Використання хмарних технологій для формування інформаційно-цифрової компетентністі учнів в процесі навчання біології
«Ми позбавляємо дітей майбутнього,
якщо продовжуємо сьогодні навчати так,
як навчали цього вчора»
Джон Дьюї
Сьогодні, в еру інформатизації суспільства, все більшого значення набуває проблема використання інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) у навчальному процесі закладів загальної середньої освіти. Одним із найперспективніших напрямів розвитку ІКТ є використання хмарних технологій у навчальному процесі. Хмарні технології – це технології, які надають користувачам Інтернету доступ до комп‘ютерних ресурсів сервера і використання программного забезпечення як онлайн-сервіса.
Можливості хмарних сервісів:
– зберігання фото, відео, текстових документів необмеженого обсягу;
– спільна діяльність на віддаленій відстані;
– доступність поза межами роботи;
– миттєве збереження інформації.
Як показує досвід розвинених країн, хмарні сервіси є відмінним рішенням для комп’ютеризації освіти, вони дають можливість розвиватись не тільки учням, а й самому вчителю, розширюють освітній простір, допомагають формувати евристичне мислення, і є потужним мотиватором, який активізує процес здобування освіти, бо робить його більш доступним, яскравим, цікавим і сучасним. Освоєння хмарних технологій це перспективний для вчителя напрямок безперервної самоосвіти і самовдосконалення. Головне почати. І почати з себе!
В цьому напрямку мене зацікавили ресурси хмарної платформи WEB 2.0, які дають широкі можливості для вивчення біології. Вони мають вільний доступ, можливість створення, розміщення, зберігання, розповсюдження інформації в Мережі Інтернет та змогу спільного використання ресурсів декількома користувачами. WEB 2.0 являє собою безперервно зростаючий арсенал сервісів.
В своїй роботі я найчастіше використовую такі сервіси WEB 2.0 :
- Blogger,Website - сервіси для обміну інформацією;
- Google drive - сервіс для збереження файлів та можливість налаштування прав доступу до них;
- Google Docs – сервіс для створення документів, таблиць, презентацій можливістю надання прав спільного доступу декільком користувачам;
- Google Forms - сервіс для створення форм зворотного зв'язку, онлайн-тестувань і опитувань;
- Playcast, ZooBurts –мультимедіа сервіси;
- Prezi, Calameo, PPt4web, Posteriza, PosterGenius - сервіси для роботи з презентаціями і текстовим матеріалом, створення постерів;
- LearningApps, Testorium- сервіси для створення інтерактивних тестів, пазлів, кросфордів, вікторин, тренажерів;
- Viptalisman, Lunapic, ACDpro6, Picasa- сервіси для роботи з фото і відеоматеріалами;
- Tagul - сервіс, який дозволяє створити хмари слів з тексту, введеного користувачем або з веб-сторінки з адресою;
- Padlet - сервіс для спільної роботи на певному віртуальному просторі;
- Facebook , Twitter – сервіси для комунікації;
- YouTube- сервіс відео-хостингу.
Зупинюсь на деяких із сервісів хмарної платформи WEB 2.0.
Blogger. Блог – це веб-сайт, головний зміст якого — записи, зображення чи мультимедія, що регулярно додаються. Для блоґів характерні короткі записи тимчасової значущості. Блог обов’язково містить можливість залишати коментарі тими хто його відвідує, а тому він є інтерактивним середовищем спілкування учнів та вчителя. За допомогою цього сервісу вчитель може збирати інформацію, анкетувати учнів або батьків, виконувати контроль знань, організовувати проектну діяльність або проводити рефлексію після будь-яких заходів. Це ефективний засіб популярізації предмета або своєї діяльності.
Google Forms – це зручний інструмент, за допомогою якого можна легко і швидко планувати, складати опитування, анкети, тести та вікторини, а також збирати іншу інформацію. Посилання для заповнення форми (для відповідей на запитання тесту, анкети тощо) можна вислати по електронній пошті, а можна вбудувати форму у сайт або блог.
Google Форма дає широкий спектр можливостей використання, в навчальному та полегшує роботу при підготовці завдань: зникають паперові версії питань (дані про опитування можуть зберігатися в електронному вигляді).
Основна робота з Google Формою полягає у додаванні питань. Крім питань, сервіс дає змогу додавати зображення та відео з Youtube.
Особливістю сервісу є те, що заповнення запропонованих форм вся інформація в автоматичному режимі акумулюється в спеціальних таблицях і обробляється, що дає змогу отримати звіт із відповідними діаграмами. Це полегшує роботу педагога і дозволяє скоротити час для обробки даних та їх систематизації.
Google Форми застосовують не тільки для міні-опитувань і голосувань, але й у великих дослідженнях, де кількість питань може обчислюватися десятками.
Можливість завантажити програму на телефон або планшет дає змогу створювати форми будь-де, ділитися з учнями або перевіряти завдання.
PPt4web. Якщо вам потрібно завантажити свою презентацію на свій блог, то зручно це зробити з сервісом PPt4web. Він призначений для перегляду презентацій PowerPoint онлайн. На платформі здійснюється безкоштовний хостинг презентацій. На сайті також реалізована можливість скачування матеріалів собі на комп'ютер. База наповнюється за рахунок завантаження презентацій іншими користувачами. І можна скачати будь-яку вподобану розробку, а також виложити в Інтернет свою. Вам достатньо завантажити презентацію, вона автоматично опиниться в базі порталу в вигляді посилань на скачування і плеєра. Далі потрібно лише скачати посилання, і можна опублікувати її в блозі.
Facebook. Якщо використовувати соціальні медіа обережно і з розумом, вони можуть слугувати як корисний інструмент, а не як відволікаючий фактор, як це буває зазвичай Учні давно вже навчилися інтегрувати соціальні мережі в навчання. Під час роботи над довготривалими проектами вони в групі обмінюються інформацією для виступу або створення презентації. Відбувається процес спільної роботи над проектом. Група у Facebook або інших соціальних медіа дозволяє забезпечити для учнів простір, де вони зможуть ставити запитання та отримувати на них відповіді. Коли вони повернуться після школи додому і приступлять до виконання домашніх завдань, то зможуть поставити запитання, що їх цікавить, на стіні групи, на яке ви як учитель чи хтось з однокласників зможете дати відповідь.
Tagul - створює хмару слів з тексту, взятого з зазначеного URL (адреса веб-сторінки) або введеного (скопійованого) користувачем. Хмара може бути представлена в різних формах і колірних гамах. Кожне слово в хмарі при наведенні на нього курсора виділяється і представляється як гіперпосилання.
Можливості використання хмари слів у навчанні пов'язані, наприклад, з тим, що:
● в хмару можна записати тему уроку, яку учні повинні визначити;
● попросити скласти пропозиції щодо визначеної теми, «хмара» виступає в якості опорного конспекту;
● можна запропонувати дітям прочитати в «хмарі» головне питання, на яке необхідно знайти відповідь протягом уроку;
● скласти речення або розповідь, використовуючи якомога більше слів з хмари;
● створити словникову «хмару» на основі невеликих нещодавно вивчених навчальних текстів, і попросити учнів пригадати, про що були ці тексти, і в якому саме контексті використовувалися слова;
● показати «хмару», складену зі слів, узятих із незнайомого тексту, і попросити здогадатися про його зміст;
● перетворити нудний текст в цікаву головоломку;
● написати зашифровану листівку другові;
● зробити "хмарку" підказок до біологічного диктанту, кросвордів тощо;
● повторити основні поняття теми, що вивчаєтся.
Це тільки деякі варіанти використання "хмар тегів/слів". Кожен вчитель може додати до свого арсеналу вправ найрізноманітніші ідеї.
Хмара може мати різну форму і кольорове рішення. Кожне слово хмари являє собою гіперпосилання для пошуку у Google.
Створеною роботою можна поділитися з використанням посилання. Можна отримати код для вбудовування хмари на сторінки сайтів, блогів. Можна зберегти роботу на растрі і векторі (відповідно PNG і SVG) або просто роздрукувати на папері. Працюючи з сервісом Tagul, за кожним ключовим словом можна розмістити посилання на сайт. Завдяки цьому можливості використання даного сервісу практично невичерпні.
Padlet – сервіс, який входить до категорії так званих "білих дошок", тобто інструментів для спільної роботи на певному віртуальному просторі.
Сервіс працює з декількома мовами, нажаль, української мови поки немає в переліку. Тому користуюся російськомовною версією. Web сервіс Padlet являє собою віртуальну стіну, на яку можна прикріплювати фото, файли, посилання на сторінки інтернет, замітки. Це може бути приватний проект стіни, заповнювати яку може тільки один учасник, стіна може модеруватися кількома учасниками, які будуть заповнювати віртуальну стіну інформацією, або доступ для читання і редагування буде відкритий всім бажаючим - майданчик для обміну інформацією. Інтерактивна он-лайн дошка (стіна) – це інструмент для навчання, завдяки якому можливе поєднання тексту, зображення, відео, аудіо в інтерактивний формат. Зазначу, що створену дошку можна розмістити в соціальних мережах (Facebook, Twitter, Google+ та ін.), зберігати у вигляді електронного документа у форматах PDF, Exel, CSV, отримати RSS-фід або відправити по електронній пошті, вставити у власну сторінку або блог за допомогою html-коду, а також використовувати мобільну версію з QR кодом. Padlet – це зручний, легкий у роботі сервіс, призначений для збереження, організації та спільної роботи з різним контентом у визначеному віртуальному просторі. Його можна застосовувати:
- для «мозкового штурму», на етапі узагальнення та систематизації знань;
- як майданчик для розміщення навчальної інформації;
- для спільного або індивідуального виконання домашнього завдання;
- як місце для збирання ідей для проектів та їх обговорення.
LearningApps - сервіс призначений для створення навчально-методичних посібників. Вправи створені на LearningApps можна використовувати на всіх у етапах уроку. Зручна наявність функції самоперевірки. Вікторини, інтерактивні вправи, пазли, кросфорди, тести, тренажери приваблюють увагу дітей, заохочують до виконання завдань і, як наслідок, зростає мотивація до вивчення матеріалу. Сервіс наповнений великим вибором шаблонів, які можна заповнити своїм змістом і опублікувати. Сервіс LearningApps працює на системі модулів. Їх можна з легкістю використовувати готові, створювати і змінювати в режимі онлайн. В модулях передбачена вставка візуальної та аудіо-відео інформації. Теми різноманітні і кожен шаблон містить посилання на приклади подібних ресурсів, створених іншими вчителями, якими теж можна користуватися.
Prezi - це веб-ресурс з допомого якого можна створити мультимедійні інтерактивні презентації. Сервіс генерує один гігантський слайд, який містить всю презентацію. Презентації виконані з допомогою даного сервісу дозволяють зручно і наглядно візуалізувати складний біологічний матеріал.
Slide Alloy - сервіс, функція якого-конвертація презентацій у відео та публікація на популярному сервісі YouTube. При цьому всі використані ефекти PowerPoint зберігаються. SlideAlloy також дозволяє зберігати презентації у відеофайл формату mp4 на ваш комп'ютер і чудово доповнює інструменти PowerPoint для створення презентацій.
Calamеo - це сервіс інтерактивних публікацій книг, журналів, презентацій, каталогів. Це новий, інтерактивний спосіб створення електронних документів, який навряд чи кого може залишити байдужим. В ньому можна також читати ваші книги у Word і PDF в більш зручному форматі, а також переглянути і завантажити для себе книги, які є на сервісі у вільному доступі. Якщо вам потрібно цікаво подати матеріал, то незвичайний формат платформи однозначно приверне увагу до вашої інформації. Ви зможете також ділитися своїми публікаціями з іншими людьми, роблячи їх загальнодоступними, або спілкуватись в тематичних групах.
Використання хмарних технологій дає можливість інтенсифікувати процес навчання, формує творчу компетентність, розвиває уміння самостійно мислити, спонукає до креативного застосування знань, відкриває широкі можливості для комунікації та спільних проектів.
Використані джерела
1. Алексанян Г. А. Использование облачных сервисов Яндекс при организации самостоятельной деятельности студентов СПО [Текст] / Г. А. Алексанян // Педагогика: традиции и инновации (II): материалы междунар. заоч. науч. конф. (г. Челябинск, октябрь 2012 г.). — Челябинск: Два комсомольца, 2012. — С. 150-153.
2. Вакалюк Т. А. Використання інформаційно-комунікаційних технологій в загальноосвітніх школах для підвищення якості освіти / Вакалюк Т. А., Шевельова М. К. // Інформаційно-комунікаційні технології як засіб підвищення якості освіти/ Зб. наук. gр. [ред. кол.: В.Є. Берека (гол) та ін.]. – Хмельницький : Видавництво ХОІППО, 2015. – С. 40-45.
3. Вакалюк Т. А. Можливості використання хмарних технологій в освіті / Т. А. Вакалюк // Актуальні питання сучасної педагогіки. Матеріали міжнародної науково-практичної конференції (м. Острог, 1-2 листопада 2013 року). – Херсон : Видавничий дім «Гельветика», 2013. – C. 97–99.
4. Використання соціальних медіа на уроках.- [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http//osvita.ua. – Назва з екрану.
5. Кондратович А.Б. Малахов Ю.І. «Використання технологій хмарних обчислень» і інструментів сервісу WEB 2.0 в практиці роботи сучасного вчителя»//Вітебськ, ГУДОВ « ВО ІРО»,2013.
6. Лященко К.В. Google-сервіси: можливості та перспективи використання у сучасному освітньому середовищі // Електронний ресурс. Режим доступу: http://www.psyh.kiev.ua/
7. Можливості використання хмарних технологій в освітній та соціальній сферах. Сабліна М.А. – ISSN On line: 2312-5829. Освітологічний дискурс, 2014, № 3(7).
8. "Google-сервіси для вчителя. Перші кроки новачка // Електронний ресурс. Режим доступу: http://sae-ukraine.org.ua/ua/project_news/Google-serv–si-dlya-vchitelya–Perskroki-novachka-publication/