Метою уроку є ознайомити учнів з основними віхами життя і творчості відомого англійського письменника Чарльза Діккенса, удосконалювати роботу із дослідження деяких моментів у творчості видатного митця, зацікавивши учнів сюжетами його творів, продовжувати удосконалювати навички аналізу прозового твору, продовжувати працювати над літературознавчими термінами; розвивати логічне мислення школярів, уміння порівнювати і робити висновки, виховувати людяність, доброту вміння співчувати.
ТЕМА: Життєвий і творчий шлях Чарльза Діккенса. Що було темними і світлими силами в житті письменника?
МЕТА: ознайомити учнів з основними віхами життя і творчості відомого англійського письменника Чарльза Діккенса, удосконалювати роботу із дослідження деяких моментів у творчості видатного митця, зацікавивши учнів сюжетами його творів, продовжувати удосконалювати навички аналізу прозового твору, продовжувати працювати над літературознавчими термінами; розвивати логічне мислення школярів, уміння порівнювати і робити висновки, виховувати людяність, доброту вміння співчувати.
ОБЛАДНАННЯ: мультимедійна презентація на тему «Життєвий і творчий шлях Чарльза Діккенса», підручник із світової літератури для 6 класу, зошит для класних робіт, картки для учнів з питаннями до самостійної роботи, книга із творами Діккенса, текст твору «Різдвяна пісня в прозі», запис фільму «Девід Коперфільд», запис уривку ноктюрна Шопена, картка з домашнім завданням.
ХІД УРОКУ
«Є темні сили на землі, але
тим яскравіше здається світло»
В.Гюго
І Організаційний момент
І Повідомлення теми, мети і плану уроку
ІІ Мотивація навчально – пізнавальної діяльності
1. Читання вірша вчителем
Наближається радісна звістка
До нас лине Різдво запашне
У руках в мене Діккенса книжка
А у ній все цікаве, веселе, сумне.
Хто ж той Чарльз, і який він, і звідки?
Де дитинство, його «золоте»?
Чи життя його світлп дорожка?
Куди творчість поета веде?
2.Робота з епіграфом
Бесіда
Що таке епіграф?
Для чого епіграф використовується?
Як ви розумієте слова В. Гюго?
3. Проблемне запитання
Що було темними і світлими сторонами у житті Чарльза Діккенса?
ІІІ Вивчення нового матеріалу
1 Робота з портретом письменника
- Що можете сказати про письменника?
- Що можна сказати про обличчя?
- Чим примітні очі, волосся?
2. Розповідь вчителя про письменника
Англія... «велика імперія, над якою ніколи не заходить сонце»... туманний Лондон... вулиці, вкриті камінням, де, проходжуючись, відпочивають джентльмени та леді, відомий усім Біг Бен... у невеличкому містечку Портсмут у родини Джона Діккенса і Елізабет Діккенс народився маленький хлопчик Чарльз— майбутній письменник. Життя Діккенса починалося благополучно — сім'я була заможною, і раннє дитинство письменника було безхмарне. Родині Діккенса жилось весело. Влаштовували пікніки, катання на річці, аматорські спектаклі, найулюбленішим святом було Різдво, коли за святковим столом збиралася велика і дружня сім'я. Але незабаром трапилось неприємність: батько Діккенса потрапив до боргової тюрми. Мати намагалась врятувати сімейний корабель, але не змогла переїхала до чоловіка у боргову в'язницю (за англійськими законами сім'я незаможного боржника мала право жити разом з ним, не вважаючись заарештованою)..Причиною негараздів було те, що батько письменника занадто легковажно ставився до сімейного добробуту, дуже захоплювався театром, часто позичав гроші, не маючи змоги найближчим часом їх повернути. Крім того, він нехтував вихованням сина, який це назавжди запам'ятав. Бракувало Чарлзові також материнської ласки та уваги. Мати просто не мала для нього часу, бо намагалася дати раду усім своїм дітям (а їх було восьмеро).
І тут у житті письменника сталося лихо, Чарлза влаштовують на фабрику. Шість місяців, проведених у брудному старому приміщенні, були для вразливого хлопчика чи не найстрашнішими: одноманітна праця тривала з ранку до вечора: він клеїв ярличка на банки з ваксою. Це була й моральна травма для Чарлза, котрий прагнув учитися.
У цей час у хлопця з'явилося ще одне захоплення — Лондон. Діккенс міг годинами блукати вулицями. Саме тут, у лондонських нетрях він, навіть цього не підозрюючи, дістав своє справжнє виховання. Так маленький Чарлз створив у своїй уяві майбутній діккенсівський Лондон. Він проклав шляхи своїм героям: у якому завулку цього міста вони б не ховалися, він побував там раніше. Чарлз із неабиякою радістю залишив фабрику й продовжив навчання у приватній школі, після закінчення якої почав працювати молодшим клерком у адвоката. До професійних клопотів додалися й особисті — сім'я потребувала грошей, а батько знову заліз у борги. Це й вирішило подальші кроки — Діккенс узявся за перо. Наприкінці 1833 року в журналі “Максі мегезін“ з’явилося оповідання Чарльза “Обід на Поплар Вок”, правда, без імені автора, але під псевдонімом «Боз» Пізніше письменник надрукував свій твір “Посмертні записки Піквікського клубу”. Саме цей твір приніс Діккенсу шалену популярність. В 1836 році Чарльз Діккенс одружується з Кетрін Хогарт. Протягом 4 років виходять друком такі твори Діккенса: “Ніколас Нікльбі”, “ Пригоди Олівера Твіст”, “Бернебі Радж”.
Завданя перед переглядом уривку
** Зверніть увагу, про кого фільм?
** Про яких дітей?
3. Перегляд уривку із фільму «Девід Коперфільд»
4. Бесіда за побаченим
- Про кого цей уривок?
- Чи сподобався вам цей уривок?
- Кому не сподобався?
5. Продовження розповіді вчителя.
Пізніше Діккенс разом із дружиною відплив до США. Намір побувати за океаном з'явився у письменника давно. Спочатку це було прагнення поїхати до Америки, він хотів остаточно розв'язати питання авторського права, бо через його відсутність страждали англійські письменники й передусім він сам. Саме Діккенс зміг ввести у Англії авторське право. Незабаром видається роман “Домбі і син”, роман “Девід Коперфілд”. Чарльз публічно виступає з читанням своїх творів. Діккенс 423 рази зустрічався з публікою. Про нього писали як про найвидатнішого митця століття. У 53 роки Діккенс пережив сильне потрясіння, потрапив у залізничну катастрофу. Поїзд, в якому він їхав із до Лондона, рухнув з мосту. Вагон, де знаходився письменник, дивом утримався на краю безодні. Діккенс проявив мужність, витримку і взяв участь у порятунку пасажирів. Лише в останню хвилину згадав про рукописи, які залишив у вагоні. Ризикуючи життям, проникнув у вагон і врятував папери.
Серед них знаходились «Різдвяні повісті». «У різдвяні дні 1843-го Діккенс заходив у будинки англійців... Він сідав з ними біля святкового вогнища, куштував їхню фаршировану яблуками гуску й прикрашений різдвяною гілкою пудинг». Пристрасть до чарівного завжди була в характері письменника.
Видатний англійський митець Чарльз Діккенс помер
9 червня 1870 року. Чарльз Діккенс похований у Вестмінстерському Аббатстві.
Музей Ч. Діккенса знаходиться в Лондоні. А от пам’ятників письменникові небагато – 2, вони в Америці. І тільки нещодавно англійці вирішили встановити монумент Діккенсу на його Батьківщині.
6.Самостійна робота
1. Де народився Ч.Діккенс?
а) у Лендпорті;
б) у Лондоні;
в) у Дубліні;
2. Яке лихо спіткало хлопця в дитинстві?
а) померла його мати, коли він народився
б) змушений був працювати на фабриці?
в) була пожежа у їхньому будинку?
3.Ким працює Чарльз Діккенс після закінчення приватної школи?
а) помічником керуючого готелю;
б) кухарем;
в) клерком у адвокатській конторі;
4. Назвіть причину, яка підштовхнула молодого митця взятися за перо?
а) хотів спробувати свій талант;
б) родині потрібні були гроші ;
в) через кохання;
5. Як називався перший твір майбутнього молодого англійця?
а) «Вечеря на Ултер –стріт»;
б) «Сніданок на Бейкер – стріт» ;
в) “Обід на Поплар Вок”,
6. Під яким псевдонімом почав працювати Ч. Діккенс?
а)Великий Чарльз;
б) Боз;
в) Шеф;
7. Який твір приніс шалену популярність Ч. Діккенсу?
а) «Записки піквікського клубу»
б) «Клубні записки»
в) «Записки клубу джентельменів»
8. З якою метою автор мандрує країнами?
а) цікаво побачити світ;
б) цікавило питання авторського права;
в) це булла весільна подорож;
9. Як називалася збірка оповідань, до якої увійшов твір «Різдвяна пісня у прозі»?
а) «Новорічні оповідання»;
б) «Різдвяні повісті»;
в) «Новели про Новий рік»;
10. Де знаходиться музей Чарльза Діккенс
а) У Лондоні;
б) У Сіднеї;
в) У Києві;
11.Які твори англійського письменника ви запам’ятали?
7. Робота з літературознавчими термінами
* Чи любите ви пісні?
* Які пісні ви любите?
* У які моменти життя ви любите слухати пісні?
* Які емоції викликають у вас пісні?
Пісня – це літературний римований твір, організований ритмічно, з використанням музичного супроводу.
Проза — мовлення не організоване ритмічно, не римоване; літературний твір або сукупність творів, написаних невіршованою мовою.
8. Бесіда за прочитаним твором
- Чи сподобалась вам повість?
- Які епізоди викликали емоційні переживання?(співчуття, обурення, сміх)
- Коли відбувається дія? (На свято Різдво.)
- Це випадковий вибір письменника? Ні. В Англії існувала традиція: перед Різдвом у пресі публікувалися твори різдвяної тематики. У 1843 році побачила світ збірка «Різдвяні оповідання». У ній відбилися погляди автора на суспільство. Сам письменник розглядав цей твір як соціальну програму, як заклик до єднання багатих і бідних. Однак його мрії були нездійсненими.
Підсумок
9. Інтерактивна гра «Мікрофон»
Я дізнався….
Я відчув….
Я уявив….
Домашнє завдання