Інтегрований урок української літератури у 8 класі з елементами інсценізації. Використано інтеграцію зі світовою літературою, історією, правознавством, математикою. Містить кросворд. Презентація додається
Підготувала Красіна Т.А.
РОЗРОБКА ВІДКРИТОГО З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ У 8 КЛАСІ
Тема. Згубний вплив грошей на особистість у світовому письменстві(за п’єсою «Сто тисяч» І.Карпенка-Карого)
Мета: - прослідкувати вплив грошей на персонажів трагікомедії І.Карпенка-Карого «Сто тисяч», дослідити використання мотиву деградації людської особистості під впливом грошей у світовій літературі;
Тип уроку: урок-диспут з елементами інсценізації
Обладнання: мультимедійна презентація до уроку, учнівські проекти на тему «Гроші», виставка творів І.Карпенка-Карого, портрет.
Теорія літератури: трагікомедія, конфлікт, засоби комічного (повторення)
Хід уроку
І Організація класу
ІІ Повідомлення теми, мети і завдань уроку
Слово вчителя. Гроші… Через них розпочалося безліч війн, через них кояться щодня злочини. Не всяка людина може встояти перед їхньою силою. Божевільним прагненням якнайшвидше розбагатіти охоплені всі персонажі п’єси «Сто тисяч» І.Карпенка-Карого, яку ми зараз вивчаємо. Сьогодні на уроці ми
Отже, темою нашого уроку (учні записують у зошит) є «Згубний вплив грошей на особистість у світовому письменстві». Проблемне запитання-твердження, яке ви доведете або спростуєте в кінці уроку: «Не в грошах щастя?!»
ІІІ Актуалізація опорних знань учнів
Слово вчителя. А для початку пригадаємо зміст твору. Перед вами кросворд. Давши правильні відповіді на питання, ви дізнаєтеся ключове слово – жанр твору «Сто тисяч». Додаткове завдання: довести, що «Сто тисяч» - це дійсно трагікомедія. Увага: зараз ви зможете заробити свої перші гроші, бо оцінювання буде здійснюватися нашою місцевою валютою. (Учні розв’язують кросворд за п’єсою, розміщений на слайді)
1.Прийом зображення образу головного героя, різновид комічного. 2. Ім’я сина Герасима Калитки. 3. Ім’я його дружини. 4.Перша назва твору.
5. Справжнє прізвище І.Карпенка- Карого. 6. Автор висловів «Що з воза впало, те пропало», «Буде здоров’я, будуть і гроші». 7.Хто любив повторювати: «Опит великоє діло»? 8. Як перекладається прізвище головного героя? 9. Місце, куди збиралася їхати дружина Калитки.
10. Скільки років Копач шукав скарб? 11. Що дав Невідомий Герасиму замість грошей?
|
с |
а |
т |
и |
р |
а |
|
|
|
|
|
р |
о |
м |
а |
н |
|
п |
а |
р |
а |
с |
к |
а |
|
|
|
|
|
г |
р |
о |
ш |
і |
|
т |
о |
б |
і |
л |
е |
в |
и |
ч |
с |
а |
в |
к |
а |
|
|
|
|
|
|
к |
о |
п |
а |
ч |
|
|
|
г |
а |
м |
а |
н |
е |
ц |
ь |
|
|
ц |
е |
р |
к |
в |
а |
|
т |
р |
и |
д |
ц |
я |
т |
ь |
|
п |
а |
п |
і |
р |
|
|
|
|
|
|
|
я |
|
|
|
|
|
IV Сприйняття і осмислення навчального матеріалу
У творі відображено картини життя к. XIX ст. Після реформи 1861 року почалося розшарування селянства. З одного боку зростало число безземельних наймитів, а з іншого – сільських багатіїв, що й стало об'єктом зображення. Про махінації шахраїв з фальшивими грошима повідомляла газета "Елисаветградский вестник". У 80-х роках XIX століття у Єлисаветграді дійсно активно діяла зграя злочинців, які оббирали засліплених жадобою до багатства місцевих господарів, продаючи їм нібито фальшиві гроші.
Слово вчителя. Життя сучасних людей теж можна назвати щоденною гонитвою за грошима. Вони не помічають, як в цих перегонах інколи втрачають головне: друзів, родину. А найголовніше – щастя радіти елементарним речам, душевний спокій. Гроші тепер займають чи не перше місце в переліку найнеобхідніших речей. Питання в тому, чи правильна така позиція. Адже, як говорять у народі, не в грошах щастя.
Що ж таке гроші? На це питання ви шукали відповідь удома. Зараз ми можемо познайомитися з результатами вашої роботи (Учні захищають проекти. Учитель демонструє зразки (або їх копії) грошових одиниць кінця 19 ст. )
Слово вчителя. Підроблювати гроші, розповсюджувати фальшиві – злочин. Отже, головний герой твору, який хотів купити 100 тисяч фальшивих за 5 тисяч справжніх – злочинець. Давайте поцікавимося, як у різні часи карали фальшивомонетників.
Задача: у якому співвідношенні обміняв Невідомий справжні гроші на фальшиві. Відповідь: 1 до 20.
І група – образ Герасима Калитки
Інсценізація уривку з п’єси «Розмова Герасима з дружиною». Коментар: як розкриває себе головний персонаж у творі?
ІІ група – кум Савка
Інсценізація уривку з п’єси «Герасим і Савка ділять гроші». Коментар: як вплинули гроші на двох колишніх друзів?
ІІІ група – копач Бонавентура.
Герасим:
Савка:
Копач Бонавентура:
Зростання влади грошей над людиною турбувало митців різних країн у всі часи. Його порушували у своїх творах такі письменники, як О.Пушкін, О. де Бальзак, М.Гоголь.
На екрані ви бачите цитати з комедії «Скупий» французького драматурга Ж.-Б. Мольєра. Спробуйте відтворити подібний епізод із трагікомедії «Сто тисяч» І.Карпенка-Карого.
V Підсумки уроку
1. Мозкова атака.
Сформулюйте головну думку твору:
2. Відповідь на проблемне запитання: «Не в грошах щастя?!»
3. Мікрофон:
VІ Оцінювання
(Учні отримують оцінки відповідно до кількості зароблених купюр на уроці: 4 купюри – 12, 3 – 10, 2 – 8, 1 – 7 балів).
Слово вчителя: Зараз ми з’ясуємо, хто з вас наскільки розбагатів за урок. Скажіть, яким же шляхом ви заробили капітал? – Власною працею! – Не забувайте про це. Нехай ваша праця приносить вам задоволення і прибуток.
VІІ Домашнє завдання
Підготуватися до написання контрольного твору за п’єсою на тему: «Згубна влада грошей над персонажами трагікомедії «Сто тисяч» І.Карпенка-Карого», повторити жанри драматургії.