Тема Зірка Мензатюк “Писанка” (Великодня казка).
Мета: збагатити знання дітей про творчість сучасної української письменниці Зірки Мензатюк. Познайомити учнів з казкою письменниці “Писанка”. Удосконалювати вміння правильно та виразно читати українською мовою.
Розвивати мислення, допитливість, зорову та слухову память, образність і точність мовлення. Активізувати словниковий запас учнів.
Виховувати пізнавальний інтерес, любов до рідного слова та народних традицій, бажання самостійно читати.
Обладнання: підручник для 2 класу шкіл з російською мовою навчання. Хорошковська О., Охота Г. Українська мова. Частина друга. Київ "Освіта", 2002, індивідуальні картки для читання, картинки: ромашки, соняшника, лисиці, зайця, котика, пам’ятка як складати загадку, комп’ютер, інтерактивна дошка.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Прийоми і форми роботи: “Мікрофон”, вибір домашнього завдання, парна та групова форми роботи.
|
Етапи уроку |
Час |
І |
Організація класу. Метод “Мікрофон”. |
1 хв. 1 хв. |
ІІ |
Актуалізація опорних знань. Вправи на розвиток швидкості читання. Читання складів на карточках. “Біг по доріжці” Читання “Пірамідок”(для збільшення кута зору) Мовна розминка. (Робота в парі). Робота над скоромовкою та чистомовкою. Вибіркове читання скоромовки. |
7 хв. |
ІІІ |
Мотивація навчальної діяльності учнів. Читання вірша. Бесіда про Великдень. Робота над приказкою. |
4 хв. |
ІV |
Оголошення теми уроку, заохочення учнів до прогнозування її змісту. Метод передбачення. Первинне ознайомлення з казкою. Читання комбінованим способом (учитель – учні). Словникова робота. Вибіркове читання тексту. Відтворення змісту прочитанного. |
10 хв. |
V |
Фізкультхвилинка. |
1 хв. |
VІ |
V. Опрацювання казки та ознайомлення з творчістю сучасної письменниці Зірки Мензатюк. Робота в парі. Читання казки. Розповідь вчителя про творчість сучасної письменниці Зірки Мензатюк. Ознайомлення з книгами письменниці. |
13 хв. |
VII |
Рефлексія навчальної діяльності.Метод “Мікрофон”. Складання сенкану. Домашнє завдання. Завдання на вибір. |
3 хв. |
Продзвенів дзвінок, починається урок.
Слайд 2
- Як ви думаєте, чого навчить вас цей урок? ( Відповідь: читати, мислити, відповідати на питання...)
Продовжіть речення:
Я буду на цьому уроці...(Діти відповідають в “мікрофон” одним словом. Відповідь: активним, працьовитим, дружнім, доброзичливим, усміхненим...).
Урок цей буде...(яким?) (Відповідь: пізнавальним, цікавим, насиченим...)
Отже, ми будемо: активними, уважними, сміливими, працьовитими, веселими, дружніми.
Урок буде: цікавим, яскравим, приємним, пізнавальним.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Вправи на розвиток швидкості читання.
Слайд 3 Слайд 4
На уроках української мови ми вчимося правильно вимовляти та читати слова українською мовою. Для цього прочитаємо склади.
Читання складів на карточках. “Біг по доріжці”. (Слайд 3)
|
А |
О |
У |
И |
І |
Е |
Я |
Ю |
Є |
Ї |
К |
КА |
КО |
КУ |
КИ |
КІ |
КЕ |
ЯК |
ЮК |
ЄК |
ЇК |
Х |
ХА |
ХО |
ХУ |
ХИ |
ХІ |
ХЕ |
ЯХ |
ЮХ |
ЄХ |
ЇХ |
Б |
БА |
БО |
БУ |
БИ |
БІ |
БЕ |
ЯБ |
ЮБ |
ЄБ |
ЇБ |
П |
ПА |
ПО |
ПУ |
ПИ |
ПІ |
ПЕ |
ЯП |
ЮП |
ЄП |
ЇП |
С |
СА |
СО |
СУ |
СИ |
СІ |
СЕ |
ЯС |
ЮС |
ЄС |
ЇС |
Читання “Пірамідок”(для збільшення кута зору) (Слайд 4)
СОН |
ХАТА |
БАБА |
ПИСАТИ |
СОНЯ |
ХАТКА |
БАБЦЯ |
ПИСАЧОК |
СОНЦЕ |
ХАТИНКА |
БАБУНЯ |
ПИСАНКА |
СОНЕЧКО |
ХАТИНОЧКА |
БАБУСЕНЬКА |
ПИСАНОЧКА |
Мовна розминка.
Дуже важко розпочати
Одразу звуки вимовляти,
Ми роботу язику пропонуємо таку.
Скоромовку застосовуємо для тренування артикуляційного апарату. Завдання: прочитати один одному скоромовку. Спочатку повільно. А потім швидко.
Не турбуйте курку
клює курка крупку
крупка дрібненька
курка рябенька.
О- о- о! Яєчко одно
Знесла курочка біленька,
Знесла курочка маленька
Яєчко одно о-о-о!
М. Підгорянка.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
- Щовесни з давніх-давен по всій Україні святкують Великдень. А чи знаєте ви, що це за свято? (Відповіді дітей).
- Як ще це свято називають? (Пасха, Світле Христове воскресіння).
- Старші люди кажуть, що того дня, як воскрес Христос, сонце з радості не заходило і день був великим-превеликим, тому й назвали його Великдень.
- Прочитайте вірш Антіна Лотоцького. (Слайд 7)
Великдень, Великдень,
Веснянеє свято –
Радіють і діти,
І неня, і тато.
Антін Лотоцький
Великдень – одне з найбільших свят християн. Святкується в Україні ще з Х ст. на весні й пов’язане із воскресінням Ісуса Христа, тому і має назву Великий День, або Великдень. Інші люди кажуть, що в той час, коли Христос родився, дуже світило сонце і стояли такі довгі дні, що теперішніх треба сім скласти докупи, щоб був один тодішній. Тоді, було, як зійде сонце в неділю вранці, то зайде аж у суботу увечері. А як розіп'яли Христа, - дні поменшали. Тепер тільки царські ворота у церкві розчинені навстіж сім днів, на згадку про ті довгі дні. Ось чому день Воскресіння і називається великим.
Слайд 8 Слайд 9 Слайд 10
У наших предків яйце було символом весняного відродження природи, зародження життя, продовження роду. Фарбоване розмальоване яйце вважається оберегом. З писанок, крашанок розпочинається Великодній сніданок у кожній українській оселі. А чи знаєте ви, що коли вмитися водою, В якій була червона крашанка то будеш весь цей рік гарним і здоровимю. На Великдень дорослі розписують та фарбують яєчка, дарують їх дітям, приказуючи: «Христос воскрес!» Діти відповідають: «Воістину воскрес!»
ІІІ. Оголошення теми уроку, заохочення учнів до прогнозування її змісту.
- Сьогодні ми прочитаємо казку української письменниці Зірки Мензатюк “Писанка”.
Метод передбачення. (Слайд 9)
- Прочитайте слова і скажіть про що буде йти мова у казці?
Яєчко. Курка. Писанка. Сонечко.
Первинне ознайомлення з казкою. Читання комбінованим способом (учитель – учні).
Словникова робота. (Слайд 10)
Писачок- невеличка дерев'яна паличка, у якій розпеченим цвяхом випалюють дірочку, щоб вставити туди металевий наконечник чи трубочку, згорнуту з фольги. Потім цей наконечник закріплюють ниткою.
Решето – сито.
Ярий віск – ярый воск.
Писанка - яйце декороване з традиційними символами, які намальовані за допомогою воску й барвників.
Наші предки вірили, що весь світ виник з космічного яйця. З його шкарлупи з'явилося піднебіння, з плівки – хмари, з білка – вода, з жовтка – земля. Яйце було емблемою Сонця-Весни, частинкою дивної сили, що дає життя всьому живому.
Розкреслити – расчертить.
Доладна – красивая.
Вибіркове читання тексту. Відтворення змісту прочитаного.
-Хто зніс яєчко?
-Як звали бабуню?
-Що робила бабуня з яєчком?
-Кому роздала бабуся писанки?
-Які таємні знаки були на писанках?
IV. Фізкультхвилинка. (Слайд 11)
Топчем, топчем ряст, ряст.
Бог здоровя дасть, дасть.
Ще будем топтати,
На той рік діждати. ( Діти виконують рухи.)
V. Опрацювання казки та ознайомлення з творчістю сучасної письменниці Зірки Мензатюк.
Робота в парі. Завдання. Прочитати один одному казку.
Слайд 11 Слайд 12 Слайд 13
- Сьогодні познайомилися з казкою Зірки Мензатюк. А хто така Зірка Мензатюк? (Слайд 12)
Зірка Мензатюк – це сучасна українська письменниця, яка проживає в місті Києві. Вона пише для дітей. Зірка Мензатюк закінчила факультет журналістики Львівського університету імені Івана Франка. Працювала журналістом. (Слайд 13)
З 1997 р. веде в дитячому журналі «Соняшник» рубрики «Храми України», «Фортеці України», «Щоб любити», «Щоденник мандрівника». З 2004 року автор рубрики про святині України в освітній радіопередачі для школярів «АБЦ» Національного радіо. Її твори публікувалися у США, Словаччині і Польщі. Діти цих країн теж читають твори письменниці. (Слайд 14)
Слайд 14 Слайд 15 Слайд 16
Ось ви бачите книжечку «Казочки-куцохвостики» "На те ці казочки і куцохвостики, що коротенькі. Але допитливі дітки знайдуть тут чимало цікавого: дізнаються, скільки барв у веселці, який із пальців найважливіший, як відшукати ноту, що загубилася, і як дні тижні отримали свої імена...", - так написала письменниця про свою книгу. (Слайд 15)
Книжка «Казочки-куцохвостики» здобула титул «Книжка року 2006» у номінації «Дитяче свято» і 3-тю премію київського ярмарку «Книжковий світ-2006» в номінації «Краща дитяча книга».
«Чому куцохвостики?». А тому, що вони короткі за сюжетами. До того ж їх у збірці небагато — усього дванадцять. І написано їх для дошкільнят. Ти ж, любий читачу, уже гарно читаєш і багато чого знаєш. Тож вони ще додадуть тобі багато цікавих і корисних знань, про які ти зможеш розповісти своїм молодшим братику, сестричці чи друзям.
У кожній із цих казочок розповідається про зовсім різне. Але у половині із них є один і той же персонаж — допитлива дівчинка Марійка.
Відома дитяча письменниця вирішила розкрити деякі із секретів власного квітника – і подарувала нам книгу «Український квітник» - про найулюбленіші квіти. Тож у цій унікальній книжці, крім дивовижних квіткових історій Зірки Мензатюк, ви знайдете й численні зображення зі старовинних гербаріїв, а також майже наукові описи тридцяти квітучих і пахучих чудес. (Слайд 16)
Ось ця книжечка“Як до жабок говорити” про пригоди хлопчика-мрійника Іванка, якого називали чарівним не за те, що він умів робити чудеса всілякі, а тому, що вірив у них. Разом з ним можна навчитися говорити до жабок, равликів, ластівок та інших істот, зрозуміти чому долиною цвіте бузьків вогонь, ведмежа цибуля та заяча конюшина. А ще познайомитись із зайчиком, який не зміг продати на ярмарку свій страх, зате здобув силу-силенну дарунків. Тож тепер він сидить край дороги і роздає їх батькам, аби діти отримували гостинці від зайчика. (Слайд 17)
Коли ти читаєш казки — народні чи написані письменниками, то бачиш, що головними героями їхніх сюжетів бувають не лише люди. А будь-хто, чи що: тварини, рослини, явища природи, ліси, ріки, хмари, різні речі. А от у книзі «Київські казки» головний герой — Київ. Це — прадавня чарівна столиця нашої прекрасної держави. (Слайд 18)
Слайд 17 Слайд 18 Слайд 19
- А чи знаєте ви, коли письменниця почала писати вірші та казочки?
Ось, що Зірка Мензатюк написала про себе: “Писати я почала, коли вчилася в другому класі. Було це так. Учням задали написати вдома переказ «Ліс восени». Я дуже любила ліс, хоч ріс він аж по той бік Прута, далеко від села. Почавши з переказу, я написала про лисячу нору, яку бачила в лісі, про білочку, що збирала ліщинові горіхи, а далі й про те, яким ліс стане взимку, коли його засипле сніг. Замість кількох рядочків мій переказ розтягнувся на цілих п’ять сторінок. Але мені так сподобалося викладати на папері власну розповідь, що я на цьому не зупинилася і написала ще й віршовану «Казку про кицю Мурку і дівчину Ганну», а в наступні дні — чимало віршиків.”
Без сумніву, ви любите своє рідне село, місто, нашу прекрасну Україну. Дещо з її історії ви уже знаєш. А коли ще прочитаєш третю з книжок-«лауреатів» — пригодницьку повість Зірки Захаріївни Мензатюк «Таємниця козацької шаблі», то дізнаєтесь чимало цікавого про козацькі часи в Україні, відвідаєш фортеці, замки, історичні заповідники. (Слайд 19)
Зірка Захаріївна Мензатюк, лауреат найважливішої премії України в галузі дитячої літератури — премії Кабінету Міністрів України імені Лесі Українки за літературно-мистецькі твори для дітей та юнацтва 2007 року. (Слайд 20)
- Сьогодні ми познайомилися з творчістю сучасної дитячої письменниці Зірки Мензатюк.
- Яку казку письменниці ми сьогодні прочитали?
- Чи хочете ще прочитати її книги?
- Що вам сподобалося на уроці?
- Що ви дізналися про творчість сучасної письменниці Зірки Мензатюк?
- Які запам’ятали нові слова?
- Чи потрібно читати книги?
Складання сенкану. (Слайд 21)
Завдання. Складіть сенкан до слова книга.
Домашнє завдання (на вибір). (Слайд 23)
Прочитати с.134-135.
Навчитися переказувати казку.
Прочитати одну із казок сучасної української письменниці Зірки Мензатюк.
Дякую за урок. Я впевнена, що ви із задоволенням прочитаєте книги Зірки Мензатюк і порадите прочитати іншим дітям. Урок закінчено.
Використана література: