Інтегрований урок (біологія, основи здоров'я, інформатика, психологія)
сприяє формуванню особистості із свідомою мотивацією здорового способу життя, яка розуміє його як найвищу цінність;
ознайомить учнів з особливостями раціонального харчування;
сформувати знання про значення для організму білків, жирів, вуглеводів, вітамінів, води і мінеральних речовин;
навчити розрізняти корисну та шкідливу їжу;
пригадати правила зберігання і вживання продуктів;
ознайомити з хворобами, до яких призводить неякісне харчування...
КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ
«ЛЬВІВСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ЦЕНТР ЕКОЛОГО-НАТУРАЛІСТИЧНОЇ ТВОРЧОСТІ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ»
Управління освіти, молоді та спорту
Яворівської районної державної адміністрації
Конкурс
на кращий методичний матеріал
еколого-натуралістичного спрямування
Інтегрований урок (біологія, основи здоров’я, інформатика, психологія)
ЇЖА ТА ЇЇ КОМПОНЕНТИ. СКЛАД ХАРЧОВИХ ПРОДУКТІВ. ЗНАЧЕННЯ ХАРЧУВАННЯ ДЛЯ ЗДОРОВ'Я. БЕЗПЕКА ХАРЧУВАННЯ. ВИБІР ХАРЧОВИХ ПРОДУКТІВ.
Роботу виконали
вчитель біології
Дацьківської ЗОШ І – ІІ ступенів
Пйонтковська Марія Миколаївна
та вчитель інформатики, психолог
Зозуля Марія Федорівна
ТЕМА . ЇЖА ТА ЇЇ КОМПОНЕНТИ. СКЛАД ХАРЧОВИХ ПРОДУКТІВ. ЗНАЧЕННЯ ХАРЧУВАННЯ ДЛЯ ЗДОРОВ'Я. БЕЗПЕКА ХАРЧУВАННЯ. ВИБІР ХАРЧОВИХ ПРОДУКТІВ.
Мета:
⮚ сприяння формуванню особистості із свідомою мотивацією здорового способу життя, яка розуміє його як найвищу цінність;
⮚ ознайомити учнів з особливостями раціонального харчування;
⮚ сформувати знання про значення для організму білків, жирів, вуглеводів, вітамінів, води і мінеральних речовин;
⮚ навчити розрізняти корисну та шкідливу їжу;
⮚ пригадати правила зберігання і вживання продуктів;
⮚ ознайомити з хворобами, до яких призводить неякісне, незбалансоване харчування;
⮚ дати знання про традиції харчування українців;
⮚ навчити застосовувати набуті знання для самоспостереження за власним здоров’ям.
⮚ формувати дбайливе ставлення до свого здоров’я
⮚ розвивати логічне мислення, увагу, уяву
⮚ виховувати наполегливість, працелюбність, культуру спілкування
Обладнання та матеріали: малюнки, які дають змогу ілюструвати принципи раціонального харчування; зошити, підручники; додаткова література, використання ІКТ.
Тип уроку: інтегрований урок (біологія, основи здоров’я, інформатика, психологія).
Структура уроку
І. Організація класу
Вправа «Передай усмішку».
Учні беруться за руки і «передають усмішку по колу». Кожна дитина повертається до свого сусіда праворуч і образно «передає усмішку» .
Рефлексія.
Покажіть, будь ласка, який у вас настрій. Чи можемо ми розпочати роботу? Усі усміхаються.
ІІ. Актуалізація опорних знань
⮚ … за 70 років свого життя середній європеєць:
● проводить за їжею від 3,5 до 7 років;
● сідає за обідній стіл 82 тис. разів;
● з’їдає 160 кг шоколаду і 7300 яєць;
● проводить 560 діб за приготуванням їжі.
⮚ … за 70 років життя людина в середньому з’їдає і випиває: картоплі – 9000 кг, хліба – 5 000 кг, м’яса - 5000 кг, овочів – 3500 кг, фруктів – 6000 кг, масла і жирів – 1500 кг, яєць – 20000 штук, молока – 10000 л, води та напоїв – 50000 л.
⮚ .. за нормальних умов людина випиває протягом доби 2,5 л води взимку та до 4 л влітку.
⮚ … за своє життя людина в середньому з’їдає близько 500 тонн їжі. Цілий вагон.
⮚ … відомий американський лікар Поль Брег – фахівець у галузі оздоровчого харчування – якось сказав: «За гроші можна купити ліжко, але не сон; їжу, але не апетит; ліки, але не здоров’я; будинок, але не домашній затишок; книги, але не розум; прикраси, але не красу; розкоші, але не щастя; релігію, але не спасіння».
⮚ .. засвоюваність організмом рослинної їжі становить у середньому 80 відсотків, тваринної – 95 відсотків, змішаної – 82-90 відсотків.
Вислови про здоров’я, харчування.
Головним скарбом життя є здоров’я, і щоб його зберегти, потрібно багато чого знати.
Якщо ви захворіли, змініть харчування. Якщо це не допомогло, змініть спосіб життя. Коли і це не допомогло, тоді звертайтеся до лікаря.
Харчування – це забезпечення клітин енергетичними і будівельними матеріалами, щоб організм міг виконувати свої програми.
Апетит – у ньому наша насолода і наш хрест.
Форма «Мікрофон». Ми живемо не для того, щоб їсти, а їмо для того, щоб жити.
Гра «Кіндер сюрприз».
Учні відкривають «Кіндер сюрпризи», всередині яких є питання і відповідають на них :
1.Цей овоч містить вітамін А, покращує зір , містить каротин. Якими будуть прояви авітамінозу цього вітаміну? ( морква, куряча сліпота)
2.В яких продуктах міститься вітамін А? (кропива, абрикоси, печінка, ікра, масло, молоко)
3. Цей продукт тваринного походження містить вітамін Д. Яке захворювання виникне при недостачі цього вітаміну? ( яйця, рахіт)
4. Цей фрукт містить велику кількість вітаміну С , він оранжевого кольору Яке захворювання виникає при авітамінозі цього вітаміну ?( апельсин; цинга)
5 . У яких продуктах ми можемо знайти вітамін С? (чорна смородина, шипшина, лимон)
6. Яку ще має назву вітамін С? (аскорбінова кислота)
7.Які вітаміни містяться у молоці? (В2, А, Д)
8. Недостача якого вітаміну призводить до захворювання бері-бері (судоми, параліч) (В1)
9. В яких продуктах міститься вітамін Д? (риб’ячий жир, яйце, молоко)
10. Що таке обмін речовин?
11. Що таке асиміляція?
12. Що таке дисиміляція?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Їжа є одним з найважливіших чинників довкілля, що впливає на стан здоров'я, працездатність, розумовий і фізичний розвиток, а також на тривалість життя людини. Стабільний настрій, висока розумова і фізична працездатність, повноцінний сон, гармонійна фігура і хороша шкіра - результат правильного харчування!
Зв'язок харчування і здоров'я був помічений ще в давнину. Люди бачили, що від неправильного харчування діти погано ростуть і розвиваються, дорослі хворіють, швидко стомлюються, погано працюють і гинуть.
Неправильне, неповноцінне, нерегулярне харчування може призвести до виникнення захворювань. Розвивається ожиріння, атеросклероз, гіпертонія, ішемія судин серця, цукровий діабет та інші.
Таким чином, кожній здоровій людині потрібно дотримуватись принципів раціонального харчування:
● відповідальність між енергоспоживанням та енергозатратами;
● оптимальне співвідношення всіх життєво необхідних компонентів їжі;
● максимальне урізноманітнення раціону;
● дотримання режиму харчування;
● відповідність харчування до віку, статі.
Отже, від того, що, коли і як ми їмо, залежить наше здоров’я, самопочуття, ріст і розвиток. Раціональне збалансоване харчування є одним з важливих чинників зміцнення здоров’я, збереження працездатності і активного довголіття.
Метод „Коло думок”
Що ж потрібно їсти практично здоровій людині, щоб не захворіти на хронічні недуги та почуватися бадьорою та життєрадісною довгі роки активного життя?
Іноді говорять: «Ти є тим, що ти їси!». Як ви розумієте цю фразу?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
*Розповідь учителя
Харчування забезпечує життєдіяльність організму та є його найважливішою біологічною потребою. Усі необхідні організму речовини людина отримує з їжі, яку споживає. Ми їмо різні продукти, не замислюючись над тим, для чого потрібні нам ці речовини, у якому вигляді необхідно вживати їх.
*Проблемне питання до учнів:
Що необхідно організму для нормального росту та розвитку?
*Робота в групах по презентації ( 3 групи). Доповідають учні (додаток 1)
До складу повноцінного раціону мають входити такі поживні речовини:
✔ І група - білки (м’ясо, риба, яйця, бобові, горіхи, молочні продукти) , мінеральні речовини, вода
✔ ІІ група - жири (вершкове масло, олія, сало, сметана) , мінеральні речовини, вода
✔ ІІІ група - вуглеводи ( мед, випічка, картопля, крупи, овочі, фрукти) мінеральні речовини, вода
Раціональне харчування - основа здоров’я людини. З харчової піраміди видно, що зернові продукти та хлібобулочні вироби є основою здорового харчування. Вони - джерело енергії для організму, забезпечують організм вітамінами, вуглеводами та клітковиною. Остання сприяє кращому перетравлюванню їжі. Молоко і молочні продукти є джерелом вітамінів А, В і Д. Особливо корисні кисломолочні продукти, що містять бактерії, необхідні для кращого перетравлення їжі. М’ясо, риба, птиця та зернобобові забезпечують організм білками. Цукор і жири необхідно вживати дуже помірно, їх надлишок сприяє утворенню в судинах холестеринових бляшок , ожиріння, цукрового діабету.
Уперше про правила раціонального харчування згадується у працях відомого арабського лікаря Авіценни ( 980 - 1037). Значну увагу він приділяв нормам харчування.
*Проблемне питання:
А що ви знаєте про норми та принципи харчування?
Для збереження здоров’я й працездатності їжа людини має повністю відновлювати ту кількість енергії, яку вона витрачає впродовж доби. І надмірне, і недостатнє харчування відбивається на здоров’ї людини. Науковці стверджують, що люди, маса яких на 30 % перевищує норму, живуть на 10 - 15 років менше, аніж люди з нормальною масою. Ожиріння , яке може спричинити захворювання на цукровий діабет, серцево - судинні захворювання, хвороби шлунково - кишкового тракту, належить до так званих " хвороб цивілізації", що набули поширення в багатьох країнах світу.
А що ж відбувається якщо організм разом з їжею отримує енергії менше, ніж йому потрібно ? Витрачена енергія поповнюється за рахунок внутрішніх резервів, що призводить до зменшення маси тіла. Неповноцінне харчування сприяє порушенню функцій окремих систем , органів, виснаження організму, зниження імунітету. Недостатнє харчування дітей і підлітків може бути однією з причин затримки росту, фізіологічного і психічного розвитку, порушення статевого дозрівання, зростання втомлюваності , погіршення стану шкіри, волосся, ослаблення захисних сил організму. Іноді різке зниження ваги може спричинити такі захворювання як анорексія та булімія.
Правильне ж харчування сприяє розумовій та фізичній активності.
Під впливом соціально - економічних умов та реклами молодь часто ігнорує повноцінну їжу, замінює її стравами швидкого приготування ( бутербродами, хотдогами тощо) та солодощами , споживає чимало різноманітних концентратів і так званих енергетичних напоїв.
Фізкультхвилинка.
*Гра „ Корисне і шкідливе” .
Учні аплодують один раз – це здорова їжа, не аплодують - шкідлива їжа.
Психолог проводить тест «Їсти треба з розумом» (додаток 2)
Мета: зрозуміти, чи правильно ми харчуємося.
а) рідше, ніж раз на день;
б) хоча б раз на день;
в) двічі на день
г) частіше, ніж два рази на день
2. Коли мені пропонують картопляні чіпси, пюре чи тушковану картоплю, я, зазвичай, вибираю:
а) картопляні чіпси;
б) пюре;
в) тушковану картоплю
3. Мій сніданок складається з:
а) здобної булочки з чаєм;
б) вівсяних пластівців з цукром і холодним молоком;
в) яєць і тосту, склянки соку або чаю;
г) натуральної каші (вівсяної, гречаної) з молоком і свіжими фруктами
4. За вечерею я полюбляю з’їсти що-небудь смачненьке, наприклад, тістечка, пиріжки або морозиво:
а) щодня; б) часто; в) іноді г) тільки на день народження
5. Велика частина білків у моєму раціоні присутня в:
а) м’ясі; б) молочних продуктах; в) рибі;
г) зернобобових
6. Цукор у моєму меню:
а) постійно в усіх напоях, цукерках, тістечках, печиві;
б) у деяких продуктах, що я вживаю;
в) тільки в чаї;
г) тільки у фруктах.
7. Якщо хочеться їсти, а поблизу немає нічого, крім кіоска, то я куплю:
а) шоколадку;
б) пакетик чіпсів;
в) пакетик арахісу;
г) нічого не куплю, потерплю.
8. Останній раз я їв «Снікерс»:
а) нещодавно;
б) ще в молодших класах;
в) у далекому дитинстві;
г) не маю поняття, що це таке.
9. Я споживаю «Кока-колу»:
а) дуже часто;
б) іноді, на свята;
в) ніколи.
10. Думаю, що смажені продукти:
а) це найсмачніше що може бути;
б) добрі, що час від часу одержувати задоволення;
в) це те, чого не можна споживати взагалі.
За кожну відповідь а – 1 бал, за б – 2, в – 3, г – 4.
Якщо ти набрав: 10 балів – жах!. Гастрит, виразка шлунку, прищі по тілу тобі гарантовані. Продовжуй у тому ж дусі й болячки тебе не покинуть.
11 – 16 балів – до свого здоров’я ти ставишся без належної уваги. Може, час на себе подивитися в дзеркало?
17 – 24 бали – особливих причин для занепокоєння нема, але краще вживайте більше овочів і фруктів, а щоранку – вівсяну кашу з медом і горіхами.
Більше 25 балів – ти вмієш піклуватися про своє здоров’я. З тебе можна брати приклад.
Психолог. Дякую за відповіді. А зараз я хочу роздати вам пам’ятки.
Метод „Коло думок”.
- Як визначити , що продукт зіпсований?
Визначаємо молоко, сир, масло і консерви. Відповіді дітей…
В результаті вживання неякісної їжі або отруйних продуктів можуть виникнути харчові отруєння та токсикоінфекції. Найпоширеніші з них:
Їжа приносить користь організму людини, але неякісна їжа може призвести до хвороб. Щоб їжа не завдала шкоди, слід ознайомитися з основами безпечного харчування, й перш за все, навчитися оцінювати якість їжі. Якість їжі можна визначити візуально, тобто, слід уважно її роздивитися, спробувати на смак.
Форма „Робота в парах”. (додаток3)
- Гастрит – запалення слизової (внутрішньої) оболонки стінки шлунка. Виділяють два види гастритів: з пониженою та підвищеної кислотність шлункового соку. Виникненню гастриту сприяє: - прийом деяких ліків протягом тривалого часу; - неправильне харчування, погане пережовування їжі, вживання неякісних продуктів, любов до гострих та маринованих страв, тривалі перерви між прийомами їжі; - хелікобактер пілорі – бактерія яка поселяється в шлунку і, зокрема, розноситься тарганами; -шкідливі звички – алкоголь у великих кількостях, куріння; - харчування «находу», «перекуси», «всухом’ятку»; - сучасні продукти харчування: рафіновані олії, консерванти, емульгатори.
- виразкова хвороба – хронічне захворювання, основним проявом якого є рецидивуюча виразка шлунку або дванадцятипалої кишки, як правило, виникаюча на фоні гастриту викликаного інфекцією хелікобактер пілорі. Причини виникнення виразки: - наявність в шлунку бактерії хелікобактер пілорі; - спадковість; -неправильне харчування; - стреси; - хронічний гастрит; - зловживання алкоголем; - частий прийом деяких лікарських засобів.
- дизентерія – це важке інфекційне захворювання. Воно характеризується запаленням кишечника, головним чином, товстої кишки. Після зараження інфекція живе і розмножується в кишечнику. Викликається вживанням води або їжі, що містить хвороботворні мікроорганізми. Купання в забрудненій воді може також призвести до дизентерії ;
- ботулізм – хвороба, що виникає в результаті отруєння токсинами бактерії ботулізму і характеризується важким ураженням центральної і вегетативної нервової системи. Зараження відбувається при вживанні забруднених фруктів і овочів, неправильно консервованих продуктів, через ковбаси, шинку, копчену рибу.
- сальмонельоз – це інфекційне захворювання травної системи, що виникає в результаті зараження бактеріями роду сальмонела, що супроводжується вираженою інтоксикацією , іноді протікає за типом тифу. Заразитися можна через м’ясо, рибу, яйця, птицю.
*Конкурс «Я знаю більше».
Вчитель інформатики. Що ми розуміємо під висловом „Наші друзі” (говорячи про їжу) та „наші вороги”. Знайти інформацію, „Наші друзі та наші вороги”
Наприклад:
Наші вороги |
Наші друзі |
Картопляні та сирі чіпси, поп-корн в маслі |
Горіхи, повітряний поп-корн, фрукти: абрикоси, банани, апельсини, грейпфрут, груші.... |
*Проблемне питання
Як ви вважаєте, чи може колір їжі впливати на ваше самопочуття чи настрій.
Гра. У кого м’яч, той відповідає (колір – продукт – що робить?, далі кидає м’яч... (додаток 4)
* Проблемне питання
Як ви вважаєте, чи впливає національність на вибір їжі?
Презентація «Традиції національної кухні» Повідомлення учнів домашніх груп (додаток 5)
*Етнічні особливості харчування українців.
- Так , вірно, у різних народів свої уподобання у виборі продуктів харчування та приготовлених з них страв. На харчування українців значний вплив мають народні традиції.
ІV. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів
*Узагальнююче слово вчителя
Протягом уроку , відповідаючи на запитання ви отримали різні продукти харчування, спочатку підрахуйте їх.
А тепер давайте спробуємо розподілити їх по кошиках поживних речовин: ті які містять білки, жири та вуглеводи. (Діти поміщають продукти в 3 корзини) (додаток 6)
V. Підсумок уроку
Психолог. Притча про крамницю бажань.
Одній жінці приснився дивний сон. На вулиці незнайомого міста – крамниця з вивіскою: «Тут здійснюються ваші мрії». Заходить жінка до крамниці, а за прилавком – сам Господь Бог. Жінка запитала:
- Чи справді я тут можу одержати все, чого забажаю?
- Звичайно!
– Тоді я хочу здоров'я собі і своїм близьким, успішну кар’єру, хороших друзів, достаток…
Бог простягнув жінці малесеньку торбинку.
- Як, я хочу так багато, а торбинка така маленька? Невже все це там помістилось?
- Хіба ти не знаєш? Ми продаємо лише насіння, а що з нього виросте – залежить лише від тебе.
- Який висновок з цієї притчі ми можемо зробити відповідно до теми сьогоднішнього заняття?
Бажаю вам, щоб завжди з посіяного вами насіння виростало тільки добро.
*Рефлексія. Повернення до наших очікуваних результатів.
1.Про що сьогодні я дізнався?
2.Що я навчився?
У народі кажуть: «Їжа – друг і їжа – ворог». Тож давайте будемо дотримуватися розумних меж у харчуванні.
VI. Домашнє завдання:
1. Опрацювати § 5 у підручнику, відповісти на питання в кінці параграфа.
2. Підготувати коротку розповідь про традиції харчування у вашій сім’ї.
3.Скласти рецепт смачної і корисної страви.
Фотографії в додатках.
Додатки
Додаток 1
Додаток 2
Додаток 3
Додаток 4
Додаток 5
Додаток 6