Будь-яка робота завжди потребує значних зусиль і плідної співпраці вчителя і учня. Стосовно цього приходить на думку одна давня притча. В середні віки у французькому місті Шарті будували собор. Якось трьох тачечників, які виконували однакову роботу - перевозили камінь, запитали:
- Слухайте, друзі, що ви робите?
Перший робітник похмуро глянув і роздратовано відповів: „Тобі що, повилазило? Не бачиш – камінь тягаю на майданчик, хай йому ґрець!”
Другий спокійно сказав : „Що я роблю? Заробляю на кусень хліба для своєї родини.”
А третій розігнувся, витер спітніле чоло, усміхнувся і з гордістю сказав: „ Я будую Шартський собор!”
Ідея цієї притчі актуальна й нині: праця не лише нестерпний тягар чи засіб для матеріального забезпечення, а й – найперше – джерело творчості й щастя. У Святому письмі сказано : „ Блаженна людина, що насичується від плодів своєї праці і шукає в ній утіху”. Це є істина.
Урок-змагання «Бережіть рептилій»
Мета: узагальнити, систематизувати знання про плазунів, їх будову,
різноманітність, значення у природі та житті людини; розвивати
навички роботи з підручником, додатковою літературою, сприяти
підвищенню інтересів учнів до вивчення біології, розвивати
вміння логічно мислити, переконати учнів у необхідності
охорони навколишнього середовища, удосконалювати вміння
працювати в колективі.
Тип уроку: контрольно-узагальнюючий, нетрадиційний, урок-
змагання.
Обладнання: настінні таблиці, саморобні схеми-плакати, малюнки
учнів.
На дошці девіз: «Знай, люби, бережи!»
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Зібрати з фрагментів зображення плазуна, назвати його. Це і буде емблемою команди. Приготувати привітання для команди-суперника. Максимальна кількість балів «3».
Командам пропонується виконати завдання зоологічного диктанту набрана кількість балів відповідає кількості правильних відповідей.
Зоологічний диктант
З перелічених ознак записати тільки ті цифри, під якими наведено ознаки плазунів.
1. Температура тіла залежить від температури навколишнього середовища.
2. Серце трикамерне.
3. Серце двокамерне.
4. Кров в організмі змішана.
5. Кров в організмі незмішана.
6. Мають два кола кровообігу.
7. Мають одна коло кровообігу.
8. Тіло голе, слизувате.
9. Тіло вкрите роговими лусочками.
10. Наявне третє повіко.
11. Передня кінцівка має чотири пальці.
12. Розмножується у воді.
13. Зовнішнє запліднення.
14. Відкладають яйця вкриті шкірястою оболонкою.
Пропонується вибрати завдання, що лежать у «чорному ящику». Час виконання завдань – 7 хв.
Завдання першій команді
Завдання другій команді
4.Конкурс «Творча лабораторія»
Завдання вибираються шляхом жеребкування. Максимальна кількість балів «3».
Завдання. Пояснити переваги таких прогресивних ознак організації плазунів як: поява шиї, шкіра з роговими захисними утворами; наявність яйцевих оболонок; поява грудної клітки з міжреберною мускулатурою; трикамерне серце з неповною перегородкою; поява кори великих півкуль.
5 Конкурс «Впізнай мене»
Завдання. За малюнками плазунів визначити які з них належать до відповідного ряду і скласти синкан. Максимальна кількість балів «3».
6 Конкурс «Біла ворона»
Знайди зайве слово:
а) вуж, кобра, удав, ящірка (змії);
б) хамелеон, крокодил, тритон, черепаха (рептилії);
в) гадюка, жовтопуз, веретільниця (ящірки);
7 «Брейн-ринг»
Запитання командам.
Кількість балів відповідає кількості правильних відповідей.
8 Конкурс «Домашнє завдання». Станція «Біоніка»
Природа - великий творець. Свої винаходи, які можна було б запатентувати зробила дуже давно. А тому учням пропонувалось віднайти за допомогою додаткової літератури, які винаходи запатентували плазуни.
9. Конкурс «Торгівельний ряд»
Багато хто з вас любить ходити по магазинам. Ми також не обійдемо їх своєю увагою. Пропоную ваші знання з теми «Плазуни» роз приділити у відділи «Гастрономічний», «Парфумерний», «Господарський», «Фармацевтичний».
ІУ. Підбиття підсумків. Нагородження переможців.
У. Домашнє завдання. Скласти казку «Подорож у царство Герпетології»