Урок "Значення і будова шкіри"

Про матеріал
Цілі уроку: сформувати знання учнів про будову і функції шкіри; установити взаємозв’язок між будовою шкіри та її функціями; розкрити роль шкіри як зовнішнього бар’єра в обміні речовин організму з навколишнім середовищем; формувати предметні та ключові компетентності, розвивати пізнавальний інтерес учнів, вміння порівнювати, узагальнювати, робити висновки, розвивати уміння висловлювати думки, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; удосконалювати вміння працювати в групі; виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я, працьовитість, відповідальність.
Перегляд файлу

Тема уроку: Значення і будова шкіри.

Цілі уроку: сформувати знання учнів про будову і функції шкіри; установити взаємозв’язок між будовою шкіри та її функціями; розкрити роль шкіри як зовнішнього бар’єра в обміні речовин організму з навколишнім середовищем; формувати предметні та ключові компетентності, розвивати пізнавальний інтерес учнів, вміння порівнювати, узагальнювати, робити висновки, розвивати уміння висловлювати думки, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; удосконалювати вміння працювати в групі; виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я, працьовитість, відповідальність.

Основні поняття і терміни: шкіра, похідні шкіри, епідерміс, дерма, підшкірна жирова клітковина, функції шкіри, волосся, меланін.

Обладнання: підручник, таблиці «Будова шкіри», відеофрагменти «Колір шкіри», «Про шкіру науково», інтерактивний комплекс, презентація до уроку.

Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь, бесіда, пояснення, розповідь з елементами бесіди),  наочні (демонстрування  таблиць, схем, ілюстрацій); репродуктивні (бесіда) та пошукові (створення та розв’язування проблемних ситуацій); самостійна робота з підручником, робота в групах, інтерактивні методичні прийоми, гра

Міжпредметні зв’язки: хімія, мистецтво, географія, екологія.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Хід уроку

І. Організаційний момент

Учитель. Девіз нашого заняття – слова народної мудрості: «Ніхто не знає так багато, як усі ми разом». Будемо здобувати нові знання, працюючи плідно.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Прийом «Ключове слово»

  1. Які залози є в ссавців?

Д) потові, молочні, пахучі, сальні;                        Е)  потові, жирові, пахучі;

Є) пахучі, молочні, еластичні;                           Ж) сальні, жирові, еластичні.

2. Потові залози виконують функції 

Е) охолодження шкіри шляхом випаровування;               К) газообмін;

Л) змащують волосся, щоб запобігти намоканню;            М) накопичення поживних речовин.

3. Обрати всі можливі функції покривів тіла тварин: 

Р) захист               М) терморегуляція           А) виділення

Т) секреторна              Ж) транспортна       З) синтез осеїну

4. Який процес НЕ відноситься до ЗАХИСНОЇ функції покривів:

О) газообмін      К) захист від проникнення мікроорганізмів

Д) захист від втрати вологи    Е) запобігання переохолодженню

5. Сальні залози виконують функції 

Е) охолодження шкіри шляхом випаровування;               К) газообмін;

Л) змащують волосся,  щоб запобігти намоканню;            М) накопичення поживних речовин.

6. Обрати тільки вірні твердження:

О) Шкіра риб має залози, що виділяють слиз.

Г) шкіра виконує видільну та секреторну функції

Д) шкіра земноводних суха та вкрита роговими лусками 

Е) тіло одноклітинних тварин вкрито кутикулою

І) шкіра ссавців має найбільш досконалу будову

Р) шкіра птахів багата на залози

Я) у підшкірній жировій клітковині запасаються поживні речовини

Дерматологія — розділ медицини, який вивчає будову шкіри і її похідних, їх розвиток, функції, а також їх захворювання. Крім того, зміни шкіри часто мають важливе значення для діагностики внутрішніх та інфекційних захворювань.

Вправа «Ребус»

Учням пропонується розгадати ребуси та пояснити значення термінів

1)C:\Users\Acer\Pictures\Screenshots\Снимок экрана (248).png2) C:\Users\Acer\Pictures\Screenshots\Снимок экрана (249).png     

2) C:\Users\Acer\Pictures\Screenshots\Снимок экрана (250).png

3) C:\Users\Acer\Pictures\Screenshots\Снимок экрана (253).png

4) C:\Users\Acer\Pictures\Screenshots\Снимок экрана (255).png

III. Мотивація навчальної діяльності

Прийом «Поміркуй»
«Шкіра – це орган, за яким можна дізнатися про здоров’я і навіть життєву історію людини»

                                                 Вінтерніц

  • Як ви розумієте слова лікаря?
  • Спробуйте аргументувати чи спростувати слова вченого.

Інтерактивна стратегія «Знаємо – Хочемо знати – Дізнаємось»

Знаємо

Хочемо знати

Дізнаємось

 

 

 

Учитель визначає, що відомо дітям з теми. Коли діти почнуть пропонувати свої ідеї, вчитель записує їх у перший стовпчик таблиці.

Далі вчитель просить учнів записати  до робочої таблиці будь-які запитання, на які вони розраховують отримати відповідь під час вивчення теми.
 Після цього вчитель разом з учнями визначає мету та завдання  уроку та заповнюють третій стовпчик таблиці.

 

ІV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

V. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя

Шкіра є зовнішнім покривом людського тіла, що здійснює взаємозв’язок з навколишнім середовищем. Сумарна площа шкірного покриву дорослої людини — 1,5-2 м2, маса шкіри досягає 5 кг, а з підшкірною жировою клітковиною — 20 кг, що відповідно становить 4-5% і 16-17% від загальної маси тіла. За кількістю та щільністю клітин  шкіра є найбільшим органом людини.  Колір шкіри, волосся, райдужної оболонки очей людини залежить від кількості й розміру пігментних гранул в особливих клітинах шкіри — меланоцитах, а також від кольору (від жовтувато-зеленого до червонувато-коричневого)  пігменту меланіну (грец. мелас — чорний), що міститься в цих гранулах.

 

Демонстрація відеофрагменту «Про шкіру науково» https://www.facebo https://www.facebook.com/CikavaNaukaStudio/videos/1901027146881643ok.com/UAMON/videos/233231217599162/, «Колір шкіри»

Складання схеми «Будова шкіри»

 

https://yklua-resources.azureedge.net/d31d9d1b-ec62-4da2-8881-46c6373080bd/%D0%B1%D1%83%D0%B4%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%88%D0%BA%D1%96%D1%80%D0%B82png.png

Прийом «Мозаїка»

- Учні об’єднуються у групи, стають експертами з  питання та разом опрацьовують матеріал, потім презентують свої напрацювання.

1 група – Особливості будови і функцій епідермісу шкіри

Епідерміс утворений багатошаровим епітелієм. Зазвичай товщина епідермісу становить 0,03-1,5 мм. Він у декілька разів товстіший на  ділянках тіла, що зазнають сильного тертя або навантаження (долоні, стопи).В епідермісі локалізуються нервові чутливі закінчення, що відходять з дерми. Відсутні капіляри.

Функції епідермісу: механічний та хімічний захист, перешкоджання проникненню всередину організму мікробів і знищення їх, захист від ультрафіолетового випромінювання.

Будова: 

Роговий шар

Поверхневий шар.

Складається із плоских мертвих зроговілих клітин, що щільно прилягають одна до одної (згодом росткові клітини втрачають здатність ділитися, сплющуються, накопичують білок кератин, тому роговіють, мертвіють і злущуються). Мозолі - місцеве потовщення рогового шару епідермісу, унаслідок носіння тісного взуття чи натертя на долоні.

Ростковий шар

Глибший шар. Його клітини кубічної форми та постійно діляться і забезпечують регенерацію шкіри. Містить спеціальні клітини, які виробляють пігмент меланін, що захищає шкіру від надмірного ультрафіолетового випромінювання і робить шкіру темнішою. 

2 група – Особливості будови і функцій дерми шкіри

ВЛАСНЕ ШКІРА, АБО ДЕРМА, - це шар волокнистої сполучної тканини, білкові колагенові та еластичні волокна її міжклітинної речовини роблять шкіру пружною, еластичною та міцною, тому людина може вільно робити різноманітні рухи. Товщина дерми — 0,5-5 мм, найтовстішою вона є на спині, плечах, стегнах.

Функції дерми: терморегуляція та видільна.

Будова:

Сосочковий шар (утворює виступи)

Утворений сполучною тканиною й формує сосочки, які впинаються в епідерміс. У сосочках розміщені рецептори та нервові закінчення. Сосочки на пальцях утворюють неповторний для кожної людини малюнок, який використовують у вигляді відбитків пальців для ідентифікації особи, формуються ще в зародковому періоді розвитку і не змінюються упродовж життя. 

Містить кровоносні судини і забезпечує живлення клітин ростового шару епідермісу. Розташовані лімфатичні судини. Розмішені білкові колагенові та еластичні волокна, які надають шкірі пружності та обумовлюють її здатність до розтягнення.

Сітчастий шар (містить еластичні та колагенові волокна)

Утворений сполучною тканиною. Він розташовується глибше, у ньому переважають білкові волокна.

Непосмуговані (гладенькі) м'язові волокна роблять при холоді «гусячу шкіру». Містить потові, сальні, молочні залози та волосяні сумки (фолікули)

 

3 група - Особливості будови і функції підшкірної жирової клітковини

ПІДШКІРНА ЖИРОВА КЛІТКОВИНА, АБО ГІПОДЕРМА – нижній шар, утворений жировою  сполучною тканиною. На деяких ділянках тіла (наприклад, на животі) товщина цього шару може досягати кількох сантиметрів, залежить від спадковості, способу життя, харчування, стану здоров'я та обміну речовин.

Функції клітковини:

• терморегуляція (захищає організм від переохолодження);

• механічний захист (пом'якшує струси й удари);

• депонування жиру (її клітини здатні накопичувати жир – запасне джерело поживних речовин);

• енергетична (запасне джерело енергії).

4 група – Залози шкіри: будова і функції

Шкірні залози — це залози зовнішньої секреції, що виділяють секрети на поверхню шкіри.

САЛЬНІ ЗАЛОЗИ розгалужені, а їхні протоки відкриваються у волосяний фолікул. Секрет сальних залоз - шкірне сало, яке змащує шкіру і волосся.

Функція сальних залоз:

• секрет захищає шкіру від висихання;

• пом'якшує шкіру;

• не пропускає всередину пил, воду, шкідливі речовини, мікроорганізми;

• секрет має антибактеріальні властивості й пригнічує ріст мікроорганізмів на поверхні.

Розташовані переважно на голові, обличчі та верхній частині спини.

ПОТОВІ ЗАЛОЗИ мають вигляд трубочок діаметром 0,3-0,4 мм, закручених у тугі клубочки, протока яких відкривається порою. Функції потової залози: видільна та терморегуляційна.

Будова потової залози:

• тіло – згорнутої в клубочок трубки (клубочки обплетені капілярами, крізь стінки яких із крові у залози потрапляє вода з розчиненими в ній мінеральними солями, сечовиною та деякими іншими речовинами - піт);

• вивідна протока, яка відкривається на поверхні шкіри отвором – порою, через яку піт виділяється на поверхню шкіри.

Секрет залози – піт, який за своїм складом подібний до сечі, але значно меншої концентрації.

Зазвичай піт нічим не пахне, неприємного запаху набуває лише за певних хвороб, специфічний запах — це результат діяльності бактерій і нехтування правилами особистої гігієни.  Найбільше поту виділяється під пахвами та на ступнях ніг. Інтенсивність потовиділення збільшується при фізичному навантаженні й збільшенні температури довкілля, а випаровування поту з поверхні шкіри сприяє її охолодженню. Потові залози шкіри зовнішнього слухового проходу перетворились на спеціалізовані клітини для виведення сірки, що утворюється після розщеплення деяких амінокислот з хімічним елементом Сульфуром. Потові залози рефлекторно реагують на температурні зміни зовнішнього середовища, внутрішній емоційний стан організму (під час хвилювання поту виділяється значно більше, особливо на долонях, підошвах).

5 група – Похідні шкіри

Похідні рогового шару епідермісу: нігті – щільні випуклі зроговілі  пластинки епідермісу, що вкривають тильну поверхню кінцевих фаланг пальців рук та ніг, утворені з мертвих, заповнених кератином епітеліальних клітин.

Функції нігтя: захист кінцевих фаланг пальців від механічних ушкоджень.

Ніготь складається із кератинових рогових лусків (здоровий ніготь має рожевий колір, бо крізь рогову пластинку просвічується кров капілярів).

У нігті розрізняють передній вільний край (мертва тканина, тому його не боляче обрізати), тіло і корінь.  Нігтьова пластинка міститься на нігтьовому ложі й оточена шкірною складкою – шкірним (нігтьовим) валиком.  Прозору складку епідермісу, яка є продовженням шкірного валика, називають кутикулою.

Нігті ростуть в результаті поділу епітеліальних клітин в зоні кореня нігтя, просуваючись нігтьовим ложем поступово заповнюються кератином, стають твердими й вмирають.

Похідні дерми: волосся, яке утворює волосяний покрив певних ділянок шкіри, утворене з мертвих, заповнених кератином, епітеліальних клітин.

Функції волосся: теплорегуляторна, захисна та чутлива.

Волосся вкриває майже всю поверхню шкіри, крім долонь, підошов, бічних поверхонь пальців. 

Розрізняють щетинисте волосся брів, вій, ніздрів, зовнішнього слухового проходу та пухове волосся на тулубі та кінцівках. Буває довгим (на голові, обличчі чоловіків тощо) та коротким (брови, вії тощо).

Колір волосини зумовлений кількістю пігменту меланіну, що міститься у волосині (у брюнетів меланіну багато, у блондинів майже немає, у сивому волоссі пігмент взагалі відсутній). Рудий колір волосся обумовлений особливим пігментом, що містить залізо. Сивина волосся зумовлена тим, що з віком синтез меланіну знижується, кількість пігменту в певних волосинах зменшується, а замість нього в порожнині цих волосин збирається повітря й надає волоссю сріблясто-білого кольору.

Прийом «Хвилинка-цікавинка»

  • На шкірі людини знаходиться 2 мільйони потових залоз;
  • 6 кілометрів - на таку довжину розтягнуться потові залози людини, якщо їх витягнути в лінію;
  • Волосся росте безперервно;
  • Тривалість життя 4-5 місяців (вії); волосся голови – 2-4 роки;
  • На голові близько 150 тисяч волосин;
  • Нормальна швидкість росту волосся на голові 1 см за місяць;
  • За добу у здорової людини випадає 20-40 волосин;
  • У здорових людей потові залози виділяють в добу від 300 до 500 мл поту, а в спеку і при фізичному навантаженні - до півтора літрів;
  • За рік здорова людина виділяє 250 л поту;
  • Швидкість росту нігтя – 0,1 мм за добу;
  • Нігті на пальцях рук зростають в 4 рази швидше, ніж на пальцях ніг;
  • За життя виростає 28 метрів нігтів на руках.
  • Засмага — це захисна реакція організму на дію ультрафіолетового випромінювання сонячних променів і зумовлена збільшенням утворення меланіну.
  • Зморшки утворюються з віком або під дією сонячних променів, бо частина підшкірного жиру й колагену втрачається, а колаген, який залишився, твердне, а нитки еластину втрачають свої властивості, шкіра обвисає.
  • Повне оновлення епідермісу шкіри в людини триває близько 20 днів.
  • За 70 років життя людина втрачає до 25 кг шкірного епітелію.
  • За міцністю на розрив волосина займає місце між міддю та залізом.
  • Дівоча коса з 200 000 волосин здатна витримати вантаж масою 20 т.

Прийом «Фішбоун»

Лодовіко Сфорца (1452-1508), на прізвисько Моро (Мавр, Темний), - герцог Мілана з династії Сфорца. У 1646 році в Італії в замку цього герцога відбулась урочиста процесія, її очолював «золотий» хлопчик, який уособлював «золоте століття». Тіло хлопчика було повністю вкрите золотою фарбою. Після процесії про нього забули, і всю ніч він провів на кам’яній підлозі зали, а вранці виявилось, що «золотий» хлопчик помер. Застосувавши знання функцій шкіри, поясніть можливу причину смерті «золотого» хлопчика.

Фішбоун / Харківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 58 Харківської  міської ради Харківської області

V. Узагальнення і систематизація знань

Вправа «Встав пропущені слова і словосполучення»

Похідні шкіри – це _______та__________ . Нігті є похідними __________ шару епідермісу. Це щільні зроговілі пластинки, що вкривають тильну поверхню кінцевих фаланг пальців, які називають нігтьовими ________. Нігтьова пластинка міститься на нігтьовому _________ й оточена шкірною складкою - нігтьовим ______________. У нігтя розрізняють передній вільний край, __________ і __________. Ділянка нігтьового ложа, на якій міститься корінь нігтя, є місцем його росту. Швидкість росту нігтя становить 0,1-0,2 мм за добу. На руках нігті повністю замінюються за 3-4 місяці. На ногах - за 6-8 місяців. Волосся є похідним ___________ утворює волосяний покрив певних ділянок шкіри. Кожна волосина складається з ________ та ___________. Корінь розташований у волосяному мішку, або фолікулі, і закінчується волосяною ____________. Стрижень волосини виступає над поверхнею шкіри. Він утворений кірковою речовиною та кутикулою.

https://learningapps.org/display?v=pk4qkek5t21

або C:\Users\Acer\Desktop\моє\похідні шкіри.png

Вправа «Знайди пару»

Встановіть відповідність між функціями шкіри та їх характеристиками.

https://learningapps.org/watch?v=pp0pot4gn21

абоC:\Users\Acer\Desktop\функції шкіри.png

Гра «Світлофор»

  1. Шкіра – зовнішній покрив тіла, що становить бар'єр між довкіллям і внутрішнім середовищем організму. 
  2. Похідними росткового шару епідермісу шкіри є нігті, а дерми – волосся.
  3. Колір шкіри, волосся, райдужної оболонки очей людини залежить від кількості й розміру пігментних гранул в особливих клітинах шкіри — меланоцитах, а також від кольору (від жовтувато-зеленого до червонувато-коричневого)  пігменту меланіну, що міститься в цих гранулах. 
  4. Засмага — це захисна реакція організму на дію ультрафіолетового випромінювання сонячних променів і зумовлена збільшенням утворення меланіну.
  5. Шкіра складається з двох шарів.
  6.  Епідерміс, або зовнішній шар, утворений багатошаровим епітелієм. 
  7. В епідермісі локалізуються нервові чутливі закінчення, що відходять з дерми, та кровоносні капіляри.
  8. Клітини  росткового шару дерми постійно діляться і забезпечують регенерацію шкіри.
  9. Власне шкіра, або дерма, - це шар волокнистої сполучної тканини, білкові колагенові та еластичні волокна її міжклітинної речовини роблять шкіру пружною, еластичною та міцною, тому людина може вільно робити різноманітні рухи.
  10. Сітчастий шар дерми містить потові, сальні, молочні залози та волосяні сумки (фолікули).
  11. Шкірні залози — це залози внутрішньої секреції, що виділяють секрети на поверхню шкіри.
  12. Сальні залози розгалужені, а їхні протоки відкриваються у волосяний фолікул.

Прийом «Сенкан»

Скласти сенкан «Шкіра», використовуючи формулу:

Тема (іменник)                                                   Шкіра

Опис (два прикметники)                              тришарова, чутлива

Дія (три слова)                                              захищає, виділяє, накопичує

Ставлення (фраза – чотири слова)            забезпечує важливі життєві функції

Перефразування сутності ( одне слово)      покрив

VI. Підведення підсумків уроку. Рефлексія

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Учням пропонується закінчити речення

  •     Я зрозумів(ла,) що…
  •     Урок запам’ятається мені тим, що…
  •     Мій успіх на уроці – це …
  •     Ці знання мені знадобляться…

Інтерактивна стратегія «Знаємо – Хочемо знати – Дізнаємось»

Учні разом з вчителем аналізують таблицю “Знаємо – Хочемо знати – Дізнаємось», визначають, чи досягнуті поставлені на початку уроку цілі та завдання.

VII. Домашнє завдання 

  1. Опрацювати відповідний параграф підручника.
  2. Підібрати цікаві факти з теми «Дихання та газообмін у тварин. Органи дихання (газообміну), їх різноманітність та функції»

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
7 серпня 2021
Переглядів
2029
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку