6 клас Тема. Жанри образотворчого мистецтва.
Натюрморт.
Мета уроку: познайомити учнів з різноманіттям зображення світу речей в історії мистецтва; розширити знання учнів про жанр натюрморту, про особливості його композиційного рішення; вчити складати натюрморти продовжувати формувати навички щодо роботи з фарбами, ознайомити з новими можливостями художніх технік, уміння аналізувати природні форми;
виховувати естетичну сприйнятливість, естетичний смак; інтерес до художнього бачення краси оточуючого світу;
розвивати уяву, пам'ять, творче мислення; розвиток самостійності, вміння працювати за зразком; асоціативне гнучке образне мислення; уважність у плануванні практичних дій щодо змісту практичної роботи; стимулювати творчу думку.
Обладнання: навчальні плакати, репродукції картин, малюнки - приклади композиційного розташування предметів у натюрморті, малюнки натюрмортів, картки із зображенням предметів.
Матеріали та інструменти: альбом для малювання, простий олівець, гумка, фарби, пензлі, ємність для води, серветки, палітра, клей, ножиці, ватні диски.
Тип уроку: комбінований урок.
ХІД УРОКУ
І Організаційний момент
Добрий день, діти! Доброго настрою!
Давайте знайомитись. Мене звуть Сніжана Сергіївна і согодні я проведу з вами урок образотворчого мистецтва.
Перевірте будь ласка чи усі ви готови до уроку, чи нічого не забули, от і добре.
Перш за все я хочу щоб ви звернули увагу, перед вами на столі лежить експрес зошит, роздивіться його будь ласка, я прошу вас написати своє прізвище та ім’я. далі видкрий те зошит, і давайте зробимо вправу «Хвилинка настрою».
Вправа «Хвилинка настрою».
Оцініть своє самопочуття «тут і тепер» (настрій, фізичний стан тощо) за допомогою «кольоротесту». Для цього слід позначити певний колір, який відображає Ваш стан на початку уроку. А зараз я хочу вас запитати ……
ІІ Актуалізація опорних знань
Запитання
А ось таке вам питання задам
Якщо бачиш на картині
Чашку кави на столі,
Або воду у графині,
Чи троянду в кришталі.
Чи велику жовту диню,
Чи конвалії малі,
Вазу, яблуко чи торт,
Знай усі ці речі разом,
Називають… (натюрморт)
IV. Повідомлення теми уроку
Як ви вже здогадались сьогодні на уроці ми з вами продовжуємо знайомитись з таким жанром образотворчого мистецтва як натюрморт.
І тема нашого сьогоднішнього уроку так і називається «Натюрморт як жанр образотворчого мистецтва»
ІІІ Мотивація навчальної діяльності?????????
V. Вивчення нового матеріалу
Організація сприйняття творів мистецтва
Пояснення вчителя
Так що ж таке натюрморт?
Натюрморт — це жанр образотворчого мистецтва, що зображує групу неживих предметів. На картині чи фотографії можуть бути квіти, фрукти, посуд та інші предмети, розташовані так, щоб вийшла гармонійна композиція. Натюрморти можуть бути як прості (складатися з одного або двох предметів) так і складні (складатися з багатьох предметів).
Натюрмортне зображення світу речей з'явилося в мистецтві дуже давно.
Натюрмортом (від французького nature morte – буквально “ мертва
природа “ ) називають зображення неживих речей, зібраних у єдину композиційну групу. Натюрморт може мати як самостійне значення, так і бути частиною композиції, жанрової картини або портрета.
Голандською та німецькою мовами суть натюрморту виражається як тихе життя речей, повне своїх внутрішніх подій життя, яке ми так рідко помічаємо. (діти, а як ви вважаєте що це означає).
А як ви вважаєте ми можимо сказати - що Світ речей у натюрморті – це завжди і світ людини, бо речі розповідають про свого власника, його думки, почуття, розуміння життя. Малюючи натюрморт або окремі предмети побуту, художник може передати характерні риси їхнього власника, зовнішні ознаки життя певної історичної епохи.
Виник цей жанр близько 400 років тому в Голландії та Іспанії. Голанці були в цей час одними з найбагатших у світі. Люди гостріше і тонше відчували навколишній світ, красу природи. Вони милувалися предметами, серед яких проходило їхнє життя. Це був період розвитку голландського мистецтва. Вміти бачити красу в звичайному – важлива риса Голанських художників. Дуже часто у назві картин використовувалося слово “сніданок”: “Сніданок з курчат”, “Сніданок з шинкою”. Натюрморти, написані художниками, розповідають також про життя і побут їхніх володарів. Дивишся на таке зображення і думаєш, що господар цих речей відійшов на хвилинку і незабаром повернеться .
З чого починається робота над натюрмортом?
Щоб робота над натюрмортом була по - справжньому цікавою і корисною, натюрморт повинен бути добре складений і правильно поставлений. А це початок творчості і не так просто, як може здатися. Тут вже проявляється смак і композиційне чуття художника .
У мистецтві жорстких рецептів немає. Але певні правила в натюрморті все ж є ( схеми натюрморту, але не слід думати, що предмети натюрморту треба обов'язково розташовувати за схемами ).
Набір предметів не може бути випадковим, їх повинно щось об'єднувати, ріднити, в них повинна бути закладена певна ідея, тема. Наприклад, предмети праці, рослини, плоди або страви, старовинні чи побутові речі і т. д.
Постановка натюрморту.
Натюрморт повинен мати композиційний центр - предмет або найбільший, або найяскравіший, або найбільш виразний. Але композиційний центр не обов'язково повинен збігатися з центром геометричним.
Предмети повинні бути згруповані так, щоб вже нічого не хотілося прибрати, пересунути або додати.
Велику роль в натюрморті грає фон. Поміщений впритул за натюрмортом фон не дозволяє погляду розсіюватися, йти від постановки.
Вільний, легкий передній план. Найбільш важкі, великі предмети повинні знаходитися десь ззаду; легші - перед нами, а найперший план повинен бути зовсім вільним, відкритим.
Аналіз натюрморту
Фіз.-хвилинка
Працювати перестали
І тепер всі дружно встали.
Будемо відпочивати,
Нумо, вправу починати!
Руки вгору, руки вниз
І легесенько пригнись.
Покрутились, повертілись,
На хвилинку зупинились.
Пострибали, пострибали,
Раз — присіли, другий — встали.
Всі за парти посідали.
VI. Творче завдання
Слово вчителя
Ось і настав час нам з вами творчо попрацювати, звісно створювати мі будемо простий – квітковий натюрморт, але виконувати його ми нетрадиційними засоби малювання!
БЖ Але с початку давайте пригадаємо правила безпечної праці з ножицями та фарбами на уроці.
Пояснення творчого завдання.
VII. Контрольно-оцінювальний етап
1. Самоконтроль, самоаналіз:
1. Зробіть аналіз своєї роботи. Які почуття та якими засобами ви передавали?
2. У кожного є лист оцінки своєї діяльності на уроці, поставте собі бали.
VІІІ. Заключний етап. Усвідомлення ситуації досягнення мети.
Вправа «Мікрофон»: Сьогодні на уроці я……….. працював у команді, створили композиції, передали свої емоції.
Оцініть своє самопочуття (настрій, фізичний стан тощо) після уроку. Для цього слід відмітити певний колір.
Червоний — активне прагнення до діяльності.
Жовтий — позитивний емоційний стан.
Зелений — спокійний стан.
Синій — прагнення до визнання.
Коричневий — напруга.
Чорний — стан хвилювання.
Білий — важко щось відповісти
Відчуття успіху: Молодці! Хочеться відзначити, що сьогодні ви вийшли на продуктивний, творчий рівень - створили неповторні роботи. Урок закінчено.
Прибирання робочого місця.
1