Тема : Життєвий і творчий шлях Бориса Грінченка . Багатогранність діяльності . Особливості реалістичного письма в розкритті соціальних проблем та душевного стану героя в оповіданні «Без хліба».
Мета:
- ознайомитись із основними фактами життєвого ,творчого та громадського етапів життя митця;
-пояснити його роль у становленні національної української культури ;
- розкрити ідейний зміст оповідання ;
- розвивати вміння висловлюватися точно , логічно , послідовно , а також давати власну оцінку вчинкам персонажів ;
- визначати особливості реалістичного письма в розкритті соціальних проблем та душевного стану героїв , місце письменника в історії української літератури ;
-виховувати любов до рідної мови , гордість за її красу і багатство , а також доброту , необхідність бути уважними до ближнього.
Теорія літератури : поглиблення відомостей про оповідання.
Обладнання: портрет письменника , книжкова виставка його творів , текст оповідання , презентації учнів ( повідомлення ) , хліб , рушник.
Тип уроку : комбінований.
Перебіг уроку.
1.Організаційний момент.
( Підготовка до уроку , перевірка наявності учнів ).
2.Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні ми познайомимося з ним - істинним патріотом України . Він належить до когорти тих , які вибирають собі найтяжчу дорогу і наполегливо простують нею туди , де горить їх мета . З тим ,про якого укр. композитор М.Лисенко сказав так «…обвівши духовним зором Україну з краю в край , постеріг , зрозумів тяжке її безпомічне становище і вирішив оддати життя своє на службу їй ,кинувшись самотужки обслуговувати потреби її духа» . Хто ж це ?Увага на екран.
Нашим завданням на уроці буде з ясувати , якою людиною був митець ,його громадянську позицію , ознайомитися із творчою спадщиною письменника ,а також переконатися , що Б.Грінченко був ґрунтовно обізнаний з життям і психологією укр. селянина ,опрацювавши оповідання «Без хліба».
4. Ознайомлення учнів з темою та метою заняття.
( Зачитую тему і мету уроку ) .
- Протягом заняття ви працюватимете самостійно : робитимете нотатки ,а точніше складете коротку анкету життєвого і творчого шляху Б.Грінченка.
5. Вивчення нового матеріалу.
Маючи псевдонім Вартовий Грінченко дійсно три десятиліття стояв на сторожі рідної культури , був прикладом самовідданої праці , громадсько-просвітительської діяльності . Давайте перевіримо індивідуально-випереджувальні завдання , які ви отримали на минулому уроці і дізнаємось більше про Б.Грінченка . Презентації робіт.
Аналізуючи почуте ,ми можемо зробити висновок , що праця – це не просто улюблене заняття Грінченка , це і є його життя , воно гідне подиву , а невтомна титанічна діяльність викликає в нас захоплення . Для нас Б.Грінченко - це феномен Великого Трударя.
-Ким же був Б. Грінченко?
Систематизуємо отримані знання за допомогою гри «Хто більше?» (Складіть гроно «Сфери діяльності Б. Грінченка»).
(Поет , прозаїк , драматург ,перекладач ,критик ,мовознавець , фольклорист ,етнограф , історик , педагог ,публіцист , організатор видавничої справи , бібліограф , лексикограф , соціолог , видавець , громадський і політичний діяч ).
6. Робота над оповіданням «Без хліба» .
1) Обговорення назви .
-Чи можна дізнатися про що йтиме мова , знаючи лише назву?
2)Слово вчителя.
Серед домашніх оберегів найпочесніше місце займає хліб . Не випадково наша паляниця має круглу форму . Хліб – символ сонця у наших предків : як сонце давало життя усьому живому , так і хліб – це життя . Хліб в усі часи був святим , тому жоден із обрядів не обходився без хліба . А найшановніших людей зустрічали з хлібом-сіллю на рушникові .(Вчитель кладе хліб на стіл.)(Один з учнів зачитує вірш Б.Грінченка «Шматок хліба» або «Хлібороб».
Як і більшість українських письменників , Б.Грінченко у своїх творах часто звертався до теми села , зображував життя простого народу . А знав він його дуже добре . Склавши іспити на звання народного вчителя, молодий педагог протягом 10 років працював у селах . А оскільки крамольного вчителя довго ніде не тримали , то йому доводилося досить часто переїжджати з одного села до іншого.
Тож і не дивно , що оповідання Бориса Грінченка виявили ґрунтовну обізнаність автора з життям і психологією українського селянина . Пересвідчитися в цьому нам допоможе робота над змістом оповідання «Без хліба».
3)Теорія літератури. Згадаймо !
Оповідання – невеликий прозовий твір , сюжет якого заснований на певному епізоді з життя одного персонажа.
-Чи можемо ми стверджувати , що твір «Без хліба» - оповідання ?
4) Евристична бесіда.
-Які проблеми порушені у творі ?
-На скільки частин можна поділити оповідання ?
-Про що розповідається в кожній ?
-Що ми дізнаємося про життя селянської родини ?
-Зачитайте портретні дані , що свідчать про бідність та злиденність сім ї .
-Визначте тему та основну думку твору.
-Простежте , як змінюється настрій персонажа впродовж твору ( зачитую уривки ).
- Прокоментуйте поведінку Горпини .
- Як почувався після крадіжки зерна в гамазеї Петро ?
- Чи був у персонажа інший вихід ? Що б ви йому порадили ?
- Чим можна вмотивувати мовчання Горпини і її осуд вчинку Петра ?
- Як характеризує героя його рішення покаятися перед громадою ?
- Як ви думаєте , чому громада вступилася за Петра?
- Як ви вважаєте , чи тільки перед Петром стояла потреба вибору , як діяти і жити далі ?
- Якщо життєві обставини ще раз штовхатимуть Петра на крадіжку , чи піде він на це ? Думку вмотивуйте.
7. Систематизація й узагальнення вивченого .
Скласти таблицю «Герої оповідання та їх провідні риси».
(Петро –люблячий , турботливий , готовий заради родини піти на злочин , уміє визнавати свою провину ,..
Горпина – носій етичних чеснот ,турботлива , любляча , вразлива ,має почуття власної гідності ,…
Староста – байдужий , черствий , …
Громада - мудра , розуміюча ,готова підтримати , …).
8.Підсумок уроку .
-Оповідання примушує замислитись над …
-Я вважаю ,що героїня твору …
-Я задоволений , що …
9. Домашнє завдання .
1.Повторити матеріал уроку .
2.Прочитати оповідання «Сам собі пан»
3 «Заглянь у душу персонажа» (Уявний діалог Петра зі своєю совістю напередодні крадіжки ).