Тема. Змінювання дієслів за часами. Складання кінцівки тексту – спостереження.
Мета: ознайомити учнів з поняттям час дієслова, вчити змінювати дієслова за часами; розвивати вміння робити узагальнення згідно з таблицею; розвивати зв*язне мовлення, увагу, уміння спостерігати й аналізувати; формувати навички роботи в групах, в парах; виховувати інтерес до навчання.
Обладнання: таблиця, додаткові завдання
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організація класу
І знову дзвоник кличе в клас –
Урок усіх чекає нас,
Ми дуже любим рідну мову,
Її мелодію чудову.
Девіз уроку: Каліграфічно пишемо
Виразно читаємо,
Чітко відповідаємо
Мову свою рідну
Збагачуємо і вивчаємо.
На уроці ми повинні:
Що, ви, очікуєте від уроку?
ІІ. Актуалізація опорних знань
Що таке дієслово?
Що означає дієслова?
На які питання відповідають дієслова?
З якою частиною мови пов*язане дієслово?
Яким членом речення виступає дієслово?
Наведіть приклади дієслів – антонімів.
Доберіть дієслова - синоніми до слів ходить, говорить.
Група « А»
Зі слів кожного рядка склади речення. До утвореного тексту добери заголовок. Підкресли дієслова.
У, свої, приймає, обійми, ліс, весняний.
Пахне, листя, торішнє, гірко.
Лагідно, світить, по-весняному, сонечко.
Група «Б»
Добери до іменників дієслова так, щоб утворилися словосполучення. Запиши.
Хліб, земля, зерно, осінь, струмок, соловейко.
Літав літає літатиме
Усно скласти речення з цими словами.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Чим схожі, а чим відрізняються дієслова, які записали в каліграфічній хвилинці. Отже дієслова не тільки називають дію, а й указують на час, коли вона відбувається. Сьогодні ми дізнаємось, які часи має дієслово і як його можна змінювати за цією ознакою.
ІV. Первинне сприйняття і усвідомлення нового матеріалу
Усе оживає навколо. Виповзають з різних шпаринок комашки й павучки. Хрущі загули біля зелених віт. Перші бджоли та метелики летять на квіти.
А скільки птахів у лісі й на полях! І для кожного з них Весна – Красна придумала важливу справу. Разом із птахами будуватиме вона затишні гніздечка.
Фізхвилинка
V. Узагальнення і систематизація знань
1. Робота в парах впр. 420
2. Творча робота. Добери потрібні за змістом дієслова, визнач їх час.
… білим цвітом гречка, … пшениця й овес. У полі вже … маки й … волошки. Скоро в лісі … зозуля і … соловейко.
Слова для довідки: зацвіла, синіють, зазеленіли, затьохкає червоніють, закує.
Інструктаж домашньої вправи 422
VІ. Підсумок уроку
На уроці було…
На уроці я дізнався…
На уроці я зрозумів…
На уроці я навчився…
VІІ. Домашнє завдання
Впр. 422 правило стр.167