Урок"Зірка Мензатюк Писанка"

Про матеріал
  • Матеріал уроку допоможе поглибити знання дітей з теми "Великдень", розширити словниковий запас та розвинути навички читання. Урок відповідає віковим особливостям учнів. Застосовані різноманітні методи та форми роботи. Цікаві вправи для розвитку швидкості читання ("Біг по доріжці", "Піраміди"), для розвитку мовлення (чистомовка, скоромовка, вірші). До уроку додається презентація.
Перегляд файлу

Тема Зірка Мензатюк “Писанка” (Великодня казка).

Мета: збагатити знання дітей про творчість сучасної української письменниці Зірки Мензатюк. Познайомити учнів з казкою письменниці “Писанка”. Удосконалювати вміння  правильно та виразно читати українською мовою.

Розвивати мислення, допитливість, зорову та слухову память, образність і точність мовлення. Активізувати словниковий запас учнів.

Виховувати пізнавальний інтерес, любов до рідного слова та народних традицій, бажання самостійно читати.

Обладнання: підручник для 2 класу шкіл з російською мовою навчання. Хорошковська О., Охота Г. Українська мова. Частина друга. Київ "Освіта", 2002, індивідуальні картки для читання, картинки: ромашки, соняшника, лисиці, зайця, котика, пам’ятка як складати загадку, комп’ютер, інтерактивна дошка.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Прийоми і форми роботи: “Мікрофон”, вибір домашнього завдання,  парна та групова форми роботи.

План уроку

 

Етапи уроку

Час

І

Організація класу.

Метод “Мікрофон”.

1 хв.

1 хв.

ІІ

Актуалізація опорних знань.

Вправи на розвиток швидкості читання.

Читання складів на  карточках. “Біг по доріжці”

Читання “Пірамідок”(для збільшення кута зору)

Мовна розминка. (Робота в парі).

Робота над скоромовкою та чистомовкою.

Вибіркове читання скоромовки.

7 хв.

ІІІ

Мотивація навчальної діяльності учнів.

Читання вірша.

Бесіда про Великдень.

Робота над приказкою.

4 хв.

ІV

Оголошення теми уроку, заохочення учнів до прогнозування її змісту.

Метод передбачення.

Первинне ознайомлення з казкою.

Читання комбінованим способом (учитель – учні).

Словникова робота.

Вибіркове  читання тексту. Відтворення змісту прочитанного.

10 хв.

V

Фізкультхвилинка.

1 хв.

VІ

V. Опрацювання казки та ознайомлення з творчістю сучасної письменниці Зірки Мензатюк.

Робота в парі. Читання казки.

Розповідь вчителя про творчість сучасної письменниці Зірки Мензатюк.

Ознайомлення з книгами письменниці.

13 хв.

VII

Рефлексія навчальної діяльності.

Метод “Мікрофон”.

Складання сенкану.

Домашнє завдання. Завдання на вибір.

3 хв.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент. (Слайд 1)

Продзвенів дзвінок, починається урок.

 

 Слайд 2

Метод “Мікрофон”. (Слайд 2)

- Як ви думаєте, чого навчить вас цей урок? ( Відповідь: читати, мислити, відповідати на питання...)

Продовжіть речення:

Я буду на цьому уроці...(Діти відповідають в “мікрофон” одним словом. Відповідь: активним, працьовитим, дружнім, доброзичливим, усміхненим...).

Урок цей буде...(яким?) (Відповідь: пізнавальним, цікавим, насиченим...)

Отже, ми будемо: активними, уважними, сміливими, працьовитими, веселими, дружніми.

Урок буде: цікавим, яскравим, приємним, пізнавальним.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Вправи на розвиток швидкості читання.

   

Слайд 3                                      Слайд 4                                   

На уроках української мови ми вчимося правильно вимовляти  та читати слова українською мовою. Для цього прочитаємо склади.

Читання складів на  карточках. “Біг по доріжці”. (Слайд 3)

 

А

О

У

И

І

Е

Я

Ю

Є

Ї

К

КА

КО

КУ

КИ

КІ

КЕ

ЯК

ЮК

ЄК

ЇК

Х

ХА

ХО

ХУ

ХИ

ХІ

ХЕ

ЯХ

ЮХ

ЄХ

ЇХ

Б

БА

БО

БУ

БИ

БІ

БЕ

ЯБ

ЮБ

ЄБ

ЇБ

П

ПА

ПО

ПУ

ПИ

ПІ

ПЕ

ЯП

ЮП

ЄП

ЇП

С

СА

СО

СУ

СИ

СІ

СЕ

ЯС

ЮС

ЄС

ЇС

Читання “Пірамідок”(для збільшення кута зору) (Слайд 4)

СОН

ХАТА

БАБА

ПИСАТИ

СОНЯ

ХАТКА

БАБЦЯ

ПИСАЧОК

СОНЦЕ

ХАТИНКА

БАБУНЯ

ПИСАНКА

СОНЕЧКО

ХАТИНОЧКА

БАБУСЕНЬКА

ПИСАНОЧКА

Мовна розминка.

Дуже важко розпочати

Одразу звуки вимовляти,

Ми роботу язику пропонуємо таку.

Скоромовку застосовуємо для тренування артикуляційного апарату. Завдання: прочитати один одному скоромовку. Спочатку повільно. А потім швидко.

 

        

Слайд 5                                        Слайд 6                                      Слайд 7

Скоромовка (Слайд 5)

Не турбуйте курку

клює курка крупку

крупка дрібненька

курка рябенька.

Хорове читання. Завдання: прочитайте чистомовку повільно, а потім швидко.

Чистомовка (Слайд 6)

О- о- о! Яєчко одно

Знесла курочка біленька,

Знесла курочка маленька

Яєчко одно о-о-о!

М. Підгорянка.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

- Щовесни з давніх-давен по всій Україні святкують Великдень. А чи знаєте ви, що це за свято? (Відповіді дітей).

- Як ще це свято називають? (Пасха, Світле Христове воскресіння).

- Старші люди кажуть, що того дня, як воскрес Христос, сонце з радості не заходило і день був великим-превеликим, тому й назвали його Великдень.

- Прочитайте вірш Антіна Лотоцького. (Слайд 7)

Великдень, Великдень,

Веснянеє свято –

Радіють і діти,

І неня, і тато.

Антін Лотоцький

  • Чому Великдень так зветься?
  • Що ви знаєте про Великдень?

Великдень – одне з найбільших свят християн. Святкується в Україні ще з Х ст. на весні й пов’язане із воскресінням Ісуса Христа, тому і має назву Великий День, або Великдень. Інші люди кажуть, що в той час, коли Христос родився, дуже світило сонце і стояли такі довгі дні, що теперішніх треба сім скласти докупи, щоб був один тодішній. Тоді, було, як зійде сонце в неділю вранці, то зайде аж у суботу увечері. А як розіп'яли Христа, - дні поменшали. Тепер тільки царські ворота у церкві розчинені навстіж сім днів, на згадку про ті довгі дні. Ось чому день Воскресіння і називається великим.

  • Як зрозуміти таку приказку: «Дороге яєчко на Великдень»? (Слайд 8)

        

Слайд 8                                     Слайд 9                                   Слайд 10

У наших предків яйце було символом весняного відродження природи, зародження  життя, продовження роду. Фарбоване розмальоване яйце вважається оберегом. З писанок, крашанок розпочинається Великодній сніданок у кожній українській оселі. А чи знаєте ви, що коли вмитися водою, В якій була червона крашанка то будеш весь цей рік гарним і здоровимю. На Великдень дорослі розписують та фарбують яєчка, дарують їх дітям, приказуючи: «Христос воскрес!» Діти відповідають: «Воістину воскрес!»

ІІІ. Оголошення теми уроку, заохочення учнів до прогнозування її змісту.

- Сьогодні ми прочитаємо казку української письменниці Зірки Мензатюк “Писанка”.

Метод передбачення. (Слайд 9)

- Прочитайте слова і скажіть про що буде йти мова у казці?

Яєчко. Курка. Писанка. Сонечко.

Первинне ознайомлення з казкою. Читання комбінованим способом (учитель – учні).

Словникова робота. (Слайд 10)

Писачок- невеличка дерев'яна паличка, у якій розпеченим цвяхом випалюють дірочку, щоб вставити туди металевий наконечник чи трубочку, згорнуту з фольги. Потім цей наконечник закріплюють ниткою.

Решетосито.

Ярий віскярый воск.

Писанка -  яйце декороване з традиційними символами, які намальовані за допомогою воску й барвників.

Наші предки вірили, що весь світ виник з космічного яйця. З його шкарлупи з'явилося піднебіння, з плівки – хмари, з білка – вода, з жовтка – земля. Яйце було емблемою Сонця-Весни, частинкою дивної сили, що дає життя всьому живому.

Розкреслитирасчертить.

Доладнакрасивая.

Вибіркове  читання тексту. Відтворення змісту прочитаного.

-Хто зніс яєчко?

-Як звали бабуню?

-Що робила бабуня з яєчком?

-Кому роздала бабуся писанки?

-Які таємні знаки були на писанках?

IV. Фізкультхвилинка. (Слайд 11)

Топчем, топчем ряст, ряст.

Бог здоровя дасть, дасть.

Ще будем топтати,

На той рік діждати. ( Діти виконують рухи.)

V. Опрацювання казки та ознайомлення з творчістю сучасної письменниці Зірки Мензатюк.

Робота в парі.  Завдання. Прочитати один одному казку.

        

Слайд 11                                      Слайд 12                                     Слайд 13

Розповідь вчителя про творчість сучасної письменниці Зірки Мензатюк.

- Сьогодні познайомилися з казкою Зірки Мензатюк. А хто така Зірка Мензатюк? (Слайд 12)

Зірка Мензатюк – це сучасна українська письменниця, яка проживає в місті Києві. Вона пише для дітей. Зірка Мензатюк  закінчила факультет журналістики Львівського університету імені Івана Франка. Працювала журналістом. (Слайд 13)

З 1997 р. веде в дитячому журналі «Соняшник» рубрики «Храми України», «Фортеці України», «Щоб любити», «Щоденник мандрівника». З 2004 року автор рубрики про святині України в освітній радіопередачі для школярів «АБЦ» Національного радіо. Її твори публікувалися у США, Словаччині і Польщі. Діти цих країн теж читають твори письменниці. (Слайд 14)

       

Слайд 14                                     Слайд 15                                     Слайд 16

Ось ви бачите книжечку «Казочки-куцохвостики» "На те ці казочки і куцохвостики, що коротенькі. Але допитливі дітки знайдуть тут чимало цікавого: дізнаються, скільки барв у веселці, який із пальців найважливіший, як відшукати ноту, що загубилася, і як дні тижні отримали свої імена...", - так написала письменниця про свою книгу. (Слайд 15)

Книжка «Казочки-куцохвостики» здобула титул «Книжка року 2006» у номінації «Дитяче свято» і 3-тю премію київського ярмарку «Книжковий світ-2006» в номінації «Краща дитяча книга».

«Чому куцохвостики?». А тому, що вони короткі за сюжетами. До того ж їх у збірці небагато — усього дванадцять. І написано їх для дошкільнят. Ти ж, любий читачу, уже гарно читаєш і багато чого знаєш. Тож вони ще додадуть тобі багато цікавих і корисних знань, про які ти зможеш розповісти своїм молодшим братику, сестричці чи друзям.

У кожній із цих казочок розповідається про зовсім різне. Але у половині із них є один і той же персонаж — допитлива дівчинка Марійка.

Відома дитяча письменниця вирішила розкрити деякі із секретів власного квітника – і подарувала нам книгу «Український квітник» - про найулюбленіші квіти. Тож у цій унікальній книжці, крім дивовижних квіткових історій Зірки Мензатюк, ви знайдете й численні зображення зі старовинних гербаріїв, а також майже наукові описи тридцяти квітучих і пахучих чудес. (Слайд 16)

Ось ця книжечка“Як до жабок говорити” про пригоди хлопчика-мрійника Іванка, якого називали чарівним не за те, що він умів робити чудеса всілякі, а тому, що вірив у них. Разом з ним можна навчитися говорити до жабок, равликів, ластівок та інших істот, зрозуміти чому долиною цвіте бузьків вогонь, ведмежа цибуля та заяча конюшина. А ще познайомитись із зайчиком, який не зміг продати на ярмарку свій страх, зате здобув силу-силенну дарунків. Тож тепер він сидить край дороги і роздає їх батькам, аби діти отримували гостинці від зайчика. (Слайд 17)

Коли ти читаєш казки — народні чи написані письменниками, то бачиш, що головними героями їхніх сюжетів бувають не лише люди. А будь-хто, чи що: тварини, рослини, явища природи, ліси, ріки, хмари, різні речі. А от  у книзі «Київські казки» головний герой — Київ. Це — прадавня чарівна столиця нашої прекрасної держави. (Слайд 18)

       

Слайд 17                                      Слайд 18                                    Слайд 19

- А чи знаєте ви, коли письменниця почала писати вірші та казочки?

Ось, що Зірка Мензатюк написала про себе: “Писати я почала, коли вчилася в другому класі. Було це так. Учням задали написати вдома переказ «Ліс восени». Я дуже любила ліс, хоч ріс він аж по той бік Прута, далеко від села. Почавши з переказу, я написала про лисячу нору, яку бачила в лісі, про білочку, що збирала ліщинові горіхи, а далі й про те, яким ліс стане взимку, коли його засипле сніг. Замість кількох рядочків мій переказ розтягнувся на цілих п’ять сторінок. Але мені так сподобалося викладати на папері власну розповідь, що я на цьому не зупинилася і написала ще й віршовану «Казку про кицю Мурку і дівчину Ганну», а в наступні дні — чимало віршиків.”

Без сумніву, ви любите своє рідне село, місто, нашу прекрасну Україну. Дещо з її історії ви уже знаєш. А коли ще прочитаєш третю з книжок-«лауреатів» — пригодницьку повість Зірки Захаріївни Мензатюк «Таємниця козацької шаблі», то дізнаєтесь чимало цікавого про козацькі часи в Україні, відвідаєш фортеці, замки, історичні заповідники. (Слайд 19)

Зірка Захаріївна Мензатюк, лауреат найважливішої премії України в галузі дитячої літератури — премії Кабінету Міністрів України імені Лесі Українки за літературно-мистецькі твори для дітей та юнацтва 2007 року. (Слайд 20)

      

Слайд 20                                     Слайд 21                                  

VI. Рефлексія навчальної діяльності.

Метод “Мікрофон”

- Сьогодні ми познайомилися з творчістю сучасної дитячої письменниці Зірки Мензатюк.

- Яку казку письменниці ми сьогодні прочитали?

- Чи хочете ще прочитати її книги?

- Що вам сподобалося на уроці?

- Що ви дізналися про творчість сучасної письменниці Зірки Мензатюк?

- Які запам’ятали нові слова?

- Чи потрібно читати книги?

-   Яким був для вас цей урок?

Складання сенкану. (Слайд 21)

Завдання. Складіть сенкан до слова книга.

  1. Книга
  2. Цікава, сучасна.
  3. Розповідає, навчає, виховує.
  4. Я люблю читати книги.
  5. Джерело знань.

Домашнє завдання (на вибір). (Слайд 23)

Прочитати с.134-135.

Навчитися переказувати казку.

Прочитати одну із казок сучасної української письменниці Зірки Мензатюк.

Дякую за урок. Я впевнена, що ви із задоволенням прочитаєте книги Зірки Мензатюк і порадите прочитати іншим дітям. Урок закінчено.

 

 

 

 

Використана література:

  1. Савченко О.Я. Методика читання у початкових класах: Посіб. для вчителя. – К.: “Освіта”, 2007. – 334 с.
  2. Початкова освіта. Перша всеукраїнська газета для першого вчителя. № 17 (545) травень 2010.- 27 с.
  3. Зірка Мензатюк. Український квітник: науково-популярна проза. – К.: Грані-Т, 2010. – 64 с.
  4. Зірка Мензатюк. Київські казки / намалювала Т. Семенова. — Л.: Вид-во Старого Лева, 2006. — 93 с.:ілюстр.
  5. Зірка Мензатюк. Макове князювання: зб. оповід. / худож. Т.Є. Семенова. — К.: Школа, 2008. — 47 с.: ілюстр.
  6. Зірка Мензатюк. Таємниця козацької шаблі: пригод. повість / ілюстр. І. Ключковської. — Л.: Вид-во Старого Лева, 2006. — 159 с.: ілюстр.
  7. http://www.angelyatko.com.ua/library.php?page=3&id=130
  8. http://teacher.at.ua/publ/35-1-0-1385
  9. http://metodportal.net/node/1021
  10. http://www.grani-t.com.ua/ukr/authors/13/
  11. http://www.grani-t.com.ua/ukr/books/children/contemporary_prose/77/

 

doc
Додав(-ла)
Чепурна Ірина
До підручника
Літературне читання 2 клас (М. Зоряна)
Додано
1 червня 2018
Переглядів
3279
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку