Тема уроку.
Вивчаю будову слова
Мета уроку: систематизувати й узагальнити вивчене про частини слова; вдосконалювати й розвивати вміння і навички у словотворчій роботі;користуватися багатством української лексики;розвивати почуття колективізму,відповідальності за спільну справу,впевненість у своїх знаннях;виховувати любов до рідної мови,свого народу та його традиціях. Методи,форми,прийоми:наочні,словесні,практичні,інтерактивні
(«Мозковий штурм», «Робота в групах», «Робота в парах»),індивідуальні, групові,бесіда, повідомлення.
Обладнання: різнокольорові картинки,картки із завданнями для команд.
Тип уроку: урок-змагання
Хід уроку
І. Організація класу.
Девіз уроку:
«Щоб рідну мову знати на відмінно,
Працюємо ми плідно та сумлінно».
ІІ. Вступне слово вчителя
1. Повідомлення теми,мети і завдань уроку
На попередніх уроках ми ознайомилися з частинами слова,а сьогодні проведемо змагання «Визначаю будову слова».
Будь ласка, об’єднайтеся в команди за обраними картинками.
2. Привітання команд
1 команда «За правилами»
Девіз: « Ми всі помарки виправимо,
Ми – обережні і уважні,
З нами змагатися просто приємно!»
2 команда «Виправ помилку»
Девіз: «Наша команда завжди в плюсі,
Наша команда завжди вірить,
Що перед нею відкриті всі двері».
3 команда «Краснопис»
Девіз: «Легко ми подужаємо будь-яке завдання,
По силі нам будь-яке змагання,
Перемога буде за нами».
ІІІ. Лексична розминка (метод «Мозковий штурм»).
Гра «Вгадайте слово»:
1 команда - Спробуйте задумане слово вгадати:
Корінь у нім, як у слові «вітати»,
Закінчення – точно, як у слові «читаю».
Ще залишилось префікс знайти.
Префікс такий, як у слові «прийти». (Привітаю)
2 команда – Спробуйте задумане слово вгадати:
Префікс у нім, як у слові «проспати»,
Корінь у слові «гуляю» впізнайте.
Чи то «селянка» або «полонянка».
Закінчення в слові «калина» шукайте!(Прогулянка)
3 команда - Спробуйте задумане слово вгадати:
Префікс у слові «прожив» чи «програю»,
Корінь - в «читальній» мерщій підбирайте,
Суфікс такий ,як у слові «вітаю»,
Закінчення – точно ,як в слові «встаєш».(Прочитаєш)
(Презентація відповідей)
ІV. Творче завдання
1.Словотворча робота
Від поданих слів утворіть слова, які відповідають на питання хто?
1 команда –
бригада -__________________;
велосипед -___________________;
читання -_____________________.
2 команда –
футбол -_______________________;
бібліотека -____________________;
наука - _______________________.
3 команда –
море - ________________________;
хокей - _______________________;
охорона - _____________________.
(Презентація відповідей)
2. Робота за підручником (ст.67,впр.1)
Виписати слова і розібрати їх за будовою:
1 команда –
З префіксом роз -;
2 команда –
З префіксом без -;
3 команда –
З префіксом під -;
(Презентація відповідей)
V. Тестові завдання
Естафета « Хто швидше?» (Робота в парах. Учні, які сідають за першу парту знаходять «зайве слово» і передають наступній парі) .
1 команда –
а) ясно,яснесенький,ясень;
б) білка,біленький,білченя;
в) вишиванка, вишня,вишневе;
г) місто,містечко,місток.
2 команда –
а) кінь,кінець,коник;
б) місто,містечко,місток;
в) ясно,яснесенький,ясень;
г) білка,біленький,білченя.
3 команда –
а) білка,біленький,білченя;
б) ясно,яснесенький,ясень;
в) місто,містечко,місток;
г) вишиванка, вишня,вишневе.
(Презентація відповідей)
VІ. Робота за підручником(ст.67,впр.2)
Випишіть слова і розберіть їх за будовою.
1 команда –
З префіксами роз -;
2 команда –
З префіксом без -;
3 команда –
З префіксом під -;
(Презентація відповідей)
VІІ. Утворіть від поданих слів спільнокореневі за допомогою суфікса н-.
1 команда –
День - ____________________;
осінь - _______________________.
2 команда –
Сон -__________________________;
кінь - _________________________.
3 команда –
Туман - ________________________;
бетон - ________________________.
(Презентація відповідей)
VІІІ. Підведення підсумків змагання.
Нагородження грамотою «Кращі знавці рідної мови».