Тема: Зміни клімату. Вплив людини на клімат і атмосферу.
Мета: Знаннєвий компонент:
навчити пояснювати причини і наслідки зміни погоди і клімату; поглибити знання учнів про клімат, кліматотвірні чинники та зміни клімату під впливом людини; розвивати вміння учнів аналізувати фактори зміни клімату;
діяльнісний компонент: учні добирають відповідні джерела географічної інфомації для ознайомлення із атмосферними процесами та факторами, що впливають на їх зміну
ціннісний компонент: учні роблять висновки про забруднення атмосфери і кліматичні зміни з цим пов’язані; вплив стану повітря на здоров'я людей та значення чистого повітря для життя і діяльності людини;
Тип уроку: комбінований
Обладнання та матеріали: підручник, атлас, карта кліматичних поясів світу, мультимедійна презентація, ММ проектор
Основні терміни та поняття: атмосфера, клімат, забруднення, смог, кислотний дощ, парниковий ефект, озонові «діри», глобальне потепління.
Структура уроку:
Хід уроку
1. Організація навчальної діяльності
Організація уваги, перевірка культури робочих місць, присутніх в класі.
епіграф
«Повітря, Земля і вода – це природа
Природа – це я
І ти – це Природа
У цілому світі
під сонцем одним
Повинні ми жити у згоді»
2.Актуалізація опорних знань
Інтелектуальна розминка
3.Мотивація навчальної діяльності
вступне слово вчителя У чеській казці «Дванадцять принцес» розповідається: «Одного року була страшна посуха; другого – весь час лив дощ і хліб погнив на стеблі; третього року хліб побило градом, так, що не зібрали ні зернини…» Щось на зразок цієї казки доводиться останніми роками спостерігати і нам. Усе більше ми звинувачуємо кліматичні зміни, які відбуваються досить часто.
відеофільм «Глобальне потепління - 3». Перегляд фільму 3хв.
проблемі питання
Отже, сьогодні розглянемо тему «Зміни клімату. Вплив людини на атмосферу» і спробуємо відповісти на ці питання
4.Засвоєння нових знань
Атмосфера має велике значення для Землі. Якби не вона, то і не було б життя на нашій планеті. Сьогодні актуальною є проблема забруднення атмосфери.
Бесіда
складання схеми
Причини зміни клімату
Астрономічні Метеорологічні
положення
Землі відносно Сонця географічні діяльність людини
землетруси вирубування лісів
вулканізм збільшення СО₂…
переміщення повітря
кількість сонячної
енергії глобальне потепління,
парниковий ефект
Палеогеографічні дані
Зледеніння закінчилося близько 10 тис. років тому. Протягом останнього тисячоліття клімат був стійким, коливання температур становили близько 2°С. Зледеніння й коливання температур останнього тисячоліття були обумовлені природними причинами. Але у ХХ – ХХІ ст. господарська діяльність людини почала впливати на клімат усієї планети,що призводить до глобального потепління.
Людина за останнє століття значно вплинула на кліматичні зміни. Збільшуючи господарські викиди шкідливих речовин в атмосферу, людина змінює її газовий склад, змінює тепловий баланс планети. Наслідками цього є танення льодовиків,підвищення температури на Землі та підняття рівня Світового океану
Джерела забруднення
атмосфери
Природні Штучні
пилові бурі транспорт
виверження вулканів промислові підприємства
лісові пожежі електростанції
видобуток корисних копалин
Цікаво… Світове господарство щорічно викдає в атмосферу понад 15 млрд т. вуглекислого газу, 200 млн т. оксиду вуглецю, понад 500 млн.т.вуглеводнів, 120 млн т. золи. Загальний обсяг викидів забруднюючих речовин в атмосферу становить більш 19 млрд. тонн.
Забруднення атмосфери призвело до страшних наслідків. Кислотні дощі, смог, руйнування озонового шару тощо.
Найбільшими забруднювачами атмосферного повітря теплові електростанції й металургійні комбінати. Вони викидають шкідливі речовини. При згоранні палива в атмосферу потрапляє сірка, яка з’єднуючись з водяною парою, утворює сірчану кислоту. В результаті випадають кислотні дощі.
Доповідь : Кислотні дощі
Особливо значних масштабів забруднення повітря досягло у великих промислових центрах, де сконцентровані у повітрі часточки металів, золи, сажі та пилу. Проблемою міст стає швидке збільшення кількості автомобілів, які викидають у повітря СО. Іноді міста охоплені смогом.
Що ж таке смог?
Доповідь про смог.
цікаво… В столиці Японії, Токіо, де повітря надзвичайно забруднене, поліцейські та регулювальники руху користуються протигазами або кисневими установками.
За останні 200 років склад повітря змінився. В атмосфері збільшилася концентрація вуглекислого газу. Це призвело до виникнення такого явища як «парниковий ефект» та утворення озонових дірок.
Кількість вуглекислого газу в атмосфері збільшується і він починає діяти як парник: до землі пропускає сонячне проміння, яке нагріває поверхню, а тепло не випускає, перешкоджаючи його розсіювання в космосі. Парниковий ефект спричиняють також метан, фреони, вміст яких в атмосфері за рахунок діяльності людини теж швидко зростає. Це і призводить до підвищення температури на Землі.
Цікаві факти… Уже сьогодні температура в Гренландії підвищилася на 5°С, в Антарктиді – на 2°С. За підрахунками вчених, в найближче десятиліття середньорічна температура на Землі за рахунок парикового ефекту може збільшитися на 2°С, а до кінця ХХІ ст. – на 3°С
Повідомлення про парниковий ефект
бесіда
Що на Землі може спричинити парниковий ефект?
Цікаво… Моделлю «парникового ефекту» є клімат на Венері. Її щільна атмосфера, що 98% складається з вуглекислого газу, за рахунок цього явища розжарена до 500°С.
Завдання самостійно (робота в парах) Побудуйте ланцюжок причино – наслідкових зв’язків, починаючи від вирубування лісів і закінчуючи життя на Землі.
вирубування лісів ---- збільшення вуглекислого газу в атмосфері ----- парниковий ефект ----- підвищення температури на Землі ---- танення льодовиків ----- підняття рівня Світового океану ---- затоплення узбережжя материків.
бесіда
відео сюжет
«Оззі Озон» «Руйнування озонового шару»
Повідомлення про озонові дірки
«Озонові дірки» утворюють польоти літаків, запуски космічних ракет, балістичних ракет. Озон також знищують фреони, які використовуються в кондиціонерах та холодильниках, містяться в балончиках з фарбою, лаком, парфумами. Пари фреонів з висхідними потоками потрапляють в стратосферу. Під впливом ультрафіолетового випромінювання Сонця їх молекули розпадаються, вивільнюючи атоми хлору, який розкладає молекули озону до Кисню. Один атом хлору здатний розкласти 100 тис. молекул озону
завдання Складіть схему причино – наслідкових зв’язків руйнування озонового шару
причини наслідки
запуск ракет,супутників, дія фреонів озонові дірки збільшення ультрафіолетового випромінювання збільшення температури на Землі
- Що сприяє забрудненню атмосфери та зміни клімату на Землі?
кислотні дощі
смог
парниковий ефект
озонові дірки ГЛОБАЛЬНЕ ПОТЕПЛІННЯ
прийом
«Мозкова атака»
- Які будуть ймовірні наслідки для Землі, якщо продовжиться глобальне потепління?
Прийом «Творча лабораторія»
5. Фізкультхвилинка
«Австралійський дощ»
Чи знаєте ви, що таке австралійський дощ?
6.Закріплення і корекція знань учнів
Прийом «Творча лабораторія»
«Дерево рішень»
На ваших партах лежать жовті і зелені листочки. жовтий - це колір проблеми. Кожен з вас напише найбільш важливу для атмосфери проблему. А на зелених – розв’язання цієї проблеми. Вам необхідно створити «дерево рішень». Якщо на ньому будуть самі проблеми, воно так і залишиться без листя, як баобаб в сухий сезон. А якщо ви запропонуєте рішення, то воно зазеленіє й у нас виникне можливість упоратись з лихом.
Прийом «Мікрофон»
7. Підсумок уроку. Рефлексія.
Вправа «Завершення речення»
Учитель дякує учням за роботу, виставляє оцінки.
8. Д/З
§37, чит. ст. 149 – 152, скласти таблицю
«Позитивні та негативні наслідки глобального потепління»