уроку, учнівські проекти на тему «Гроші», виставка творів І.Карпенка-Карого, портрет.

Теорія літератури: трагікомедія, конфлікт, засоби комічного (повторення)

Хід уроку

І Організація класу

ІІ Повідомлення теми, мети і завдань уроку

Слово вчителя. Гроші… Через них розпочалося безліч війн, через них кояться щодня злочини. Не всяка людина може встояти перед їхньою силою. Божевільним прагненням якнайшвидше розбагатіти охоплені  всі персонажі п’єси «Сто тисяч» І.Карпенка-Карого, яку ми зараз вивчаємо. Сьогодні на уроці ми

  • проаналізуємо, як вплинули гроші на особистість героїв твору, яке місце вони займають в їхньому житті;
  • з’ясуємо, чи порушував ще хтось проблему влади грошей над людиною у світовій літературі;
  • спробуємо розібратися, що таке гроші і як правильно до них ставитися.

Отже, темою нашого уроку (учні записують у зошит) є «Згубний вплив грошей на особистість у світовому письменстві». Проблемне запитання-твердження, яке ви доведете або спростуєте в кінці уроку: «Не в грошах щастя?!»

ІІІ Актуалізація опорних знань учнів

Слово вчителя. А для початку пригадаємо зміст твору. Перед вами кросворд. Давши правильні відповіді на питання, ви дізнаєтеся ключове слово – жанр  твору «Сто тисяч». Додаткове завдання: довести, що «Сто тисяч» - це дійсно трагікомедія. Увага: зараз ви зможете заробити свої перші гроші, бо оцінювання буде здійснюватися  нашою місцевою валютою. (Учні розв’язують кросворд за п’єсою, розміщений на слайді)

1.Прийом зображення образу головного героя, різновид комічного. 2. Ім’я сина Герасима Калитки. 3. Ім’я  його дружини. 4.Перша назва твору.

5. Справжнє прізвище І.Карпенка- Карого. 6. Автор висловів «Що з воза впало, те пропало», «Буде здоров’я, будуть і гроші». 7.Хто любив повторювати: «Опит великоє діло»? 8. Як перекладається прізвище головного героя? 9. Місце, куди збиралася їхати дружина Калитки.

10. Скільки років Копач шукав скарб? 11. Що дав Невідомий Герасиму замість грошей?

 

с

а

т

и

р

а

 

 

 

 

 

р

о

м

а

н

 

п

а

р

а

с

к

а

 

 

 

 

 

г

р

о

ш

і

 

т

о

б

і

л

е

в

и

ч

с

а

в

к

а

 

 

 

 

 

 

к

о

п

а

ч

 

 

 

г

а

м

а

н

е

ц

ь

 

 

ц

е

р

к

в

а

 

т

р

и

д

ц

я

т

ь

 

п

а

п

і

р

 

 

 

 

 

 

 

я

 

 

 

 

 

 

IV Сприйняття і осмислення навчального матеріалу

  1. Слово вчителя. Історія написання твору.

У творі відображено картини життя к. XIX ст. Після реформи 1861 року почалося розшарування селянства. З одного боку зростало число безземельних наймитів, а з іншого – сільських багатіїв, що й стало об'єктом зображення. Про махінації шахраїв з фальшивими грошима повідомляла газета "Елисаветградский вестник". У 80-х роках XIX століття у Єлисаветграді дійсно активно діяла зграя злочинців, які оббирали засліплених жадобою до багатства місцевих господарів, продаючи їм нібито фальшиві гроші.

  1. Захист проектів на тему «Гроші».  Міжпредметні зв’язки: історія.

Слово вчителя. Життя сучасних людей теж  можна назвати щоденною гонитвою за грошима. Вони не помічають, як в цих перегонах інколи втрачають головне: друзів, родину. А найголовніше – щастя  радіти елементарним речам, душевний спокій. Гроші тепер займають чи не перше місце в переліку найнеобхідніших речей. Питання в тому, чи правильна така позиція. Адже,  як говорять у народі, не в грошах щастя.

Що ж таке гроші? На це питання ви шукали відповідь удома. Зараз ми можемо познайомитися з результатами вашої  роботи (Учні захищають проекти. Учитель демонструє зразки (або їх копії) грошових одиниць кінця 19 ст. )

  1. Міжпредметні зв’язки: правознавство.

Слово вчителя. Підроблювати гроші, розповсюджувати фальшиві – злочин. Отже, головний герой твору, який хотів купити 100 тисяч фальшивих за 5 тисяч справжніх – злочинець. Давайте поцікавимося, як у різні часи карали фальшивомонетників.

 

  1. МІжпредметні зв’язки: математика.

 Задача: у якому співвідношенні обміняв Невідомий справжні гроші на фальшиві. Відповідь: 1 до 20.

  1. Валеопауза.
  2. Характеристика образів у групах. (Вдома восьмикласники одержали завдання за варіантами  дібрати цитати, які ілюструють ставлення персонажів до грошей)

І група – образ Герасима Калитки

Інсценізація уривку з п’єси «Розмова Герасима з дружиною». Коментар: як розкриває себе головний персонаж у творі?

ІІ група – кум Савка

Інсценізація уривку з п’єси «Герасим і Савка ділять гроші». Коментар: як вплинули гроші на двох колишніх друзів?

ІІІ група – копач Бонавентура.

  1. Робота в зошиті. (Учні записують узагальнену інформацію про ставлення героїв до грошей з екрану).

Герасим:

  • Необхідні для того, щоб купити більше землі, земля ж потрібна для того, аби приносила гроші.
  • Вважає, що розбагатіти чесним шляхом неможливо, тому  йде на аферу  з фальшивими грошима.
  • Прагне дорівнятися до багатших від нього сусідів – колишніх селян Жолудя й Пузиря.
  • Обман єврея призводить Калитку до спроби самогубства.

Савка:

  • Потрібні для того, щоб оплатити нагальні потреби, наприклад сплатити орендну плату за землю.
  • Через нестаток грошей увесь час свариться з дружиною.
  • Ладен продати душу чортові, щоб розбагатіти.
  • Коли викрився обман єврея, стверджує: “Буде здоров'я, будуть і гроші”.

Копач Бонавентура:

  • Мріє знайти скарб, одержимий цією ідеєю 30 років.
  • Здатний поділитися грошима з іншими, наприклад з Романом.
  • Витратити їх бажає на втілення мрії – відвідати Париж.
  • У разі невдачі планує припинити пошуки скарбу та заробляти письменництвом.

 

  1. Міжпредметні зв’язки: світова література.

Зростання  влади грошей над людиною турбувало митців  різних країн  у всі часи. Його порушували у своїх творах такі письменники, як О.Пушкін, О. де Бальзак, М.Гоголь. 

На екрані ви бачите цитати з комедії «Скупий» французького драматурга Ж.-Б. Мольєра. Спробуйте відтворити подібний епізод із трагікомедії «Сто тисяч» І.Карпенка-Карого.

  • Слуга про головного героя Гарпагона: «З усього людства людина найбільш нелюдяна, з усіх смертних найнегідніша, скупуща, злюща, загребуща. Для нього гроші дорожче доброї слави, честі, благородства. Як побачить прохача з простягнутою рукою, весь затрясеться. Почути прохання про гроші - та це для нього ніж в серце, все нутро в бідолахи перевернеться!»
  • Гарпагон, коли в нього вкрали гроші: «Гроші, гроші мої бідні, голубчики рідні, друзі безцінні! Викрали вас у мене! Відняли мою опору, втіху мою, мою відраду! Що мені робити тепер в цьому світі? Навіщо мені тепер жити? Все скінчено! Ох, смерть моя прийшла! Помираю, помер, похований, заритий в могилу».

V Підсумки уроку

 

1. Мозкова атака.

Сформулюйте головну думку твору:

  • згубний вплив грошей на душу людини;
  • гроші не можуть бути метою життя;
  • в гонитві за багатством втрачаються моральні цінності й людина стає рабом власної жадібності.

2.  Відповідь на проблемне запитання: «Не в грошах щастя?!»

3.  Мікрофон:

  • «Для мене гроші – це…»
  • «Якби я мав багато грошей, то…»
  • «Я хотів би заробляти на життя тим, що…»

VІ Оцінювання

 

(Учні отримують оцінки відповідно до кількості зароблених купюр на уроці: 4 купюри – 12, 3 – 10, 2 – 8, 1 – 7 балів).

Слово вчителя: Зараз ми з’ясуємо, хто з вас наскільки розбагатів за урок. Скажіть, яким же шляхом  ви заробили капітал? – Власною працею! – Не забувайте про це. Нехай ваша праця приносить вам задоволення і прибуток.

 

VІІ Домашнє завдання

 

Підготуватися до написання контрольного твору за п’єсою на тему: «Згубна влада грошей над персонажами трагікомедії «Сто тисяч» І.Карпенка-Карого», повторити жанри драматургії.

 

docx
Додано
28 грудня 2018
Переглядів
3321
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку