Урок "Життєвий і творчий шлях Б.Грінченка "Без хліба"

Про матеріал
Детальна інформація про Б.Грінченка , повний аналіз оповідання "Без хліба".Творча робота учнів на уроці.
Перегляд файлу

Тема : Життєвий і творчий шлях Бориса Грінченка . Багатогранність діяльності .  Особливості реалістичного письма в розкритті соціальних проблем та душевного стану героя в оповіданні  «Без хліба».

Мета:

- ознайомитись із основними фактами життєвого ,творчого та громадського етапів життя митця;

-пояснити його роль у становленні національної  української культури  ;

- розкрити ідейний зміст оповідання ;

- розвивати вміння висловлюватися точно , логічно , послідовно , а також давати власну оцінку вчинкам персонажів ;

- визначати особливості реалістичного письма в розкритті соціальних проблем та душевного стану героїв , місце письменника в історії  української літератури ;

-виховувати любов до рідної мови  ,  гордість за її красу і багатство , а також доброту , необхідність бути уважними до ближнього.

Теорія літератури : поглиблення відомостей про оповідання.

Обладнання: портрет письменника , книжкова виставка його творів , текст оповідання , презентації учнів ( повідомлення ) , хліб , рушник.

Тип уроку : комбінований.

                                                       Перебіг уроку.

1.Організаційний  момент.

( Підготовка до уроку , перевірка наявності учнів ).

                                                                                                                                                                                                                                                                                           

2.Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні ми познайомимося з ним  - істинним патріотом України . Він належить до когорти тих , які вибирають собі найтяжчу дорогу   і наполегливо простують нею туди , де  горить їх мета . З тим  ,про  якого укр. композитор  М.Лисенко сказав так  «…обвівши духовним зором  Україну з краю в край , постеріг , зрозумів тяжке її безпомічне становище і вирішив  оддати життя своє на службу їй ,кинувшись самотужки обслуговувати потреби її духа» . Хто ж це ?Увага на екран.

Нашим завданням на уроці буде з ясувати , якою людиною був митець ,його громадянську позицію , ознайомитися із творчою спадщиною письменника  ,а також переконатися , що Б.Грінченко був ґрунтовно обізнаний з життям і  психологією укр. селянина ,опрацювавши оповідання «Без хліба».

 4. Ознайомлення  учнів з темою та метою заняття.

( Зачитую тему і мету уроку ) .

- Протягом заняття ви працюватимете самостійно : робитимете  нотатки  ,а точніше складете коротку анкету життєвого і творчого шляху  Б.Грінченка.

5. Вивчення нового матеріалу.

Маючи псевдонім Вартовий  Грінченко  дійсно  три десятиліття стояв на  сторожі рідної культури , був прикладом самовідданої праці , громадсько-просвітительської діяльності . Давайте перевіримо  індивідуально-випереджувальні завдання , які  ви отримали на  минулому уроці і дізнаємось більше  про  Б.Грінченка . Презентації робіт.

Аналізуючи почуте ,ми можемо зробити висновок , що праця – це не просто улюблене заняття Грінченка , це і є його життя  ,  воно гідне подиву , а невтомна титанічна  діяльність  викликає в нас захоплення . Для нас Б.Грінченко  - це феномен Великого Трударя.

-Ким же був Б. Грінченко?

Систематизуємо отримані знання  за допомогою гри  «Хто більше?» (Складіть гроно «Сфери діяльності Б. Грінченка»).

(Поет , прозаїк , драматург ,перекладач ,критик ,мовознавець , фольклорист ,етнограф , історик , педагог ,публіцист , організатор видавничої справи , бібліограф , лексикограф , соціолог , видавець , громадський і політичний діяч ).

6. Робота над оповіданням «Без хліба» .

1) Обговорення назви .

-Чи можна дізнатися про що йтиме мова ,  знаючи лише назву?

2)Слово вчителя.

Серед  домашніх оберегів найпочесніше місце займає хліб . Не випадково наша паляниця має круглу  форму . Хліб – символ сонця у наших предків : як сонце давало життя  усьому  живому  , так і хліб – це життя . Хліб в усі часи був святим , тому жоден  із обрядів не обходився без хліба . А найшановніших  людей зустрічали з хлібом-сіллю на рушникові .(Вчитель кладе хліб на стіл.)(Один з учнів зачитує вірш Б.Грінченка  «Шматок хліба» або «Хлібороб».

Як і більшість  українських письменників , Б.Грінченко у своїх творах часто звертався до теми села , зображував  життя простого народу . А знав він його дуже добре . Склавши іспити на звання  народного вчителя, молодий   педагог протягом 10 років працював у селах . А оскільки крамольного вчителя довго ніде не тримали , то йому доводилося досить часто переїжджати з  одного села  до іншого.

Тож і не дивно , що оповідання Бориса Грінченка  виявили ґрунтовну обізнаність автора з життям і психологією українського селянина . Пересвідчитися в цьому нам допоможе робота над змістом оповідання «Без хліба».

3)Теорія літератури. Згадаймо !

Оповідання – невеликий прозовий твір , сюжет якого заснований на певному  епізоді з життя одного персонажа.

-Чи можемо ми стверджувати , що твір «Без хліба» - оповідання ?

4) Евристична бесіда.

-Які проблеми порушені у творі ?

-На скільки частин можна поділити оповідання ?

-Про що розповідається в кожній ?

-Що ми дізнаємося про життя селянської родини ?

-Зачитайте портретні дані , що свідчать про бідність та злиденність сім ї .

-Визначте тему та основну думку твору.

-Простежте , як змінюється настрій персонажа впродовж твору ( зачитую уривки ).

- Прокоментуйте поведінку Горпини .

- Як почувався після крадіжки зерна в гамазеї Петро ?

- Чи був у персонажа інший вихід ? Що б ви йому порадили ?

- Чим можна  вмотивувати  мовчання Горпини і її осуд вчинку Петра ?

- Як характеризує героя його рішення покаятися перед громадою ?

- Як ви думаєте , чому громада  вступилася за  Петра?

- Як ви вважаєте , чи тільки перед Петром стояла потреба вибору , як діяти і жити далі ?

- Якщо життєві обставини ще раз штовхатимуть Петра на крадіжку , чи піде він на це ? Думку вмотивуйте.

7. Систематизація й узагальнення вивченого .

Скласти  таблицю  «Герої оповідання та їх провідні риси».

(Петро –люблячий , турботливий , готовий заради родини піти на злочин , уміє визнавати свою провину ,..

Горпина – носій етичних чеснот ,турботлива , любляча , вразлива ,має почуття власної гідності ,…

Староста – байдужий , черствий , …

Громада  - мудра , розуміюча ,готова підтримати , …).

8.Підсумок уроку .

-Оповідання примушує замислитись над …

-Я вважаю ,що героїня твору …

-Я задоволений , що …

9. Домашнє завдання .

1.Повторити матеріал уроку .

2.Прочитати оповідання «Сам собі пан»

3 «Заглянь у душу персонажа» (Уявний діалог Петра зі своєю совістю напередодні крадіжки ).

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Семеновських Оксана Ярославівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
31 жовтня 2020
Переглядів
6125
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку