Урок "Зміни приголосних при творенні слів: іменників із суфіксом –ин(а) від прикметників на –ськ(ий), -цьк(ий); буквосполученням – чн- (-шн-)"

Про матеріал
Урок створений у період дистанційного навчання , містить інтерактивні вправи, презентацію за темою
Перегляд файлу

Освіта — це те, що залишається,

 коли ми вже забули все, чого нас вчили.

 Джордж Галіфакс

6 клас      Українська мова

 

Тема: Зміни приголосних при творенні слів: іменників із суфіксом –ин(а) від прикметників на –ськ(ий), -цьк(ий); буквосполученням – чн- (-шн-)

 

Мета: - дослідити з учнями зміни приголосних при творенні іменників із суфіксом -ин- від прикметників із суфіксами -ськ-, -зьк-, -цьк-; виробити й закріпити вміння знаходити вивчені орфограми та пояснювати їх за допомогою орфографічних правил;

  • розвивати пам’ять, мислення, уміння виражати свою думку;
  • виховувати в учнів почуття любові до рідної землі, розуміння краси рідного слова.

 

Тип уроку: комбінований.

 

Види робіт: опрацювання нового матеріалу; виконання вправ.

 

Матеріально-технічне обладнання: підручник (О.Глазова, Українська мова 6 кл. 2014); вікторина та вправа на ресурсі learningapps.org; презентація учителя.

 

Перебіг уроку

 

І. Узагальнення і повторення вивченого.

 

  1. Самоперевірка.
  • Продумати відповіді на питання на с. 80 (О.Глазова, Українська мова 6 кл. 2014)

 

  1. Вікторина “Будова слова. Словотвір”

(навчальний додаток https://learningapps.org/ )

 

https://learningapps.org/view15129362

 

ІІ. Новий матеріал.

 

  1. Перегляньте презентацію учителя «Віртуальна екскурсія Україною». Прочитайте коментарі-пояснення теми до фото.

 

https://cutt.ly/fhmIOlC

 

  1. Робота з підручником.
  • Прочитати впр. 157 (усно)
  • Які зміни приголосних звуків відбулися при словотворенні?
  • Прочитайте правило на с. 81(Зміни приголосних при творенні іменників із суфіксом -ин(а) від прикметників на -ський, - цький)

 

  1. Моделювання за поданим зразком.
  • За зразком виконайте впр. 158 (першу частину)
  • Утворіть 6 пар слів (10-12 балів)

                    4 пари (7-8 балів)

                    2 пари (4-5 балів).

  • Позначте суфікси, підкресліть чергування.

 

  1. Прочитайте правило на с. 82. (Чергування приголосних при творенні прикметників із буквосполученням -чн- (-шн-)

 

  1. Моделювання.

Впр. 162 (письм.)

  • За зразком утворіть пари слів: від іменника утворити прикметник.
  • Виберіть із вправи не більше 6 слів (прикладів до правила) (див. оцінювання у попередній вправі).   Виконати вправу повністю можна за бажанням.

 

  • Увага! Не забудьте, що кінцеві К, Ц основи замінюється на Ч.

 

Винятки: рушник, рушниця, соняшник, мірошник (той, хто виготовляє борошно у млині), дворушник, сердешний (нещасний), торішній.

 

  1. Виконання вправи на ресурсі learningapps.org

 

https://learningapps.org/view15775504

 

  1. Словникова робота.
  • Прочитайте про відмінність значення слів СЕРДЕЧНИЙ-СЕРДЕШНИЙ-СЕРЦЕВИЙ  у впр. 166, с. 84
  • Проілюструйте значення цих слів власними прикладами речень або словосполучень (усно).

 

  1. Робота у парах. Творча вправа.

           Впр. 169 (письм.)

  • У словосполученнях слово “сердечний” замінити на синонім.

 

ІІІ. Підсумки.

Рефлексія.

  • Що нового дізнались на уроці?
  • Чи знали ви, як утворювати подібні прикметники до уроку? А тепер?
  • Яку вправу вам було цікаво виконувати? Яку важко?
  • Із яким настроєм ви збираєтесь виконувати домашнє завдання?

 

ІV. Домашнє завдання.

Вивчити с. 81-82; впр.164 (письм.)

  • Скориставшись довідкою, запишіть прислів’я. Розкажіть, як ви їх розумієте.

 


 

docx
Додано
6 грудня 2020
Переглядів
903
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку