Я люблю біологію
( Урок-змагання для учнів 8, 9 класів)
Мета:
Освітня: поглибити і розширити знання учнів з біології, активізувати творчу пізнавальну діяльність учнів; розкрити роль міжпредметних зв’язків у вивченні біології.
Розвиваюча: розвивати вміння логічно й творчо мислити.
Виховна: виховувати дотепність, кмітливість, увагу, використовувати набуті знання в нестандартних ситуаціях.
Обладнання: картки з малюнками, таблиці, шини, бинти, йод, чорний ящик, перо птаха.
Міжпредметні зв’язки: література, музика, зоологія, ботаніка, основи здоров’я, народознавство, фізика, математика, мистецтво, малювання
Підготовка до гри.
Хід гри
Учитель.
Сьогодні захід не простий,
А всім відомий, звичний,
Я пропоную провести
Турнір біологічний.
Від мікроба до людини,
Від амеби до тварини –
Нас веде і там, і тут
Біології маршрут.
У країну біології! Вперед!
Сміливо вирушаймо!
І все, що вивчили раніше,
Сьогодні пригадаймо!
Дві команди - …
Тут сьогодні будуть грати,
Побажаю ж я вам, діти
Правильно відповідати.
Розпочинаємо турнір «Я люблю біологію». До участі у грі запрошуються команди … і … класів та їх капітани.
Представлення команд. (Музичне оформлення).
І команда «Bios», що означає життя
ІІ команда «Logos», що означає наука.
Привітання команд.
Дружно привітаємось, дорогий противнику.
О, суперник поважний, вітаємо вас.
І сміх щиросердний єднає усіх.
Ми дуже б хотіли. Щоб ви не скупились
І нашій команді хоч бал присудили.
Сміливо за нами в незнаного світ.
Ми хочемо дуже сподобатись вам
І віримо, що ви допоможете нам.
Представлення журі.
Правила гри.
Конкурс 1 «Розминка» (10 балів)
Кожна команда отримає десять запитань, за кожну правильну відповідь – 1 бал.
Запитання для І ком.
Запитання для ІІ ком.
Музична пауза
Конкурс 2 «Біологічний кошик»( 9 балів)
Знайти в даному «кошику» овочі і фрукти, вказати їх назви. Кожна правильна відповідь – 1 бал. Час 2 хвилини.
с |
л |
я |
о |
г |
о |
к |
г |
р |
в |
и |
б |
л |
і |
р |
в |
ш |
у |
а |
к |
ц |
у |
к |
о |
и |
а |
п |
р |
а |
и |
б |
е |
п |
ш |
н |
о |
т |
л |
я |
у |
р |
с |
р |
я |
м |
о |
п |
я |
л |
к |
и |
о |
д |
і |
Відповіді: 9 слів
Слива, картопля, цибуля, огірок, персик, вишня, помідор, груша, яблуко, укріп.
Конкурс 3 «Обери категорію» (10 + 10 балів)
Біологія + мистецтво
1. Іспанський народний музичний інструмент роблять із деревини добре відомої
рослини. Назвати інструмент і рослину. (кастаньєти, каштан)
2. Де було побудовано перший пам’ятник жабі? (Париж)
3. Який птах має назву, що збігається з прізвищем письменника? (Гоголь)
4. Як називається картина, що зображає природу? (пейзаж)
5. Як назвав себе хитрий кіт з української казки, якого хазяїн вигнав з дому?
(пан Коцький)
6. Квітка, що завжди слідує за сонцем, є емблемою вірного
кохання.(соняшник)
7. Хто з російських художників написав картину „ Граки прилетели”?
(Л.Саврасов)
8. Який птах за словами Горького гордо ширяє над сивою рівниною моря?
(буревісник)
9. Яких птах має назву танцю? (чечітка)
10. Як називається японська техніка складання букетів? (ікебана)
(корені)
Література + біологія
(Хамелеон)
Біологічні науки та вчені
1.Наука, що вивчає взаємозв’язки організмів між собою і з зовнішнім
середовищем. (екологія)
2. Вчений, який перший започаткував класифікацію живих організмів та ввів бінарні назви. (К. Лінней)
3. Наука, що вивчає закономірності спадковості та мінливості. (генетика)
4. Вчений, який ввів термін «біологія». (Ж.Б. Ламарк)
5. Наука про процеси життєдіяльності організмів. (фізіологія)
6. Вчений, який відкрив у 1898 році процес подвійного запліднення у квіткових рослин. (Навашин)
7. Наука про видову різноманітність сучасних і вимерлих живих істот. (систематика)
8. Який вчений відкрив клітинну будову рослинних тканин і запропонував сам термін клітина. (Роберт Гук)
9. Наука про гриби. (мікологія)
10. Наука про неклітинні форми життя. (вірусологія)
Музична пауза
Конкурс 4 «Лист барона Мюнхаузена» (7 балів)
Із записок барона Мюнхаузена про мандри по Індії. Визначте де Мюнхаузен написав неправду.
Я пролізав між колючими кущами стрілолиста, з гілок якого звисали ненажерливі анаконди, готові загризти свою жертву. Під ногами у мене шурхотів папірус. На фоні лісу були помітні яскраво червоні квітки папороті. А в деяких місцях стежину перетинали сліди довгохвостого шимпанзе – страшного ворога лісових бізонів. Осторонь на кущах розпускалися великі квітки ламінарії, а під ногами снували велетенські актинії, яких можна зустріти тільки в Індії.
Відповідь.
Музична пауза.
Конкурс 5 «Загадка Шерлока Холмса» (конкурс капітанів, 5 балів)
Якось Шерлок Холмс вів справу, яку вперше в житті не зміг розкрити. На місці злочину він знайшов сліди, які не зміг ідентифікувати. Ми попросимо капітанів за «протектором» сліду визначити злочинця і допомогти відомому слідчому.
Завдання. Визначити власника сліду, підписати частини «протектора».
Конкурс 6 «Болільників» (5 балів)
Для 1 команди.
Для 2 команди.
Музична пауза.
Конкурс 7 «Кмітливість» (5 балів)
Запитання. Скільки облич людини ви бачите в даному букеті квітів? (Час 2 хвилини)
П’ять Три
Музична пауза
Конкурс 8 «Чорний ящик»(3 бали)
В 60-х роках 20 ст. в науці появився новий напрямок – біоніка. Мета цієї науки – розв’язання інженерних і технічних завдань на основі вивчення структури і життєдіяльності живих організмів. Сьогодні всі ми в побуті користуємося застібкою «блискавкою».
Запитання. Який природний аналог цієї застібки знаходиться в «чорному ящику»?
Відповідь. Контурне перо птаха, опахало якого складається із багатьох тонких і вузьких пластинок, скріплених між собою гачечками.
Музична пауза
Конкурс 9 «Швидка допомога в дії» (5 балів)
На столі розложені картки . Один із учасників вибирає завдання, в якому потрібно надати першу долікарську допомогу потерпілому.
І картка. Перша допомога при закритому переломі нижньої кінцівки.
ІІ картка. Перша допомога при відкритому переломі нижньої кінцівки.
Музична пауза
Оголошення результатів.