Урок "Зірка Мензатюк «Таємниця козацької шаблі». Пригодницька повість про мандрівку історичними місцями.

Про матеріал

Урок №43

Тема: Зірка Мензатюк «Таємниця козацької шаблі». Пригодницька повість про мандрівку історичними місцями.

Мета: навчальна: опрацювати цікаві епізоди з життя Зірки Мензатюк; повторити визначення поняття «повість» і «пригодницька повість»; з'ясувати історію написання пригодницької повісті З. Мензатюк «Таємниця козацької шаблі»; читати перший і другий розділ твору.

розвивальна: розвивати навички виразного читання, переказу, поглибленої роботи з текстом твору.

виховна: виховувати інтерес до минулого України.

Тип уроку: засвоєння нових знань і формування на їх основі умінь і навичок

Обладнання: портрет письменниці, ілюстрації до розділу «Історичне минуле нашого народу», буктрейлер до повісті «Таємниця козацької шаблі», роздрукований текст першого і другого розділів повісті З. Мензатюк «Таємниця козацької шаблі».

Епіграф

Хто не знає свого минулого,

Той не вартий майбутнього.

Максим Рильський

План уроку

I. Актуалізація опорних знань

1.1. Слово вчителя з елементами бесіди

1.2. Робота з епіграфом

II. Повідомлення теми, мети і мотивація навчальної діяльності

2.1. Повідомлення вчителя

2.2. Мета уроку

2.3. Робота в зошитах

2.4. Постановка проблемного питання

III. Засвоєння нових знань і формування на їх основі умінь і навичок

3.1. Бесіда на основі життєвого досвіду

3.2. Розповідь учителя про сучасну письменницю Зірку Мензатюк. Презентація «Сторінками життя Зірки Мензатюк»

3.3. Робота в зошитах

3.4. Повідомлення вчителя про історію створення повісті «Таємниця козацької шаблі»

3.5. Бесіда на повторення

3.6. Перегляд буктрейлера до повісті «Таємниця козацької шаблі»

3.7. Бесіда на основі життєвого досвіду

3.8. Виразне читання (по черзі) учнями «I РОЗДІЛУ, у якому з'являється Машка»

3.9. Поглиблена робота над текстом

3.10. Виразне читання (по черзі) учнями «II РОЗДІЛУ,у якому з'являється патріотично настроєний привид»

3.11. Поглиблена робота над текстом твору

IV. Підсумок уроку

4.1. Узагальнююче слово вчителя

4.2. Оцінювання учнів з мотивацією

V. Повідомлення і коментар домашнього завдання

Хід уроку

I. Актуалізація опорних знань

1.1. Слово вчителя з елементами бесіди

Протягом останніх уроків ми працювали над розділом «Історичне минуле нашого народу». Ми ознайомилися з творами, у яких описується історія нашого народу, розповідається про звичаї, традиції та вірування давніх українців, про створення першої держави та князів, які нею керували.

Пропоную коротко пригадати історичні події, які ви вивчали на попередніх уроках літератури. Я демонструю ілюстрацію, а Ви називатимете події,які знайшли на ній відбиток

  • Що зображено на картинці? (Літопис)
  • Що таке літопис? (Літопис – це історичний жанр давньоруської літератури, що являє собою більш-менш докладний запис історичних подій).
  • Чиє це зображення? ( Нестора Літописця)
  • Автором якого відомого твору вважається Нестор Літописець? (Літопису «Повість временних літ»)
  • Хто зображений на монументі? ( Кий, Щек, Хорив та сестра їхня Либідь)
  • Яку легенду, пов'язану з ними, Ви знаєте (Про заснування Києва)
  • Який князь зображений на малюнку? (Святослав)
  • Як Ви це визначили? (Коли князь Святослав ішов у похід, він сповіщав ворогів про свій наступ саме такими словами)
  • Чи знаєте Ви, хто це? ( О.Олесь)
  • Епізод з якого твору О.Олеся зображений на малюнку? («Похід на Царгород»)
  • А чи відомий Вам цей персонаж? (Микита Кожум'яка)
  • Героєм, якого твору він є? (Драми-казки О.Олеся «Микита Кожум'яка»)

1.2. Робота з епіграфом

Епіграфом до сьогоднішнього уроку я взяла слова відомого українського поета Максима Тадейовича Рильського. (Учитель читає слова епіграфа)

  • Як Ви їх розумієте? ( Для того, щоб бути свідомою нацією, справжнім патріотом, потрібно не лише любити свою країну, необхідно знати своє коріння, історію свого народу, звичаї, традиції, побут своїх предків)

Отже, без минулого не може бути майбутнього.

II. Повідомлення теми, мети і мотивація навчальної діяльності

2.1. Повідомлення вчителя

Працюючи над розділом «Історичне минуле нашого народу» ми з'ясували, що ця тема цікавила поетів та письменників різних поколінь. Зокрема ми ознайомилися з творами на історичну тематику талановитого українського письменника XXст. О. Олеся.

2.2. Мета уроку

Сьогодні ж ми продовжимо торкатися сторінок історії нашого народу, але вже з точки зору сучасності. На уроці ми ознайомимося з постаттю відомої української дитячої письменниці наших днів із незвичним ім'ям Зірка Мензатюк. А також почнемо читати її пригодницьку повість «Таємниця козацької шаблі», яка перенесе нас у нову історичну епоху: добу козаччини і боротьби за Україну.

2.3. Робота в зошитах

Розгорніть свої робочі зошити. Запишіть сьогоднішню дату, класна робота і тему нашого уроку:

«Зірка Мензатюк «Таємниця козацької шаблі». Пригодницька повість про мандрівку історичними місцями.

2.4. Постановка проблемного питання

– Чому ж повість «Таємниця козацької шаблі» називають пригодницькою? З'ясуємо і дамо відповідь на це питання наприкінці уроку.

III. Засвоєння нових знань і формування на їх основі умінь і навичок

3.1. Бесіда на основі життєвого досвіду

  • Чи любите Ви читати книжки?
  • А чи подобаються Вам твори про пригоди і всілякі детективні історії?
  • Чи доводилось Вам колись потрапляти у захопливу пригоду? Якщо так, то в яку?

Тож Вас приваблюють твори пригодницького характеру. Про авторку пригодницької повісті «Таємниця козацької шаблі» Зірку Мензантюк піде мова на уроці.

3.2. Розповідь учителя про сучасну письменницю Зірку Мензатюк. Презентація «Сторінками життя Зірки Мензатюк»

Зірка Захаріїївна Мензатюк народилася 21 жовтня 1954 року в селі, що розкинулося під самими Чернівцями, і має гарну козацьку назву–Мамаївці. (на Буковині).

«Буковину називають зеленою. Називають благословенною, тому що дві останні війни прокотилися нею, не завдавши страхітливих руйнувань. Легенда оповідає, що колись два брати-близнюки запрягли пару биків, також близнюків, і обвели Буковину борозною, на сто літ захистивши її від лиха. А ще оберігає її український святий Іван Сучавський, небесний покровитель Буковини. У цім краї прекрасно збереглися і давні церкви, і старі звичаї. Як Різдво– то з колядками й вертепами. Як весілля – то ціле дійство, хвилююче й барвисте»,– говорила сама письменниця про свою малу батьківщину.

Батьки Зірки були віруючими людьми.Мама їздила в різні святі місця: в Почаїв, Сучаву; щонеділі сім'я ходила до церкви, незважаючи на те, що це було заборонено за часів радянської влади. Родина була справжніми патріотами своєї держави. Про свою сім'ю письменниця говорила так: «Батьки мої були найкращі в світі. Звісно, як і в кожного. Іншим вони могли видатися звичайними буковинцями, роботящими й побожними. А проте наша сім'я справді різнилася від інших. В ній ховали від мене гірку таємницю, яку я, однак, швидко дізналася: мій батько був колишнім політв'язнем. Спочатку, ще парубком, він сидів у румунській тюрмі (на той час Буковина належала до Румунії) за те, що розповсюджував у селі патріотичні листівки. Коли почалася війна, Захарій Мензатюк пішов на фронт солдатом Радянської армії. Був кулеметником, під польським Гданськом дістав важке поранення. За фронтові заслуги його нагородили орденом Бойового Червоного Прапора, а невдовзі по війні відправили у сталінський концтабір – у «Воркутлаг» за полярним колом».

Від діда (по материній лінії) Танасія, ще будучи дівчинкою, письменниця отримала в дарунок товсту книгу поезій Лесі Українки. Із тих пір вона стала її улюбленою книжкою, як і образ самої Лесі.

Про свої перші спроби в літературі Зірка Захаріївна говорить так: «Писати я почала, коли вчилася в другому класі. Було це так. Учням задали написати вдома переказ «Ліс восени». Я дуже любила ліс… Замість кількох рядочків мій переказ розтягнувся на цілих п'ять сторінок. Але мені так сподобалося викладати на папері власну розповідь, що я на цьому не зупинилася і написала ще й віршовану «Казку про кицю Мурку і дівчину Ганну», а в наступні дні – чимало віршиків».

Хоч ві́рші були невправні, односельці чомусь не повірили, що дівчинка написала їх сама, і стали говорити, що все те написав її прадід Олекса та й закопав, а вона викопала і видала за своє.

Письменниця порівнює дитинство з бабусиною скринею. Говорить вона так: «Дитинство для кожного – то золота пора. Чимось воно схоже на прабабусину скриню, в яку колись складали найцінніші речі: святковий одяг, полотно, прикраси. Дитинство складає інакші скарби: незабутні враження, знання й уміння. Потім не раз у дорослому житті, покопавшись у цій скрині, знаходиш для себе що-небудь украй необхідне. Звісно, якщо вона не лишилася напівпорожньою, якщо золоту пору не змарновано на телевізор чи інші пусті розваги».Тому більшість книжок письменниці беруть початок саме з її дитинства.

Зірка Мензатюк авторка багатьох дитячих творів. Її перу належить збірка «Макове князювання», у яку включено казки про наші свята, «Казочки-куцохвостики», «Київські казки», оповідки «Катрусині скарби»,«Як до жабок говорити» та інші.

Її книжки відзначено літературною премією в США, преміями імені Наталі Забіли та імені Лесі Українки.

3.3. Робота в зошитах

Оскільки в підручниках у нас немає інформації про письменницю, давайте коротко про неї запишемо.

  • –Зірка Мензатюк – яка письменниця? (Українська дитяча)
  • –Народилась вона де?(У с. Мамаївці, що на Буковині), 21 жовтня 1954 року.
  • –Писати почала коли? ( Ще в школі).
  • –Її першими творами були…( Невеликі за обсягом віршовані ка́зки).
  • –Відомими збірками творів були: («Макове князювання», «Казочки-куцохвостики», «Київські казки», оповідки «Катрусині скарби», «Як до жабок говорити»).
  • –Зірка Мензатюк власниця яких премій? (Премій імені Наталі Забіли та імені Лесі Українки, премії в США)

3.4. Повідомлення вчителя про історію створення повісті «Таємниця козацької шаблі»

Мензатюк Зірка Захаріївна про своє дитинство згадує так: «Про що я найдужче мріяла в дитинстві, так це мандри. Я любила читати про далекі краї, про теплі південні моря, про тропічні ліси і скарби. Ото б колись їх побачити! Натомість я бачила бур'яни, які треба полоти, та корову, котру я пасла. Сільські діти в ту пору нікуди не їздили, не вистачало на це грошей у їхніх окрадених колгоспами батьків. У свою першу мандрівку я вирушила вже п'ятикласницею – нам організували екскурсію в недалекий Хотин і Кам'янець-Подільський. О, то була неймовірна, розкішна мандрівка!»

Під час цієї подорожі майбутня письменниця побачила Кам'янецьку фортецю з могутніми стінами, баштами, казематами, із пробитою в камені криницею, із вежею, у якій сидів ув'язнений Устим Кармелюк і з якої втікав на волю… І відтоді письменниця вже ніколи не пропускала нагоди відвідати давні фортеці, старі бойовища, цікаві історичні місця. Мандрувати Україною стало її улюбленим відпочинком. А побачені в дитинстві фортеці, у які вона потім приїжджала ще не раз, стали місцем дії повісті «Таємниця козацької шаблі». Отож і ця книжка почалася з дитинства письменниці.

3.5. Бесіда на повторення

Твір Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі» – це пригодницька повість. На уроках зарубіжної літератури ви вже читали твори цього жанру.

  • Який твір із зарубіжної літератури в жанрі пригодницької повісті Ви прочитали? ( Повість Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра»)
  • Який жанр літератури ми називаємо повістю? (Жанр літератури, прозовий твір, у якому розповідається про невелику кількість подій, об'єднаних довкола одного – двох персонажів)
  • Прокоментуйте сутність поняття «пригодницька повість»? (Це твір, у якому зображені непередбачувані, несподівані події, що трапляються з героями)

3.6. Перегляд буктрейлера до повісті «Таємниця козацької шаблі»

Для того, щоб мати початкове уявлення про твір «Таємниця козацької шаблі» і події, про які в ньому йдеться, пропоную переглянути буктрейлер до книги.

3.7. Бесіда на основі життєвого досвіду

Переглянувши відео, ми з'ясували,про що саме буде іти мова у творі.

  • Скажіть будь ласка, хто такі козаки? (Козаки – члени самоврядних чоловічих військових громад, що з 15 століття існували на теренах українського «Дикого поля», у районі середніх течій Дніпра та Дону)
  • Що Ви про них знаєте? (Це відважні, хоробрі сильні вояки, патріоти своєї держави, головною діяльністю яких було захищати українські землі від татар, та охороняти кордони).
  • А якою зброєю козаки користувались у бою? ( Шаблею)

Для козаків шабля була не просто зброєю. Вона була символом сили, мужності, доблесті і відваги її власника. Козаки навіть прирівнювали її до жінки.

А про яку ж таємницю, пов'язану з козацькою шаблею, ідеться у пригодницькій повісті Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі»? Про це ми дізнаємося з прочитання твору

3.8. Виразне читання (по черзі) учнями «I РОЗДІЛУ, у якому з'являється Машка»

Роздрукований текст твору лежить у кожного на парті.

3.9. Поглиблена робота над текстом

– Які враження, думки викликали у Вас після прочитання? (Цей твір мене дуже зацікавив, мені сподобався перший розділ і тому я неодмінно дочитаю його до кінця).

– Про що розповідається у I РОЗДІЛІ? (Про сім'ю Руснаків, яка купила автомобіль на ім'я «Машка», про те, як пан Богдан – приятель сім'ї, повідомив, що треба врятувати дуже цінну старовинну річ, історичну реліквію, якій загрожує небезпека)

– Хто така Машка? Як про неї розповідається у тексті. Зачитайте ( І абзац) (Легкова машина на ім'я Машка. Вона не вельми гарна, хоча вважає себе красунею. У неї великі, ясні кришталеві очі – ото через них і зроджуються Машчині претензії на красу. Вночі вони пронизують темряву, наче ніж розм'якле масло. Але більше їй нічим похвалитися. Машка давно вже не першої молодості, щоб не сказати під старкувата. Їй не завадило б підфарбуватися. Рясні прищі також не додають їй принадності. Ззаду в неї наліплена трохи облізла наклейка з собакою, тому що першим Машчиним власником був якийсь професор, великий любитель псів.)

Чому мамі не подобалася машина? Як вона казала про неї? Знайдіть і тексті і зачитайте (10 абзац) (тому що вона була стара і грязнюча, не мала кондиціонеру; – Справжнісіньке старе одоробло, – скрушно говорила мама, стоячи перед вимитою машиною. – Мало того, щооблізле. Воноще йчервоногокольору. Помідор, а не авто.

– Яку назву тато дав машині, аби сім'я не глузувала з неї(«корида» –романтична та інтригуюча назва)

– Хто такий пан Богдан? Із якою метою він прибув до сім'ї Руснаків(татів приятель, історик, мандрівник. Для того, щоб повідомити про одну дуже цінну старовинну річ, яку треба врятувати від знищення)

Що ж це за цінна старовинна річ, і яка небезпека їй загрожує? Давайте дізнаємось.

3.10. Виразне читання (по черзі) учнями «II РОЗДІЛУ, у якому з'являється патріотично настроєний привид»

3.11. Поглиблена робота над текстом твору

Яке враження на вас справило прочитання IIРОЗДІЛУ? (Твір пригодницький, тому мене дуже вразив, дуже цікавий твір; не дивлячись на те, що він історичний)

  • Про що розповів пан Богдан родині Руснаків? Зачитайте рядки з тексту. (А йшлося от про що. У пановій Богдановій квартирі на Русанівці уподобав собі з'являтися один привид, дуже патріотично настроєний. Зазвичай то траплялося в дні національних свят чи після мітингів, бо привид любив обмінятися враженнями з паном Богданом. А це якось він завітав несподівано, украй розхвильований. Розмахував руками й вимагав найрішучіших дій, тому що, наскільки вдалося зрозуміти, дуже цінній, старовинній, безсумнівно вартісній у мистецькому відношенні реліквії загрожувала небезпека).(Розділ 2, другий абзац)
  • Як привид спілкувався ? ( Жестами, бо привиди як правило розмовляти не вміють)
  • Чому Наталочці закортіло першій за всіх вирушити на пошуки реліквії?(її цікавили пригоди, вона хотіла побачити замки, фортеці, привида, який розмовляє жестами)
  • Що вже вдалося вияснити пану Богдану? (Однак мені вдалося вияснити, що загадкова реліквія загублена на старому бойовищі, можливо, в замку чи фортеці на заході України).
  • Як готувалися до зустрічі з привидом-патріотом мама і тато Наталки? Зачитайте з тексту твору. (Мама виклала пишну зачіску, бо як-не-як її побачить незнайомий чоловік, дарма що привид. А тато вдягнув вишиванку, мабуть, для того, щоб привид не подумав, буцімто Руснаки не патріоти. Отак причепурившись, вони подалися на Русанівку до пана Богдана).
  • Чи прийшов привид на зустріч з родиною Руснаків? ( Так.)Він був дуже чемним привидом, отже, що він зробив переш за все?(Привітався)
  • Чи зрозуміли герої твору, що їм хотів сказати привид? (Більш-менш зрозуміли, але не точно)
  • Що саме вони з'ясували з розповіді привида? Зачитайте з тексту твору( На заході, на місці великої козацької битви, перебуває коштовна реліквія, яка потрапила в непевні руки. Цією реліквією є, напевно, козацька шабля)
  • Чому привид різко зник? (Тому що, за припущенням пана Богдана, їх «звідти» ненадовго відпускають)
  • Як відреагували на повідомлення привиди члени родини Руснаків? (Наталка одразу готова була їхати на пошуки; батько хотів звернутися до міліції;а мати, коли дізналась, що мова іде про Берестечко, одразу зголосилась їхати)
  • Отже, яке рішення прийняли Руснаки? Знайдіть цитату. (Кожен порядний українець має побувати в Берестечку, – мовила вона. – Це ж якраз буде дев'ята п'ятниця після Великодня, роковини битви. З'їдуться люди з усіх усюд, може, хтось знатиме і про реліквію. Отже, вирішено: ми їдемо в Берестечко.)

IV. Підсумок уроку

4.1. Узагальнююче слово вчителя

Отже, родина Руснаків, дізнавшись від привида, що старовинній козацькій шаблі загрожує небезпека, одразу вирушає у подорож, на пошуки старовинної речі. Які пригоди їм трапляться дорогою, які труднощі та перешкоди їм доведеться подолати заради порятунку коштовного артефакту, в яких цікавих місцях побуває родина під час подорожі?

Це все Ви дізнаєтесь, прочитавши повість до кінця.

– Так чому ж повість Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі» вважається пригодницькою? (Тому що у творі зображуються подорожі сімї Руснаків у пошуках реліквії – козацької шаблі; описом небезпечних, часом смішних пригод Наталочки Руснак).

4.2. Оцінювання учнів з мотивацією

V. Повідомлення і коментар домашнього завдання

  • -Прочитати повість Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі».
  • -З'ясувати, що у творі реальне, а що фантастичне.
  • -Поміркувати: чому знання історичного минулого нашого народу є важливим в житті людини?
  • Творчий рівень:
  • –Написати твір-роздум на тему «Як історичне минуле може вплинути на наше майбутнє»
Перегляд файлу

Урок №43

Тема: Зірка Мензатюк «Таємниця козацької шаблі». Пригодницька повість про мандрівку історичними місцями.

Мета: навчальна: опрацювати цікаві епізоди з життя Зірки Мензатюк; повторити визначення поняття «повість» і «пригодницька повість»; з’ясувати історію написання пригодницької повісті З. Мензатюк «Таємниця козацької шаблі»; читати перший і другий розділ твору.

розвивальна: розвивати навички виразного читання, переказу, поглибленої роботи з текстом твору.

виховна: виховувати інтерес до минулого України.

Тип уроку: засвоєння нових знань і формування на їх основі умінь і навичок

Обладнання: портрет письменниці, ілюстрації до розділу «Історичне минуле нашого народу», буктрейлер до повісті «Таємниця козацької шаблі», роздрукований текст першого і другого розділів повісті З. Мензатюк «Таємниця козацької шаблі».

Епіграф

Хто не знає свого минулого,

Той не вартий майбутнього.

Максим Рильський

 

План уроку

I. Актуалізація опорних знань

1.1. Слово вчителя з елементами бесіди

1.2. Робота з епіграфом

II. Повідомлення теми, мети і мотивація навчальної діяльності

2.1. Повідомлення вчителя

2.2. Мета уроку

2.3. Робота в зошитах

2.4. Постановка проблемного питання

III. Засвоєння нових знань і формування на їх основі умінь і навичок

3.1. Бесіда на основі життєвого досвіду

3.2. Розповідь учителя про сучасну письменницю Зірку Мензатюк. Презентація «Сторінками життя Зірки Мензатюк»

3.3. Робота в зошитах 

3.4. Повідомлення вчителя про історію створення повісті «Таємниця козацької шаблі»

3.5. Бесіда на повторення

3.6. Перегляд буктрейлера до повісті «Таємниця козацької шаблі»

3.7. Бесіда на основі життєвого досвіду

3.8. Виразне читання (по черзі) учнями «I РОЗДІЛУ, у якому зявляється Машка»

3.9. Поглиблена робота над текстом 

3.10. Виразне читання (по черзі) учнями «II РОЗДІЛУ,у якому з’являється патріотично настроєний привид»

3.11. Поглиблена робота над текстом твору

IV. Підсумок уроку

4.1. Узагальнююче слово вчителя

4.2. Оцінювання учнів з мотивацією

V. Повідомлення і коментар домашнього завдання

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

 

I. Актуалізація опорних знань

1.1. Слово вчителя з елементами бесіди

Протягом останніх уроків ми працювали над розділом «Історичне минуле нашого народу». Ми ознайомилися з творами, у яких описується історія нашого народу, розповідається про звичаї, традиції та вірування давніх українців, про створення першої держави та князів, які нею керували.

          Пропоную коротко пригадати історичні події, які ви вивчали на попередніх уроках літератури. Я демонструю ілюстрацію, а Ви називатимете події,які знайшли на ній відбиток

  • Що зображено на картинці? (Літопис)
  • Що таке літопис? (Літопис – це історичний жанр давньоруської літератури, що являє собою більш-менш докладний запис історичних подій). 

  • Чиє це зображення? ( Нестора Літописця)
  • Автором якого відомого твору вважається Нестор Літописець? (Літопису «Повість временних літ»)

  • Хто зображений на монументі? ( Кий, Щек, Хорив та сестра їхня Либідь)
  • Яку легенду, пов’язану з ними, Ви знаєте (Про заснування Києва)

  • Який князь зображений на малюнку? (Святослав)
  • Як Ви це визначили? (Коли князь Святослав ішов у похід, він сповіщав ворогів про свій наступ саме такими словами)

  • Чи знаєте Ви, хто це? ( О.Олесь)

  • Епізод з якого твору О.Олеся  зображений на малюнку? («Похід на Царгород»)

  • А чи відомий Вам цей персонаж? (Микита Кожум’яка)
  • Героєм, якого твору він є? (Драми-казки О.Олеся «Микита Кожум’яка»)

 

1.2. Робота з епіграфом

Епіграфом до сьогоднішнього уроку я взяла слова відомого українського поета Максима Тадейовича Рильського. (Учитель читає слова епіграфа)

  • Як Ви їх розумієте? ( Для того, щоб бути свідомою нацією, справжнім патріотом, потрібно не лише любити свою країну, необхідно знати своє коріння, історію свого народу, звичаї, традиції, побут своїх предків)

Отже, без минулого не може бути майбутнього.

II. Повідомлення теми, мети і мотивація навчальної діяльності

2.1. Повідомлення вчителя

Працюючи над розділом «Історичне минуле нашого народу» ми з’ясували, що ця тема цікавила поетів та письменників різних поколінь. Зокрема ми ознайомилися з творами на історичну тематику талановитого українського  письменника XXст. О. Олеся.

 

2.2. Мета уроку

        Сьогодні ж  ми продовжимо торкатися сторінок історії нашого народу, але вже з точки зору сучасності. На уроці ми ознайомимося з постаттю відомої української дитячої письменниці наших днів із незвичним ім’ям Зірка Мензатюк. А також почнемо читати її пригодницьку повість «Таємниця козацької шаблі», яка перенесе нас у нову історичну епоху: добу козаччини і боротьби за Україну.

 

2.3. Робота в зошитах

Розгорніть свої робочі зошити. Запишіть сьогоднішню дату, класна робота і тему нашого уроку:

«Зірка Мензатюк «Таємниця козацької шаблі». Пригодницька повість про мандрівку історичними місцями.

 

2.4. Постановка проблемного питання

  Чому ж повість «Таємниця козацької шаблі» називають пригодницькою? З’ясуємо і дамо відповідь на це питання наприкінці уроку.

 

III. Засвоєння нових знань і формування на їх основі умінь і навичок

3.1. Бесіда на основі життєвого досвіду

  • Чи любите Ви читати книжки?
  • А чи подобаються Вам твори про пригоди і всілякі детективні історії?
  • Чи доводилось Вам колись потрапляти у захопливу пригоду? Якщо так, то в яку?

Тож Вас приваблюють твори  пригодницького характеру. Про авторку пригодницької повісті «Таємниця козацької шаблі» Зірку Мензантюк піде мова на уроці.

3.2. Розповідь учителя про сучасну письменницю Зірку Мензатюк. Презентація «Сторінками життя Зірки Мензатюк»

Зірка Захаріїївна Мензатюк народилася 21 жовтня 1954 року в селі, що розкинулося під самими Чернівцями, і має гарну козацьку назву–Мамаївці. (на Буковині).

«Буковину називають зеленою. Називають благословенною, тому що дві останні війни прокотилися нею, не завдавши страхітливих руйнувань. Легенда оповідає, що колись два брати-близнюки запрягли пару биків, також близнюків, і обвели Буковину борозною, на сто літ захистивши її від лиха. А ще оберігає її український святий Іван Сучавський, небесний покровитель Буковини. У цім краї прекрасно збереглися і давні церкви, і старі звичаї. Як Різдво– то з колядками й вертепами. Як весілля – то ціле дійство, хвилююче й барвисте»,– говорила сама письменниця про свою малу батьківщину.

Батьки Зірки були віруючими людьми.Мама їздила в різні святі місця: в Почаїв, Сучаву; щонеділі  сім’я ходила до церкви, незважаючи на те, що це було заборонено за часів радянської влади. Родина була справжніми патріотами своєї держави. Про свою сім’ю письменниця говорила так: «Батьки мої були найкращі в світі. Звісно, як і в кожного. Іншим вони могли видатися звичайними буковинцями, роботящими й побожними. А проте наша сім’я справді різнилася від інших. В ній ховали від мене гірку таємницю, яку я, однак, швидко дізналася: мій батько був колишнім політв’язнем. Спочатку, ще парубком, він сидів у румунській тюрмі (на той час Буковина належала до Румунії) за те, що розповсюджував у селі патріотичні листівки. Коли почалася війна, Захарій Мензатюк пішов на фронт солдатом Радянської армії. Був кулеметником, під польським Гданськом дістав важке поранення. За фронтові заслуги його нагородили орденом Бойового Червоного Прапора, а невдовзі по війні відправили у сталінський концтабір – у «Воркутлаг» за полярним колом».

Від діда (по материній лінії) Танасія, ще будучи дівчинкою, письменниця отримала в дарунок товсту книгу поезій Лесі Українки. Із тих пір вона стала її улюбленою книжкою, як і образ самої Лесі.

Про свої перші спроби в літературі Зірка Захаріївна говорить так: «Писати я почала, коли вчилася в другому класі. Було це так. Учням задали написати вдома переказ «Ліс восени». Я дуже любила ліс… Замість кількох рядочків мій переказ розтягнувся на цілих п’ять сторінок. Але мені так сподобалося викладати на папері власну розповідь, що я на цьому не зупинилася і написала ще й віршовану «Казку про кицю Мурку і дівчину Ганну», а в наступні дні – чимало віршиків».

Хоч ві́рші були невправні, односельці чомусь не повірили, що дівчинка написала  їх сама, і стали говорити, що все те написав її прадід Олекса та й закопав, а вона викопала і видала за своє.

Письменниця порівнює дитинство з бабусиною скринею. Говорить вона так: «Дитинство для кожного – то золота пора. Чимось воно схоже на прабабусину скриню, в яку колись складали найцінніші речі: святковий одяг, полотно, прикраси. Дитинство складає інакші скарби: незабутні враження, знання й уміння. Потім не раз у дорослому житті, покопавшись у цій скрині, знаходиш для себе що-небудь украй необхідне. Звісно, якщо вона не лишилася напівпорожньою, якщо золоту пору не змарновано на телевізор чи інші пусті розваги».Тому більшість книжок письменниці беруть початок саме з її дитинства.

Зірка Мензатюк авторка багатьох дитячих творів. Її перу належить збірка «Макове князювання», у яку включено казки про наші свята, «Казочки-куцохвостики», «Київські казки», оповідки «Катрусині скарби»,«Як до жабок говорити» та інші.

 Її книжки відзначено літературною премією в США, преміями імені Наталі Забіли та імені Лесі Українки.

3.3. Робота в зошитах 

Оскільки в підручниках у нас немає інформації про письменницю, давайте коротко про неї запишемо.

  • Зірка Мензатюк – яка письменниця? (Українська дитяча)
  • Народилась вона де?(У с. Мамаївці, що на Буковині), 21 жовтня 1954 року.
  • Писати почала коли? ( Ще в школі).
  • Її першими творами були…( Невеликі за обсягом віршовані ка́зки).
  • Відомими збірками творів були: («Макове князювання», «Казочки-куцохвостики», «Київські казки», оповідки «Катрусині скарби», «Як до жабок говорити»).
  • Зірка Мензатюк власниця яких премій? (Премій імені Наталі Забіли та імені Лесі Українки, премії в США)

3.4. Повідомлення вчителя про історію створення повісті «Таємниця козацької шаблі»

 Мензатюк Зірка Захаріївна про своє дитинство згадує так: «Про що я найдужче мріяла в дитинстві, так це мандри. Я любила читати про далекі краї, про теплі південні моря, про тропічні ліси і скарби. Ото б колись їх побачити! Натомість я бачила бур’яни, які треба полоти, та корову, котру я пасла. Сільські діти в ту пору нікуди не їздили, не вистачало на це грошей у їхніх окрадених колгоспами батьків. У свою першу мандрівку я вирушила вже п’ятикласницею – нам організували екскурсію в недалекий Хотин і Кам’янець-Подільський. О, то була неймовірна, розкішна мандрівка!»

Під час цієї подорожі майбутня письменниця побачила Кам’янецьку фортецю з могутніми стінами, баштами, казематами, із пробитою в камені криницею, із вежею, у якій сидів ув’язнений Устим Кармелюк і з якої втікав на волю… І відтоді письменниця вже ніколи не пропускала нагоди відвідати давні фортеці, старі бойовища, цікаві історичні місця. Мандрувати Україною стало її улюбленим відпочинком. А побачені в дитинстві фортеці, у які вона потім приїжджала ще не раз, стали місцем дії  повісті «Таємниця козацької шаблі». Отож і ця книжка почалася з дитинства письменниці.

3.5. Бесіда на повторення

Твір Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі» – це пригодницька повість. На уроках зарубіжної літератури ви вже читали твори цього жанру.

  • Який твір із зарубіжної літератури в жанрі пригодницької повісті Ви прочитали? ( Повість Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра»)
  •  Який жанр літератури ми називаємо повістю? (Жанр літератури, прозовий твір, у якому розповідається про невелику кількість подій, об’єднаних довкола одного – двох персонажів)
  • Прокоментуйте сутність поняття «пригодницька повість»? (Це твір, у якому зображені непередбачувані, несподівані події, що трапляються з героями)

3.6. Перегляд буктрейлера до повісті «Таємниця козацької шаблі»

Для того, щоб мати початкове уявлення про твір «Таємниця козацької шаблі» і події, про  які в ньому йдеться, пропоную переглянути буктрейлер до книги.

3.7. Бесіда на основі життєвого досвіду

Переглянувши відео, ми з’ясували,про що саме буде іти мова у творі.

  • Скажіть будь ласка, хто такі козаки? (Козаки – члени самоврядних чоловічих військових громад, що з 15 століття існували на теренах українського «Дикого поля», у районі середніх течій Дніпра та Дону)
  • Що Ви про них знаєте? (Це відважні, хоробрі сильні вояки, патріоти своєї держави, головною діяльністю яких було захищати українські землі від татар, та охороняти кордони).
  • А якою зброєю козаки користувались у бою? ( Шаблею)

Для козаків шабля була не просто зброєю. Вона була символом сили, мужності, доблесті і відваги її власника. Козаки навіть прирівнювали її до жінки.

А про яку ж таємницю, пов’язану з козацькою шаблею, ідеться у пригодницькій повісті Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі»? Про це ми дізнаємося з прочитання твору

3.8. Виразне читання (по черзі) учнями «I РОЗДІЛУ, у якому зявляється Машка»

Роздрукований текст твору лежить у кожного на парті.

3.9. Поглиблена робота над текстом 

– Які враження, думки викликали у Вас після прочитання? (Цей твір мене дуже зацікавив, мені сподобався перший розділ і тому я неодмінно дочитаю його до кінця).

– Про що розповідається у I РОЗДІЛІ? (Про сім’ю Руснаків, яка купила автомобіль на ім’я «Машка», про те, як пан Богдан – приятель сім’ї, повідомив, що треба врятувати дуже цінну старовинну річ, історичну реліквію, якій загрожує небезпека)

– Хто така Машка? Як про неї розповідається у тексті. Зачитайте ( І абзац) (Легкова машина на ім’я Машка. Вона не вельми гарна, хоча вважає себе красунею. У неї великі, ясні кришталеві очі – ото через них і зроджуються Машчині претензії на красу. Вночі вони пронизують темряву, наче ніж розм’якле масло. Але більше їй нічим похвалитися. Машка давно вже не першої молодості, щоб не сказати під старкувата. Їй не завадило б підфарбуватися. Рясні прищі також не додають їй принадності. Ззаду в неї наліплена трохи облізла наклейка з собакою, тому що першим Машчиним власником був якийсь професор, великий любитель псів.)

Чому мамі не подобалася машина? Як вона казала про неї? Знайдіть і тексті і зачитайте (10 абзац) (тому що вона була стара і грязнюча, не мала кондиціонеру;  – Справжнісіньке старе одоробло, – скрушно говорила мама, стоячи перед вимитою машиною. – Мало того, щооблізле. Воноще йчервоногокольору. Помідор, а не авто.

   Яку назву тато дав машині, аби сімя не глузувала з неї(«корида» –романтична та інтригуюча назва)

– Хто такий пан Богдан? Із якою метою він прибув до сім’ї Руснаків(татів приятель, історик, мандрівник. Для того, щоб повідомити про одну дуже цінну старовинну річ, яку треба врятувати від знищення)

Що ж це за цінна старовинна річ, і яка небезпека їй загрожує? Давайте дізнаємось.

3.10. Виразне читання (по черзі) учнями «II РОЗДІЛУ, у якому з’являється патріотично настроєний привид»

3.11. Поглиблена робота над текстом твору

Яке враження на вас справило прочитання IIРОЗДІЛУ? (Твір  пригодницький, тому мене дуже вразив, дуже цікавий твір; не дивлячись на те, що він історичний)

  •             Про що розповів пан Богдан родині Руснаків? Зачитайте рядки з тексту. (А йшлося от про що. У пановій Богдановій квартирі на Русанівці уподобав собі з’являтися один привид, дуже патріотично настроєний. Зазвичай то траплялося в дні національних свят чи після мітингів, бо привид любив обмінятися враженнями з паном Богданом. А це якось він завітав несподівано, украй розхвильований. Розмахував руками й вимагав найрішучіших дій, тому що, наскільки вдалося зрозуміти, дуже цінній, старовинній, безсумнівно вартісній у мистецькому відношенні реліквії загрожувала небезпека).(Розділ 2, другий абзац)
  •             Як привид спілкувався ? ( Жестами, бо привиди як правило розмовляти не вміють)
  •             Чому Наталочці закортіло першій за всіх вирушити на пошуки реліквії?(її цікавили пригоди, вона хотіла побачити замки, фортеці, привида, який розмовляє жестами)
  •             Що вже вдалося вияснити пану Богдану? (Однак мені вдалося вияснити, що загадкова реліквія загублена на старому бойовищі, можливо, в замку чи фортеці на заході України).
  •             Як готувалися до зустрічі з привидом-патріотом мама і тато Наталки? Зачитайте з тексту твору. (Мама виклала пишну зачіску, бо як-не-як її побачить незнайомий чоловік, дарма що привид. А тато вдягнув вишиванку, мабуть, для того, щоб привид не подумав, буцімто Руснаки не патріоти. Отак причепурившись, вони подалися на Русанівку до пана Богдана).
  •             Чи прийшов привид на зустріч з родиною Руснаків? ( Так.)Він був дуже чемним привидом, отже, що він зробив переш за все?(Привітався)
  •             Чи зрозуміли герої твору, що їм хотів сказати привид? (Більш-менш зрозуміли, але не точно)
  •             Що саме вони з’ясували з розповіді привида? Зачитайте з тексту твору( На заході, на місці великої козацької битви, перебуває коштовна реліквія, яка потрапила в непевні руки. Цією реліквією є, напевно, козацька шабля)
  •             Чому привид різко зник? (Тому що, за припущенням пана Богдана, їх «звідти» ненадовго відпускають)
  •             Як відреагували на повідомлення привиди члени родини Руснаків? (Наталка одразу готова була їхати на пошуки; батько хотів звернутися до міліції;а мати, коли дізналась, що мова іде про Берестечко, одразу зголосилась їхати)
  •             Отже, яке рішення прийняли Руснаки? Знайдіть цитату. (Кожен порядний українець має побувати в Берестечку, – мовила вона. – Це ж якраз буде дев’ята п’ятниця після Великодня, роковини битви. З’їдуться люди з усіх усюд, може, хтось знатиме і про реліквію. Отже, вирішено: ми їдемо в Берестечко.)

IV. Підсумок уроку

4.1. Узагальнююче слово вчителя

Отже, родина Руснаків, дізнавшись від привида, що старовинній козацькій шаблі загрожує небезпека, одразу вирушає у подорож, на пошуки старовинної речі. Які пригоди їм трапляться дорогою, які труднощі та перешкоди їм доведеться подолати заради порятунку коштовного артефакту, в яких цікавих місцях побуває родина під час подорожі? 

Це все Ви дізнаєтесь, прочитавши повість до кінця.

– Так чому ж повість Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі» вважається пригодницькою? (Тому що у творі зображуються подорожі сімї  Руснаків у пошуках реліквії – козацької шаблі; описом небезпечних, часом смішних пригод Наталочки Руснак).

 

4.2. Оцінювання учнів з мотивацією

V. Повідомлення і коментар домашнього завдання

  •            Прочитати повість Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі».
  •            З’ясувати, що у творі реальне, а що фантастичне.
  •            Поміркувати: чому знання історичного минулого нашого народу є важливим в житті людини?

 

Творчий рівень:

  •            Написати твір-роздум на тему «Як історичне минуле може вплинути на наше майбутнє»

 

docx
Додав(-ла)
Костенко Аліна
Додано
11 листопада 2018
Переглядів
10391
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку