Урок "Змінювання іменників за числами."

Про матеріал
Мета: - ознайомити учнів з поняттями «число іменників», «однина», «множина»; - ознайомити з іменниками, що не змінюються за числами; - вчити учнів розуміти і використовувати у мовленні слова «однина» і «множина»; - вправляти у змінюванні іменників за числами; - закріплювати вміння учнів знаходити іменники в тексті, визначати рід іменників; - розвивати вміння аналізувати і узагальнювати мовні явища, робити висновки і зв’язно висловлювати свої думки; - виховувати інтерес до вивчення української мови.
Перегляд файлу

Тема: Змінювання іменників за числами (однина і множина).

Мета:

  • ознайомити учнів з поняттями «число іменників», «однина», «множина»;
  • ознайомити з іменниками, що не змінюються за числами;
  • вчити учнів розуміти і використовувати у мовленні слова «однина» і «множина»;
  •  вправляти у змінюванні іменників за числами;
  • закріплювати вміння учнів зна­хо­ди­ти іме­н­ни­ки в тексті, визначати рід іменників;
  • розвивати вміння аналізувати і узагальнювати мовні явища, робити висновки і зв’язно висловлювати свої думки;
  • виховувати інтерес до вивчення української мови.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: тестові завдання, мультимедійна презентація, демонстраційні таблиці «Іменник як частина мови», схеми-таблиці «Число іменника», «Іменники, які вживаються тільки в однині, тільки в множині», ілюстрації з зображенням ножиць, окулярів, дверей, санчат, молоді, коріння, картоплі

 

Хід уроку

  1. Організаційний етап.

 

До рідної мови, до рідного слова

Ми повертаємось знову і знову.

Щоб краще все знати, щоб нове пізнати,

Розпочинаємо ми працювати.

 

Повернімося обличчям до гостей

І лагідно промовим: «Добрий день!»

Ми урок розпочинаємо,

Багато нового пізнаємо

 

  1. Актуалізація опорних знань 

1. Перевірка домашнього завдання (вправа 312, с. 130)

- Прочитайте іменники, які належать до чоловічого роду; жіночого та середнього роду.

- Які речення склали з цими іменниками?

- Запишіть дату в зошит.

2. Тести (на слайді).

1.Слова, що є назвами предметів, називаються…

а) іменники;

б) прикметники.

2. Іменники бувають…

а) чоловічого роду, жіночого роду;

б) чоловічого, жіночого і середнього роду.

3. Визначити рід іменників допомагають слова…

                             а) чоловік, жінка, дитя;

б) мій, він, моя, вона, моє, воно.

4. Іменники Батьківщина, бджола, веселка…

а) жіночого роду;

б) середнього роду.

5. Іменники світ, труд, гай, поясок, дощик…

а) середнього роду;

б) чоловічого роду.

6. Іменники ім’я, літо, поле…

а) чоловічого роду;

б)  середнього роду.

 

- Молодці, ви засвоїли тему попереднього уроку і чудово справилися з до­маш­нім завданням.  

- Оцініть себе.   

- Хвилинка-цікавинка.

 

3. Каліграфічна хвилинка.

Урок продовжимо без зупинки з каліграфічної хвилинки.

- Письмо якої букви ми повторимо? Є вона у слові іграшка, у хлопчика      Іванка, у дівчинки Іринки та в назві частини мови. Це буква І.

І і, ник, ім, ен.

  • Той,  хто має красивий, чіткий, розбірливий почерк, знає чотири маленькі таємниці. (Початок і напрямок. Три о. Верхнє, нижнє, середнє. О чи Й)
  • Оцініть себе. Запиши правила, яких ти дотримався.

 

4. Експрес – опитування.

Буква І є в назві частини мови. Згадаємо, що ж ми ще знаємо про іменник.
- На яке питання відповідають іменники - назви істот? Наведіть приклади. 

- На яке питання відповідають іменники - назви неістот? Наведіть приклади
- Які іменники називаються власними назвами? Наведіть приклади.

- Які іменники називаються загальними назвами? Наведіть приклади. (Це назви, що даються багатьом предметам)
- Які іменники треба писати з великої букви?

- Які іменники треба писати з малої букви?
- Які іменники відносяться до чоловічого роду? Які до жіночого? А які до середнього? (Іменники, до яких можна додати слова …)
 

5. Гра «Два — чотири — всі разом»

— Яке слово «зайве»?

Дніпро, Запоріжжя, Львів, Енергодар.

(«Зайве» слово «Дніпро», бо це назва річки, а решта — назви міст.)

Сонце, вітер, дощ, костюм.

(«Зайве» слово «сонце», бо це іменник середнього роду, а решта — іменники чоловічого роду.)

Школа, лінійка, Володя, річка.

(«Зайве» слово «Володя», бо це — власна назва.)

Вовк, лисиця, заєць, зошит.

(«Зайве» слово «зошит», бо це — неістота.)

 

- Хвилинка цікавинка.

 

6. Словниковий диктант

— Запишіть іменники у три стовпчики за родами. Визнач закінчення.

  • Які закінчення найчастіше бувають в іменниках жіночого роду? Середнього роду? Чоловічого роду?

Іменник

Чоловічий рід

Жіночий рід

Середній рід

       , -о

 

-а, -я

-о. –е, -я.

 

Дядько, блюдце, ведмідь, зима, голуб’ятко, криниця, апельсин, бібліотека, місто.

Ч.р.               Ж.р.                С.р.

 

ІІІ. Підготовка учнів до засвоєння нового матеріалу.

 

  • Скільки предметів називає кожен  записаний іменник?
  • Змініть іменники так, щоб вони позначали багато предметів. 
  • Поміркуйте, до іменників якої колонки можна поставити слово однина.
  • Обґрунтуйте свою відповідь.
  • До яких іменників можна поставити слово множина? ( Картки зі словами однина і множина)
  • Які слова можна дібрати до іменників  в однині.

 

Відкриття нового знання: - якщо іменник називає один предмет, то вживається в однині, - якщо два або кілька предметів, то вживається у множині.

 

ІV. Повідомлення теми, мети уроку

— Сьогодні ви дізнаєтеся про те, що іменники можуть змінюватися за числами, однина і множина. Будемо вчитися визначати число іменників.

 

V.Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.

  1. Робота з підручником.
  • Ознайомлення з теоретичним матеріалом на с.131

Для визначення числа іменників необхідно запам’ятати послідовність:

- з’ясувати, скільки предметів називає іменник;

- дібрати до іменників слова він, вона, воно (однина), або вони (множина)

 

  1. Підготовча вправа (вправа 313, с. 130)

— Прочитайте слова.

— До якої частини мови вони належать?

— Назвіть іменники, що означають один предмет.

— Назвіть іменники, що означають багато предметів.

 

3. Вибіркове списування.

— Прочитайте.

— Випишіть у стовпчик іменники, що означають багато предметів, а через риску запишіть назву одного предмета.

Де пташки – там гинуть комашки. Літо з дощами – осінь з грибами.

Пташки – пташка, комашки – комашка, дощами – дощ, грибами – гриб.

 

4. Коментоване письмо (вправа 315, с. 131)

- Змініть іменники за зразком «однина — множина» і навпаки.

- Визначте орфограми. (Ненаголошені е, и в корені слова)

 

Фізкультхвилинка

 

VІ. Узагальнення й систематизація отриманих знань

1. Спостереження за іменниками, які вживаються тільки в однині або тільки у множині

- Поставте іменники у форму однини.

- Мрії, книги, джерела, літаки, папки, ножиці, окуляри, двері, санчата.

- Чи можна ці слова поставити у форму однини?

Малюнки ( ножиці, окуляри, двері, санчата.)

- Скільки предметів називають ці іменники? (Засвоєне правило не підходить)

Висновок: в мові є іменники, які вживаються тільки у формі множини, незалежно від того, яку кількість предметів вони позначають.

 

- Поставте іменники у форму множини.

- Мікрофон, робітник, зошит, друг, молодь, коріння, картопля

- Чи можна ці слова поставити у форму множини?

- Скільки предметів називають ці іменники? (Засвоєне правило не підходить)

Малюнки (  молодь, коріння, картопля)

Висновок: деякі іменники вживаються лише в однині, хоча можуть називати кілька предметів.

Перевірити це можна добором слів він, вона, воно.

 

2) «Попрацюймо разом!» (вправа 319, с. 133). 

— Прочитайте слова першого стовпчика. 

— Чи можна ці слова вжити в однині? 

— Прочитайте слова другого стовпчика. 

— Чи можна ці слова вжити у множині? 

Висновок. В українській мові є такі іменники, які вживаються тільки в однині або тільки у множині. 

 

2. Самостійна робота (вправа 320, с. 133) 

— Випишіть іменники в два стовпчики, розподіливши їх за числами. 

Перевірка виконаної роботи. 

 

VI. Рефлексія 

  • Як визначити число іменників? 
  • Яких результатів досягли на уроці?
  • Що цікавого дізналися на уроці?
  • В чому відчули труднощі?
  • До якого подальшого навчання може вести цей урок?
  • Що ви  повинні робити після закінчення уроку?

 

VII. Домашнє завдання 

 

Достатній рівень: вивчити правило на с.131, вправа 318, визнач закінчення іменників у множині.

Високий рівень: вивчити правило на с.131, вправа 321, склади за фотоілюстрацією усну розповідь.

 

 

docx
Додано
20 вересня 2020
Переглядів
3305
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку