Тема. Жири, їх склад, хімічна будова. Гідроліз, гідрування жирів. Біологічна роль жирів.
Цілі:
-
поглибити знання учнів про багатоатомні спирти , вищі карбонові кислоти, естери, реакцію естерифікації;
-
ознайомити учнів з поширенням, біологічним значенням, складом і властивостями насичених і ненасичених жирів;
-
формувати й розвивати вміння та навички складання хімічних формул та рівнянь реакцій, які харвктеризують хімічні властивості жирів;
-
поглибити знання про вітаміни з точки зору хімії жирів;
-
розвивати в учнів самостійність у навчанні, творче мислення, вміння висловлювати власну точку зору, узагальнювати факти;
-
продовжувати систематизувати мислення, зацікавленість учнів у вивченні предмета шляхом упровадження інноваційних технологій;
-
формувати хімічну мову. вміння аналізувати, порівнювати;
-
сприяти формуванню активної життєвої позиції;
-
формувати в учнів розуміння важливості одержаних знань про жири та їх властивості в житті;
-
розвивати вміння працювати самостійно та в групах, раціонально використовувати час, швидко й зосереджено працювати над завданням;
-
здіійснювати міжпредметні зв’язки.
Обладнання: зразки жирів, вода, етанол, бензин, штатив з пробірками, медіа проектор, рефлексивна галявина «Радість і успіх», набір кольорових колб.
Хід уроку
І.Організаційний етап.
Пропоную учням визначити рівень своєї підготовленості, настрою на роботу за допомогою кольорових колбочок:
Червона – гарний настрій, упевненість у високому рівні знань,
Синя -- гарний настрій, достатній рівень,
Жовта – середній рівень.
ІІ. Актуалізація знань.
Хімічна розминка
1.Позначте загальну формулу естерів:
А R –COR’
Б R – COOR’
В R- COH
Г R- O – R’
2.Позначте речовини, необхідні для добування етилформіату:
А Оцтова кислота та етанол;
Б Мурашина кислота та метанол;
В Оцтова кислота та метанол;
Г Мурашина кислота та етанол.
3.Позначте сполуку, що утворюється при взаємодії етилацетату з калій гідроксидом:
А Калій форміат;
Б Калій етилат;
В Калій ацетат;
Г Калій оксид.
4.Позначте спільну ознаку для рідких естерів:
А Низька температура кипіння;
Б Взаємодія з натрієм;
В Висока розчинність у воді;
Г Приємний запах.
5.Позначте сполуку, з якої можна добути оцтову кислоту за одну стадію:
А Етаналь;
Б Хлоретан;
В Дихлоретан;
Г Етиленгліколь.
6. Позначте речовини, необхідні для добування метилацетату:
А Оцтова кислота та пропанол;
Б Оцтова кислота та метанол;
В Оцтова кислота та етанол;
Г Метанова кислота та етанол.
Самоперевірка
Відповіді до тестів:
1. Б
2. Г
3. В
4. Г
5. А
6. Б
-
Кожна правильна відповідь – 2 бали.
Вправа «Впізнай мене»
Зображення молекул гліцерину, і вищих карбонових кислот.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні ми продовжуємо знайомитись з різноманітним світом органічних сполук. А саме сполуками, які французький хімік Ежен Шеврель описав в 6 томах своєї книги «Жири».
“Якщо учень не навчився сам нічого творити, то й у житті він буде тільки наслідувати, копіювати”
Л.Толстой
Ви працювали в групах – наукових лабораторіях І сьогодні будете доводити своє вміння працювати, мислити, творити.
Звіти наукових лабораторій.
І група. Жири в природі. Склад жирів , їхні фізичні властивості.
ІІ група. Методи визначення складу жирів, їх класифікація.
ІІІ. Хімічні властивості жирів.
ІV. Біологічне значення жирів.
Це цікаво знати.
Повідомлення учнів.
Дебати. Що переважить: за чи проти?
Аргументовані факти учнів.
ІV. Узагальнення знань.
Тестовий диктант «Радість і успіх».
-
1. Жирами називаються такі органічні речовини: а)естери високомолекулярних кислот і етанолу; б) естери високомолекулярних кислот і гліцерину; в) естери високомолекулярних кислот і етандіолу.
-
2. Для встановлення складу жирів застосовували такі методи дослідження: а) спостереження й порівняння; б) порівняння й узагальнення; в) аналіз та синтез.
-
3. У природі зустрічаються жири: а) рослинного і тваринного походження; б) виключно рослинного походження; в) виключно тваринного походження.
-
4. До складу жирів тваринного походження (твердих) входять: а) залишки високомолекулярних карбонових кислот насиченого складу; б) залишки високомолекулярних карбонових кислот ненасиченого складу; в) залишки низькомолекулярних карбонових кислот ненасиченого складу.
-
3. У природі зустрічаються жири: а) рослинного і тваринного походження; б) виключно рослинного походження; в) виключно тваринного походження.
-
4. До складу жирів тваринного походження (твердих) входять: а) залишки високомолекулярних карбонових кислот насиченого складу; б) залишки високомолекулярних карбонових кислот ненасиченого складу; в) залишки низькомолекулярних карбонових кислот ненасиченого складу.
-
5. До складу олій входять: а) залишки високомолекулярних насичених карбонових кислот; б) залишки низькомолекулярних карбонових кислот; в) залишки високомолекулярних ненасичених карбонових кислот.
-
6.Тверді й рідкі жири утворюють кислоти: а)гептанова, октанова, бутанова, пальмітинова; б) стеаринова, октанова, нонанова, олеїнова; в) пальмітинова, стеаринова, олеїнова, лінолева
-
7.Жири,як і естери, вступають в реакцію: а)гідролізу; б)дегідратації; в)дегідрування.
-
8.У промисловості гідроліз жирів за наявності лугу або соди здійснюють з метою одержання: а)гліцеролу; б)вищих карбонових кислот; в)мила.
-
9.В основі перетворення олії на твердий жир лежить реакція: а)гідрування; б)гідролізу; в)дегідрування.
-
10.Гідрований жир застосовують: а)для виробництва оліфи; б)для одержання вищих карбонових кислот; в)для виготовлення маргарину, мила.
-
11. Якісна реакція на рідкі жири: а) взаємодія з воднем; б) взаємодія з бромною водою; в) взаємодія з водою.
-
12. Продукти гідролізу тваринних жирів: а) гліцерин і оцтова кислота; б) гліцерин і олеїнова кислота; в) гліцерин і стеаринова кислота.
-
13. Рідкий тваринний жир: а) оленячий; б) риб‘ячий; в) свинячий.
V. Домашнє завдання
Задачі для самоконтролю:
-
Яку масу тристеарину необхідно, щоб добути гліцерин масою 9,2г ?
-
Обчисліть масу гліцерину, що утворився при взаємодії достатньої кількості калій гідроксиду із 10 кг , що містить 2% домішок за масою.
Дослідницька робота.
З’ясувати на чому базується здатність використання Fairy для миття посуду
VІ. Рефлексія
Вправа «Незакінчене речення».
-
Найважливішим відкриттям на цьому занятті для мене було …