Тема: Змінювання іменників за числами (однина і множина).
Мета:
Тип уроку: комбінований
Обладнання: тестові завдання, мультимедійна презентація, демонстраційні таблиці «Іменник як частина мови», схеми-таблиці «Число іменника», «Іменники, які вживаються тільки в однині, тільки в множині», ілюстрації з зображенням ножиць, окулярів, дверей, санчат, молоді, коріння, картоплі
Хід уроку
До рідної мови, до рідного слова
Ми повертаємось знову і знову.
Щоб краще все знати, щоб нове пізнати,
Розпочинаємо ми працювати.
Повернімося обличчям до гостей
І лагідно промовим: «Добрий день!»
Ми урок розпочинаємо,
Багато нового пізнаємо
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 312, с. 130)
- Прочитайте іменники, які належать до чоловічого роду; жіночого та середнього роду.
- Які речення склали з цими іменниками?
- Запишіть дату в зошит.
2. Тести (на слайді).
1.Слова, що є назвами предметів, називаються…
а) іменники;
б) прикметники.
2. Іменники бувають…
а) чоловічого роду, жіночого роду;
б) чоловічого, жіночого і середнього роду.
3. Визначити рід іменників допомагають слова…
а) чоловік, жінка, дитя;
б) мій, він, моя, вона, моє, воно.
4. Іменники Батьківщина, бджола, веселка…
а) жіночого роду;
б) середнього роду.
5. Іменники світ, труд, гай, поясок, дощик…
а) середнього роду;
б) чоловічого роду.
6. Іменники ім’я, літо, поле…
а) чоловічого роду;
б) середнього роду.
- Молодці, ви засвоїли тему попереднього уроку і чудово справилися з домашнім завданням.
- Оцініть себе.
- Хвилинка-цікавинка.
3. Каліграфічна хвилинка.
Урок продовжимо без зупинки з каліграфічної хвилинки.
- Письмо якої букви ми повторимо? Є вона у слові іграшка, у хлопчика Іванка, у дівчинки Іринки та в назві частини мови. Це буква І.
І і, ник, ім, ен.
4. Експрес – опитування.
Буква І є в назві частини мови. Згадаємо, що ж ми ще знаємо про іменник.
- На яке питання відповідають іменники - назви істот? Наведіть приклади.
- На яке питання відповідають іменники - назви неістот? Наведіть приклади
- Які іменники називаються власними назвами? Наведіть приклади.
- Які іменники називаються загальними назвами? Наведіть приклади. (Це назви, що даються багатьом предметам)
- Які іменники треба писати з великої букви?
- Які іменники треба писати з малої букви?
- Які іменники відносяться до чоловічого роду? Які до жіночого? А які до середнього? (Іменники, до яких можна додати слова …)
5. Гра «Два — чотири — всі разом»
— Яке слово «зайве»?
Дніпро, Запоріжжя, Львів, Енергодар.
(«Зайве» слово «Дніпро», бо це назва річки, а решта — назви міст.)
Сонце, вітер, дощ, костюм.
(«Зайве» слово «сонце», бо це іменник середнього роду, а решта — іменники чоловічого роду.)
Школа, лінійка, Володя, річка.
(«Зайве» слово «Володя», бо це — власна назва.)
Вовк, лисиця, заєць, зошит.
(«Зайве» слово «зошит», бо це — неістота.)
- Хвилинка цікавинка.
6. Словниковий диктант
— Запишіть іменники у три стовпчики за родами. Визнач закінчення.
Іменник |
||
Чоловічий рід |
Жіночий рід |
Середній рід |
, -о
|
-а, -я |
-о. –е, -я. |
Дядько, блюдце, ведмідь, зима, голуб’ятко, криниця, апельсин, бібліотека, місто.
Ч.р. Ж.р. С.р.
ІІІ. Підготовка учнів до засвоєння нового матеріалу.
Відкриття нового знання: - якщо іменник називає один предмет, то вживається в однині, - якщо два або кілька предметів, то вживається у множині.
ІV. Повідомлення теми, мети уроку
— Сьогодні ви дізнаєтеся про те, що іменники можуть змінюватися за числами, однина і множина. Будемо вчитися визначати число іменників.
V.Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
Для визначення числа іменників необхідно запам’ятати послідовність:
- з’ясувати, скільки предметів називає іменник;
- дібрати до іменників слова він, вона, воно (однина), або вони (множина)
— Прочитайте слова.
— До якої частини мови вони належать?
— Назвіть іменники, що означають один предмет.
— Назвіть іменники, що означають багато предметів.
3. Вибіркове списування.
— Прочитайте.
— Випишіть у стовпчик іменники, що означають багато предметів, а через риску запишіть назву одного предмета.
Де пташки – там гинуть комашки. Літо з дощами – осінь з грибами.
Пташки – пташка, комашки – комашка, дощами – дощ, грибами – гриб.
4. Коментоване письмо (вправа 315, с. 131)
- Змініть іменники за зразком «однина — множина» і навпаки.
- Визначте орфограми. (Ненаголошені е, и в корені слова)
Фізкультхвилинка
VІ. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1. Спостереження за іменниками, які вживаються тільки в однині або тільки у множині
- Поставте іменники у форму однини.
- Мрії, книги, джерела, літаки, папки, ножиці, окуляри, двері, санчата.
- Чи можна ці слова поставити у форму однини?
Малюнки ( ножиці, окуляри, двері, санчата.)
- Скільки предметів називають ці іменники? (Засвоєне правило не підходить)
Висновок: в мові є іменники, які вживаються тільки у формі множини, незалежно від того, яку кількість предметів вони позначають.
- Поставте іменники у форму множини.
- Мікрофон, робітник, зошит, друг, молодь, коріння, картопля
- Чи можна ці слова поставити у форму множини?
- Скільки предметів називають ці іменники? (Засвоєне правило не підходить)
Малюнки ( молодь, коріння, картопля)
Висновок: деякі іменники вживаються лише в однині, хоча можуть називати кілька предметів.
Перевірити це можна добором слів він, вона, воно.
2) «Попрацюймо разом!» (вправа 319, с. 133).
— Прочитайте слова першого стовпчика.
— Чи можна ці слова вжити в однині?
— Прочитайте слова другого стовпчика.
— Чи можна ці слова вжити у множині?
Висновок. В українській мові є такі іменники, які вживаються тільки в однині або тільки у множині.
2. Самостійна робота (вправа 320, с. 133)
— Випишіть іменники в два стовпчики, розподіливши їх за числами.
Перевірка виконаної роботи.
VI. Рефлексія
VII. Домашнє завдання
Достатній рівень: вивчити правило на с.131, вправа 318, визнач закінчення іменників у множині.
Високий рівень: вивчити правило на с.131, вправа 321, склади за фотоілюстрацією усну розповідь.