Урок "Життєвий і творчий шлях М. Куліша"

Про матеріал
ознайомити учнів з біографією письменника, його творчим внеском в українську драматургію; розвивати зв’язне мов- лення, логічне мислення,творчий потенціал учнів; вихо- вувати в дітей почуття гідності та національної свідомості
Перегляд файлу

 

 

Микола Куліш

 

 

Життєвий і творчий

шлях

 

 

 

 

 

 

                                        Підготувала

                                                                                       вчитель української мови та літератури

                                                                                       Декун Тетяна Василівна

 

 

Тема. Микола Куліш – драматург світового рівня. Життєвий і                 творчий шлях письменника.

Мета: ознайомити учнів з біографією письменника, його творчим

           внеском в українську драматургію; розвивати зв’язне    мов-

            лення, логічне мислення,творчий потенціал учнів; вихо-

            вувати в дітей почуття гідності та національної свідомості.

 

Тип уроку: засвоєння нового матеріалу

Обладнання: портрет письменника, твори.

Епіграф: драматург був талант світового масштабу.

                  Не буду шукати небезпечних аналогів у класиці –

                  між Шекспіром і Міллером або Мольєром чи Бомарше,

                   але в сучасній йому драматургії не має собі рівних.

                                                                        Ю. Смолич

 

                                          Хід уроку

 

  1. Актуалізація опорних знань
  1. Бесіда з учнями.
  • Чи відвідували ви коли – небуть театр ?
  • Що вам сподобалось, не сподобалось під час вистави?
  • Чи хотіли б ви в майбутньому повязати  свою долю з театром? Чому?
  • Чи берете роботу в постановці спектаклів шкільним драмгуртком?
  • На кого з сучасних акторів хотіли б бути схожими?
  • Назвати корифеїв українського театру?

(І. Карпенко – Карий, Микола Садовський, Панас Саксаганський,

Марія Заньковецька )

  • Назвати п’єси та їх авторів, що вам дуже подобаються.( „Хазяїн”, „Сто тисяч” І. Карпенко – Карий, Бомарше „Севільський цирульник”, Мольєр „Міщанин –шляхтич” та інші)
  1. Слово вчителя.

Сьогодні  на уроці ми  ознайомимось з біографією великого драматурга, п’єси якого досі живуть на українських сценах.

  1. Повідомлення теми, мети уроку

1.Тема- Микола Куліш – драматург світового рівня. Життєвий і творчий шлях письменника.

2. Робота з епіграфом.

Зі слів  Юрія Смолича можна зрозуміти, що творчість Миколи Куліша дійсно світовий рівень. Розглядаючи його п’єсу „Мина Мазало” на наступному уроці ми  з вами спробуємо в цьому переконатися.

  1. Сприймання та засвоєння нового матеріалу
  1. Зустріч з письменником

( 1- учень виконує роль письменника, решта класу – кореспонденти, вони можуть ставити запитання по біографії. Таким чином перевіряється їх готовність до уроку, рівень виконання домашньої роботи)

  • Розкажіть про своє дитинство та роки навчання.

( Народився я 6 грудня 1892 р. в с. Чаплинці Херсонської області в бідній родині. Мама рано померла, тому з 8 років наймитував та жив у сирітському будинку. Спочатку навчався в Чаплинській сільській школі, потім у вищий школі м. Олешки, гімназію в тих же Олешка)

  • Чи брали участь у воєнних подіях?

( Коли розпочалася перша світова війна я добровольцем пішов до війська, воював з німцями біля Вільно, на Волині, в Галичині. На війні зустрів і одружився з Антоніною. До кінця воєнних подій  ми  вже мали сина Володимира та доньку Ольгу)

  • Коли ви почали писати твори?

( Ще, коли навчався в Олешка, організував драмгурток, для якого й написав невелику сценку про чабанів, в роки навчання друкувався в учнівських журналах „Наша жизнь”, „Колючка”, „Стрела”, „Веселое язычество»)

  • Ким та де ви працювали?

(1917р. мене було обрано депутатом на військовий зїзд  західного фронту, що відбувався у Луцьку. У цьому ж році повернувся до родини в Олешки, де організував у Дніпровському повіті культурно – політичне українське товариство „Просвіта”, працює міським головою. В роки громадянської війни та наступу німців змушений був 7 місяців сидіти у в’язниці. 1919р. – брав участь в організації „Першого Українського Дніпровського полку”. 1920р. – був призначений інспектором народної освіти)

  • Розкажіть про ваші стосунки з Лесем Курбасем?

( Моє творче життя завжди було пов’язане з діяльністю Леся Курбаса та його театром «Березіль”. Саме Лесь Курбас був постановником перших моїх п’єс „97”, „Комуна в степах”. Він, як режисер і знавець сцени, допомагав і скеровував мене в моїй творчості, а я , як драматург , сприяв еволюції сценічної естетики Курбаса)

  • Як ви ставилися до процесу українізації? Що навіяло вам ідею для написання п’єси „Мина Мазало”?

(1925 р. я переїхав до Харкова, там  познайомився з Л. Курбасом, М. Хвильовим, Остапом Вишнею, М.Яловим. Співпрацюючи у ВАПЛІТЕ, я гостро виступав проти українізації.  На різноманітних  творчих зборах мені часто закидали надмірну захопленість національною проблемою.  Написати твір про українців – зрадників – це ідея виникла сама собою, матеріал давало життя)

- Яка доля чекала на ваші п’єси ?

(Перші мої п’єси  „97” , „Комуна в степах”  одразу були поставлені на сцені театру „Березіль”. Та й п’єса  „Народний Малахій” в 1928р. теж дійшла до сцени, але 1930р. була заборонена. Така ж доля чекала і на  „Мину Мазала”, „Патетичну сонату”.Але режисер  поставив у своєму Камерному театрі у Москві. Прем’єра відбулась 19 грудня 1931р., а 4 березня 1932р. в газеті „Правда” зявилася розгромна стаття, що називалась „О Патетической сонате Куліша”.  П’єсу було знято з репертуару театру  Ленінграда, Іркутська, Баку)

1933р. – в „Березолі”- ставлять мою останню п’єсу „Маклена Граса”, але і її, розгледівши національну тематику, було заборонено.

  1. Слово вчителя

Таким, сповненим труднощів і перешкод, було життя великого драматурга, який порушив у своїй творчості важливі національні питання. А закінчилося воно так. Після трагічної загибелі Миколи Хвильового (13 травня 1933р.) , Микола Куліш дуже страждав через смерть друга. Курбаса заарештували, „Березіль” закрили, а М. Куліш опинився без заробітку і під постійним наглядом. 7 грудня 1934р. його заарештували, звинувативши у приналежності до сфабрикованого владою „Всеукраїнського боротьбістського терористичного центру”, і відправили на Соловки.

Останній лист його до родини датований 15 червня1937 року. Розстріляли 3 листопада 1337 року. 4 листопада 1956 року був реабілітований, за відсутністю складу злочинності (Верховний суд СРСР)

  1. Створення хронологічної таблиці „Творчість письменника”

 

РІК НАПИСАННЯ                              П ЄСИ

 

 1913р.                                         1-ша п’єса – комедія „На рыбной         

                                                  ловле ( рос. мовою)

      1923р.                                       драма «97»

 

      1925р.                                     «Комуна в степах», «Отак загинув

                                                        Гуска»

     1926р.                                        «Хулій Хурина», „Зона”

  

      1927р.                                        „Народний Малахій”

 

      1928р.                                       „Мина Мазало”

 

      1929р.- 1931р.                         „Закут”, „Патетична соната”

 

       1932р.                                      „Вічний бунт”, „Прощай село”

 

      1933р.                                       „Маклена Граса”

 

 

  1. Повідомлення учнів.

Як ви помітили, в хронологічній таблиці є проміжок часу, тривалістю в 10 років – це роки , які Куліш присвятив публіцистиці та написанню творів російською мовою.  Прозові твори до нас не дійшли. Публіцистику друкував в одеських виданнях – газеті „Южний  селянин”, освітянському часописі „ Наша школа” та у газеті „Червоний шлях”, яку сам і редагував. Значна частина його статей присвячена проблемам тогочасної  української школи й вирізнялась теоретичною та практичною  педагогічною спрямованістю. Помітне місце посідає педагогічна публіцистика, або „подорожні нотатки” ( за жанровим визначенням Л. Танюка)

Це цикл документально – художніх нарисів про життя людей на півдні України 1921 – 1922рр. Він складається з двох частин, кожна з яких поділяється на невеликі нариси. У назвах розділів – нарисів окреслено  тему розповіді й інтонаційну  структуру („На хуторах”, „Народний учитель” та інші) У структурі нарисів домінують замальовки звичаїв, побуту, характерів. Тривалий час Микола Куліш писав російською мовою і тільки на початку 20- х років перейшов на українську. Така мовна еволюція характерна для значної частини української інтелігенції різних часів. Вона пов’язана з тим, що митці знаходять себе в стихії рідної культури.

  1. Пояснення вчителя.

В історію української драматургії М. Куліш увійшов як новатор, творець драми з елементами романтики і експресіонізму. М. Куліш вдається до ритмізації прози, ліризму, створення розірваних сцен, вдало поєднує трагічне і комічне, гумор і патетику. Куліш створив  перший на той час український буквар, який назвав „Первинкою”, а також читанкою для початкової школи. Тоді ж зявляються  й оповідання для дітей. Проте як письменник, він знайшов себе не в прозі, а в драматургії, хоча це було й несподіванкою для нього.

  Художньо довершені, гостро конфліктні твори М, Куліша здобули визнання їх автору не тільки в Україні, а й далеко за її межами. Вони перекладалися російською, англійською, німецькою мовами, ставилися на сценах театрів багатьох міст Європи.

  1. Проблемне завдання.
  • Пояснити вислів Леся Танюка: „Талант брав у Кулішеві гору – він єдиний диктував йому шлях до вічності, хоча то був шлях через Голгофу, - шлях, на якому давно вже  лежали його побиті й розгублені  блакитні і червоні мрії. Ось чому, опановуючи творчість Миколи Куліша, мусимо пізнати в ній усе: від сміху до плачу, від любові до ненависті. Нам немає чого соромитись у Кулішеві – у всіх проявах свого „Я”  він був однаково щирий...
  • Якби ви жили в ті часи, то що б  обрали: життя чи вияв власного „я”, всупереч заборонам?

IV. Підсумок уроку

1.Слово вчителя

Драматург М. Куліш був талантом у театральній сфері, в його пєсах порушені проблеми, про які багато хто боявся писати. За це він поплатився власним життям, за це – його твори й до цього

часу люблять читачі.

V.Оцінювання

VI. Домашнє завдання

Прочитати п’єсу „Мина Мазало”, зясувати її історію  написання, виписати цитати до характеристики образів.                                                         

doc
Додано
13 грудня 2020
Переглядів
903
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку