Урок "Зміна клімату. Вплив людини на атмосферу"

Про матеріал
розробка останнього уроку у темі "Атмосфера". Діяльність учнів на уроці допоможе їм усвідомити важливість атмосфери як оболонки Землі; розширити знання про джерела забруднення атмосфери ( у тому числі й антропогенні) та його насліки і шляхи запобігання; дізнатися про інтерпритацію різних атмосферних явищ митцями
Перегляд файлу

Тема: Зміни клімату. Вплив людини на клімат і атмосферу.

Мета: Знаннєвий компонент:

навчити пояснювати причини і наслідки зміни погоди і клімату; поглибити знання учнів про клімат, кліматотвірні чинники та зміни клімату під впливом людини; розвивати вміння учнів аналізувати фактори зміни клімату;

діяльнісний компонент: учні добирають відповідні джерела  географічної інфомації для ознайомлення із атмосферними процесами та факторами, що впливають на їх зміну

ціннісний компонент: учні роблять висновки про забруднення атмосфери і кліматичні зміни з цим пов’язані; вплив стану повітря на здоров'я людей та значення чистого повітря для життя і діяльності людини;

Тип уроку: комбінований

Обладнання та матеріали: підручник, атлас, карта кліматичних поясів світу,  мультимедійна презентація, ММ проектор

Основні терміни та поняття: атмосфера, клімат, забруднення, смог, кислотний дощ, парниковий ефект, озонові «діри», глобальне потепління.

Структура уроку: 

  1. Організація навчальної діяльності
  2. Актуалізація опорних знань
  3. Мотивація навчальної діяльності
  4. Засвоєння нових знань
  5. Аутотренінг. Фізкультхвилинка
  6. Закріплення і корекція знань
  7. Підсумок уроку. Рефлексія
  8. Д\з

 Хід уроку

1. Організація навчальної діяльності

 Організація уваги, перевірка культури робочих місць, присутніх в класі. 

епіграф 

«Повітря, Земля і вода – це природа

Природа – це я

І ти – це Природа

У цілому світі

під сонцем одним

                                                                                                 Повинні ми жити у згоді»

2.Актуалізація опорних знань

Інтелектуальна розминка

  1.  Що таке погода?
  2. Подивіться на слайди і опишіть погоду, що там зображена
  3. Що таке клімат?
  4. Перелічіть кліматотвірні чинники.
  5. Чим клімат відрізняється від погоди?
  6. Назвіть постійні вітри на Землі?

3.Мотивація навчальної діяльності

вступне слово вчителя У чеській казці «Дванадцять принцес» розповідається: «Одного року була страшна посуха; другого – весь час лив дощ і хліб погнив на стеблі; третього року хліб побило градом, так, що не зібрали ні зернини…» Щось на зразок цієї казки доводиться останніми роками спостерігати і нам. Усе більше ми звинувачуємо кліматичні зміни, які відбуваються досить часто.

відеофільм «Глобальне потепління - 3». Перегляд фільму 3хв.

проблемі питання 

  • Що спричиняє глобальне потепління?
  • Яке значення для Землі має атмосфера?
  • Чому температура на землі підвищується?
  • До яких наслідків може призвести вплив людини на атмосферу та клімат?

 Отже, сьогодні розглянемо тему «Зміни клімату. Вплив людини на атмосферу» і спробуємо відповісти на ці питання

4.Засвоєння нових знань

 Атмосфера має велике значення для Землі. Якби не вона, то і не було б життя на нашій планеті. Сьогодні актуальною є проблема забруднення атмосфери.

Бесіда

  • До чого ж може призвести забруднення атмосфери?
  • Чи завжди клімат був таким, яким ми його спостерігаємо нині?
  • Які основні причини зміни клімату? 

складання схеми

 

                                  Причини зміни клімату

Астрономічні                                                                   Метеорологічні

положення

Землі відносно Сонця   географічні                   діяльність людини     

                                             землетруси                  вирубування лісів

                                              вулканізм                    збільшення СО₂…

переміщення повітря

кількість сонячної

енергії                                                                         глобальне потепління,

                                                                                     парниковий ефект

  •  Які знахідки на Землі свідчать про зміни клімату в минулому? (Археологічні знахідки)

Палеогеографічні дані

          Зледеніння закінчилося близько 10 тис. років тому. Протягом останнього тисячоліття клімат був стійким, коливання температур становили близько 2°С. Зледеніння й коливання температур останнього тисячоліття були обумовлені природними причинами. Але у ХХ – ХХІ ст. господарська діяльність людини почала впливати на клімат усієї планети,що призводить до глобального потепління.

  • Що ж є основною причиною зміни клімату на Землі?

      Людина за останнє століття значно вплинула на кліматичні зміни. Збільшуючи господарські викиди шкідливих речовин  в атмосферу, людина змінює її газовий склад, змінює тепловий баланс планети. Наслідками цього є танення льодовиків,підвищення температури на Землі та підняття рівня Світового океану

 

  • Які види забруднення атмосфери виділяють?
  • Які забруднення модна назвати природними?
  • Які джерела забруднення ми можемо назвати штучними? 

Джерела забруднення

атмосфери

 

Природні                                                                                                  Штучні

пилові бурі                                                                транспорт

виверження вулканів                                                промислові підприємства

лісові пожежі                                                         електростанції

                                                                             видобуток корисних   копалин

Цікаво… Світове господарство щорічно викдає в атмосферу понад 15 млрд т. вуглекислого газу, 200 млн т. оксиду вуглецю, понад 500 млн.т.вуглеводнів, 120 млн т. золи. Загальний обсяг викидів забруднюючих речовин в атмосферу становить більш 19 млрд. тонн.

 Забруднення атмосфери призвело до страшних наслідків. Кислотні дощі, смог, руйнування озонового шару тощо.

Найбільшими забруднювачами атмосферного повітря  теплові електростанції й металургійні комбінати. Вони викидають шкідливі речовини. При згоранні палива в атмосферу потрапляє сірка, яка з’єднуючись з водяною парою, утворює сірчану кислоту. В результаті випадають кислотні дощі.

Доповідь : Кислотні дощі

  Особливо значних масштабів забруднення повітря досягло у великих промислових центрах, де сконцентровані у повітрі часточки металів, золи, сажі та пилу. Проблемою міст стає швидке збільшення кількості автомобілів, які викидають у повітря СО. Іноді міста охоплені смогом.

Що ж таке смог?

Доповідь   про смог.

цікаво… В столиці Японії, Токіо, де повітря надзвичайно забруднене, поліцейські та регулювальники руху користуються протигазами або кисневими установками.

 За останні 200 років склад повітря змінився. В атмосфері збільшилася концентрація вуглекислого газу. Це призвело до виникнення такого явища як «парниковий ефект» та утворення озонових дірок.

Кількість вуглекислого газу в атмосфері збільшується  і він починає діяти як парник: до землі пропускає сонячне проміння, яке нагріває поверхню, а тепло не випускає, перешкоджаючи його розсіювання в космосі. Парниковий ефект спричиняють також метан, фреони, вміст яких в атмосфері за рахунок діяльності людини теж швидко зростає. Це і призводить до підвищення температури на Землі.

Цікаві факти… Уже сьогодні температура в Гренландії підвищилася на 5°С, в Антарктиді – на 2°С. За підрахунками вчених, в найближче десятиліття середньорічна температура на Землі за рахунок парикового ефекту може збільшитися на 2°С, а до кінця ХХІ ст.  – на 3°С

 Повідомлення про парниковий ефект

бесіда

 Що на Землі може спричинити парниковий ефект?

  • зміни кількості опадів
  • розміри полярних льодовиків
  • потепління в зоні тундри
  • танення вічної мерзлоти

Цікаво… Моделлю «парникового ефекту» є клімат на Венері. Її щільна атмосфера, що 98% складається з вуглекислого газу, за рахунок цього явища розжарена до 500°С.

Завдання  самостійно (робота в парах) Побудуйте ланцюжок причино – наслідкових зв’язків, починаючи від вирубування лісів і закінчуючи життя на Землі.

вирубування лісів ---- збільшення вуглекислого газу в атмосфері ----- парниковий ефект ----- підвищення температури на Землі ---- танення льодовиків ----- підняття рівня Світового океану ---- затоплення узбережжя материків.

бесіда 

  • Завдяки чому існує життя на Землі?
  • Що таке озоновий шар?
  • Яка функція озонового шару?
  • Які причини його руйнування?
  • Чому утворюються озонові дірки?

відео сюжет

«Оззі Озон» «Руйнування озонового шару»

Повідомлення про озонові дірки

 «Озонові дірки» утворюють польоти літаків, запуски космічних ракет, балістичних ракет. Озон також знищують фреони, які використовуються в кондиціонерах та холодильниках, містяться в балончиках з фарбою, лаком, парфумами. Пари фреонів з висхідними потоками потрапляють в стратосферу. Під впливом ультрафіолетового випромінювання Сонця їх молекули розпадаються, вивільнюючи атоми хлору, який розкладає молекули озону до Кисню. Один атом хлору здатний розкласти 100 тис. молекул озону

 

завдання Складіть схему причино – наслідкових зв’язків руйнування озонового шару

 

причини              наслідки

запуск ракет,супутників, дія фреонів          озонові дірки          збільшення ультрафіолетового випромінювання             збільшення температури на Землі

 - Що сприяє забрудненню атмосфери та зміни клімату на Землі?

 

 

 

 

 кислотні дощі

смог                                             

парниковий ефект     

       озонові дірки                                ГЛОБАЛЬНЕ ПОТЕПЛІННЯ

прийом

 

«Мозкова атака» 

- Які будуть ймовірні наслідки для Землі, якщо продовжиться глобальне потепління?

  • танення льодовиків
  • підвищення рівня Світового океану
  • почастішання повеней тощо

Прийом «Творча лабораторія» 

  • Запропонуйте заходи щодо охорони повітря та атмосфери.
  • створення безвідходного виробництва
  • використання електромобілів
  • встановлення очисних споруд на підприємствах
  • Насадження дерев, парків у містах

5. Фізкультхвилинка

 «Австралійський дощ»

Чи знаєте ви, що таке австралійський дощ?

  • В Австралії піднявся вітер (тремо долоні)
  • Починає крапати дощ. (клацання пальцями)
  • Дощ посилюється.(плескання долонями по грудях)
  • Починається справжня злива (плекання по стегнам)
  • А ось і град, справжня буря. (тупіт ногами)
  • Але що це? Буря стихає. (плескання по стегнам)
  • Дощ стихає. (плескання долонями по грудях)
  • Рідкі каплі падають на Землю. (клацання пальцями)
  • Тихий шелест вітру. (потирання долонь)
  • Сонце! (руки догори)

6.Закріплення і корекція знань учнів

Прийом «Творча лабораторія» 

  • Як змінилася б температура повітряна Землі, якби в атмосфері були відсутні вуглекислий газ і водяна пара,які спричиняють «парниковий ефект»?
  • До яких наслідків для життя це могло б призвести?

           «Дерево рішень»

     На ваших партах лежать жовті і зелені листочки. жовтий  - це колір проблеми. Кожен з вас напише найбільш важливу для атмосфери проблему. А на зелених – розв’язання цієї проблеми. Вам необхідно створити «дерево рішень». Якщо на ньому будуть самі проблеми, воно так і залишиться без листя, як баобаб в сухий сезон. А якщо ви запропонуєте рішення, то воно зазеленіє й у нас виникне можливість упоратись з лихом.

Прийом  «Мікрофон» 

  • Чому, не зважаючи на величезну шкоду для природи, забруднення атмосфери триває?
  • Які способи очищення атмосферного повітря є найбільш дієвими?
  • Чому, незважаючи на величезне значення лісів у охороні атмосфери, їх продовжують вирубувати?

7. Підсумок уроку. Рефлексія.

Вправа «Завершення речення» 

  • Я дізнався, що…
  • Мені сподобалося на уроці…
  • Було цікаво…
  • Я зрозумів, що…
  • Було складним…
  • Про що говорять слова епіграфу нашого уроку. Поясніть висловлювання.
  • Вчитель роздає листівки із заходам щодо збереження атмосфери кожному учневі.

 Учитель дякує учням за роботу, виставляє оцінки.

8. Д/З

 §37, чит. ст. 149 – 152, скласти таблицю

«Позитивні та негативні наслідки глобального потепління»

 

docx
Додано
4 вересня 2022
Переглядів
2491
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку