Йоганн Вольфганг Гете. «Нічна пісня мандрівника», М. Гоголь «Чи знаєте ви українську ніч?..» Зображення взаємозв’язку різних сфер природи й людини в поетичному та прозовому творах

Про матеріал

Мета: здійснити текстуальний аналіз вірша Йоганна Вольфганга Гете «Нічна пісня мандрівника», уривку «Чи знаєте ви українську ніч?..»із повісті М.Гоголя «Майська ніч, або Утоплена» ; акцентувати увагу п'ятикласників на особливостях взаємозв'язків між описами природи та станами людської душі; вчити виразно читати віршований та прозовий твори, аналізувати їх художні світи, характеризувати засоби художнього зображення природи у поєднанні зі смислом твору; працювати над поглибленням літературознавчих понять;

розвивати вміння відчувати настрій художнього твору та стан ліричного героя й оповідача, порівнювати віршовані, прозові та музичні пейзажі;

виховувати любов до природи, бережливе ставлення до неї.

Перегляд файлу

Тема: Йоганн Вольфганг Гете. «Нічна пісня мандрівника», М. Гоголь «Чи знаєте ви українську ніч?..» Зображення взаємозв’язку різних сфер природи й людини в поетичному та прозовому творах

Мета: здійснити текстуальний аналіз вірша Йоганна Вольфганга Гете

«Нічна пісня мандрівника», уривку «Чи знаєте ви українську ніч?..»із повісті М.Гоголя  «Майська ніч, або Утоплена» ; акцентувати увагу п’ятикласників на особливостях взаємозв’язків між описами природи та станами людської душі; вчити виразно читати віршований та прозовий твори, аналізувати їх художні світи, характеризувати засоби художнього зображення природи у поєднанні зі смислом твору; працювати над поглибленням літературознавчих понять;

розвивати вміння відчувати настрій художнього твору та стан ліричного героя й оповідача, порівнювати віршовані, прозові та музичні пейзажі;

виховувати любов до природи, бережливе ставлення до неї.

 

Обладнання: портрети Й. В. Гете, М.Гоголя,  фрагменти музичної п’єси Ф. Шуберта за мотивами вірша Й. В. Гете «Нічна пісня мандрівника»,  аудіозапис мелодій Й. Баха, В. Моцарта, Л. ван Бетховена, роздатковий матеріал, мультимедійний комплекс.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Епіграф: Жити щасливо і жити в злагоді з природою – одне й те саме.

                                                                                                             Сенека

Перебіг уроку

 

 І. Організаційний момент

  1.   ІІ. Актуалізація опорних знань (слайд 2)  під музику Шуберта. Складіть пазли. Що утворилося? (Описи природи, картини природи).
  2. Емоційна увертюра уроку (звучить музика Ф. Шуберта, на екрані демонструються пейзажі художників різних епох)

   

  Слово вчителя

  1. Евристична бесіда з учнями

-   То яким одним словом можна назвати опис природи? (Пейзаж)

Які поетичні вірші про природу ви знаєте? Хто наведе приклади зображення пейзажу в поезіях?

Пейзажі (ліс, степ, сільський, міський)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення і запис теми уроку

   Описували природу віршованими і прозовими рядками поети і письменники різних країн і народів.    Сьогодні ми помандруємо у часі у дві європейські країни (вірніше, у три).

 Наша перша зупинка: Німеччина у XVІІІ ст., де створював свої поетичні шедеври (тобто прекрасні, неповторні вірші) видатний німецький поет, учений, мислитель Йоганн Вольфганг Гете.

   Це наше перше знайомство з видатним митцем, чиї творчі здобутки увійшли до скарбниці світової літератури. Йому належить і саме поняття «світова література». (Вчитель звертає увагу на портрет Гете і пропонує висловити за зовнішністю поета думку про нього як про людину. Після цього оголошує тему уроку, учні записують у робочі зошити) (слайд 4).

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

      1. «Колесо життя» поета. Історія написання поезії (слайд 5)

      Й. В. Гете жив і творив у 18-19 ст. Народився він  у німецькому місті Франкфурті-на-Майні у заможній родині. Його батько дуже піклувався вихованням сина. Йоганн вивчив шість мов, грав на клавесині та флейті, малював, фехтував, танцював, їздив верхи, писав вірші й прозові твори. Обов’язковим і приємним заняттям для  нього стало читання (щоденна               норма – 80 сторінок).

      Ще за життя поет був відомий за межами своєї країни. Зокрема, з його творчістю був добре обізнаний Тарас Григорович Шевченко.

       Гете прожив довгий вік. Велетенський творчий доробок митця складається із 143 томів, серед них – 3150 віршів. Гете – насамперед геніальний поет, який любив і цінував природу. Саме тому він багато подорожував.  (слайд 6) Вірш «Нічна пісня мандрівника» був написаний у 1780 році, коли поет був у своїй мисливській хатинці на вершині гори, де зупинився перепочити. Опинившись на лоні природи, Гете відчув приплив творчих сил, усвідомив свою єдність з природою. Так і з’явилася на світ його поезія «Нічна пісня мандрівника», з якою ми зараз ознайомимося.

 

2. Читання вірша Й. В. Гете мовою оригіналу

- Щоб подивитись на картини природи, які хвилювали поета, його ж очима, треба насамперед знати мову поета. Ось послухайте його вірш   

«Нічна пісня мандрівника» мовою оригіналу (слайд 7).

Wanderers Nachtlied

    Über allen Gipfeln

ist Ruh,

in allen Wipfeln

spürest du

kaum einen Hauch.

Die Vöglein schweigen im Walde.

Warte nur, balde

ruhest du auch.

  • Щоб зрозуміти, про що ця поезія, слід знати німецьку мову. А як бути, коли ми її не знаємо? (Для цього потрібен переклад).

3. Робота з підрядником (слайд 8)

  • Давайте спочатку прочитаємо дослівний переклад твору з німецької мови на українську. Переклад, зроблений дослівно, називається підрядником.
  • У вас на партах лежить текст дослівного перекладу, прочитайте його мовчки.

           Над усіма вершинами

           Спокій,

           У всіх верховіттях дерев

           Ти не відчуваєш

          Жодного подуву (вітру),

          Пташки мовчать у лісі.

          Зачекай лишень, скоро

          Ти теж відпочинеш.

  • Яке враження викликали у вас ці рядки? (Текст гарний, але сприймається як звичайна інформація).
  • Так, дійсно, щоб відчути настрій, який охоплював поета в момент написання поезії, треба звернутись до перекладу, але не дослівного, а поетичного. Вірш Гете «Нічна пісня мандрівника» був перекладений відомим українським поетом Миколою Бажаном (слайд 9). Зверніть увагу, що в нашому підручнику подано ще 3 переклади цієї поезії. Хто їх автори?
  1. Виразне читання поезії в перекладах (слайд 10)

   Завдання для учнів: заплющивши очі, уявіть картини, описані автором після прослуховування та порівняйте, підрядник чи поетичний переклад краще передає настрій твору.

  1. Словникова робота (слайд 11)

Як ви розумієте слова:

        «супокій» - спокій;

        «імла» - легкий туман, сутінь;

        «грай» - галас, ігри, крики, співи;

        «бір» - ліс.

-Яку картину природи змальовано у вірші? (Нічний пейзаж)

-Який рядок це підтверджує? (На всі вершини ліг супокій)

-Які образи передають непорушну тишу ночі? (Вітрець не лине, замовк пташиний грай, не чути шуму бору)

-Наскільки глибока ніч? (Це тільки початок ночі, адже ще є той , хто не спить)

- Хто в «Нічній пісні мандрівника» приховується за займенником «ти»? (Стомлений мандрівник, який теж хоче скоро спочити)

-Він не спатиме всю ніч? (Ні, автор поезії впевнений, що і його незабаром зморить сон)

- Яким настроєм пронизана поезія? (Вірш навіює душевний спокій, обіцянка якого втілюється в останніх рядках)

6. Слово вчителя. Наша друга зупинка – Петербург, столиця Російської імперії. 1830-ті роки…

Але чомусь автор звертається до уявного читача з питанням :«Чи знаєте ви українську ніч?..» Бо Гоголь - 

Влучний народний гумор – від тонкої іронії до дошкульної сатири (ми, українці, здатні посміятися і над собою), фантазійне переплетення реальності і гоголівської містики переносять глядача у казковий світ української минувшини, талановито змальований великим письменником майже два століття тому. Згаданий твір Гоголя, як і інші повісті з циклу «Вечори на хуторі біля Диканьки», створений на основі багатих фольклорних традицій українського народу.

Повість «Майська ніч, або Утоплена» захоплює своєю атмосферою, живими діалогами і неймовірним сюжетом. Художній переклад твору здійснив видатний український поет — Максим Тадейович Рильський.

-Уявіть собі зоряне небо. Кругом тихо-тихо. На землі панує мир і спокій, і у ваших душах теж. Лиш у високому небі мерехтять зорі. І чути голос :

- Чи можемо ми сказати, що в уривку  природа постає як жива істота?                              7. Словникова робота (слайд 12)

   Уособлення (персоніфікація) – різновид метафори; зображення неживих предметів або явищ із наданням їм властивостей живих істот.

Робота з текстом.

 Які почуття переповнюють автора?

До кого він звертається?

Якими словами описано ніч?

Продовжіть ряд прикметників – українська, прохолодна…

Чому на душі в автора «дивно»?

 - У яких рядках дії нагадують живих істот? ( )

Чому автор вживає вираз «знати українську ніч»?

Які кольори та відтінки переважають в описі ночі?

Яка українська ніч на дотик?

Який настрій переважає в звуках – тихий, тьмяний чи яскравий, світлий?

Перше видання книги Миколи Гоголя "Вечори на хуторі біля Диканьки" було виставлено на аукціон у Лондоні у листопаді 2018 року. Двотомник творів українського письменника, який був виданий ще за життя автора в Санкт-Петербурзі в 1831-32 роках, став найдорожчим лотом аукціону - унікальне видання пішло з молотка на аукціоні Christie's у Лондоні за 175 тисяч фунтів стерлінгів (224 тисяч доларів).

  Майже кожен український театр має у своєму репертуарі п’єсу «Майська ніч, або Утоплена». Багато тетрів прославилися постановкою ліричної опери Миколи Лисенка «Утоплена» на лібрето Михайла Старицького за повістю Миколи Гоголя «Майська ніч», є навіть фолк- балет.

 

8. Фізкультхвилинка

   Хто вже, хто вже так стомивсь,

   Що ліворуч нахиливсь?

   Хто вже спить?

   Треба дружно всім вам встати,

   Фізкультпаузу почати.

   Сонце спить, небо спить.

   Навіть вітер не шумить.

   Рано-вранці сонце встало

   І проміння всім послало.

 

- Що спільне в творах Гете та Гоголя? (Спільна тема,   настрій спокою, образ ночі, олюднення природи, звернення до подорожнього)   

- Як бачимо для обох митців  спільною рисою є одухотворення природи. Вони  люблять природу, ставляться до неї як до живої істоти.

   Ще в давнину люди поклонялися силам природи, тому це знайшло відображення у творах. Гете показує нам велич природи, дивовижне злиття з нею людини-мандрівника, душа якого сповнена відкритості, щирості і водночас якогось невимовного суму. А Гоголь за допомого персонажів та засобів українського фольклору створює єдність автора і читача, захоплення чарами ночі.

 10. Робота з репродукціями картин, музичними творами (слайди 17, 18)

 - Розгляньте картини Каспара Фрідріха. Яким настроєм забарвлена кожна з них? Яка вам більше сподобалась. Чому? Чи схожі образи картин до поезії Гете? А український художник Архип Куїнджі створив серію картин «Українська ніч», що є одночасно й його баченням Гоголівського твору.

  Вірш Гете надихав також композиторів. Франц Шуберт створив п’єсу за мотивами поезії «Нічна пісня мандрівника». Послухайте уривок з цього твору, який звучав на початку уроку, і скажіть, що ви уявляли і відчували під час прослуховування.  (Асоціативна доріжка) Чи відрізняються емоції, викликані спогляданням картин і слуханням поезії? (Відмінностей майже немає. Це тому що поезія, музика і природа нероздільні. Вони є вираженням краси і гармонії, а отже самого життя) (слайд 19).

 V. Закріплення вивченого матеріалу

   1. Робота творчої лабораторії. Підбір епітетів та метафор до ранок, день, полудень, надвечір’я, вечір . олюднення тексту «Я – ранок», …

    2. Читання власних віршів про природу

   VІ. Підсумок уроку

  1. «Продовж речення» (слайд 21)

На уроці я дізнався про...

Особливо цікавим для мене було...

Мене дуже вразило...

Гарні твори про природу допоможуть нам…

- Спостерігаючи за життям природи, людина відчуває зв'язок з нею, бо є частинкою природи. Диво навколо нас. Тому я бажаю вам розвивати в собі уміння бачити красу живої природи, виховувати в собі уміння бути щасливими (Звернення до епіграфа)

  1. Оцінювання роботи учнів на уроці

 

VІ. Домашнє завдання (слайд 22)

  • Вивчити напам'ять вірш Гете «Нічна пісня мандрівника».
  • Намалювати ілюстрації до творів Гете й Гоголя  (за бажанням)

 

 

1

 

docx
Додано
14 січня 2019
Переглядів
7056
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку